Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Door de hondenboeken het bos niet meer zien

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Bonnaxa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 3

Door de hondenboeken het bos niet meer zien

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Zoals de titel al aangeeft: Kijk je in een gemiddelde boekenwinkel of bibliotheek, dan is er veel (te veel) keus aan boeken die allemaal pretenderen dé tips te hebben om een hond op toe voeden. Hét beste hondengedrag te begrijpen en de méést geschikte methode voor elke hond te zijn.

Zoveel mensen, zoveel smaken.. Wat is nu volgens jullie verplichte (of op zijn minst aan te raden) literatuur over hondengedrag en opvoeding?
*Wolf*
Zeer actief

Re: Door de hondenboeken het bos niet meer zien

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik ben ook een beetje hondenboeken aan het lezen momenteel. En ik moet zeggen dat ik nergens écht wat aan heb, niets nieuws in elk geval. Kan natuurlijk komen doordat een boek maar een klein beetje kan overbrengen van wat de auteur wil zeggen, dus ik lees nu meer ter ondersteuning van wat ik al weet. Wat ik de laatste weken heb gelezen is:

- Klaas Wijnberg, De Hondenfluisteraar: vind dit boek niet overtuigend, zijn methode lijkt te bestaan uit van buitenlandse trainers afgekeken foefjes en wetenswaardigheden, inclusief achterhaalde dingen, en ik vind het ook heel moeizaam lezen (heel veel vergelijkingen met situaties uit het dagelijks mensenleven, wat eerder afleidt dan wat toevoegt). Het feit dat hij beweert dat de (en zijn) saarloos een combi is van een hele wolf en een DH werkt ook niet mee aan zijn geloofwaardigheid.
- Turid Rugaas, Kalmerende signalen: dat vind ik een goed boek, interessant en leesbaar. Het meeste wist ik al wel, maar sommige dingen zijn echt goed om te lezen en te weten, zoals de hond kalmeren als hij bijvoorbeeld schrikt van een knal, door te geeuwen en je 'voorpoten' uit te strekken.
- Jan Fennell, Uw hond natuurlijk de baas: niet prettig leesbaar, veel :blah: over roedelgedoe, baas eerst naar buiten, hond niet op de bank etc. Vond het veel te veel vanuit één perspectief bezien, nl. de dominante hond die een toontje lager moet zingen.
- John Fisher, Denken als een hond: leuk boek, goed te lezen en zeker nuttig. Veel tips en praktijkvoorbeelden, gewoon leuk als wetenswaardigheden en achtergrondinfo.

Verder hangt het ervan af wat je eigen kennis is van honden, en van je ervaring met training en opvoeding. Tig jaar geleden had ik bijvoorbeeld, als beginnend hondeneigenaar, heel veel aan de clickermethode. Ik denk dat het heel goed is om die te kennen, of je hem nou toepast of niet, want je leert er ook veel over honden en hun manier van leren mee. En de beste manier is toch naar cursus gaan, eentje die je aanspreekt, en in de praktijk aan de slag te gaan, met iemand ie met je meekijkt. Boeken zijn, kortom, voor mij 'wel leuk' om te lezen, zonder dat ik nu echt verwacht er wat aan te hebben. Daarvoor zijn ze weer te algemeen en is de kans groot dat je je eigen hond er niet tussen kan passen.

Ik zou als ik jou was ook gewoon eens langs de bieb gaan en een stapel boeken lenen die je aanspreken. Dan kan je je eigen mening vormen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

wat mij betreft verplichte literatuur voor iedereen die zich meer in het wezen hond wil verdiepen:
'honden zijn om van te houden' en 'honden moet je serieus nemen' van eberhard trumler.
de bieb heeft ze vast wel.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Het blijft heel afhankelijk van wat je zelf wil. Zoveel manieren om de opvoeding van je hond op te baseren, en allen kunnen werken of falen afhankelijk van jezelf en de hond denk ik.

Ben zelf geen fan van Klaas Wijnberg en Jan Fennell, wel gelezen maar ik kan me er niet in vinden dus niets mee gedaan. Turid Rugaas sluit nog het beste aan bij wat ik ook wil. Zij geeft geen training of opvoeding in hapklare brokken maar leert je wel het gedrag van je hond lezen en begrijpen zodat je er zelf op kan reageren. Dit ondersteund met een boekje over clickertraining vind ik zelf heel behulpzaam.
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Bedankt voor alle tips al!

Ik ben eigenlijk juist niet op zoek naar "wat ik zelf wil" maar naar zoveel mogelijk 'goede' literatuur vanuit verschillend gedachtengoed.
Volgens mij leer je daar juist van, het ook ergens niet mee eens zijn en inzichten krijgen uit jezelf ipv een boek nadoen die pretendeert 'alles te weten'.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Bonnaxa schreef:Bedankt voor alle tips al!

Ik ben eigenlijk juist niet op zoek naar "wat ik zelf wil" maar naar zoveel mogelijk 'goede' literatuur vanuit verschillend gedachtengoed.
Volgens mij leer je daar juist van, het ook ergens niet mee eens zijn en inzichten krijgen uit jezelf ipv een boek nadoen die pretendeert 'alles te weten'.
Ze pretenderen allemaal alles te weten :wink: Als je daar voor jezelf iets uit wil halen moet je ze ook allemaal lezen denk ik. Jan Fennell, Klaas Wijnberg, Martin Gaus, Cesar Milan, Turid Rugaas.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

konrad lorenz' voorwoord bij 'honden zijn om van te houden' van trumler:
Eberhard Trumler beschrijft voor ons een reeks van hondenpersoonlijkheden, hij tekent ze van de wieg tot het graf met alle bijzonderheden van hun lichamelijke ontwikkeling en hun gedrag, waarbij elk dier naast de gemeenschappelijke voor de soort kenmerkende eigenschappen zijn persoonlijke trekjes vertoont.
en dat is waar trumlers boeken over gaan.
niet over trainingsmethodes of opvoeding, maar over het wezen hond.
en hoewel ze al een hele tijd geleden geschreven zijn, zijn ze het lezen meer dan waard.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Cleva schreef:Culture Clash van Jean Donaldson.
Van dezelfde auteur 'Hondencultuur'. Hartstikke leuk. En 'Dit is de hond' van John Bradshaw.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Spelenderwijs opvoeden van een pup van Peter Beekman
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik vond Dit is de hond van John Bradshaw ook erg leerzaam. Soms wat langdradig en een beetje droog, maar wel een goede uiteenzetting over hoe de hond onze hond werd en wat dat betekend (en ook juist niet betekend) voor de hedendaagse hond.

Turid Ragaas vond ik ook een fijne.

Persoonlijk kijk ik erg uit naar het boek van Zac George. Die is er nog niet, want die is hij aan het schrijven. Maar ik ben erg fan van zijn ideeën over training en opvoeding. Hij heeft een heel uitgebreid arsenaal aan filmpjes op YouTube die ik altijd graag kijk. Dus ben erg benieuwd wat hij te zeggen heeft in een boek.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Hilde schreef:
Cleva schreef:Culture Clash van Jean Donaldson.
Van dezelfde auteur 'Hondencultuur'. Hartstikke leuk. En 'Dit is de hond' van John Bradshaw.
Hondencultuur is de Nederlandse vertaling van Culture Clash :wink: Wel helemaal eens dat dit boek zeer de moeite waard is.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Oh, ik had Culture Clash nog zitten googlen maar de voorkant was anders dus ik dacht, het zal wel anders zijn.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kruimel53 schreef:De boeken van Sam Turner en Martine Burgers.
Er zijn nu 2 delen uit en er komen er nog 2.
Een Hondenleven Lang Fysiek en Mentaal in Balans. Deel 1 is Elke Pup een Goede Start, deel 2 Je Puber Goed op Pad.
:ok:

Als eenvoudig hulpboekje bij pups nog als extra "Spelenderwijs opvoeden van uw pup" van Peter Beekman

De boeken van Turid Rugaas en Jean Donaldson zou ik ook best noemen en de boeken van Eberhard Trümler en John Bradshaw.
Maar dat wordt misschien wat veel in één keer :mrgreen: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”