Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvalgedrag corrigeren of afleiden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Uitvalgedrag corrigeren of afleiden?

Ongelezen bericht door Jackira »

Laila is sinds kort bij ons, afkomstig uit Spanje, daar was ze min of meer een zwerfhond op een camping.

Het is een lieve en pittige dame met veel dingen die wijzen op een herder karakter. Ze is van nature vrij zelfverzekerd, alleen loopt ze hier natuurlijk wel tegen dingen aan die ze niet kent. De reactie daarop is blaffen en uitvallen. Met name buitenshuis.

Ook tegen andere honden valt ze aan de lijn uit als ze de kans krijgt. Ze is goed met stem te corrigeren en met tijdig aangeven dat ze dat niet mag voorkomen we het uitvalgedrag naar andere honden.

Alleen vraag ik me dus 1 ding af. Wat leer ik haar nu eigenlijk af met stemcorrectie naar haar. Dat ze niet mag uitvallen of dat ze de andere hond moet negeren en daar niet op mag reageren?

Want ik wil niet het uitvallen afleren, en dat ze dan uiteindelijk ineens bijt zonder van tevoren te waarschuwen.

Ik ben namelijk zelf met Buck nooit zo geweest van de correcties op die momenten maar meer van het afleiden. Niet met koekjes maar door aandacht te vragen op cruciale momenten. het was wel een training van de lange adem maar uiteindelijk kan ik lezen en schrijven met hem

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het geduld niet meer zo heb. En het gedrag van Laila dus gewoon met stem corrigeer. Gewoon kop houden en doorlopen want ik wil niet weer met een uitvallende hond rondlopen. Het werkt net als het afleiden wel, maar alleen als ik er op tijd bij ben.

Waar ik bij de andere honden nooit op let, doe ik nu bij haar al wel. Ze krijgt niks voor niks en ik hou goed in de gaten dat ze niks op een sneeky manier aan het afdwingen is.

Mijn vraag is dus ervaringen van mensen, zowel met de afleiden methode als met de meer corrigerende houding. En de resultaten :mrgreen:
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Uitvalgedrag corrigeren of afleiden?

Ongelezen bericht door Judith »

Dux valt ook uit aan de riem naar andere honden, inmiddels al een heel stuk minder maar ik kan niet op 1,5 meter passeren.

Wat ik heb geleerd van Dux is dat een stemcorrectie zijn gedrag alleen maar verergerde. Ik zie het nu ook bij de 2 newf's van hier in de wijk. Er wordt vollop gecorrigeerd, maar ze gaan alleen maar harder brullen en flippen.

Ik zou dus afleiden, Dux heeft geleerd dat als hij een hond ziet hij naar ons kijkt en een worstje krijgt. En dat na veel trainen er nu inmiddels heel goed inzit.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Judith schreef:Dux valt ook uit aan de riem naar andere honden, inmiddels al een heel stuk minder maar ik kan niet op 1,5 meter passeren.

Wat ik heb geleerd van Dux is dat een stemcorrectie zijn gedrag alleen maar verergerde. Ik zie het nu ook bij de 2 newf's van hier in de wijk. Er wordt vollop gecorrigeerd, maar ze gaan alleen maar harder brullen en flippen.

Ik zou dus afleiden, Dux heeft geleerd dat als hij een hond ziet hij naar ons kijkt en een worstje krijgt. En dat na veel trainen er nu inmiddels heel goed inzit.
Maar dat doet ze dus niet. Het uitvallen wordt er niet heftiger van. Als ik "ehhh nee Laila" op wat corrigerende toon zeg en "doorlopen" dan houdt ze op en loopt ze door. met Buck heb ik altijd afgeleid, maar dat duurde vrij lang voordat er resultaat was. daarom leek me een stemcorrectie nu veel handiger en gelijk oplossend.

maar als ik daarmee veroorzaak dat ik de signalen wegneem maar niet het gedrag verander schiet het niet op.
Laatst gewijzigd door Jackira op 06 dec 2015 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik heb hetzelfde met Vusi, ik begon heeeeellemaal verkeerd ik werd boos en gaf af en toe een lijn correctie.
Sinds een paar weken ben ik heel rustig, komt er een hond of mensen aan dan ga ik in een andere richting lopen zodra Vusi zich gaat spannen. Ik roep haar rustig bij me (lukt niet altijd) dus af en toe is er een beetje tegenstribbeling bij haar, zodra ze netjes rustig bij mij loopt krijgt ze een stukje lever koek.

Het gaat steeds beter en ik kan al dichter en dichter voorbij mensen lopen, ze spant zich wel maar valt 7 van de 10 gevallen niet meer uit :ok:
Geduld siert de mens :engel:
Jackira
Zeer actief

mosquito1980 schreef:Ik heb hetzelfde met Vusi, ik begon heeeeellemaal verkeerd ik werd boos en gaf af en toe een lijn correctie.
Sinds een paar weken ben ik heel rustig, komt er een hond of mensen aan dan ga ik in een andere richting lopen zodra Vusi zich gaat spannen. Ik roep haar rustig bij me (lukt niet altijd) dus af en toe is er een beetje tegenstribbeling bij haar, zodra ze netjes rustig bij mij loopt krijgt ze een stukje lever koek.

Het gaat steeds beter en ik kan al dichter en dichter voorbij mensen lopen, ze spant zich wel maar valt 7 van de 10 gevallen niet meer uit :ok:
Geduld siert de mens :engel:
Haha ja dat zeker. Gelukkig heb je al resultaat :-) En leverkoek werkt inderdaad heel goed, ik ga dat ook maar eens weer maken.
Laatst gewijzigd door Jackira op 06 dec 2015 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Ri@ schreef:
Judith schreef:Dux valt ook uit aan de riem naar andere honden, inmiddels al een heel stuk minder maar ik kan niet op 1,5 meter passeren.

Maar dat doet ze dus niet. Het uitvallen wordt er niet heftiger van. Als ik "ehhh nee Laila" op wat corrigerende toon zeg en "doorlopen" dan houdt ze op en loopt ze door. met Buck heb ik altijd afgeleid, maar dat duurde vrij lang voordat er resultaat was. daarom leek me een stemcorrectie nu veel handiger en gelijk oplossend.

maar als ik daarmee veroorzaak dat ik de signalen wegneem maar niet het gedrag verander schiet het niet op.

Ik denk dat het heel erg van de hond afhankelijk is.
Dana wil wel eens blaffen aan de lijn, en dat is echt zo 1 of 2 blafjes. ik wil het niet hebben dus bij haar zeg ik ook 'kappen". En ze stopt dan ook. Maar bij Dux werd het 5x zo erg op het moment dat ik een stem en lijncorrectie gaf.

Als het bij Laila werkt, en ze dus haar kop houdt en doorloopt kan je die correctie geven en op het moment dat ze dus doorloopt alsnog belonen.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Judith schreef:
Ri@ schreef:

Ik denk dat het heel erg van de hond afhankelijk is.
Dana wil wel eens blaffen aan de lijn, en dat is echt zo 1 of 2 blafjes. ik wil het niet hebben dus bij haar zeg ik ook 'kappen". En ze stopt dan ook. Maar bij Dux werd het 5x zo erg op het moment dat ik een stem en lijncorrectie gaf.

Als het bij Laila werkt, en ze dus haar kop houdt en doorloopt kan je die correctie geven en op het moment dat ze dus doorloopt alsnog belonen.
ja ik beloon ook daarna met stem en roep haar daarna bij me, en ze komt heel beleefd het frolicje aannemen en dan spuugt ze die weer uit :LOL:
Laatst gewijzigd door Jackira op 06 dec 2015 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier is het ook een flink DOORLOPEN en de lijn wel heel kort dan, dat ze ook niets anders kan.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Neeltje schreef:Hier is het ook een flink DOORLOPEN en de lijn wel heel kort dan, dat ze ook niets anders kan.
Bij mijn honden was het korter nemen van de lijn juist het teken dat er iets spannends aankwam.
Ik ben met beloningen gaan werken, ze kijken me heel hoopvol aan als ze netjes langs een hond gelopen zijn :wink:
Uitvallen of blaffen doen ze soms alleen nog naar een hond naast de fiets.
Maar ik lees hier vaak dat er meer honden zijn die dat doen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk dat je vooral de spanning laag houdt waardoor ze geen behoefte heeft om uit te vallen. Dat gebeurt vaak toch vanwege een te hoge spanning, door haar op jou te laten focusen houdt ze die spanning onder controle :ok: Ik geloof dus niet zo dat ze daarom zou gaan aanvallen zonder waarschuwing, je neemt de aanleiding weg.
Jackira
Zeer actief

Pemba schreef:
Neeltje schreef:Hier is het ook een flink DOORLOPEN en de lijn wel heel kort dan, dat ze ook niets anders kan.
Bij mijn honden was het korter nemen van de lijn juist het teken dat er iets spannends aankwam.
Ik ben met beloningen gaan werken, ze kijken me heel hoopvol aan als ze netjes langs een hond gelopen zijn :wink:
Ze loopt keurig aan de lijn, vrijwel altijd aan een losse boog. Dat begreep ze in twee keer uitlaten doordat ik stil stond als ze trok. Ze leert heel snel. Daarom zou ik graag met haar naar een cursus gaan, want ik denk dat ze dat heel leuk vind. Maar dan moet ze wel eerst aan de lijn niet op andere honden reageren. Ik zorg ook inderdaad altijd dat ik zelf de lijn nooit strak houdt.
Jackira
Zeer actief

Maeve schreef:Ik denk dat je vooral de spanning laag houdt waardoor ze geen behoefte heeft om uit te vallen. Dat gebeurt vaak toch vanwege een te hoge spanning, door haar op jou te laten focusen houdt ze die spanning onder controle :ok: Ik geloof dus niet zo dat ze daarom zou gaan aanvallen zonder waarschuwing, je neemt de aanleiding weg.
Dat klinkt inderdaad heel logisch :ok:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ri@ schreef:
Pemba schreef:
Ze loopt keurig aan de lijn, vrijwel altijd aan een losse boog. Dat begreep ze in twee keer uitlaten doordat ik stil stond als ze trok. Ze leert heel snel. Daarom zou ik graag met haar naar een cursus gaan, want ik denk dat ze dat heel leuk vind. Maar dan moet ze wel eerst aan de lijn niet op andere honden reageren. Ik zorg ook inderdaad altijd dat ik zelf de lijn nooit strak houdt.
Dat is ook iets wat je juist op een cursus kunt leren en oefenen.
Amy blafte ook wel eens naar vreemde honden aan de lijn, vooral als Mila er niet bij was. Dat was voor mij juist één van dé redenen om met haar op cursus te gaan, zodat we daar in een gecontroleerde omgeving mee konden oefenen.
Bij Amy corrigeer ik het niet, maar vergroot ik de afstand en beloon haar voor aandacht.
Jackira
Zeer actief

DeDiana schreef:
Ri@ schreef:
Pemba schreef:
Amy blafte ook wel eens naar vreemde honden aan de lijn, vooral als Mila er niet bij was. Dat was voor mij juist één van dé redenen om met haar op cursus te gaan, zodat we daar in een gecontroleerde omgeving mee konden oefenen.
Bij Amy corrigeer ik het niet, maar vergroot ik de afstand en beloon haar voor aandacht.
Zo deed ik dat ook met Buck en ik vond het altijd een fijne methode. Alleen omdat bij haar een stemcorrectie heel goed werkt, want ze luistert extreem goed, vroeg ik me af wat de nadelen daarvan zouden zijn. Ik ga toch ook eens het afstand houden en aandacht vragen proberen. Had er een discussie over met Ed namelijk (hij vindt mij te omslachtig daarmee) die vindt dat we ons niet direct weer in duizend bochten hoeven te wringen maar gewoon mond dicht en niks geen geblaf. :mrgreen: Het komt op mij over dat ze het idee heeft dat ze de leiding heeft op zo'n moment, en daarom dit gedrag vertoont, geen angstagressie. Dus ik moet duidelijker aangeven aan haar wat ik van haar verwacht.

En worden honden dan wel geaccepteerd op een cursus met dit gedrag?
Laatst gewijzigd door Jackira op 06 dec 2015 21:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

Pemba schreef:
Ik kan nu wel zonder haar kort te nemen langs het huis lopen van de Amerikaanse bulldog. Maar buiten vliegt ze al heel snel alle kanten uit. Dan kan ik de lijn los laten, maar dan hangt ze meteen aan het einde. Ze wil er gewoon op af. Door de lijn kort te nemen, heb ik meer controle en wordt ik niet alle kanten uitgetrokken. Kort en doorlopen werkt hier het beste.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ri@ schreef:
DeDiana schreef:
Ri@ schreef: Ze loopt keurig aan de lijn, vrijwel altijd aan een losse boog. Dat begreep ze in twee keer uitlaten doordat ik stil stond als ze trok. Ze leert heel snel. Daarom zou ik graag met haar naar een cursus gaan, want ik denk dat ze dat heel leuk vind. Maar dan moet ze wel eerst aan de lijn niet op andere honden reageren. Ik zorg ook inderdaad altijd dat ik zelf de lijn nooit strak houdt.
Zo deed ik dat ook met Buck en ik vond het altijd een fijne methode. Alleen omdat bij haar een stemcorrectie heel goed werkt, want ze luistert extreem goed, vroeg ik me af wat de nadelen daarvan zouden zijn. Ik ga toch ook eens het afstand houden en aandacht vragen proberen. Had er een discussie over met Ed namelijk (hij vindt mij te omslachtig daarmee) die vindt dat we ons niet direct weer in duizend bochten hoeven te wringen maar gewoon mond dicht en niks geen geblaf. :mrgreen: Het komt op mij over dat ze het idee heeft dat ze de leiding heeft op zo'n moment, en daarom dit gedrag vertoont, geen angstagressie. Dus ik moet duidelijker aangeven aan haar wat ik van haar verwacht.

En worden honden dan wel geaccepteerd op een cursus met dit gedrag?
Ik denk dat bij sommige honden een 'mond dicht en doorlopen' ook prima kan werken. Als zij goed op een stemcorrectie reageert en je beloont haar als ze het goed doet, kan dat volgens mij ook prima werken.
Bij Amy was het blaffen puur opwinding, ze wil gewoon graag naar elke hond toe. Door de afstand wat te vergroten, werd ze voor mij weer bereikbaar.
Ik heb dat aangegeven voordat we aan de cursus begonnen, en ook dat ik dan op zo'n moment even de afstand vergroot. Er zaten overigens nog twee honden in ons groepje die uitvielen, één van die honden had ook wat incidenten gehad met andere honden. Dus ja, bij mijn hondenschool kun je dan gewoon terecht en gaan ze daar samen met jou en de hond mee aan het werk.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef:Ik denk dat je vooral de spanning laag houdt waardoor ze geen behoefte heeft om uit te vallen. Dat gebeurt vaak toch vanwege een te hoge spanning, door haar op jou te laten focusen houdt ze die spanning onder controle :ok: Ik geloof dus niet zo dat ze daarom zou gaan aanvallen zonder waarschuwing, je neemt de aanleiding weg.
Mee eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Afleiden is meer ombuigen van het gedrag, andere hond is naar de baas kijken en lekkers krijgen of even samen spelen :cheer:
Zo leer ik het mijn puppen ook aan, andere honden bestaan, maar je hoeft er niet altijd wat mee, ik ben leuker :pffff: :cheer: Doran valt niet uit, maar is geen makkelijke hond, afleiden met een balletje werkt als een speer, zodra hij de bal ziet bestaat de rest van de wereld niet meer, heel handig, zeker met grote groepen honden. Als ik in de buurt een hond tegen kom waar hij niet goed mee kan zeg ik soms gewoon nee doorlopen, gewoon omdat het op dat moment sneller is dan eerst de bal pakken, dus het werkt beide :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier werkte het afleiden niet (Puchu was veel te gefocused op andere honden) en van het corrigeren werd hij
alleen nog maar erger.
Uiteindelijk heb ik - na jaren - besloten me er geen bal meer van aan te trekken en gewoon door te lopen en
geen enkele reactie richting Puchu te geven.
Dát gaf dus wel resultaat, want er gebeurde niks waardoor ik signalen af gaf (goed of fout) en dus kon hij in ieder
geval niet meer op mij reageren. Het was dus zo als ik hem wilde afleiden, dat hij om zich heen ging kijken 'wat er
dan wel aan de hand was' en hoppa daar ging hij :ugh:

Toen het punt bereikt was dat ik nergens meer op reageerde en hij zelf ook kalmer werd (incl. uiteindelijk een
castratie), toen kon ik pas verder met trainen en dat bestaat hoofdzakelijk uit het belonen van aandacht voor mij.
Niet uit afleiden dus, want daar wordt hij argwanend van. Corrigeren doe ik heel soms met een streng 'DOORLOPEN!'
en een arm vooruit, maar vooral is het dus het belonen als hij netjes meeloopt en voor contact met mij.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ben bij Sneeuw al even bezig, het is onzekerheid bij haar en opwinidng, ik zeg van te voren NEE, en dan doe ik verder helemaal niets meer tot ze weer op mij let en dan krijgt ze een beloning omdat ze mij aandacht geeft en dat wordt alle keren een stukje eerder dus dat rot gedrag wordt minder en minder aan de lijn
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Corrigeren werkt vaak (op de lange termijn) tegen je. Ze gaan het nare gevoel wat ze krijgen door je (lichamelijke of fysieke) correctie vaak koppelen aan de andere hond en niet aan hun gedrag. Andere hond = boze baas --> hond moet weg want dan komt er geen boze baas. Vaak worden ze dus alleen maar fanatieker van een correctie. Even heel simpel uitgelegd :wink:
Afleiden als je langs een andere hond moet is vaak ook geen lange termijn oplossing: ze leren niet dat andere honden geen probleem zijn maar ze reageren gewoon niet omdat ze de prikkel die je zelf aan biedt (eten, speelgoed) op dat moment belangrijker is. Sommige honden worden er wel beter van met andere honden, maar de meesten niet. Je kunt het natuurlijk wel gebruiken als je plots een andere hond tegen komt die je niet had verwacht.
Wat ik zelf doe en ook aan cursisten aanleer (en mee oefen op de hondenschool) is het belonen voor het rustig kijken naar de prikkel. We hebben veel border collies in de les en die willen nog wel eens blaffen als er een andere hond in actie is en zij niet. Dus de eigenaren gaan dan belonen voor het rustig kijken naar de prikkel. Als je hond niet rustig wil kijken zit je er nog te dicht op. Voor de één zal rustig kijken al op 5m kunnen, de ander heeft daar in het begin 100m voor nodig. Ik beloon dus (met meer afstand (=fijn gevoel), voer of spel) als de hond rustig kijkt. Niet voor aandacht voor mij, maar voor rustig kijken naar een andere hond (of welke andere prikkel dan ook). Aandacht voor de baas valt voor mij onder afleiden.
Afbeelding
Neeltje

Hilde schreef:Corrigeren werkt vaak (op de lange termijn) tegen je. Ze gaan het nare gevoel wat ze krijgen door je (lichamelijke of fysieke) correctie vaak koppelen aan de andere hond en niet aan hun gedrag. Andere hond = boze baas --> hond moet weg want dan komt er geen boze baas. Vaak worden ze dus alleen maar fanatieker van een correctie. Even heel simpel uitgelegd :wink:
Afleiden als je langs een andere hond moet is vaak ook geen lange termijn oplossing: ze leren niet dat andere honden geen probleem zijn maar ze reageren gewoon niet omdat ze de prikkel die je zelf aan biedt (eten, speelgoed) op dat moment belangrijker is. Sommige honden worden er wel beter van met andere honden, maar de meesten niet. Je kunt het natuurlijk wel gebruiken als je plots een andere hond tegen komt die je niet had verwacht.
Wat ik zelf doe en ook aan cursisten aanleer (en mee oefen op de hondenschool) is het belonen voor het rustig kijken naar de prikkel. We hebben veel border collies in de les en die willen nog wel eens blaffen als er een andere hond in actie is en zij niet. Dus de eigenaren gaan dan belonen voor het rustig kijken naar de prikkel. Als je hond niet rustig wil kijken zit je er nog te dicht op. Voor de één zal rustig kijken al op 5m kunnen, de ander heeft daar in het begin 100m voor nodig. Ik beloon dus (met meer afstand (=fijn gevoel), voer of spel) als de hond rustig kijkt. Niet voor aandacht voor mij, maar voor rustig kijken naar een andere hond (of welke andere prikkel dan ook). Aandacht voor de baas valt voor mij onder afleiden.
hahah rustig kijken naar de prikkel, maar Lotje wil helemaal niet rustig kijken naar de prikkel, die wil ze liever een koppie kleiner maken. Honden waar ze gewoon naar kijkt als ik wil doorlopen, is geen probleem, alleen de honden die haar eerst hebben uitgekafferd, mot ze niet meer en die krijgen de volle laag. Zojuist liep ik langs het huis waar de Amerikaanse bulldog woont (hier in de straat) en jammer genoeg had hij Lotje gezien en kreeg Lotje zijn niet zo aardige geblaf te horen. (volgens mij vliegt hij nog een keer door het raam, want hij doet het bij iedere hond). Dan lukt me nog met een flinke DOORLOPEN dat ze verder gaat. Maar als we die hond op straat tegenkomen, hangt ze echt helemaal in de lijn en zou ik haar loslaten, wordt het denk ik vechten. Dus dat is helemaal niet kijken naar de prikkel maar negeren en doorlopen en lijn kort, anders moet ik haar meesleuren en dat wil ik niet.
Hilde
Zeer actief

Neeltje schreef:hahah rustig kijken naar de prikkel, maar Lotje wil helemaal niet rustig kijken naar de prikkel, die wil ze liever een koppie kleiner maken. Honden waar ze gewoon naar kijkt als ik wil doorlopen, is geen probleem, alleen de honden die haar eerst hebben uitgekafferd, mot ze niet meer en die krijgen de volle laag. Zojuist liep ik langs het huis waar de Amerikaanse bulldog woont (hier in de straat) en jammer genoeg had hij Lotje gezien en kreeg Lotje zijn niet zo aardige geblaf te horen. (volgens mij vliegt hij nog een keer door het raam, want hij doet het bij iedere hond). Dan lukt me nog met een flinke DOORLOPEN dat ze verder gaat. Maar als we die hond op straat tegenkomen, hangt ze echt helemaal in de lijn en zou ik haar loslaten, wordt het denk ik vechten. Dus dat is helemaal niet kijken naar de prikkel maar negeren en doorlopen en lijn kort, anders moet ik haar meesleuren en dat wil ik niet.
Dat kan. Als dat jouw oplossing is. Maar ik wilde graag een oplossing waardoor mijn hond zich beter ging voelen tegenover andere honden en ik ook echt een oplossing en niet een manier om er mee om te gaan. Ik durf er geld op te zetten dat ook jouw Lotje rustig kan kijken naar die honden. Je komt er alleen steeds te dicht op en daarom blijft ze uitvallen. Vervelend dat je dit probleem hebt, dat je het niet per se wil oplossen en er mee om gaat op een andere manier is prima, maar dat betekent niet dat deze methode niet werkt :wink:
Afbeelding
Neeltje

Hilde schreef:
Neeltje schreef:hahah rustig kijken naar de prikkel, maar Lotje wil helemaal niet rustig kijken naar de prikkel, die wil ze liever een koppie kleiner maken. Honden waar ze gewoon naar kijkt als ik wil doorlopen, is geen probleem, alleen de honden die haar eerst hebben uitgekafferd, mot ze niet meer en die krijgen de volle laag. Zojuist liep ik langs het huis waar de Amerikaanse bulldog woont (hier in de straat) en jammer genoeg had hij Lotje gezien en kreeg Lotje zijn niet zo aardige geblaf te horen. (volgens mij vliegt hij nog een keer door het raam, want hij doet het bij iedere hond). Dan lukt me nog met een flinke DOORLOPEN dat ze verder gaat. Maar als we die hond op straat tegenkomen, hangt ze echt helemaal in de lijn en zou ik haar loslaten, wordt het denk ik vechten. Dus dat is helemaal niet kijken naar de prikkel maar negeren en doorlopen en lijn kort, anders moet ik haar meesleuren en dat wil ik niet.
Dat kan. Als dat jouw oplossing is. Maar ik wilde graag een oplossing waardoor mijn hond zich beter ging voelen tegenover andere honden en ik ook echt een oplossing en niet een manier om er mee om te gaan. Ik durf er geld op te zetten dat ook jouw Lotje rustig kan kijken naar die honden. Je komt er alleen steeds te dicht op en daarom blijft ze uitvallen. Vervelend dat je dit probleem hebt, dat je het niet per se wil oplossen en er mee om gaat op een andere manier is prima, maar dat betekent niet dat deze methode niet werkt :wink:
50 tot 100 meter lijkt me er niet te dicht op. Het zijn maar een paar honden. Het gros van de honden vindt ze alleen maar leuk. Bij de twee jack russels is hun geur al voldoende om haar in de ankers te krijgen en ja, dat ruik ik niet. De Amerikaans Bulldog valt als ze Lotje ziet ook uit, ze mogen elkaar gewoonweg niet. Gewoon doorlopen en negeren, dat kwartje valt vanzelf een keertje, heeft gewoon even tijd nodig. Er zijn genoeg andere honden waar ze gezellig mee kan spelen. Ik heb het hier over 3 of 4 honden die ze niet mag, niet alle honden.
Hilde
Zeer actief

Neeltje schreef:50 tot 100 meter lijkt me er niet te dicht op.
Dat kan jij niet bepalen, dat kan ik niet bepalen, dat kan alleen Lotje bepalen. :19:
Het zijn maar een paar honden. Het gros van de honden vindt ze alleen maar leuk. Bij de twee jack russels is hun geur al voldoende om haar in de ankers te krijgen en ja, dat ruik ik niet. De Amerikaans Bulldog valt als ze Lotje ziet ook uit, ze mogen elkaar gewoonweg niet. Gewoon doorlopen en negeren, dat kwartje valt vanzelf een keertje, heeft gewoon even tijd nodig. Er zijn genoeg andere honden waar ze gezellig mee kan spelen. Ik heb het hier over 3 of 4 honden die ze niet mag, niet alle honden.
Pak aan hoe je het aan wil pakken. Ik ben blij dat ik dat nooit doe. Als mijn hond zich zo ontzettend rot voelt over iets dat hij denkt dat hij er naar uit moet vallen, dan wil ik dat niet slechts negeren maar het voor hem oplossen. Maar wie ben ik?
Afbeelding
Neeltje

Hilde schreef:
Neeltje schreef:50 tot 100 meter lijkt me er niet te dicht op.
Dat kan jij niet bepalen, dat kan ik niet bepalen, dat kan alleen Lotje bepalen. :19:
Het zijn maar een paar honden. Het gros van de honden vindt ze alleen maar leuk. Bij de twee jack russels is hun geur al voldoende om haar in de ankers te krijgen en ja, dat ruik ik niet. De Amerikaans Bulldog valt als ze Lotje ziet ook uit, ze mogen elkaar gewoonweg niet. Gewoon doorlopen en negeren, dat kwartje valt vanzelf een keertje, heeft gewoon even tijd nodig. Er zijn genoeg andere honden waar ze gezellig mee kan spelen. Ik heb het hier over 3 of 4 honden die ze niet mag, niet alle honden.
Pak aan hoe je het aan wil pakken. Ik ben blij dat ik dat nooit doe. Als mijn hond zich zo ontzettend rot voelt over iets dat hij denkt dat hij er naar uit moet vallen, dan wil ik dat niet slechts negeren maar het voor hem oplossen. Maar wie ben ik?
Er zijn meerdere wegen naar Rome Hilde, niet maar één. Nu met commando negeren, wordt straks dat ze uit zichzelf de hond negeert. Hetzelfde als je ze eerst een commando geeft, dat ze op de stoeprand moet gaan zitten, doet ze dat nu uit zichzelf. Waarom zou ze naar een hond moeten kijken die haar verrot blaft? Of die gorgelende stafford/pit/mix weet ik wat het is? Dat soort honden negeren wij. Die honden gaan wij niet aankijken, lijkt me niet echt verstandig.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Neeltje schreef:
Hilde schreef:
50 tot 100 meter lijkt me er niet te dicht op. Het zijn maar een paar honden. Het gros van de honden vindt ze alleen maar leuk. Bij de twee jack russels is hun geur al voldoende om haar in de ankers te krijgen en ja, dat ruik ik niet. De Amerikaans Bulldog valt als ze Lotje ziet ook uit, ze mogen elkaar gewoonweg niet. Gewoon doorlopen en negeren, dat kwartje valt vanzelf een keertje, heeft gewoon even tijd nodig. Er zijn genoeg andere honden waar ze gezellig mee kan spelen. Ik heb het hier over 3 of 4 honden die ze niet mag, niet alle honden.
Zou het? Lotje heeft er geen problemen mee gok ik, als ze komende tig jaar nog moet uitvallen bij elke ontmoeting. Als je niks doet gaat er ook niks veranderen in dit geval denk ik.

Ik corrigeer alleen als een hond het heus wel kan, maar zich op dat moment toch laat gaan. Coda heeft wel eens van die buien als ze tegen de loopsheid aan zit, dan is een stemcorrectie ook voldoende om haar weer op aarde te krijgen :wink:
Hilde
Zeer actief

Neeltje schreef:Er zijn meerdere wegen naar Rome Hilde, niet maar één. Nu met commando negeren, wordt straks dat ze uit zichzelf de hond negeert. Hetzelfde als je ze eerst een commando geeft, dat ze op de stoeprand moet gaan zitten, doet ze dat nu uit zichzelf. Waarom zou ze naar een hond moeten kijken die haar verrot blaft? Of die gorgelende stafford/pit/mix weet ik wat het is? Dat soort honden negeren wij. Die honden gaan wij niet aankijken, lijkt me niet echt verstandig.
Natuurlijk leiden er meerdere wegen naar Rome, maar er zit imo een groot verschil tussen iets voor jezelf oplossen (negeren, hond blijft uitvallen) of iets voor de hond oplossen. En ik heb het toch niet over áánkijken? Ik heb het over rustig naar de andere hond kijken. Dus niet recht in de ogen staren. En ja, honden gaan denken wat ze het meeste oplevert en netjes op de stoeprand gaan zitten levert haar het meeste op. Wil je dat doortrekken naar het uitvalgedrag, uitvallen levert haar in haar ogen het meeste op want de andere hond gaat weg. Denk je echt dat ze er voor gaat kiezen om stil te zijn terwijl dat in haar ogen niet direct wat oplevert? Het maakt mij niet uit hoor, nogmaals. Ik zie alleen nog niet wat negeren voor Lotje gaat oplossen. Al is het je eigen ding of je het voor jezelf wil oplossen of voor je hond.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Nah, Luna rustig laten kijken gaat hem niet worden hoor. Met alle geduld en liefde van de wereld gaat dat nog niet lukken. Prikkel = reactie. En van bewegende honden moet je wat vinden, aldus Luna. Dat kan positief of negatief. Ik heb het eerst geprobeerd met een correctie. Vervolgens met stil zitten, aandacht voor de baas, koekje etc. Geen van beiden had een structureel effect. Nu combineer ik die 2, afhankelijk van de situatie, en als geen van beiden werkt, loop ik gewoon door. Doorlopen, hoppa. En als ze dan meeloopt zonder vocaal commentaar op de andere hond is ze alsnog fantastisch en krijgt ze een snack.

Ik geloof niet in één heilige, altijd werkende methode. Ik denk wel dat je met rust het verst komt, tenminste bij Luna wel. Een correctie kun je ook in rust geven. Afleiden als ik geïrriteerd ben werkt evenmin als een correctie als ik geïrriteerd ben. Het is voornamelijk mijn houding waar ze op reageert, niet de methode die ik hanteer.

En hey, ik ben ook maar een mens. Ik kan onmogelijk altijd rustig zijn. Dat zit niet in me. Als Luna als een debiel tekeer gaat tegen een andere hond, verlies ik ook wel eens mijn geduld. Soms werkt dat ook wel, trouwens. Dan is ze ontzettend onder de indruk :F: en op dat soort momenten maakt het me ook niet uit of het voor haar iets oplost. Het draait niet alleen maar om de hond. Ik wil normaal met mijn hond kunnen lopen en of dat linksom of rechtsom gebeurt zal me dan even een zorg zijn. Ik ben er niet alleen maar om het voor haar beter te maken. Soms mag ze zich ook gewoon even schikken naar mijn behoeften, ook al levert haar dat niets op.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

luna2906 schreef:Nah, Luna rustig laten kijken gaat hem niet worden hoor. Met alle geduld en liefde van de wereld gaat dat nog niet lukken. Prikkel = reactie. En van bewegende honden moet je wat vinden, aldus Luna. Dat kan positief of negatief. Ik heb het eerst geprobeerd met een correctie. Vervolgens met stil zitten, aandacht voor de baas, koekje etc. Geen van beiden had een structureel effect. Nu combineer ik die 2, afhankelijk van de situatie, en als geen van beiden werkt, loop ik gewoon door. Doorlopen, hoppa. En als ze dan meeloopt zonder vocaal commentaar op de andere hond is ze alsnog fantastisch en krijgt ze een snack.

Ik geloof niet in één heilige, altijd werkende methode. Ik denk wel dat je met rust het verst komt, tenminste bij Luna wel. Een correctie kun je ook in rust geven. Afleiden als ik geïrriteerd ben werkt evenmin als een correctie als ik geïrriteerd ben. Het is voornamelijk mijn houding waar ze op reageert, niet de methode die ik hanteer.

En hey, ik ben ook maar een mens. Ik kan onmogelijk altijd rustig zijn. Dat zit niet in me. Als Luna als een debiel tekeer gaat tegen een andere hond, verlies ik ook wel eens mijn geduld. Soms werkt dat ook wel, trouwens. Dan is ze ontzettend onder de indruk :F: en op dat soort momenten maakt het me ook niet uit of het voor haar iets oplost. Het draait niet alleen maar om de hond. Ik wil normaal met mijn hond kunnen lopen en of dat linksom of rechtsom gebeurt zal me dan even een zorg zijn. Ik ben er niet alleen maar om het voor haar beter te maken. Soms mag ze zich ook gewoon even schikken naar mijn behoeften, ook al levert haar dat niets op.
Dat kan ik me goed voorstellen :ok:
De vraag is op welke manier je het beste komt tot normaal met je hond kunnen lopen.

Het beste zou misschien wel zijn ..................... nooit meer geïrriteerd zijn :engel: :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”