Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Drachttopic Yara: Geboren! Foto's week 3

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

ChantalTY
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Drachttopic Yara: Geboren! Foto's week 3

Ongelezen bericht door ChantalTY »

In de toekomst hoop ik met Yara te kunnen gaan fokken.

De kennelnaam is aangevraagd, de RvB meneer is hier even langsgezoeft. Dus dat is afwachten of niemand bezwaar indient :lol1:

Al eerder heeft Yara een MyDogDNA DNA test gehad (PRA drager, verder vrij), en een Degeneratieve Myelopatie DNA test (vrij)
Vandaag samen met nestbroer naar Eersel gereden voor de volgende onderzoeken:

Heupfoto's via Pennhip methode
Officiële HD heupfoto's beoordeeld door de Raad van Beheer
Officiële ED elleboogfoto's beoordeeld door de Raad van Beheer
Röntgenfoto's van de rug, staart, nek, strottenhoofd en luchtwegen
Officiële hartecho met Doppler
Ze heeft ook een uitgebreid lichamelijk onderzoek gehad waarin de volgende dingen werden bekeken:
-Ademhaling
-Huid en vacht
-Gehoorgang
-Ogen: traanproductie/derde ooglid/cornea
-Kniegewricht: Patella Luxatie
-Heupgewricht
-Staart
-Keelinspectie: te lang of dik zacht gehemelte/vergrote amandelen/versmalde luchtpijp/strottenhoofd/luchtpijp doorsnede
-Ruginspectie: hemivertebrae/spondylose/calcificaties

De röntgenfoto's heb ik nog niet gestuurd gekregen van de kliniek, maar het echoformulier en onderzoeksformulier wel. Het is nu wachten op de uitslagen van HD en ED.
Het onderzoeksformulier heb ik zelf in elkaar gefrutseld, gebaseerd op veelvoorkomende aandoeningen. Helaas voorziet de rasvereniging hier niet in.

Er word ook binnenkort een ECVO onderzoek gedaan.

Ik vertel graag over de 'reis' die we aan het maken zijn, vandaar dat ik een topic open :D

Hier de onderzoeksformulieren van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Yara met haar broer in de wachtkamer: (broer nog een beetje groggy van de narcose :tongue: )

Afbeelding

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om ons een beetje te volgen. Ik zal ongetwijfeld veel vragen hebben. Hopelijk kan ik daarmee hier terecht :D
Laatst gewijzigd door ChantalTY op 25 mar 2017 18:10, 16 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Groetjes Chantal, Yara en Lucy!

Dag lieve Tyke.. Ren maar fijn met je bal

http://www.hawbucks.nl
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: Zo spannend!

Ongelezen bericht door Nakisha »

Zo te zien heeft ze een beetje een snoetje, ze heeft een prachtig neusje (een échte hondenneus!) en haar bouw lijkt ook erg mooi. Ik vind haar práchtig! Ik blijf gezellig meelezen, succes!
Afbeelding
ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Re: Zo spannend! HD uitslag binnen!

Klopt, ze heeft meer als gemiddeld zeg maar :wink:

Hier zie je het wat beter (foto van toen ze 13 maanden oud was, nu is ze 16 maanden)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ChantalTY op 23 dec 2015 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

leuk hondje is het :)
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel

Ongelezen bericht door Izzers »

Lekker ding hoor.
Fijn om te lezen dat je er serieus mee bezig bent en alle voorzorgmaatregelen neemt
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hartstikke leuk! Als ik een FB zocht dan wist ik het wel :ok:
Ik ga je volgen en wens je alvast heel veel succes en geluk en puppyplezier.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

absoluut als ik zo`n hond wou dan ging ik bij jou op de lijst, succes :ok:
katerke
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door katerke »

Wat een mooie hond

Heel veel succes

Blijf dit topic volgen

zouden meer mensen als jij moeten zijn die er alles voor doen om een gezonde FB te fokken
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind haar als leek een prachtig exemplaar voor een Franse Bull, en zo te zien aan alle onderzochte zaken is het ook een gezonde.
Hoe was de uitslag van de pennhip, want die heb je al neem ik aan?

Ondanks het feit dat ik het alleen maar toejuich dat jij zo zorgvuldig bent en al deze punten hebt laten checken ter voorbereiding op het fokken is het natuurlijk ergens wel triest dat er bij dit ras blijkbaar zó veel aandachtspunten zijn die moeten worden nagelopen om op voorhand van de ouderdieren te weten of het verstandig is hun genen verder te verspreiden.
Krijgt de reu die je wil gaan gebruiken deze zelfde onderzoeken ook allemaal?
Ingding
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ingding »

Ik zou ook wel weten waar ik mijn Franse Bulldog zou halen als ik er een had gewild! Wat een prachtig hondje en goed dat je zo goed checkt op gezondheid.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Prachtige bulldog en geweldig dat je je zoveel voorbereid op alles.
Haar neusgaten zijn tenminste echte neusgaten :ok:
Ik zou het ook wel weten als ik op zoek was.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Kijk, DIT is nou een FB waar ik voor zou vallen :ok: Ontzettend veel plezier op jullie reis gewenst :)
ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt iedereen voor de leuke reacties! De reacties vanuit de bullenwereld zijn vaak negatief, dus het is fijn te horen dat ik toch echt niet gek ben :tongue:
LongFields schreef:Ik vind haar als leek een prachtig exemplaar voor een Franse Bull, en zo te zien aan alle onderzochte zaken is het ook een gezonde.
Hoe was de uitslag van de pennhip, want die heb je al neem ik aan?

Ondanks het feit dat ik het alleen maar toejuich dat jij zo zorgvuldig bent en al deze punten hebt laten checken ter voorbereiding op het fokken is het natuurlijk ergens wel triest dat er bij dit ras blijkbaar zó veel aandachtspunten zijn die moeten worden nagelopen om op voorhand van de ouderdieren te weten of het verstandig is hun genen verder te verspreiden.
Krijgt de reu die je wil gaan gebruiken deze zelfde onderzoeken ook allemaal?
De Pennhip uitslag heb ik nog niet, de foto is pas gistermiddag gemaakt. Ik heb ook geen flauw idee hoe lang het duurt voordat ik die binnen heb?

Weet je wat het is met die testen.. Niemand test, en als er al getest word word er geen enkele openheid over gegeven. Niet vanuit fokkers, niet vanuit de RV. Het is dus gissen hoe het er allemaal voor staat. Vandaar dat ik zelf dat onderzoeksprotocol gemaakt heb. Ik heb de dingen erin gezet die ik vaak om me heen hoor waar de FB's last van hebben. Het is onontgonnen gebied, dus gebaseerd op de bouw, gegevens die ik zelf bij elkaar heb kunnen sprokkelen, de verhalen en gezond verstand heb ik bedacht dat deze testen handige informatie zouden kunnen geven. Wat dit betreft heb ik liever veel informatie op dit moment, in een later stadium kan ik altijd er nog voor kiezen om dingen weg te laten

Ik hoop dat de reu dezelfde onderzoeken gehad heeft, of dat erin ieder geval röntgenfoto's gemaakt zijn. Het vinden van een reu is niet makkelijk, maar ik probeer iemand te zoeken die er ruwweg hetzelfde over denkt als ik. Lastig, maar ik heb de hoop dat hij ergens rondloopt :wink:
Afbeelding

ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Ondertussen heb ik de röntgenfoto's ook binnen gehad. Ik heb op FB een verslagje gezet met de rontgenfoto's, ik kopieer het hieronder.

Gisteren was het dan eindelijk zo ver! Marley en Yara zijn volledig onderzocht in Eersel. Gisteravond schreef ik er al een stukje over, en nu heb ik de rontgenfoto's en onderzoeken ontvangen en ik deel ze graag met jullie.

We zijn begonnen met de hartecho, uitgevoerd door Dr. Hanneke van Meeuwen. Tijdens de echo word er gekeken of de kleppen goed aangelegd zijn en of het hart goed functioneert. Er zijn geen afwijkingen gevonden!
Daarna ondergingen ze het lichamelijk onderzoek. De ademhaling werd gecontroleerd, samen met de neusgaten. De huid en vacht werd nagekeken. De arts heeft in de oren en ogen gekeken om te controleren op afwijkingen, bij de ogen werd ook de traanproductie gemeten. Het heupgewricht werd aan geduwd en getrokken, de knieschijven werden gecontroleerd op Patella Luxatie (volgens Meutstege protocol), ook werd de staart nagekeken op afwijkingen.
Hoera, alles goed tot zo ver!!

Hierna kreeg Yara een prikje voor narcose. Voor de röntgenfoto's duwen en trekken ze flink aan de heupen, dus dan krijgen we een duidelijker beeld. Ook kan dan gelijk de keel geinspecteerd worden. Daar word nagekeken of het lange gehemelte niet te lang of te dik is, of er geen amandelen zijn die afwijkend zijn, het strottenhoofd word ook nagekeken op afwijkingen. Weer geen afwijkingen gevonden, prachtig voor een bulletje!
De (heup)foto's worden gemaakt door Dr. Maarten Kappen, daarvoor ligt Yara in een soort bak. Wat we tot nu toe op de foto zien: geen afwijkingen, natuurlijk moeten we de officiele uitslag hiervan nog afwachten.

De Pennhip heupfoto's bestaan uit 3 opnames, waarvoor ze allerlei bakken gebruiken om Yara in positie te brengen. Ik heb gekozen om naast de officiele HD foto's ook Pennhip foto's te laten maken omdat bulletjes nou eenmaal anders van bouw en heupen zijn als andere honden. Bij de Pennhip uitslag krijg je ook een gemiddelde te zien van alle honden van dat ras. Dat is natuurlijk heel interessant.
Voor de ED elleboogfoto's worden er 4 opnames gemaakt, 2 van elke elleboog. Eentje van boven en eentje van de zijkant. Er word gekeken of er misschien artrose in de ellebogen aanwezig is, of dat de elleboven goed gevormd zijn. Op de foto's zijn geen afwijkingen te zien, maar we moeten afwachten welke waarde het onderzoekspanel ze toekent.
Er zijn 3 rugfoto's gemaakt, zodat elke wervel er goed op staat. Yara heeft voor een bulletje geen afwijkende staart. Alle lendenwervels zijn goed gevormd en zonder artrose of spondylose aanwijzingen. In de borstwervels zitten 2 hemivertebrae wervels. Dat betekent dat de vorm van deze wervels afwijkend is.
Helaas bestaan er maar weinig bullen zonder hemivertebrae. In overleg met Dr. Maarten Kappen is ook besloten dat dit geen belemmering hoeft te zijn voor de fokplannen. Er moet wel rekening mee gehouden worden met de partnerkeuze. De luchtpijp van Yara is prachtig, 10,7 millimeter. Dat is een super maat!
Ook heb ik haar bekkenopening laten meten. Ik hoop op een eventuele zelfbevalling, dus wat meer gegevens hiervan zijn altijd prettig. Haar bekkenopening is 44,6 millimeter. De gemiddelde kopgrootte van een pasgeboren FB pupje is gemiddeld tussen de 30,3 en 38,6 millimeter volgens de gegeven die ik heb kunnen vinden. Dat geeft goede hoop op een zelfbevalling!!

De uitslagen van de Pennhip, HD en ED foto's laten nog even op zich wachten, maar ik deel graag de formulieren van de onderzoeken en de rontgenfoto's alvast.

Eind december zal Yara een ECVO test ondergaan, dit is dan de laatste test.

Tot nu toe gaat alles voorspoedig, en staat er niets in de weg om Yara in te zetten voor de fok. Hopelijk mag ze een goede bijdrage leveren!

Heupen
Afbeelding

Staart, stukje lendenwervels (en poep :tongue: )
Afbeelding

Yara haar nekwervels en strottenhoofd (ze heeft geen trachea tube in op mijn verzoek, zodat het strottenhoofd in zo normaal mogelijke staat is)
Afbeelding

Borstwervels van Yara. Bij het hobbeltje in de rug links van het midden zitten de 2 hemivertebrae
Afbeelding

Elleboog
Afbeelding

Elleboog
Afbeelding

Elleboog
Afbeelding

Elleboog
Afbeelding
Afbeelding

Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Goed zeg en wat een leuk dametje!
Krijgt ze vers voer en moest ze na de foto's nodig een drol draaien? Volgens mij zitten de darmen aardig vol met kalkhoudende ontlasting dat voor de achterdeur staat.
Afbeelding
ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Jeannettebo schreef:Goed zeg en wat een leuk dametje!
Krijgt ze vers voer en moest ze na de foto's nodig een drol draaien? Volgens mij zitten de darmen aardig vol met kalkhoudende ontlasting dat voor de achterdeur staat.
Ja haha, heel goed gezien. En ze mocht toch echt wel plassen en poepen van te voren hoor van me, maar ze hoefde niet :D
Afbeelding

ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Post voor Yara! Vandaag viel er een brief van de Raad van Beheer op de mat. Ik wist al wat het was, namelijk de officiële HD uitslag van Yara.
Toch een beetje nerveus maakte ik de envelop open.. ze heeft een prachtige score!!!

Botafwijking: 0
Norberg waarde: 38
Onvoldoende aansluiting.
Eindbeoordeling:
HD A!!!

Afbeelding

Ik ben zo blij!!! :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wauw zeg! gefeliciteerd! Ik denk niet dat er veel FB zijn met zo'n (goede) uitslag of wel ?

Nu op zoek naar een reu of had je die al ? Ben het ff kwijt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Fijn zo'n goede uitslag :cheer:
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

diepe buiging dat je zo verantwoord te werk gaat. Nu hopen dat je een mooie man voor haar kan vinden die prachtig aansluit op haar en dan op naar bullen baby's :D

Gefeliciteerd met alle geweldige uitslagen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Lisa & Mikai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Samojeed en border collie

Ongelezen bericht door Lisa & Mikai »

super ! gefeliciteerd !
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Als ik ooit een frans bulletje neem, weet ik in ieder geval waar ik moet zijn. Petje af voor de voorbereiding en voor het eindelijk fokken van bulletjes met een neus :ok:
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Zit dit topic te lezen, maar wauw! Wat fijn dat je alle testen doet zeg!

En wat een mooie uitslagen al!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Gefeliciteerd met deze mooie HD-score!
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Top dat je zoveel testen doet voor dit mooie ras, ik zeg eerlijk dat ik het niet meer aandurfde.
Mocht ik ooit weer voor een bull gaan dan weet ik waar en waarop te zoeken :wink:
Want ik mis het wel hoor.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Wauw zeg! gefeliciteerd! Ik denk niet dat er veel FB zijn met zo'n (goede) uitslag of wel ?

Van de gegevens die ik bij elkaar heb kunnen sprokkelen is de gemiddelde score een C..

Ik heb 2 reuen op het oog. Belangrijk vind ik dat ze uitgebreid getest zijn én de rug moet vrij zijn van afwijkingen. Yara heeft op 2 plekken hemivertebrae in de borstwervels.
Met die eis word de spoeling al héél dun. Beide reuen wonen in het buitenland, ik ben een reisje aan het plannen voor het voorjaar om ze te gaan bekijken :D
Afbeelding

ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Célie schreef:Zitten die hemivertebrae wervels waar normaal de roach begint?
Nee, daar zitten ze net voor. Bij T6 en T8. De röntgenfoto's staan in een bericht van mij in dit topic, de foto's waarop de hemivertebrae staan staan er ook gewoon bij :wink:
Afbeelding

ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Célie schreef:
ChantalTY schreef:
Célie schreef:Zitten die hemivertebrae wervels waar normaal de roach begint?
Nee, daar zitten ze net voor. Bij T6 en T8. De röntgenfoto's staan in een bericht van mij in dit topic, de foto's waarop de hemivertebrae staan, staan er ook gewoon bij :wink:
Ja die had ik bekeken, maar bij Yara zag ik niet zo overduidelijk die overgang naar de roach bij Co zat er toen echt zo'n hele duidelijke verhoging, de drollen zag ik wel duidelijk :mrgreen: :mrgreen:
Gelukkig heeft ze die overgang niet zo duidelijk, ben er wel blij mee. Ze zitten ervoor in ieder geval, dus dat is prettig!
Ja, Yara mocht echt plassen en poepen van me van te voren hoor, maar ze wilde niet :Q:
Afbeelding

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Célie schreef:
sirene schreef:Wauw zeg! gefeliciteerd! Ik denk niet dat er veel FB zijn met zo'n (goede) uitslag of wel ?

Volgens mij worden er maar heel weinig via die penhip methode getest, Chantal is de enige waarvan ik het weet tenminste.
Dat aantal kan je zien als je de pennhip uitslag krijgt.
Marbas
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Marbas »

Wat een leuk koppie heeft ze!!! En fijn dat alle uitslagen zo goed zijn, hopelijk vind je ook nog een leuke en gezonde reu, dan is het feest helemaal compleet ;-)

Is ze alleen niet nog wat jong?? Ze mag uiteraard gedekt worden maar ze is denk ik nog niet uit ontwikkeld denk ik, heb overigens totaal geen verstand van FB's....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”