Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet op links willen lopen

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Niet op links willen lopen

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik kom er pas echt achter, sinds ik vorige week voor het eerst bij een andere club trainde.

Mayke loopt dus heel lastig op links. Als ze op links terecht komt en er zijn leuke toestellen en de lijnen zijn redelijk recht, dan valt het niet zo op. Maar als ik op links wat korter moet draaien met minder rechte lijnen, dan duikt ze naar rechts zodra het kan.

Dat heb ik er zelf structureel in getraind. Als ze onder appèl los loopt, moet ze altijd op rechts omdat ik dan tussen haar en het verkeer in loop. Ook vind ik het heerlijk dat ze altijd de rechterkant van de fiets op zoekt als ik haar terug roep omdat we weer een stukje langs de weg moeten.

Dat ze tijdens behendigheid ook goed op links moet kunnen lopen, kan dus wat verwarring opleveren. Echter is het gedrag en haar betrouwbaarheid in het verkeer voor mij belangrijker dan hoe ze het met behendigheid doet.

Denken jullie dat het verstandig is om oefeningen te doen om haar op links te leren lopen buiten de behendigheid om? Op de hondenschool oefenen doe ik wel, maar als ik buiten dat haar makkelijker op links wil laten lopen, zal ik dat buiten de lessen om moeten doen en dus... in t verkeer - wanneer ik juist nìet wil dat ze op links loopt.

Verwarrend. Hebben mensen hier ervaring mee?
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Niet op links willen lopen

Ongelezen bericht door veertje »

Ik denk dat je het buiten de trainingen om ook kan oefenen zonder dat het gevaarlijk hoeft te zijn. Zelf doe ik dat door soms aan de linkerkant van de weg te lopen, dan loop ik nog steeds tussen de hond en het verkeer. Of tijdens het loslopen stukjes volgen en er een leuke oefening van maken om achter je langs te wisselen.
Ik denk niet dat het in verkeerssituaties problemen zal geven, honden zijn slim genoeg om het fietsen te onderscheiden van behendigheid.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Niet op links willen lopen

Ongelezen bericht door Eilfy »

Meestal zien ze het verschil keurig tussen op straat en op de training - zijn compleet andere situaties. Ik zou er voor op straat een commando aan koppelen en wat Veertje zegt zowel de hond leren dat je links als rechts van een weg kan lopen. Op de training meer op links trainen zonder commando en dan lukt het meestal vanzelf :ok: kwestie van een lange adem hebben.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”