Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel voeren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Nath
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Hollandse herder
Aantal honden: 2

Hoeveel voeren

Ongelezen bericht door Nath »

Misschien een domme vraag :roos:

Ik voer mijn hond 750gram vers vlees per dag..
Nu krijgt ze een kippenkarkas tussen de middag om even lekker te knagen, kip weegt ongeveer 500/600 gram
Maar telt dat dan als hele maaltijd? Ze heeft vanmorgen vroeg 300gram vlees gehad, moet ze dan vanavond nog eten?
dagmar88
Zeer actief

Re: Hoeveel voeren

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dan heeft ze toch voor vandaag alles al gehad?
Zou dat wel niet vaker dan 1-2 keer per week doen.
Wil je dat wel dan zou ik er spiervlees en orgaan bij geven.
Misschien vanavond een (evt gesmeerd) boterhammetje of handje brokken als je die hebt, zodat ze geen gal moet spugen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Heeft ze die al eerder gehad?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

:denken: Vraag me opeens af hoe één kipkarkas 600 gram kan wegen.
Bedoel je dan een hele kip?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ja idd. Een karkas weegt dat bij lange na niet...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Karkas is vleesbot. Een goede verhouding vleesbot, spiervlees en organen is nodig voor een evenwichtige voeding (op barfplaats wordt aanbevolen 50% goed bevleesd vleesbot, 10-15% rauwe/gepureerde groente, 15-20% orgaanvlees (incl pens) en 15-25% spiervlees). Bovendien levert te veel bot ontstopping op (en te veel orgaan of spiervlees te dunne ontlasting). Dus naast het karkas zou ik er zeker nog wat gewoon vlees (en dus geen kvv) bij geven. En bij voorkeur ook nog wat orgaan (maar vaak zit er ruim voldoende orgaan in kvv om de orgaan weg te laten als je maar een heel enkele keer een (stuk) karkas geeft.

En ja, elke hap eten die naar binnen gaat telt voor de hoeveelheid die een hond binnenkrijgt. 'Extraatjes' heb je in die zin niet: die gaan af van de normale dag- of weekportie.
dagmar88
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Karkas is vleesbot. Een goede verhouding vleesbot, spiervlees en organen is nodig voor een evenwichtige voeding (op barfplaats wordt aanbevolen 50% goed bevleesd vleesbot, 10-15% rauwe/gepureerde groente, 15-20% orgaanvlees (incl pens) en 15-25% spiervlees). Bovendien levert te veel bot ontstopping op (en te veel orgaan of spiervlees te dunne ontlasting). Dus naast het karkas zou ik er zeker nog wat gewoon vlees (en dus geen kvv) bij geven. En bij voorkeur ook nog wat orgaan (maar vaak zit er ruim voldoende orgaan in kvv om de orgaan weg te laten als je maar een heel enkele keer een (stuk) karkas geeft.

En ja, elke hap eten die naar binnen gaat telt voor de hoeveelheid die een hond binnenkrijgt. 'Extraatjes' heb je in die zin niet: die gaan af van de normale dag- of weekportie.
:U: Het is maar de vraag of het een karkas is en dan nog is af en toe niet compleet voeren helemaal geen ramp. Je kunt het ook moeilijker maken dan het is.
Hier hebben ze ook wel eens een pens of zalmstaart dag.
Of met opzet veel bot; kippenruggen, ribben, schapenkop, runderknars oid.
Een goede krijtdrol en de anaalklieren zijn weer leeg.
En honden die niet te dik zijn krijgen zat extraatjes op een dag. Dat ga ik allemaal niet afwegen of uitrekenen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb minstens 1 barfdag naast de rest kvv per week en daarin weeg ik niks af. Een beetje bot een beetje spier een sardine/makreel/haring etc. Of een pensdagje...
Afbeelding
Nath
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Hollandse herder

Ongelezen bericht door Nath »

Bedankt voor jullie reacties

Ik geef haar normaal als tussendoortje af en toe lamsribben, eendennek, hazenkarkas en dat is meestal dus niet zoveel. Nu had ik deze een keer en vond het dus wel erg veel (begin nu wel te twijfelen over de hoeveelheid) Het is gewoon een karkas ja hier vandaan: http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... ucts_id=35

Ze heeft het niet eens helemaal op gegeten maar de rest in de tuin begraven :roll: ga zo even kijken wat er nog van over is..

Dus beter niets meer geven rest van de dag dus?
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

dagmar88 schreef: Een goede krijtdrol en de anaalklieren zijn weer leeg.
Is dat echt zo ja? Izzy krijgt wel eens een flink bevleesd bot van de slager en poept de dag erna standaard keuteltjes die je bijna kunt verpulveren/wegblazen. Vind 't er maar vervelend uitzien, ik zou 't niet graag willen uitpoepen :schrik:
dagmar88
Zeer actief

Lemuria schreef:
dagmar88 schreef: Een goede krijtdrol en de anaalklieren zijn weer leeg.
Is dat echt zo ja? Izzy krijgt wel eens een flink bevleesd bot van de slager en poept de dag erna standaard keuteltjes die je bijna kunt verpulveren/wegblazen. Vind 't er maar vervelend uitzien, ik zou 't niet graag willen uitpoepen :schrik:
Yup. Charlie heeft regelmatig volle klieren.
Gaat ze sleetje rijden, of het loopt er gewoon uit ( :kotz: lekker op schoot).
Een keer zo'n drol en ze heeft nergens meer last van.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”