Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fietsen roept agressie op?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

NadiaBabs
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Babs!
Aantal honden: 1

fietsen roept agressie op?

Ongelezen bericht door NadiaBabs »

Dat is dus mijn vraag, vaak als ik met Babs ga fietsen worden we bij het passeren van andere honden aangeblaft en gegromd. Soms tot schuimbekkend in de riem hangend met een 'als ik je te pakken krijg verscheur ik je" blik :schrik:
Normaal is Babs zelf een uitvallende bitch maar met fietsen reageert ze er gelukkig niet (meer) op.

Zijn er mensen die dit herkennen en misschien een verklaring hebben ervoor?
Afbeelding
Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Re: fietsen roept agressie op?

Ongelezen bericht door Sulluna »

Is dat uitvallen toevallig door drijvers? Dat zou het misschien kunnen verklaren?
Als ik step met Sultan, heb ik vaak kleine keffertjes die uitvallen.. Dus ik vind het wel een boeiende vraag. Ik ga even mee lezen :D
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:roll: Ze hebben allemaal al wel één of andere gefrustreerde kuthussel achter zich aan of in hun flanken gehad.
Is ook lastig je hond bij te houden met een telefoon in de ene en een flex zonder rem in de andere hand.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Een hond die op snelheid rechtstreeks op een andere hond af komt vormt in hondentaal een dreiging. Een hond met goede bedoelingen zou nooit op die manier op een andere hond af gaan, maar met een boogje en kop afwendend en de pas vertragend.
Dus wat fietsen betreft, is bij het passeren van andere honden het wel heel fijn als de baas op de fiets dat ook enigszins na doet. En in ieder geval niet in volle snelheid er langs racen.
Zelf stap ik altijd even af en zorg dat er rustig gepasseerd kan worden. Ook als ik aan het canicrossen ben, stop ik op tijd zodat er rust is en de andere hond ons niet als een dreiging ziet.
Laatst gewijzigd door runninggirl op 08 dec 2015 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Ik heb met Bodi maar een paar maandjes gefietst (veel langer hebben we 'm ook niet gehad), maar dat gebeurde bij hem ook. Elke hond hing in de riem zodra Bodi en ik langsfietsten. Ik heb nog steeds geen flauw idee waarom die honden zo reageerden. Bodi zelf reageerde niet zo op fietsers + honden, maar wèl als de hondjes in een mand voorop zaten.

De enige honden die het overigens niet deden waren honden die ik zelf ook regelmatig door de straat zag fietsen met hun baas :mrgreen:

Ik vond het niet prettig. Ik heb keihard gewerkt om Bodi rustig te laten reageren op andere honden en dat werkte ook zolang de andere hond ook rustig was, maar als zo'n hond uitviel werd ik ook elke keer bijna van m'n fiets gerukt omdat Bodi dan schrok van die hond (die denk ik weer van Bodi schrok?).
Afbeelding
Iris-Marie
Zeer actief

dagmar88 schreef::roll: Ze hebben allemaal al wel één of andere gefrustreerde kuthussel achter zich aan of in hun flanken gehad.
Is ook lastig je hond bij te houden met een telefoon in de ene en een flex zonder rem in de andere hand.
Oh hier lopen er ook zulke. Dan stapte ik bij voorbaat al van m'n fiets. Er loopt hier zo'n bontkraag-ugg-meisje met een uit de kluiten gewassen, valse x-labrador. Beest heeft een tuig waar hij zo uit kan stappen, hangt aan een flex voor honden van 20kg (vanzelfsprekend niet op de rem) en zij had pas door dat d'r hond in Bodi hing als ik 'm al een trap had verkocht omdat ze te druk aan het Facebooken o.i.d. was. Los van het gedrag naar andere honden, de 'uitlaatstrook' voor ons huis is omringd door een weg waar men dik 60 rijdt, ondanks dat het een woonwijk is. Lijkt me ook niet zo veilig voor de hond in kwestie, maar goed.

Ik stapte dan vooraf dus al van de fiets, op een gegeven moment was het gewoon niet prettig fietsen meer. Dat een hond schrikt kan ik me best voorstellen en ik neem het de honden ook absoluut niet kwalijk, maar ik snap niet dat je met een te-dunne flex zonder rem, al whatsappend je hond in de gaten kan houden.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Iris-Marie schreef:
dagmar88 schreef::roll: Ze hebben allemaal al wel één of andere gefrustreerde kuthussel achter zich aan of in hun flanken gehad.
Oh hier lopen er ook zulke. Dan stapte ik bij voorbaat al van m'n fiets. Er loopt hier zo'n bontkraag-ugg-meisje met een uit de kluiten gewassen, valse x-labrador. Beest heeft een tuig waar hij zo uit kan stappen, hangt aan een flex voor honden van 20kg (vanzelfsprekend niet op de rem) en zij had pas door dat d'r hond in Bodi hing als ik 'm al een trap had verkocht omdat ze te druk aan het Facebooken o.i.d. was. Los van het gedrag naar andere honden, de 'uitlaatstrook' voor ons huis is omringd door een weg waar men dik 60 rijdt, ondanks dat het een woonwijk is. Lijkt me ook niet zo veilig voor de hond in kwestie, maar goed.

Ik stapte dan vooraf dus al van de fiets, op een gegeven moment was het gewoon niet prettig fietsen meer. Dat een hond schrikt kan ik me best voorstellen en ik neem het de honden ook absoluut niet kwalijk, maar ik snap niet dat je met een te-dunne flex zonder rem, al whatsappend je hond in de gaten kan houden.
Die van mij maken geen oogcontact en ik wijk zo ver mogelijk uit. Ze komen altijd pas als ik al voorbij ben.
Met afstappen heb ik te weinig controle en het vestigt de aandacht van mijn honden juist op de ander.
Daarbij laten die potloden dan net zo goed de flex vieren en zit ik met een hond van ergens tussen de 20 (gemuilkorfd) en de 40 kilo met zo'n uitvaller er aan vastgebonden aan de fiets :jank:
Dus ik geef ze de ruimte en fiets met een lager tempo door. Dan maar vliegles als het nodig is, doei.
:engel: Zou eigenlijk een elektrische vliegenmepper mee moeten nemen. Bzzzt.
Iris-Marie
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Iris-Marie schreef:

Die van mij maken geen oogcontact en ik wijk zo ver mogelijk uit. Ze komen altijd pas als ik al voorbij ben.
Met afstappen heb ik te weinig controle en het vestigt de aandacht van mijn honden juist op de ander.
Daarbij laten die potloden dan net zo goed de flex vieren en zit ik met een hond van ergens tussen de 20 (gemuilkorfd) en de 40 kilo met zo'n uitvaller er aan vastgebonden aan de fiets :jank:
Dus ik geef ze de ruimte en fiets met een lager tempo door. Dan maar vliegles als het nodig is, doei.
Omfietsen helpt vaak wel, ja. Met een grote boog eromheen.

Ja, een elektrische vliegenmepper is ook een optie :mrgreen: Wij hebben zo'n turboding, die vliegen ontploffen gewoon. Stinkt wel gigantisch, overigens.
Afbeelding
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Aanblaffen en grommen eigenlijk nooit last van.
Wel als honden in de tuin loslopen dat ze blaffend langs het hek meerennen

Enkele keer dat een hond wel naar mijn hond toe wil, maar dat ziet er nooit agressief uit.

Hier in de buurt loopt iemand altijd met zijn neus in zijn mobiel, leuke hond, maar de eigenaar lijkt dat niet te zien.
Stonden langs de kant, hij met rug naar fietspad in zijn foon, hond richting de weg.
En ja hoor, baf hond neemt een snoekduik, mobiel op de grond vent chagrijnig.
Weinig van geleerd, want hij doet het nog steeds zo
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ja dat herken ik. Ik heb jaren gefietst met Sterre en er waren regelmatig honden die nijdig in de riem gingen hangen als ik langs fietste. Sterre reageerde er nooit op gelukkig. Wat ik af en toe wel deed is bellen om te laten merken dat ik er aan kwam als er iemand in de verte met zijn hond aan de lijn stond en op zijn telefoon aan het kijken was. Ik was dan bang dat de hond de riem uit de handen van de baas zou trekken omdat die niet op stond te letten.
sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

Ik heb het beide.
Als ik met Lester loop gaat hij uit zijn plaat. Het triggert hem enorm.
Ga ik met hem fietsen, dan worden we door anderen aangeblaft en regeert Lester helemaal nergens op.
NadiaBabs
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Iris-Marie schreef:

Dat dus inderdaad plus dat ik ook niet af wil wachten (bij sommige grote honden) of de baas de riem niet laat schieten :O:
Afbeelding
NadiaBabs
Zeer actief

runninggirl schreef:Een hond die op snelheid rechtstreeks op een andere hond af komt vormt in hondentaal een dreiging. Een hond met goede bedoelingen zou nooit op die manier op een andere hond af gaan, maar met een boogje en kop afwendend en de pas vertragend.
Dus wat fietsen betreft, is bij het passeren van andere honden het wel heel fijn als de baas op de fiets dat ook enigszins na doet. En in ieder geval niet in volle snelheid er langs racen.
Zelf stap ik altijd even af en zorg dat er rustig gepasseerd kan worden. Ook als ik aan het canicrossen ben, stop ik op tijd zodat er rust is en de andere hond ons niet als een dreiging ziet.
Dat klinkt wel ligisch ja.
We fietsen sowieso nooit heel hard hoor maar afstappen doe ik niet ik ben bang dat Babs dan zelf terug gaat blaffen en dat was nou net niet de bedoeling :engel:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

runninggirl schreef:Een hond die op snelheid rechtstreeks op een andere hond af komt vormt in hondentaal een dreiging. Een hond met goede bedoelingen zou nooit op die manier op een andere hond af gaan, maar met een boogje en kop afwendend en de pas vertragend.
Dat is het. :ok:
Mijn reuen zullen niet reageren op een kleine hond naast de fiets. Maar een (middel)grote hond die recht op ze af komt rennen vinden ze niet fijn.
Ik ook niet overigens. :engel: Vooral niet als iemand met de fiets onverwachts de hoek om komt sjeezen en ik de honden net wat meer lijn heb gegeven om in de berm te snuffelen.

Honden die los naast de fiets lopen zijn vaak geen probleem omdat ze zelf een boog maken.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

geen idee. fietsen was de enige manier om sam andere honden laten negeren. (komop mietje, is dat alles wat je kunt? en dan rende hij zo hard dat hij geen tijd had voor andere honden :-) )

ook nooit gemerkt dat andere honden extra op hem reageerden
Afbeelding
NadiaBabs
Zeer actief

Sulluna schreef:Is dat uitvallen toevallig door drijvers? Dat zou het misschien kunnen verklaren?
Als ik step met Sultan, heb ik vaak kleine keffertjes die uitvallen.. Dus ik vind het wel een boeiende vraag. Ik ga even mee lezen :D
Het zijn eigenlijk heel uiteenlopende honden, bij drijvers zou ik dan weer meer achterna jagen verwachten.
Afbeelding
NadiaBabs
Zeer actief

M@scha schreef:geen idee. fietsen was de enige manier om sam andere honden laten negeren. (komop mietje, is dat alles wat je kunt? en dan rende hij zo hard dat hij geen tijd had voor andere honden :-) )

ook nooit gemerkt dat andere honden extra op hem reageerden
Babs reageert er zelf gelukkig ook niet meer op hoor dat zou ze dan als we lopen weer wel doen. :engel:

Toen we net begonnen met fietsen wel, toen wilde ze elke uitvallende hond een weerwoord geven :blauwoog: het is gelukkig vanzelf overgegaan nu zeg ik altijd bij het passeren van uitvallende honden nog wij gaan lekker doorlopen he Babsie en dan is het goed..
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik heb dit ook heel veel meegemaakt, met allerlei rassen die uitvallen. Zelfs een keer een DH die zo'n ruk gaf toen hij ons zag (zag de hond pas op het laatste moment dus kon niet bijtijds stoppen, was langs een smal landweggetje na een soort bocht) dat zijn bejaarde eigenares keihard vooroverviel. Als de blaffers dan nog aan de lijn zitten, is het tot daaraan toe, maar echt ergerlijk is het als de hond losloopt en de kans krijgt te gaan buurten. Je kunt met hond aan de fiets letterlijk geen kant op, zelfs als je stopt sta je zo instabiel als ik weet niet wat want je eigen hond kan ook niet weg. Ik haat het :gvd:

Met een van onze honden zou ik graag willen fietsen maar ik durf het niet. Hij is sterk en hij zal denk ik wel terug uitvallen. Ik heb wel een Walky Dog maar ik denk dat ik alsnog ga vallen. Kortom, ik vind het een heel lastig probleem. Denk dat Runninggirl het wel bij het rechte eind heeft, alhoewel ik me even niet kan herinneren of het nou puur gebeurt als ik de hond tegemoet kom fietsen. Volgens mij ook wel als ze ons langs zien fietsen, dus als ze aan de kant toekijken zeg maar. Het lijkt wel of alleen al het in één lijn rennen van de hond iets oproept om tegen uit te vallen.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Misschien lijkt een rennende hond naast de fiets wel een soort "vluchtgedrag" te vertonen, waarop andere honden reageren. Een rennende hond geeft ook niet de normale (b.v kalmerende) signalen naar andere toe. Ze zien hem aankomen en voorbij rennen. Dat is wat ik er een beetje uit op kan maken.

Mijn honden willen ook vaak achter een hond naast de fiets aan. Ik leid ze dan meestal af, zodat ze zich op dat moment op mij richten. maar het blijgt altijd wel opletten.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat je daar gelijk in hebt :ok:
Het felle gedrag geldt zeker niet alleen voor drijvers zoals ik hierboven ergens las.

En als je een beetje een regelaar hebt ......
Als het hem zelf is verboden om achter trimmers en fietsers aan te gaan mag die andere hond dat ook niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn honden lopen overal relaxed langs maar naar honden naast de fiets vallen ze uit.
Ik heb het hier al veel vaker gelezen dat honden het doen.
Geen idee waarom maar op de 1 of andere manier vinden ze het niet fijn.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

freskin schreef:Misschien lijkt een rennende hond naast de fiets wel een soort "vluchtgedrag" te vertonen, waarop andere honden reageren. Een rennende hond geeft ook niet de normale (b.v kalmerende) signalen naar andere toe. Ze zien hem aankomen en voorbij rennen. Dat is wat ik er een beetje uit op kan maken.
Dit vind ik ook wel aannemelijk klinken. Er kunnen best meerdere redenen zijn, afhankelijk van de situatie, maar kernpunt is denk ik dat de hond geen normale hondentaal kan laten zien, wat verwarring oproept bij toekijkende honden (die de rennende hond een lesje lijken te willen leren).
NadiaBabs
Zeer actief

freskin schreef:Misschien lijkt een rennende hond naast de fiets wel een soort "vluchtgedrag" te vertonen, waarop andere honden reageren. Een rennende hond geeft ook niet de normale (b.v kalmerende) signalen naar andere toe. Ze zien hem aankomen en voorbij rennen. Dat is wat ik er een beetje uit op kan maken.

Mijn honden willen ook vaak achter een hond naast de fiets aan. Ik leid ze dan meestal af, zodat ze zich op dat moment op mij richten. maar het blijgt altijd wel opletten.
:idea: Dat klinkt ook niet onlogisch.
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

mijn honden gaan ook volledig uit hun plaat als ze een hond aan de fiets tegenkomen.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik herken het niet ;)
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb er ook wel eens over na zitten denken. Peer wordt echt woest als we een fietser tegen komen mét hond ernaast. Inmiddels kan ik het voor zijn.
Maar het idee van Runninggirl klinkt voor mij wel plausibel eigenlijk.

Ik fiets niet veel met ze, maar toen ik dat met Peer wilde opbouwen vond ik hem ook reactiever als hij zelf naast de fiets liep. Ik linkte dat eigenlijk aan het feit van meer adrenaline o.i.d.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Mijn hond reageert er totaal niet op, ik denk ook dat het een kwestie van opvoeden is.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marco88 schreef:Mijn hond reageert er totaal niet op, ik denk ook dat het een kwestie van opvoeden is.
Je bedoelt dus dat je hond er niet meer op reageert?

Want als hij er vanzelf niet op reageert heeft het niets met opvoeden te maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik merk het hier ook.

Ik ben vorige week nog over een teckel heen gefietst, die aan het einde van een flexi liep en zich op mijn honden probeerde te storten die aan de andere kant van mijn fiets liepen.... Is nog een hele hobbel :blauwoog:

Ik ben op de fiets altijd bedacht op uitvallende honden. Vooral als je iemand met een hond van achteren nadert, is het oppassen geblazen. Soms bel ik op de eigenaar attent te maken op mijn toenadering. Misschien komt het wat dwingend over maar ik heb iets te vaak uitvallende honden in mijn wielen gehad. Een tijdje terug wilde een Leonberger achter me aan en trok daarbij zijn dromende eigenaar van de voeten waardoor ze op de straat smakte, de riem los liet en ik het met die hond mocht regelen.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Rani en Mika vinden honden aan de fiets en honden die hardlopen met hun baas ook lastig, ze willen er dan achteraan en het liefst even in de kont bijten. Dus ik lijn ze altijd even aan het bij het ruim passeren van hardlopers en fietsers.
Paisley schreef:Ik merk het hier ook.

Ik ben vorige week nog over een teckel heen gefietst, die aan het einde van een flexi liep en zich op mijn honden probeerde te storten die aan de andere kant van mijn fiets liepen.... Is nog een hele hobbel :blauwoog:

Ik ben op de fiets altijd bedacht op uitvallende honden. Vooral als je iemand met een hond van achteren nadert, is het oppassen geblazen. Soms bel ik op de eigenaar attent te maken op mijn toenadering. Misschien komt het wat dwingend over maar ik heb iets te vaak uitvallende honden in mijn wielen gehad. Een tijdje terug wilde een Leonberger achter me aan en trok daarbij zijn dromende eigenaar van de voeten waardoor ze op de straat smakte, de riem los liet en ik het met die hond mocht regelen.
Ik vind het juist heel prettig als ik gewaarschuwd word als er een fietser of hardloper van achteren nadert. Dan heb ik tenminste nog tijd om ze even aan te lijnen of vast te houden. Anders krijg je inderdaad van die lastige situaties :schrik:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”