Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Versvlees
Moderator: moderatorteam
- juan-89
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 0
Versvlees
Vanaf morgen wil ik met Oscar proberen om hem op vers vlees te zetten, althans voor 1 dag in de week / maand. Ik twijfel nu even over de hoeveelheid voeding die ik moet geven omdat ik hier verschillende berichten over lees. Achter op de verpakking van smuldier staat dat voor een volwassen hond geldt 30 gram per kilo lichaamsgewicht. Maar voor een pup is dit anders, namelijk wel 60 gram per lichaamsgewicht. Maar is dit niet heel veel? Wat zijn jullie ervaring hierin? En is bijvoorbeeld 60 gram per lichaamsgewicht dan wat hij per maaltijd moet hebben? Of moet ik het zelf nog onderverdelen in 3 porties over de dag? Graag jullie reacties!
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Versvlees
Een pup eet relatief veel. Dat klopt dus wel. Elco at met 5 maanden zo'n 300 gram vlees per dag, terwijl hij nu op nog geen 150 gram zit. Toen woog hij zo'n 4 a 5 kilo, nu 7.
Ik heb de indruk dat er in smuldier relatief veel vocht zit, waardoor je inderdaad 30 gram per kilo lichaamsgewicht moet aanhouden, terwijl je bij een kwalitatief betere kvv toe kunt met tussen de 10 en 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Hoeveel je hond precies nodig heeft, hangt af van een heel aantal factoren. Een richtlijn als '30 gram per kilo lichaamsgewicht' is ook niet meer dan een richtlijn. Als je hond (te veel) aankomt, geef je hem te veel en zul je dus moeten minderen. Valt je hond (te veel) af, krijgt hij te weinig en zul je meer moeten geven.
Ik zou dus om te beginnen me gewoon houden aan de opgegeven richtlijn en dan kijken hoe de hond het er op doet.
De hoeveelheden zijn gemiddeld per dag, dus als je het in meer porties wilt geven, zul je die hoeveelheid in zoveel porties moeten verdelen, maar de ene dag iets meer en de andere dag iets minder is ook niet erg
Ik heb de indruk dat er in smuldier relatief veel vocht zit, waardoor je inderdaad 30 gram per kilo lichaamsgewicht moet aanhouden, terwijl je bij een kwalitatief betere kvv toe kunt met tussen de 10 en 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Hoeveel je hond precies nodig heeft, hangt af van een heel aantal factoren. Een richtlijn als '30 gram per kilo lichaamsgewicht' is ook niet meer dan een richtlijn. Als je hond (te veel) aankomt, geef je hem te veel en zul je dus moeten minderen. Valt je hond (te veel) af, krijgt hij te weinig en zul je meer moeten geven.
Ik zou dus om te beginnen me gewoon houden aan de opgegeven richtlijn en dan kijken hoe de hond het er op doet.
De hoeveelheden zijn gemiddeld per dag, dus als je het in meer porties wilt geven, zul je die hoeveelheid in zoveel porties moeten verdelen, maar de ene dag iets meer en de andere dag iets minder is ook niet erg
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 02 dec 2015 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ja van vlees moeten ze eens stuk meer hebben in grammen (er zit natuurlijk ook 70% water in vlees) en een pup in de groei al helemaal.
Onze pup at een paar maand geleden op bijna 1.5 kilo per dag aan vers vlees. Dus ja het kan wat veel lijken.
Maar ik voer op het oog, als ze wat spekkig wordt krijg ze minder, als ze te mager wordt gaat de daghoeveelheid omhoog. Die richtlijnen zijn maar richtlijnen, elke hond is anders.
Ik vind de keuze van één dag per week ook vreemd. Er zijn ook honden die dat qua vertering niet fijn vinden, dus let daar wel op.
Onze pup at een paar maand geleden op bijna 1.5 kilo per dag aan vers vlees. Dus ja het kan wat veel lijken.
Maar ik voer op het oog, als ze wat spekkig wordt krijg ze minder, als ze te mager wordt gaat de daghoeveelheid omhoog. Die richtlijnen zijn maar richtlijnen, elke hond is anders.
Ik vind de keuze van één dag per week ook vreemd. Er zijn ook honden die dat qua vertering niet fijn vinden, dus let daar wel op.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Ik dacht dat pups 3 % van hun gewicht mogen.
Geen idee meer hoeveel mijn honden kregen als pup.
Nu kijk en voel ik en daar voer ik naar.
Geen idee meer hoeveel mijn honden kregen als pup.
Nu kijk en voel ik en daar voer ik naar.
- juan-89
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 0
Nou, ik weet niet of het vreemd is om de hond voor 1 dag in de week op vers vlees te zetten. Vandaar ook deels dat ik de vraag hier neerleg. Ik heb eerder een vraag neergelegd bij Farm Food. Oscar kon niet alle brokken verdragen. Hij moest overmatig poepen door brokken van Pedigree. Daarom zijn we overgestapt naar Farm Food omdat hij daar veel minder ontlasting van had. Hij doet het beter op die brokken. Alleen, elke keer als ik Oscar iets anders (tussendoor) geef raken zijn darmen van slag. De brokken van Farm Food zijn steriel. Deze doen dus helemaal niets voor zijn spijsvertering. Farm Food heeft mij geadviseerd om 1 á 2 dagen in de week vers vlees te geven zodat zijn spijsvertering dan beter op gang kwam, door de bacteriën die in pens zitten.
In andere berichten lees ik trouwens weer dat er niet vaker dan 1 dag per week vers vlees moet worden gegeven omdat je dan ook weer het risico loopt dat de hond in diarree raakt. Het enige wat ik wil is dat Oscar een gezonde spijsvertering heeft en dat ie niet elke keer in diarree raakt als hij iets anders dan brokken of een hertengewei heeft.
In andere berichten lees ik trouwens weer dat er niet vaker dan 1 dag per week vers vlees moet worden gegeven omdat je dan ook weer het risico loopt dat de hond in diarree raakt. Het enige wat ik wil is dat Oscar een gezonde spijsvertering heeft en dat ie niet elke keer in diarree raakt als hij iets anders dan brokken of een hertengewei heeft.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Hier krijgen ze alleen maar vers (6 dagen kvv en 1 dag barf). Prima ontlasting.
Een pup heeft tussen de 5 en 10% per kg lichaamsgewicht nodig. Xygan zat gemiddeld op de 7 a 8%.
Is nu bijna 6 maanden en 23 kg en krijgt nu ruim 1 kg per dag.
Een pup heeft tussen de 5 en 10% per kg lichaamsgewicht nodig. Xygan zat gemiddeld op de 7 a 8%.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Katniss is 9 weken en eet al een 1/2 kilo per dagmalinois schreef:Hier krijgen ze alleen maar vers (6 dagen kvv en 1 dag barf). Prima ontlasting.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe zwaar is ze? Vond t ook hoor maar ik voer op t oog.. de % zijn als handleiding voor me om ergens mee te beginnen. En zeker bij Xygan was dat eerst lastig was een erg moeilijke eter en als t aan hem lag at ie 1 a 2% per dag. Je zag hem afvallen dus bij hem heb ik er op allerlei manieren zoveel mogelijk in proberen te krijgen. (Verstoppen, naast de andere honden eten, "per ongeluk" iets laten vallen etc)
En ineens was dat over en at hij als een bootwerker.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
Buster is 40 kilo en krijgt 800 gram vers per dag vnl smuldier
Van smuldier krijgt hij alleen de vlees compleet van juist de pens gaat hij aan de diarree
Van smuldier krijgt hij alleen de vlees compleet van juist de pens gaat hij aan de diarree
Fenneke en Baloe

-
- Zeer actief
Ze is nu iets meer dan 7 kilo en eet een 1/2 kilo per dag verdeeld over 3 keer.malinois schreef:Hoe zwaar is ze? Vond t ook hoor maar ik voer op t oog.. de % zijn als handleiding voor me om ergens mee te beginnen. En zeker bij Xygan was dat eerst lastig was een erg moeilijke eter en als t aan hem lag at ie 1 a 2% per dag. Je zag hem afvallen dus bij hem heb ik er op allerlei manieren zoveel mogelijk in proberen te krijgen. (Verstoppen, naast de andere honden eten, "per ongeluk" iets laten vallen etc)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan zit ze dus precies in t midden dus uitstekend. 5 a 10% van t gewicht dus tussen de 350 en 700 gram bij 7 kg.Brigitte schreef:Ze is nu iets meer dan 7 kilo en eet een 1/2 kilo per dag verdeeld over 3 keer.malinois schreef:Hoe zwaar is ze? Vond t ook hoor maar ik voer op t oog.. de % zijn als handleiding voor me om ergens mee te beginnen. En zeker bij Xygan was dat eerst lastig was een erg moeilijke eter en als t aan hem lag at ie 1 a 2% per dag. Je zag hem afvallen dus bij hem heb ik er op allerlei manieren zoveel mogelijk in proberen te krijgen. (Verstoppen, naast de andere honden eten, "per ongeluk" iets laten vallen etc)

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Xygan is inmiddels bijna even zwaar als pa Xavi (scheelt 500 gr.) en eet ook nog steeds behoorlijk wat meer..Kruimel53 schreef:Hier eten ze barf, ik voer op het oog en niet elke dag evenveel, maar Brimi van nu 11 maanden eet nog steeds ongeveer 1 1/2 keer zoveel als papa Logi. Brimi weegt nu 6 kilo en Logi 19.
Hij heeft dat nu gewoon nodig in de groei...

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar zit idd ook verschil in alleen is hier pa Xavi over t algemeen drukker dan zoon Xygan.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Kruimel53 schreef:Nou, Logi is tegenwoordig ook een stuk actiever, maar dat komt meer omdat klier Brimi net zolang in z'n oren blijft tetteren of aan z'n staart hangen totdat pa geïrriteerd in actie komt. Dan is het holleeeeeeen voor je leven, en dat schijnt erg lollig te wezen volgens Brimi.malinois schreef:Daar zit idd ook verschil in alleen is hier pa Xavi over t algemeen drukker dan zoon Xygan.

Hier gaat t zo'n beetje zo:

Waarbij de achterste dan pa is

-
- Zeer actief
Dank je, ik vind het soms nog lastig met kvv haha maar wil haar er wel op houden ze doet het er prima op.malinois schreef:Dan zit ze dus precies in t midden dus uitstekend. 5 a 10% van t gewicht dus tussen de 350 en 700 gram bij 7 kg.Brigitte schreef:Ze is nu iets meer dan 7 kilo en eet een 1/2 kilo per dag verdeeld over 3 keer.malinois schreef:Hoe zwaar is ze? Vond t ook hoor maar ik voer op t oog.. de % zijn als handleiding voor me om ergens mee te beginnen. En zeker bij Xygan was dat eerst lastig was een erg moeilijke eter en als t aan hem lag at ie 1 a 2% per dag. Je zag hem afvallen dus bij hem heb ik er op allerlei manieren zoveel mogelijk in proberen te krijgen. (Verstoppen, naast de andere honden eten, "per ongeluk" iets laten vallen etc)