Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Primeur: eerste nest puppies na IVF-behandeling

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Primeur: eerste nest puppies na IVF-behandeling

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Afbeelding

Amerikaanse wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd om een nest puppies ter wereld te brengen via invitrofertilisatie. De vruchtbaarheidsbehandeling is al jaren succesvol bij mensen, bij honden bleek dat veel moeilijker te zijn.
De zeven hondjes werden in juni al geboren, meldt BBC. Hun bestaan werd geheim gehouden, tot het onderzoek deze week werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Public Library of Science ONE. Volgens de onderzoekers van Cornell University in Amerika is het een doorbraak. ,,We kunnen deze techniek nu gebruiken om de genen van bedreigde diersoorten te bewaren.''

Beschermde soorten
De geboorte van de hondjes ging niet zonder slag of stoot. ,,Sinds de jaren '70 hebben mensen geprobeerd om dit te doen, zonder succes'', zegt hoofdonderzoeker Alex Travis.

Honden krijgen vaak dezelfde ziektes als mensen; twee keer zo veel als andere beesten. Het onderzoek wordt daarom omschreven als een 'grote stap vooruit' in de diergeneeskunde.

Er werden 19 embryo's geplaatst in een teefje, die de zeven hondjes baarde. Van vijf puppies zijn beagles de biologische ouders, twee hebben een beagle als moeder en een cockerspaniël als vader.

https://www.youtube.com/watch?v=0aj1hrPifMs
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Primeur: eerste nest puppies na IVF-behandeling

Ongelezen bericht door Laura84 »

en de toegevoegde waarde voor het hondenwelzijn is... Wat ontzettend diep triest, ik vat het echt gewoon niet.

Ben benieuwd wanneer we eens ophouden met voor God spelen ipv alles maar proberen te bepalen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het verbaast me eigenlijk dat het nog nooit gedaan was ? Zouden ze die techniek nooit op dieren hebben getest eerst ? Of lukte het alleen niet met honden ? Voor honden is het natuurlijk sowieso niet nodig. Die staan niet op uitsterven en je kunt gewoon sperma invriezen. Van sommige andere diersoorten is sperma afnemen al wat lastiger.
Lijkt me toch héél sterk. Voordat zulke dingen met mensen worden geprobeerd zijn er meestal heel veel studies met dieren aan voorafgegaan.
Voor mij hoeft het ook niet, zelfs niet voor uitstervende diersoorten want het lijkt me toch heel sterk dat zij, al zou het lukken nog een fijne habitat hebben waarin het de tweede keer wel gaat lukken. Maar "de wetenschap" blijft natuurlijk gewoon uitproberen wat er kan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

sirene schreef:Het verbaast me eigenlijk dat het nog nooit gedaan was ? Zouden ze die techniek nooit op dieren hebben getest eerst ? Of lukte het alleen niet met honden ? Voor honden is het natuurlijk sowieso niet nodig. Die staan niet op uitsterven en je kunt gewoon sperma invriezen. Van sommige andere diersoorten is sperma afnemen al wat lastiger.
Lijkt me toch héél sterk. Voordat zulke dingen met mensen worden geprobeerd zijn er meestal heel veel studies met dieren aan voorafgegaan.
Voor mij hoeft het ook niet, zelfs niet voor uitstervende diersoorten want het lijkt me toch heel sterk dat zij, al zou het lukken nog een fijne habitat hebben waarin het de tweede keer wel gaat lukken. Maar "de wetenschap" blijft natuurlijk gewoon uitproberen wat er kan.
Wat ik denk dat ze de techniek van IVF niet op honden hebben getest...dat werkt toch net wat anders dan bij mensen. Denk eerder dat ze dat bij aap-achtigen hebben geprobeerd. Of varkens? Die leken toch ook op mensen als ik me niet vergis?
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

Lemuria schreef:
sirene schreef:Het verbaast me eigenlijk dat het nog nooit gedaan was ? Zouden ze die techniek nooit op dieren hebben getest eerst ? Of lukte het alleen niet met honden ? Voor honden is het natuurlijk sowieso niet nodig. Die staan niet op uitsterven en je kunt gewoon sperma invriezen. Van sommige andere diersoorten is sperma afnemen al wat lastiger.
Wat ik denk dat ze de techniek van IVF niet op honden hebben getest...dat werkt toch net wat anders dan bij mensen. Denk eerder dat ze dat bij aap-achtigen hebben geprobeerd. Of varkens? Die leken toch ook op mensen als ik me niet vergis?
Ze zijn er sinds de jaren 70 al mee bezig maar nu pas gelukt ivm dat een hond maar 2 keer per jaar loops is.
En de kwalteit minder wordt hoelanger het ingevroren is.
Staat ook in het artikel.

De toegevoegde waarde snap ik ergens wel om zo ziektes ed uit rassen te fokken.

Maar goedkoop zullen de honden niet zijn.
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

tja. Ik denk dat het voor de huis-tuin en keuken fokker allemaal wat te prijzig etc is maar om evt. IVF te gebruiken om bedreigde rassen in stand te houden of bepaalde erfelijke ziektes voor eens en altijd uit een ras te fokken.

Waarom niet?
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Lizzie. schreef:Volgens de onderzoekers van Cornell University in Amerika is het een doorbraak. ,,We kunnen deze techniek nu gebruiken om de genen van bedreigde diersoorten te bewaren.''
Kunnen we nog wat langer genieten van stereotiep gedrag in dierentuinen :ugh:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ben ik dann zo ontzettend hard en gevoelloos dat ik denk dat je je er soms bij neer moet leggen als je teef niet gedekt wil worden/altijd leeg blijft/etc. Hetzelfde voor dierentuindieren: er is natuurlijk een reden waarom een zwangerschap uitblijft. Stress, voeding, ongeschikte leefomgeving, gewoon niet geschikt als moeder, en zo voort.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik hoorde toevallig net op de radio dat ze het wilde gebruiken voor bedreigde wilde hondachtigen.
Ik vind het ook ontzettend jammer als bv de Dhole er straks niet meer is, maar er is een reden dat het niet goed gaat met die soorten.
Door nieuwe dieren te kweken los je de problematiek niet op.
Ze kunnen het ook goed gebruiken voor onderzoek naar ziektes natuurlijk, er zitten heus wel wetenschappelijke voordelen aan maar ik vind het zelf ook allemaal wel heel erg ver gaan.
IVF omdat je teef niet zwanger wil worden is al helemaal :piew: maar lijkt me de komende 10 jr nog wel te kostbaar. Hoop ik.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik vind het te ver gaan.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Hilde
Zeer actief

Cleva schreef:Jaren van studie en miljoenen aan belastinggeld en wat fok je dan?

Biekels.

Goed bezig.
Hé. Wat is het alternatief?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hilde schreef:Ben ik dann zo ontzettend hard en gevoelloos dat ik denk dat je je er soms bij neer moet leggen als je teef niet gedekt wil worden/altijd leeg blijft/etc. Hetzelfde voor dierentuindieren: er is natuurlijk een reden waarom een zwangerschap uitblijft. Stress, voeding, ongeschikte leefomgeving, gewoon niet geschikt als moeder, en zo voort.
Nah precies.
Al denk ik dat zeker bij dierentuindieren dat probleem ligt bij het inteeltpercentage. Inteeltdepressie bestaat ook uit een verminder fertiliteit en bij sommige dieren zal het aantal zo dramatisch zijn dat ze geen lager inteeltpercentage meer kunnen behalen. Wat je daar verder mee moet willen is ook een discussie waard trouwens :oeps: Maar als het voor dat soort dieren zou worden ingezet heb ik er nog enig begrip voor. Maar voor honden? Laat fokkers eerst eens fijn gaan outcrossen, stuk goedkoper, makkelijker en natuurlijker en daar is genoeg resultaat mee te behalen.
Hilde
Zeer actief

In goede dierentuinen wordt wel vaak bewust gekeken naar welke combinaties handig zijn, veel wordt beheerd door zogenaamde stamboekverzorgers. Dus inteelt komt echt wel voor, zeker in kleinere soorten, maar er wordt vaak wel omheen gewerkt of tenminste geprobeerd. Ik denk dat er in dierentuinen heeeeel veel winst te behalen valt op verblijven. Meer dan eens echt schrikbarend slecht. Bijvoorbeeld meerdere ooievaars in een verblijf waar ze enkel nesten op de grond konden maken. Geknipte dieren dus konden zelf geen nest hoog maken. En maar niet snappen waarom er geen eieren gelegd werden :ugh:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Omdat ze ooievaars willen laten zien, ook in het buitenland? En je geen wildvang meer mag gebruiken?
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Cleva schreef:Nou ja "mag".
Wilde ooievaars naar beneden trekken en opsluiten vind ik ook wel jammer.
Maar doen alsof het een of andere krijsende exoot is vind ik raar. Wat heeft dat te betekenen tussen de brilkaai- en ringstaarthoelmannen, vraag ik u af?
Goede vraag hoor, ik heb ook geen idee :D Ik denk zodat mensen ook een beetje gevoel krijgen bij minder exotische soorten.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Cleva schreef:Ooievaars zijn hier net eksters. Er zijn meer ooievaars dan reigers.
Ik snap niet dat dierentuinen dat gaan zitten fokken.

Vorig najaar zag ik er nog een honderdtal vertrekken naar het zuiden. Met z'n allen in een thermiekspiraal voor de heuvel.
Amme seltsame hoela met dat gezwets.
In Safaripark Beekse Bergen zitten ook ooievaars, maar dat zijn gewoon wilde ooievaars. En daar zitten er echt heel veel. Door het park heen staan er nestpalen. Voorheen werden ze ook gevoerd, maar in dat gedeelte zitten nu leeuwen, dus ik weet niet of dat nog ergens anders gebeurd.

Voor het fokken met bedreigde dieren in de dierentuinen zijn er stamboekdata en wordt bij het fokken duidelijk gekeken wie het beste bij wie past. Vandaar dat dieren regelmatig verhuizen, voor nieuw bloed en om inteelt te voorkomen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het is wel interessant hoor. Je kan nu sperma en eicellen gaan gebruiken van dode honden. Honden die al tientallen jaren dood zijn. We willen toch allemaal terug naar hoe de rassen waren? En we willen toch allemaal rassen terug en soorten terug die weg zijn? Misschien kunnen ze straks uit de permafrost wel een mamoet laten opstaan. Ligt er ergens nog een bevroren mamoet en een bevroren mamoetin. :LOL: Kunnen die dat in een olifant zetten en dan hebben we een leuk harig beest. :cheer: :wink:
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

laeken schreef:Het is wel interessant hoor. Je kan nu sperma en eicellen gaan gebruiken van dode honden. Honden die al tientallen jaren dood zijn. We willen toch allemaal terug naar hoe de rassen waren? En we willen toch allemaal rassen terug en soorten terug die weg zijn? Misschien kunnen ze straks uit de permafrost wel een mamoet laten opstaan. Ligt er ergens nog een bevroren mamoet en een bevroren mamoetin. :LOL: Kunnen die dat in een olifant zetten en dan hebben we een leuk harig beest. :cheer: :wink:
Voor reuen bestond natuurlijk al een tijd de mogelijkheid om sperma in te vriezen, waardoor je jaren later nog terug kan grijpen op een oude lijn of een lijn waarvan je weet dat er geen gezondheidsproblemen zijn bovengekomen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Het is wel interessant hoor. Je kan nu sperma en eicellen gaan gebruiken van dode honden. Honden die al tientallen jaren dood zijn. We willen toch allemaal terug naar hoe de rassen waren? En we willen toch allemaal rassen terug en soorten terug die weg zijn? Misschien kunnen ze straks uit de permafrost wel een mamoet laten opstaan. Ligt er ergens nog een bevroren mamoet en een bevroren mamoetin. :LOL: Kunnen die dat in een olifant zetten en dan hebben we een leuk harig beest. :cheer: :wink:

:I: Een buidelwolf of dwergolifant.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik sta er ook een beetje van te kijken dat het nog nooit eerder gedaan is. Nu weet ik niet alle ins en outs van IVF, maar bij paarden en koeien wordt wel al heel lang embryotransplantatie toegepast met als doel het in conditie houden van het biologische moederdier.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:Ik sta er ook een beetje van te kijken dat het nog nooit eerder gedaan is. Nu weet ik niet alle ins en outs van IVF, maar bij paarden en koeien wordt wel al heel lang embryotransplantatie toegepast met als doel het in conditie houden van het biologische moederdier.
Het was specifiek blijkbaar nooit bij hondachtigen gelukt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

sirene schreef:
veertje schreef:Ik sta er ook een beetje van te kijken dat het nog nooit eerder gedaan is. Nu weet ik niet alle ins en outs van IVF, maar bij paarden en koeien wordt wel al heel lang embryotransplantatie toegepast met als doel het in conditie houden van het biologische moederdier.
Het was specifiek blijkbaar nooit bij hondachtigen gelukt.
Ah oke, dan snap ik het al beter. Begreep uit het stukje over het terugbrengen van bedreigde diersoorten dat het om ook andere soorten dan hondachtigen zou gaan.
Bij paarden schijnt het ook al een stuk ingewikkelder te zijn dan bij koeien. Honden zijn weer totaal anders.
Hilde schreef:Ben ik dann zo ontzettend hard en gevoelloos dat ik denk dat je je er soms bij neer moet leggen als je teef niet gedekt wil worden/altijd leeg blijft/etc. Hetzelfde voor dierentuindieren: er is natuurlijk een reden waarom een zwangerschap uitblijft. Stress, voeding, ongeschikte leefomgeving, gewoon niet geschikt als moeder, en zo voort.
Ben ik met je eens hoor, maar ik denk dat het in deze niet zozeer ingezet zal worden in gevallen van altijd leegblijven of uitblijvende zwangerschappen. Op deze manier kan je combinaties van ouderdieren maken die onder gewone omstandigheden niet zouden kunnen wegens afstand bijvoorbeeld. Het transporteren van eicellen en sperma of embryo's is naar mijn idee gewenster dan een levend dier hele afstanden te laten afleggen (onder stress) in de hoop dat die op een nieuwe locatie kan settelen en voor nakomelingen kan zorgen om daarna weer terug te verhuizen. Ik denk dat het wel een positieve ontwikkeling kan zijn in het beheren van dierentuinpopulaties. Er zullen ook vast fokkers van huishonden zijn die hier potentie in zien, maar dat laat ik even buiten beschouwing.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Nou...ik denk hetzelfde en ik denk ook hetzelfde als het om mensen gaat...
Maar als je dat hardop roept misgun je iemand een kind of zo - is mijn ervaring :roll:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

lor1_1984 schreef:
mercedes2803 schreef:
Maar als je dat hardop roept misgun je iemand een kind of zo - is mijn ervaring :roll:
Heel herkenbaar...
Ik kreeg zelfs eens het verwijt dat ik Hitlerachtige praktijken wilde uitvoeren toen ik aangaf dat testen op genetische afwijkingen bij mensen wat mij betreft geen overbodige luxe is.
Oei das auwwww voor veel mensen.
Heb ik een keer hardop tegen een stagiaire van mij gezegt die constant liep te zeiken over de fokker van haar kneuzenhondje ,kutfokker , klootzak. inhalig kreng en dat soort dingen. Zonder ooit die fokker erop aan te spreken en een kans op verweer te geven of het goed te maken.
Heb toen gezegt dat ze niet moest zeiken want ze was zelf een medische kneus net als haar vent en dan bewust toch 2 kneusjes van kinderen op de wereld zetten waar de medische wereld hun hoogstandjes op bot konden vieren en de hulpverlening de drempel glad liep bij hun. :engel:
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

bouvierpoedel schreef:
lor1_1984 schreef:
mercedes2803 schreef:
Heel herkenbaar...
Ik kreeg zelfs eens het verwijt dat ik Hitlerachtige praktijken wilde uitvoeren toen ik aangaf dat testen op genetische afwijkingen bij mensen wat mij betreft geen overbodige luxe is.
Oei das auwwww voor veel mensen.
Heb ik een keer hardop tegen een stagiaire van mij gezegt die constant liep te zeiken over de fokker van haar kneuzenhondje ,kutfokker , klootzak. inhalig kreng en dat soort dingen. Zonder ooit die fokker erop aan te spreken en een kans op verweer te geven of het goed te maken.
Heb toen gezegt dat ze niet moest zeiken want ze was zelf een medische kneus net als haar vent en dan bewust toch 2 kneusjes van kinderen op de wereld zetten waar de medische wereld hun hoogstandjes op bot konden vieren en de hulpverlening de drempel glad liep bij hun. :engel:
.
oh oh ...en toen ? STond ze met een bijl voor je deur ? :schrik:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”