Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Epilepsie bij voorouders border collie
Moderator: moderatorteam
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Epilepsie bij voorouders border collie
Hoi allemaal,
Langzaan aan worden de plannen voor een border collie erbij concreter en ben ik me wat meer aan het verdiepen in geplande nestjes.
In hoe verre check je de stamboom bij border collies op epilepsie. Iemand zei tegen mij dat ze 5 generaties terug zoekt bij beide ouders van de geplande pup en dan of er in die lijnen epilepsie voorkomt.
Nu heb ik een nest op het oog waar bij de oma van de reu, een volle broer heeft die epilepsie heeft. Het is wel een ander nest, maar dus wel van dezelfde ouders.
Ik heb van meerdere mensen heel stellig gehoord dat ze hier absoluut geen pup van zouden willen hebben.
Ik snap dat je absoluut geen hond wilt met een kans op epilepsie, maar als mijn achternicht epilepsie heeft dan zou dat voor mij geen reden zijn om niet aan kinderen te beginnen. Proberen ze nu bij de border collie epilepsie er helemaal uit te fokken?
Wat vinden jullie hier van en wie kan me hier iets meer over vertellen. Wat zouden jullie doen, hoe ver kijken jullie terug.
Ik hoor het graag.
Langzaan aan worden de plannen voor een border collie erbij concreter en ben ik me wat meer aan het verdiepen in geplande nestjes.
In hoe verre check je de stamboom bij border collies op epilepsie. Iemand zei tegen mij dat ze 5 generaties terug zoekt bij beide ouders van de geplande pup en dan of er in die lijnen epilepsie voorkomt.
Nu heb ik een nest op het oog waar bij de oma van de reu, een volle broer heeft die epilepsie heeft. Het is wel een ander nest, maar dus wel van dezelfde ouders.
Ik heb van meerdere mensen heel stellig gehoord dat ze hier absoluut geen pup van zouden willen hebben.
Ik snap dat je absoluut geen hond wilt met een kans op epilepsie, maar als mijn achternicht epilepsie heeft dan zou dat voor mij geen reden zijn om niet aan kinderen te beginnen. Proberen ze nu bij de border collie epilepsie er helemaal uit te fokken?
Wat vinden jullie hier van en wie kan me hier iets meer over vertellen. Wat zouden jullie doen, hoe ver kijken jullie terug.
Ik hoor het graag.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Epilepsie bij voorouders border collie
Twee generaties vrij van beide kanten, maar dan wel gegarandeerd alles vrij.
En dat laatste is het probleem. Niet zozeer voor mijn ras, maar wel bij de Border Collie.
En dat laatste is het probleem. Niet zozeer voor mijn ras, maar wel bij de Border Collie.
- *Skye*
- Zeer actief
Na op de ipad 2x voor niets een heel verhaal te typen nog maar eens een poging via de telefoon.
2e generatie gegarandeerd vrij. Kijk je dan alleen naar oma? Of de hele generatie van oma? Nest broers en zussen? Of alle broers en zussen. Want we hebben het nu over een broer van de oma die epilepsie heeft.
Tsja... wat ik er zelf van denk. Als ik het vermenselijk zou ik het niet als een probleem zien dat de broer van mijn oma epilepsie heeft. Dat zou mij niet tegen houden om aan kinderen te beginnen.
Maar als liefhebbers van het ras op hun achterste benen gaan staan van deze combi wil ik wel even verder zoeken.
Als ik dan toch op gezondheid ga controleren, dan wil ik er best aan meewerken het ras gezonder te maken. Maar hoe ver ga je daar in. Ik heb zelf de kennis niet er een goede beslissing over te maken.
Ik weet ook niet waarom er zo naar gekeken wordt. Dat de border collie niet het gezondste ras is weet ik. Maar willen ze door overal streng op te testen het ras zo gezond mogelijk maken? Of is het echt een risico.
Nu ik me er wat in verdiep merk ik het inderdaad ook. Met Skye heb ik echt geluk gehad. Heb veel contact met het baasje van een zus van Skye. Zij wilt gaan fokken met haar hond en heeft de lijn helemaal uitgeplozen en alles zit goed. Ik dacht dat als ik een hond met stamboom nam het wel goed zou zitten. Maar blijkbaar is het zo simpel nog niet.Marjoleine schreef:Twee generaties vrij van beide kanten, maar dan wel gegarandeerd alles vrij.
2e generatie gegarandeerd vrij. Kijk je dan alleen naar oma? Of de hele generatie van oma? Nest broers en zussen? Of alle broers en zussen. Want we hebben het nu over een broer van de oma die epilepsie heeft.
Als het er op aan komt heb je nooit zekerheid. Een hond uit de beste lijnen kan nog steeds iedere ziekte krijgen die er is.Cleva schreef:Rashonden hebben nu eenmaal kwalen. Kruisingen soms ook maar daar kun je geen pijl op trekken dus daar kun je makkelijk oogkleppen bij inzetten.
Je wil natuurlijk een gezonde hond maar daar heb je geen garantie op.
Wat ik zelf wel heel erg belangrijk vind is of ik het gevoel heb dat het ook gaat gebeuren. Ik kan het wel hebben als een hond ziek wordt maar als ik het gevoel heb dat de teerling geworpen is kan ik niet van de hond genieten terwijl hij nog gezond is en daar heb ik echt geen trek in.
Statistisch gezien is een genetisch defect bij de broer van de oma geen probleem. Verwaarloosbaar.
Maar wat vind je zelf?
Van Dapper (staffkruising) wist ik dat hij niet oud zou worden. Die had kanker aan zijn kont hangen. Noem het intuïtie maar ik wist het gewoon en het was ook zo.
Eva was een laekense en die vallen in sommige gevallen van het ene op het andere moment dood neer door hartstilstand. Niet dat het een algemeen gegeven is maar het komt veel vaker voor dan bij andere rassen en Eva is daar ook niet aan overleden maar ik heb wel vaak gedacht dat ze zo zou eindigen.
En toch had ik ze allebei voor geen goud willen missen. Ik zou er niet eens iets aan willen veranderen want ze zijn zo mooi geweest dat ik er helemaal niets aan wil veranderen dus ook dat niet.
Hein heeft het in zich om heel oud te worden. Als ras maar ook als individu. Daar ben ik blij om maar het heeft eigenlijk niets te maken met waarom ik hem heb gehouden.
Ik zou er niet te veel over nadenken.
Het gaat om je eigen gevoel en of ze daadwerkelijk gezond uit worden daar heb je toch geen invloed op.
Willens en wetens een verrot gefokte hond kopen moet je niet doen. Dan ga je de kwalen er uit zitten kijken maar als je er vertrouwen in hebt dat het wel los loopt maakt het niet uit.
Tsja... wat ik er zelf van denk. Als ik het vermenselijk zou ik het niet als een probleem zien dat de broer van mijn oma epilepsie heeft. Dat zou mij niet tegen houden om aan kinderen te beginnen.
Maar als liefhebbers van het ras op hun achterste benen gaan staan van deze combi wil ik wel even verder zoeken.
Als ik dan toch op gezondheid ga controleren, dan wil ik er best aan meewerken het ras gezonder te maken. Maar hoe ver ga je daar in. Ik heb zelf de kennis niet er een goede beslissing over te maken.
Ik weet ook niet waarom er zo naar gekeken wordt. Dat de border collie niet het gezondste ras is weet ik. Maar willen ze door overal streng op te testen het ras zo gezond mogelijk maken? Of is het echt een risico.
- *Skye*
- Zeer actief
Nee hoor geen pup van Skye
Gewoon een pup erbij.

- *Skye*
- Zeer actief
Oh zo, ik heb er al aan zitten denken om evt voor een pup van de zus van Skye te gaan. Maar we willen eigenlijk eens kijken naar een hele andere lijn. Iets minder show lijn. En ondanks dat veel mensen het niet willen horen zijn er ook wel echt op zoek naar een specifieke kleur. Als het goed is wordt dit voorlopig mijn laatste border collie dus wil dan echt wel op alle vlakken hebben gekozen voor wat we echt willen.Heavy schreef:Maar als het zo moeilijk is om een hond uit goede lijnen te vinden en Sky komt wel uit goede lijnen is het dan geen idee om een pup van Sky te nemen ?*Skye* schreef:Nee hoor geen pup van SkyeGewoon een pup erbij.
Maar mijn vraag hier is ook eigenlijk. Als broer van oma epilepsie heeft, zou je die lijn dan beter links laten liggen.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Of het beter is, geen idee. Ik zou het wel doen, omdat dat nog vrij dicht in de buurt zit. Zou het een nakomeling van die broer zijn, dan kijk ik er al anders tegenaan. Ik kijk echt de hele lijn na op erfelijke afwijkingen.
Dus pa en ma, nestgenoten van pa en ma, opa en oma enzovoorts. En het liefst ook nog andere nakomelingen van pa en ma. En dan kets ik het niet af op een nakomeling van pa die bijvoorbeeld zware HD heeft waar de rest van de nakomelingen overwegend goed zijn, maar wel als uit het nest van oma de meeste slechte heupen hebben, ook al heeft oma zelf super heupen. Met epilepsie lijkt het me lastiger.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik doe even met namen, zodat duidelijk is welke generaties ik bedoel.*Skye* schreef:2e generatie gegarandeerd vrij. Kijk je dan alleen naar oma? Of de hele generatie van oma? Nest broers en zussen? Of alle broers en zussen. Want we hebben het nu over een broer van de oma die epilepsie heeft.
Als je een combi maakt tussen Piet en Marie omdat je een kind van die twee wilt, moeder de ouders van zowel Piet als Marie vrij zijn en geen problemen geven hebben in de hoek die je vrij wilt hebben, in dit geval epi dus. De ouders van Piet en Marie, dat is generatie één.
En vervolgens wil je dat de grootouders van Piet en Marie ook zelf vrij zijn én geen problemen gegeven hebben.
Of de broer van een opa een probleem heeft, dat is een generatie verder. Dat zijn de genen die de overgrootouders droegen en doorgaven.
Maar als opa en oma zelf nooit problemen gegeven hebben, ook niet in andere combi's, dan spreek je van vrij.
Het probleem zit 'm in dat "gegarandeerd vrij". Niet omdat dat zo zeldzaam zou zijn, dat valt misschien best mee. Wel omdat niet iedereen alles zegt.
Caroline hier op het forum heeft een BC uit een heel andere lijn, ontzettend leuke hond. Zij kent het ras best goed. Misschien kan zij tips geven over wie alles zegt.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Ik weet niet om welke lijnen het gaat maar houd er rekening mee dat er binnen het ras heel veel wordt verzwegen, o.a. over epilepsie. Het zou dus zo maar eens kunnen zijn dat het aantal epilepsie-gevallen in de lijn aanzienlijk groter is dan alleen die ene reu. Epilepsie bij de border vind ik echt een groot probleem. De online databases zijn een prima initiatief, maar wat daarin vermeld staat is slechts het topje van de ijsberg. Er zijn helaas nog steeds veel te veel fokkers niet eerlijk over wat er speelt. Veel borders die epilepsie ontwikkelen, vooral op jonge leeftijd, zijn niet of nauwelijks in te stellen op medicatie met alle desastreuze gevolgen van dien. Ik zou er dus nog eens goed over nadenken en proberen te achterhalen of er nog meer gevallen van epilepsie bekend zijn in deze lijnen.
- *Skye*
- Zeer actief
Dankjewel ik snap hem denk ik.Marjoleine schreef:Ik doe even met namen, zodat duidelijk is welke generaties ik bedoel.*Skye* schreef:2e generatie gegarandeerd vrij. Kijk je dan alleen naar oma? Of de hele generatie van oma? Nest broers en zussen? Of alle broers en zussen. Want we hebben het nu over een broer van de oma die epilepsie heeft.
Als je een combi maakt tussen Piet en Marie omdat je een kind van die twee wilt, moeder de ouders van zowel Piet als Marie vrij zijn en geen problemen geven hebben in de hoek die je vrij wilt hebben, in dit geval epi dus. De ouders van Piet en Marie, dat is generatie één.
En vervolgens wil je dat de grootouders van Piet en Marie ook zelf vrij zijn én geen problemen gegeven hebben.
Of de broer van een opa een probleem heeft, dat is een generatie verder. Dat zijn de genen die de overgrootouders droegen en doorgaven.
Maar als opa en oma zelf nooit problemen gegeven hebben, ook niet in andere combi's, dan spreek je van vrij.
Het probleem zit 'm in dat "gegarandeerd vrij". Niet omdat dat zo zeldzaam zou zijn, dat valt misschien best mee. Wel omdat niet iedereen alles zegt.
Caroline hier op het forum heeft een BC uit een heel andere lijn, ontzettend leuke hond. Zij kent het ras best goed. Misschien kan zij tips geven over wie alles zegt.
Voor het goed zijn zou ik dus 'moeten' checken of opa en oma van de dekreu in andere combi's nog nestjes hebben en of dat ook goed is.
Nu is het in dit geval dus de vader van oma die blijkbaar veel nakomelingen heeft met epilepsie. Maar daar zou je dan niet naar kijken?
Wat je zegt is het precies. Ik ben hier nu op gewezen door iemand die het echt heel erg vind en zegt dat er veel meer gevallen zijn van epilepsie, maar dat die niet in de database staan. Zij heeft zelf een nakomeling in deze lijn met epilepsie en vind het heel erg dat er met deze lijn gefokt gaat worden. De fokker zegt weer dat de persoon die hier nu over begint ruzie heeft met de eigenaar van de dekreu. Een hoop gedoe dus. Aan de ene kant zou ik zeggen dat waar rook is, is vuur. Maar ik wil het wel zelf even goed nachecken.Tamara/Bayko schreef:Ik weet niet om welke lijnen het gaat maar houd er rekening mee dat er binnen het ras heel veel wordt verzwegen, o.a. over epilepsie. Het zou dus zo maar eens kunnen zijn dat het aantal epilepsie-gevallen in de lijn aanzienlijk groter is dan alleen die ene reu. Epilepsie bij de border vind ik echt een groot probleem. De online databases zijn een prima initiatief, maar wat daarin vermeld staat is slechts het topje van de ijsberg. Er zijn helaas nog steeds veel te veel fokkers niet eerlijk over wat er speelt. Veel borders die epilepsie ontwikkelen, vooral op jonge leeftijd, zijn niet of nauwelijks in te stellen op medicatie met alle desastreuze gevolgen van dien. Ik zou er dus nog eens goed over nadenken en proberen te achterhalen of er nog meer gevallen van epilepsie bekend zijn in deze lijnen.
Ik weet niet in hoeverre jij er in thuis bent? Ik zou je evt kunnen pb'en om welke dekreu het gaat? Misschien dat het je iets zegt?
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
PB sturen mag altijd, al moet ik bekennen dat ik tegenwoordig iets minder in de materie thuis ben dan zeg een jaartje of tien geleden.
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
epilepsie is toch wel een serieus probleem in het ras naast nog meer erfelijke aandoeningen.
Helaas wordt er ook behoorlijk veel verzwegen is tot nu toe mijn ervaring. Voor mij persoonlijk zou deze lijn al afvallen.
Ik kan je alleen maar adviseren om iemand te zoeken die veel bezig is met het uitzoeken van lijnen.
Ik stond ook weer op een wachtlijst voor een border pupje maar helaas gaat dit niet door door ocd in het laatste nest van dit teefje.
Helaas wordt er ook behoorlijk veel verzwegen is tot nu toe mijn ervaring. Voor mij persoonlijk zou deze lijn al afvallen.
Ik kan je alleen maar adviseren om iemand te zoeken die veel bezig is met het uitzoeken van lijnen.
Ik stond ook weer op een wachtlijst voor een border pupje maar helaas gaat dit niet door door ocd in het laatste nest van dit teefje.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

-
- Actief
denk ook om bordercollie collaps, ken een hond die dit heeft en dat is niet fijn.
De eigenaar probeert het uit te zoeken maar maar stuit op veel zwijgzaamheid
De eigenaar probeert het uit te zoeken maar maar stuit op veel zwijgzaamheid

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Als oma zelf geen problemen heeft gegeven bij haar nakomelingen heeft zij blijkbaar mazzel gehad met de genen die ze heeft. Dus nee, daar zou ik niet naar kijken.*Skye* schreef:Voor het goed zijn zou ik dus 'moeten' checken of opa en oma van de dekreu in andere combi's nog nestjes hebben en of dat ook goed is.
Nu is het in dit geval dus de vader van oma die blijkbaar veel nakomelingen heeft met epilepsie. Maar daar zou je dan niet naar kijken?
Epi komt heel veel voor en als je een zo veel voorkomend iets in je ras hebt is dit het begin van waar je naar kijkt. Als je strikter gaat worden kun je wel stoppen.
En ik vraag me ernstig af of het zelfs met 2 generaties vrij wel lukt.
Het grote probleem is dat mensen hun mond horen.
Epi speelt ook bij de Drent. Laatst meldde ik ergens dat 12%, een op elke acht honden dus, epilepsie heeft.
En mensen (huishondeigenaren die wel betrokken zijn) wéten dat niet. Ze horen er niet over.
Dat betekent niet dat het niet voorkomt. Het betekent dat er héél véél mensen hun mond houden.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Even hierop inhakend. Er zijn mensen die bewust hun mond houden omdat dat beter uitkomt voor hun. Maar er zijn ook heel veel mensen, vooral met huishonden, die het belang niet snappen om het te delen of denken dat een berichtje op je website, een forum of blog hetzelfde is als openheid. Dat is dus geen bewuste actie, ze maken er geen geheim van. Maar het is onmogelijk om te verwachten dat fokkers er dus van weten als het niet ergens centraal geregistreerd staat.Marjoleine schreef: Epi speelt ook bij de Drent. Laatst meldde ik ergens dat 12%, een op elke acht honden dus, epilepsie heeft.
En mensen (huishondeigenaren die wel betrokken zijn) wéten dat niet. Ze horen er niet over.
Dat betekent niet dat het niet voorkomt. Het betekent dat er héél véél mensen hun mond houden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Natuurlijk.sirene schreef:Even hierop inhakend. Er zijn mensen die bewust hun mond houden omdat dat beter uitkomt voor hun. Maar er zijn ook heel veel mensen, vooral met huishonden, die het belang niet snappen om het te delen of denken dat een berichtje op je website, een forum of blog hetzelfde is als openheid. Dat is dus geen bewuste actie, ze maken er geen geheim van. Maar het is onmogelijk om te verwachten dat fokkers er dus van weten als het niet ergens centraal geregistreerd staat.Marjoleine schreef: Epi speelt ook bij de Drent. Laatst meldde ik ergens dat 12%, een op elke acht honden dus, epilepsie heeft.
En er zijn ook fokkers die erop aandringen dat mensen hun mond houden. Fokkers die kopers verbieden om iets te melden. Fokkers die mensen adviseren geen enquêtes in te vullen.
Er zijn héél véél fokkers die verdraaid goed weten hoe of wat en dat heel bewust onder de pet houden en hun kopers hetzelfde laten doen.
Ik heb nergens gezegd waaróm die mensen hun mond houden, maar okee. Hierom dus.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat weet ik wel dat jij dat niet zeiMarjoleine schreef: Ik heb nergens gezegd waaróm die mensen hun mond houden, maar okee. Hierom dus.

Ik wilde het alleen een beetje nuanceren omdat het voor veel mensen lijkt alsof "iedereen alles maar bewust geheim houdt" en soms heb ik dat gevoel zelf ook wel. Maar dat is dus niet zo. Er is ook een heleboel onwetendheid.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik heb (doordat er in Kenji's lijn helaas epilepsie zit) mij redelijk verdiept in de lijnen dus wie weet kan ik je verder helpen.
Overigens voor ik er commentaar op krijg: op het moment dat het eerste geval boven water kwam is de hele lijn uit de fok gehaald.
Overigens voor ik er commentaar op krijg: op het moment dat het eerste geval boven water kwam is de hele lijn uit de fok gehaald.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat weet ik wel.sirene schreef:Nee, dat weet ik wel dat jij dat niet zeiMarjoleine schreef: Ik heb nergens gezegd waaróm die mensen hun mond houden, maar okee. Hierom dus.
Ik wilde het alleen een beetje nuanceren omdat het voor veel mensen lijkt alsof "iedereen alles maar bewust geheim houdt" en soms heb ik dat gevoel zelf ook wel. Maar dat is dus niet zo. Er is ook een heleboel onwetendheid.
Maar - en daar maak ik me best boos om - er zijn dus wel degelijk fokkers die hun kopers vertellen dat ze hun mond moeten houden.\
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet als kritiek bedoeld hoor, maar als oprechte vraag. Wat is de hele lijn ? Als er geen lijnteelt of inteelt is toegepast is er niet echt sprake van een lijn. Wat is er dan uit de fok gehaald en hoever terug ?Eilfy schreef: Overigens voor ik er commentaar op krijg: op het moment dat het eerste geval boven water kwam is de hele lijn uit de fok gehaald.
Want als fokker kun je zelf de ouderdieren van een lijder bv uit de fok halen. Maar hoe zit het met al verkochte dieren ? Daar heb je toch helemaal geen invloed op ?
- *Skye*
- Zeer actief
Dankjewel allemaal voor jullie reacties. Het blijft moeilijk en soms onbewust en vaak bewust worden dingen helaas verzwegen. Ik kan me dat niet voorstellen, hoe gezonder je een ras kan maken hoe beter lijkt me.
Eilfie ik stuur je pb
Eilfie ik stuur je pb
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Tenzij dat betekent dat jij als fokker je plannen moet aanpassen zoals bijvoorbeeld honden uit de fok halen. Daar gaat het vaak mis en staat de gezondheid van het ras ineens niet meer voorop*Skye* schreef:Dankjewel allemaal voor jullie reacties. Het blijft moeilijk en soms onbewust en vaak bewust worden dingen helaas verzwegen. Ik kan me dat niet voorstellen, hoe gezonder je een ras kan maken hoe beter lijkt me.
Eilfie ik stuur je pb

Persoonlijk zou ik gaan voor een fokker die open en eerlijk is en veel informatie over zijn lijnen heeft. Je hebt altijd fokkers die beweren dat er in hun lijnen niks voorkomt. Dat is onmogelijk, het betekent hooguit dat ze het niet weten of het niet willen weten. Dan heb ik liever een fokker die de risico's erkent en, indien dat verantwoord is er mee fokt en rekening houdt met de risico's.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dit dus.Marjoleine schreef:Het probleem zit 'm in dat "gegarandeerd vrij". Niet omdat dat zo zeldzaam zou zijn, dat valt misschien best mee. Wel omdat niet iedereen alles zegt.
Als de broer van de oma dus echt de enige binnen de lijn is met epilepsie mag je je gelukkig prijzen.
Eerlijk gezegd lijkt het me een verloren zaak om te zoeken naar een epilepsie vrije lijn. Een lijn met zo min mogelijk epilepsie, dat is haalbaar.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Daar komt het inderdaad op neer. En dan zijn er nog een hoop andere aandoeningen die je het liefst ook zo min mogelijk tegenkomt.-Saskia- schreef:Dit dus.Marjoleine schreef:Het probleem zit 'm in dat "gegarandeerd vrij". Niet omdat dat zo zeldzaam zou zijn, dat valt misschien best mee. Wel omdat niet iedereen alles zegt.
Als de broer van de oma dus echt de enige binnen de lijn is met epilepsie mag je je gelukkig prijzen.
Eerlijk gezegd lijkt het me een verloren zaak om te zoeken naar een epilepsie vrije lijn. Een lijn met zo min mogelijk epilepsie, dat is haalbaar.
- *Skye*
- Zeer actief
Dankjewel voor alle reacties.
De fokker heeft net zelf contact met me opgenomen en is vandaag op onderzoek uit gegaan. Alles wat er gezegd werd die persoon op Facebook klopte. Ze hebben het nest ook afgeblazen en waren er erg van geschrokken. Ze zijn op goed vertrouwen op de kennis van de baas van de fokreu afgegaan.
Het geeft me wel een goed gevoel dat ze hier zelf mee kwamen. Maar aan de andere kant vrij bijzonder dat ze er zelf niet achter kwamen aangezien er ook wel iets in de database naar voor kwam.
In ieder geval bedankt voor alle info.
De fokker heeft net zelf contact met me opgenomen en is vandaag op onderzoek uit gegaan. Alles wat er gezegd werd die persoon op Facebook klopte. Ze hebben het nest ook afgeblazen en waren er erg van geschrokken. Ze zijn op goed vertrouwen op de kennis van de baas van de fokreu afgegaan.
Het geeft me wel een goed gevoel dat ze hier zelf mee kwamen. Maar aan de andere kant vrij bijzonder dat ze er zelf niet achter kwamen aangezien er ook wel iets in de database naar voor kwam.
In ieder geval bedankt voor alle info.
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat om 9 gevallen waarvan 1 bewezen primair allemaal vanaf Kenji's opa (vaderskant). Dus voor zover ik weet is alles wat na Kenji's opa komt uit voorzorg uit de fok gehaald.sirene schreef:Niet als kritiek bedoeld hoor, maar als oprechte vraag. Wat is de hele lijn ? Als er geen lijnteelt of inteelt is toegepast is er niet echt sprake van een lijn. Wat is er dan uit de fok gehaald en hoever terug ?Eilfy schreef: Overigens voor ik er commentaar op krijg: op het moment dat het eerste geval boven water kwam is de hele lijn uit de fok gehaald.
Want als fokker kun je zelf de ouderdieren van een lijder bv uit de fok halen. Maar hoe zit het met al verkochte dieren ? Daar heb je toch helemaal geen invloed op ?
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
9Eilfy schreef: Het gaat om 9 gevallen waarvan 1 bewezen primair allemaal vanaf Kenji's opa (vaderskant). Dus voor zover ik weet is alles wat na Kenji's opa komt uit voorzorg uit de fok gehaald.

En dan uit verschillende combinaties ?
Wat bedoel je precies met die bewezen primaire ? Het is toch sowieso een kwestie van "al het dit en dat niet is, dan gaan we uit van primaire epilepsie ?" Omdat er geen test is om het vast te stellen bedoel ik. Maar als ze allemaal gerelateerd aan elkaar zijn en rond dezelfde leeftijd aanvallen kregen dan kun je wel uitgaan van primair.
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
9 gevallen uit verschillende combinaties.
En met bewezen: bij 8 van de 9 gevallen is er geen enkele vorm van bloedonderzoek gedaan naar een secundaire oorzaak. En niet alle gevallen zijn het klassieke verhaal dus zeer de vraag of het primair is
En met bewezen: bij 8 van de 9 gevallen is er geen enkele vorm van bloedonderzoek gedaan naar een secundaire oorzaak. En niet alle gevallen zijn het klassieke verhaal dus zeer de vraag of het primair is
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Aha, ik snap het. Ik weet dat uitgebreid bloedonderzoek wordt aangeraden. Maar ik vraag me wel af in hoeveel gevallen er een secundaire oorzaak wordt gevonden bij gezonde jonge honden. Ik heb het geloof ik nog nooit gehoord.Eilfy schreef:9 gevallen uit verschillende combinaties.
Wel dat een hond een aanval kreeg na narcose, medicijnen of tijdens hoogdrachtigheid (door te hoog bloedsuiker dacht ik) maar nog nooit van een hond die zonder enige aanleiding een aanval kreeg. Het zal vast wel eens voorkomen hoor (mss weet Ranetje hier iets zinnigs over te zeggen ?) maar ik geloof nooit dat dit een groot percentage is.
Niet dat ik zou pleiten om maar helemaal niks te laten onderzoeken als je hond ineens epileptiforme aanvallen krijgt maar ik denk als een hond iets onderliggends heeft waardoor die aanvallen ontstaan dat dit niet zomaar jaren kan doorgaan zonder consequenties. Want dan moet er toch wel iets serieus aan de hand zijn. Of zijn er ook onschuldige oorzaken voor zulke aanvallen die je gewoon jaren op zijn beloop kan laten denkende dat het om primaire epilepsie gaat ?
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Die zijn er wel.
Maar in Kenji's lijn gaat het dus ook om aanvallen alleen bij loopsheid (na sterilisatie niks meer), alleen na narcose, 1x per jaar in dezelfde periode verder niks (niet op medicatie), 1 hond alleen bij inspanning etc
Er zal iets in die lijn zitten en ik durf zelf het risico niet te nemen om Kenji in te zetten maar ik twijfel wel of het 100% primaire epilepsie is in alle gevallen.
(Even los van het feit dat je al bij 1 geval in een lijn afgemaakt wordt op social media als je alleen maar denkt aan fokken...)
Maar in Kenji's lijn gaat het dus ook om aanvallen alleen bij loopsheid (na sterilisatie niks meer), alleen na narcose, 1x per jaar in dezelfde periode verder niks (niet op medicatie), 1 hond alleen bij inspanning etc
Er zal iets in die lijn zitten en ik durf zelf het risico niet te nemen om Kenji in te zetten maar ik twijfel wel of het 100% primaire epilepsie is in alle gevallen.
(Even los van het feit dat je al bij 1 geval in een lijn afgemaakt wordt op social media als je alleen maar denkt aan fokken...)
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Okee, duidelijk. Bedankt voor je antwoordenEilfy schreef:Die zijn er wel.