Het is een lieve en pittige dame met veel dingen die wijzen op een herder karakter. Ze is van nature vrij zelfverzekerd, alleen loopt ze hier natuurlijk wel tegen dingen aan die ze niet kent. De reactie daarop is blaffen en uitvallen. Met name buitenshuis.
Ook tegen andere honden valt ze aan de lijn uit als ze de kans krijgt. Ze is goed met stem te corrigeren en met tijdig aangeven dat ze dat niet mag voorkomen we het uitvalgedrag naar andere honden.
Alleen vraag ik me dus 1 ding af. Wat leer ik haar nu eigenlijk af met stemcorrectie naar haar. Dat ze niet mag uitvallen of dat ze de andere hond moet negeren en daar niet op mag reageren?
Want ik wil niet het uitvallen afleren, en dat ze dan uiteindelijk ineens bijt zonder van tevoren te waarschuwen.
Ik ben namelijk zelf met Buck nooit zo geweest van de correcties op die momenten maar meer van het afleiden. Niet met koekjes maar door aandacht te vragen op cruciale momenten. het was wel een training van de lange adem maar uiteindelijk kan ik lezen en schrijven met hem
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het geduld niet meer zo heb. En het gedrag van Laila dus gewoon met stem corrigeer. Gewoon kop houden en doorlopen want ik wil niet weer met een uitvallende hond rondlopen. Het werkt net als het afleiden wel, maar alleen als ik er op tijd bij ben.
Waar ik bij de andere honden nooit op let, doe ik nu bij haar al wel. Ze krijgt niks voor niks en ik hou goed in de gaten dat ze niks op een sneeky manier aan het afdwingen is.
Mijn vraag is dus ervaringen van mensen, zowel met de afleiden methode als met de meer corrigerende houding. En de resultaten