Maar mijn scoobydoo is deze maanden zo angstig buiten dat het gewoon echt niet meer te doen is. Eerst kon ik het nog wel ontwijken maar er is hier nu voortdurend geknal en ze durft dus niet meer te poepen. Nu al een hele dag niet en dat lijkt me ook niet gezond. Binnen voelt ze zich behoorlijk veilig, dus dan valt het gelukkig mee maar het dier heeft zo natuurlijk ook niet echt een fijn leven.
Counter conditioning heb ik heel lang geprobeerd, maar dat is niet effectief genoeg, als er een keer iets dichterbij knalt is het hele effect gelijk weer weg. Daarbij is ze zo verschrikkelijk sterk dat ik echt mijn hele gewicht in de strijd moet gooien om haar in eerste instantie te stoppen in haar vluchten. Ze kan daarna opzich wel redelijk normaal meelopen maar het is niet bepaald fijn wandelen, voor haar niet en voor mij niet. Als ze eenmaal een knal heeft gehoord blijft ze ook alert en zal ze niet snel weer lekker gaan snuffelen (laat staan kakken of plassen
Eigenlijk wil ik eens proberen of ze relaxter is met goede medicijnen en daarbij counter conditionen. Ze moet gewoon leren dat er geen paniek hoeft te zijn en ik denk dat dat een stuk beter gaat als ik iets beter kan doordringen en ze sneller weer 'relaxed' wordt.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft en welke combinatie van training + medicijnen goed werkt?
Of moet ik het gewoon helemaal niet willen?
Het is dus niet de bedoeling het probleem weg te toveren met medicijnen maar als ondersteuning voor de training.