Sultan heeft écht hoogtevrees. Ik twijfelde of dit zou bestaan bij honden, maar het is echt waar. Hier op de galerij, krijg je hem gewoon niet. Echt niet. Hij gaat in de ankers. Wanneer je druk geeft op de lijn, raakt hij een soort in paniek en probeert alles om zich los te krijgen. Dit is ook wel eens gelukt, dan vlucht hij niet weg maar blijft staan. Ook met andere honden, zonder angst, voor of achter hem geen effect. Ook voer en uren geduld zonder druk niet. Ik loop nu gewoon via de brandtrap, waardoor hij de galerij niet over hoeft.
Bij mijn moeder op bezoek, is dit dus ook een drama. Vaak til ik hem uit gemakzucht maar gewoon op. Want ik heb een keer letterlijk 2 uur gezeten, maar hij gaat niet. Hij weegt 27 kilo, dus nog een behoorlijke klus voor mij om te tillen
Maar ook met uitlaten, wilt hij niet over wat hogere bruggetjes heen. Hij stopt gewoon met lopen. Je kan doen wat je wilt, maar hij gaat gewoon niet. Als je doorloopt, begint hij keihard te janken, maar lopen echt niet. Ook hierbij heeft voer etc geen nut en ook niet met meer druk. Hij is gewoon weg te sterk voor mij als hij écht in protest gaat. Oftewel, de routes met bruggetjes nemen wij voor het gemak maar niet meer.
Bij de dierenarts op de tafel vind hij ook vreselijk. Rillen en hijgen en ik moet hem er altijd op tillen. Wanneer hij op de grond staat voor zijn prik, is er geen probleem. Dit zelfde verhaal bij de trimmer op tafel. Die zet de tafel nu dus op de laagste stand, zodat de tafel laag staat. Dan is er geen probleem.
Op stal is er ook een bruggetje, waar in het midden een soort kleine opening is ( kunnen ze niet tussen komen hoor) waardoor je de sloot ziet er onder. Krijg ik hem niet overheen.
Ik heb naar mijn idee echt van alles geprobeerd. Ook echt met heel veel rust en tijd, met eten en met andere honden die deze angst niet hebben. Op zich is er ook wel mee te leven hoor, haha. Maar ik wilde eigenlijk heel graag behendigheid met hem doen. Maar zolang hij zo'n last heeft met hoogtes, zal dit geen succes zijn. Zo'n wip weigert hij bijvoorbeeld al. Wij hadden bijvoorbeeld tijdje terug een fotoshoot en wilde de honden dan op een picknicktafel hebben, maar dat is al te hoog.
Echt vreemd, nog nooit eerder dit gehoord bij een hond. Maar het heeft echt te maken met hoogtes. Iemand ervaringen?