Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Links en rechts aanleren...
Moderator: moderatorteam
- lisa67
- Actief
- Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër
- Aantal honden: 2
Links en rechts aanleren...
.... en dan bedoel ik niet links en rechts van mij lopen want dat kan hij wel. Maar als ik een balletje verstop en hij loopt bv te ver naar rechts, dan wil ik hem naar links kunnen sturen. Maar hoe doe ik dat?
Ik doe veel verstop spelletjes met hem maar hij werkt nog veel te veel op zicht. En ik wil graag dat hij zijn neus meer gaat gebruiken. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Het is ook niet de bedoeling om echt speurwerk met hem te gaan doen, we doen het alleen voor de fun.
Ik doe veel verstop spelletjes met hem maar hij werkt nog veel te veel op zicht. En ik wil graag dat hij zijn neus meer gaat gebruiken. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Het is ook niet de bedoeling om echt speurwerk met hem te gaan doen, we doen het alleen voor de fun.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Re: Links en rechts aanleren...
Ik heb met het speurwerk liever dat hij zelf op zijn neus speurt dan op mij te letten voor aanwijzingen, dat ter zijde.
Mijn honden kunnen zowel omspringen op rechts en links als zich op afstand verplaatsen op hetzelfde commando.
Je kunt het op verschillende manieren aanleren.
Dit zijn er 2) zeg het commando en gooi wat lekkers(of de bal) in de richting waar je heen gaat gooien. Binnen de kortste keren snappen ze dat links links betekend en rechts rechts. Door het gooi moment uit te stellen leer je je hond dat hij zich eerst in de juiste richting moet verplaatsen alvorens je gaat gooien.
De andere manier is je hond voor je te zetten en dan met wijzen kenbaar maken dat ze rechts of links moeten gaan. De afstand kan je dan vergroten en later het wijzen weglaten.
Mijn ervaring is in elk geval dat je beter kunt starten met aangelijnde speurspelletjes waarbij je de afstand tot zijn bal eerst heel kort maakt en in stapjes moeilijker en uit zicht. Door vrij snel over te gaan op de beloning uit het zicht, leren ze hun neus te gebruiken. Wil hij als een bezetene rond gaan rennen en op zicht zoeken, dan heb je de lijn om hem tegen te houden en met bijv een handgebaar weer op het goede spoor te zetten.
Succes
Mijn honden kunnen zowel omspringen op rechts en links als zich op afstand verplaatsen op hetzelfde commando.
Je kunt het op verschillende manieren aanleren.
Dit zijn er 2) zeg het commando en gooi wat lekkers(of de bal) in de richting waar je heen gaat gooien. Binnen de kortste keren snappen ze dat links links betekend en rechts rechts. Door het gooi moment uit te stellen leer je je hond dat hij zich eerst in de juiste richting moet verplaatsen alvorens je gaat gooien.
De andere manier is je hond voor je te zetten en dan met wijzen kenbaar maken dat ze rechts of links moeten gaan. De afstand kan je dan vergroten en later het wijzen weglaten.
Mijn ervaring is in elk geval dat je beter kunt starten met aangelijnde speurspelletjes waarbij je de afstand tot zijn bal eerst heel kort maakt en in stapjes moeilijker en uit zicht. Door vrij snel over te gaan op de beloning uit het zicht, leren ze hun neus te gebruiken. Wil hij als een bezetene rond gaan rennen en op zicht zoeken, dan heb je de lijn om hem tegen te houden en met bijv een handgebaar weer op het goede spoor te zetten.
Succes

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Je kunt de volgende oefening doen:lisa67 schreef:.... en dan bedoel ik niet links en rechts van mij lopen want dat kan hij wel. Maar als ik een balletje verstop en hij loopt bv te ver naar rechts, dan wil ik hem naar links kunnen sturen. Maar hoe doe ik dat?
Je laat je hond tegenover je zitten, op zo'n 10 m afstand. Rechts van hem zet je een lege voerbak neer, links zet je een volle neer. Dan geef je commando LINKS en gebaart naar links.
Je hond wist al lang dat er links wat te halen viel, en rechts niet. Maar door dit soort oefeningen te herhalen, kun je hem leren dat er wat te halen is op de plek die jij aanwijst. Als je dit een paar keer heb herhaald met je hond, kun je de 'buit' wat verder weg leggen waardoor uit eindelijk de hond gaat luisteren naar wat jij aangeeft, ipv de kant op stuiven waarvan hij al weet dat er iets te halen valt.
Als je hond meer balgericht is dan voergericht, kun je het commando LINKS geven en afwachten, Als je hond naar links duikt, gooi je een bal over hem heen. Dat is de beloning.
Om je hond te leren dirigeren, zul je hem ook kunnen leren zitten op commando op afstand, zodat je contact kunt maken en je hond uit kunt sturen vanuit die positie.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Wil je dat hij een stemcommando opvolgt of wil je dat je hem kan afstoppen, waarna hij naar jou kijkt en waarna je dan met je hand een aanwijzing geeft welke kant hij op moet?lisa67 schreef:.... en dan bedoel ik niet links en rechts van mij lopen want dat kan hij wel. Maar als ik een balletje verstop en hij loopt bv te ver naar rechts, dan wil ik hem naar links kunnen sturen. Maar hoe doe ik dat?
Daar zit verschil tussen.
Als je wilt dat je hond zoekt op geur, zorg dan dat je hem zo weg stuurt dat hij via de wind de geur kan opvangen.
Een andere mogelijkheid is, zichtbaar voor de hond een balletje in een bos of op een veld wegleggen.
Maar dan zo dat hij, als hij naar de plek toe gaat, het balletje niet kan zien liggen, maar wel kan ruiken.
Dus zorg voor flink geur en/of zorg dat hij de wind-met-geur in zijn neus krijgt.
Heel in het kort, want ik weet niet wat je precies wilt.
- lisa67
- Actief
Ik wil graag dat hij zijn neus gaat gebruiken. Ik zal dan dus rekening moeten houden met de windrichting. Maar ik wil hem ook graag met mijn stem kunnen bijsturen als hij het voorwerp niet ruikt en dus de verkeerde kant op loopt.
- ranetje
- Zeer actief
Als je hem op de goede manier leert op de wind te werken met zijn neus zal hij ook zonder sturen kunnen vindenlisa67 schreef:Ik wil graag dat hij zijn neus gaat gebruiken. Ik zal dan dus rekening moeten houden met de windrichting. Maar ik wil hem ook graag met mijn stem kunnen bijsturen als hij het voorwerp niet ruikt en dus de verkeerde kant op loopt.

Het is mogelijk dat de tip die ik gaf in mijn vorige posting daarvoor voldoet.
Hij leert dan zelf wind te halen en te gebruiken bij het zoeken.
Met je lichaam in de gewenste richting gaan staan en ook die kant (van dat balletje dus) op kijken - dus niet naar de hond kijken - kan al een aanwijzing zijn voor je hond.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Gebruik je al een zoekcommando?
Een goede manier om ze hun neus te laten gebruiken is om een grasveld te zoeken met hoog gras, iig zo hoog dat je niet meteen de bal of dummy ziet liggen. Daar leg je dan een aantal ballen/dummy's in zonder dat je hond het ziet, dan ga je je hond halen en loopt samen door het veld, als hij/zij in de buurt van het voorwerp komt geef je het zoekcommando, daarbij kan je dan met je hand een beweging maken in de goede richting, gevonden is knappe hond en blij baasje
en zo loop je verder het veld af om de rest ook te zoeken, je zal zien dat ze eerst veel kijken, maar daarna steeds beter hun neus naar de grond brengen 
Een goede manier om ze hun neus te laten gebruiken is om een grasveld te zoeken met hoog gras, iig zo hoog dat je niet meteen de bal of dummy ziet liggen. Daar leg je dan een aantal ballen/dummy's in zonder dat je hond het ziet, dan ga je je hond halen en loopt samen door het veld, als hij/zij in de buurt van het voorwerp komt geef je het zoekcommando, daarbij kan je dan met je hand een beweging maken in de goede richting, gevonden is knappe hond en blij baasje

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik zou die eerste oefening niet zo doen als jij beschrijft, want dan zit de hond met zijn kop in jouw richting en geef jij de commando's vanuit jouw perspectief in plaats van het zijne, waardoor jouw links eigenlijk zijn rechts is, en andersom.Paisley schreef:Je kunt de volgende oefening doen:lisa67 schreef:.... en dan bedoel ik niet links en rechts van mij lopen want dat kan hij wel. Maar als ik een balletje verstop en hij loopt bv te ver naar rechts, dan wil ik hem naar links kunnen sturen. Maar hoe doe ik dat?
Je laat je hond tegenover je zitten, op zo'n 10 m afstand. Rechts van hem zet je een lege voerbak neer, links zet je een volle neer. Dan geef je commando LINKS en gebaart naar links.
Je hond wist al lang dat er links wat te halen viel, en rechts niet. Maar door dit soort oefeningen te herhalen, kun je hem leren dat er wat te halen is op de plek die jij aanwijst. Als je dit een paar keer heb herhaald met je hond, kun je de 'buit' wat verder weg leggen waardoor uit eindelijk de hond gaat luisteren naar wat jij aangeeft, ipv de kant op stuiven waarvan hij al weet dat er iets te halen valt.
Als je hond meer balgericht is dan voergericht, kun je het commando LINKS geven en afwachten, Als je hond naar links duikt, gooi je een bal over hem heen. Dat is de beloning.
Om je hond te leren dirigeren, zul je hem ook kunnen leren zitten op commando op afstand, zodat je contact kunt maken en je hond uit kunt sturen vanuit die positie.

Als je deze commando's wil gaan gebruiken voor het in de juiste richting sturen met zoeken, is het handig om dit te trainen met de neus van de hond in dezelfde richting als de jouwe, waarbij jouw links ook de zijne is, en hij leert bij deze commando's bij jouw vandaan te werken in plaats van naar jou toe.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Het is juist de bedoeling dat je hond met jou samenwerkt, dus je aankijkt om zijn volgende opdracht te krijgen. En dat jou links zijn rechts is maakt niks uit, je maakt een gebaar met je arm de huiste kant op, en of je het nou links noemt op pipo, dat maakt voor de hond geen bal uitLongFields schreef:Ik zou die eerste oefening niet zo doen als jij beschrijft, want dan zit de hond met zijn kop in jouw richting en geef jij de commando's vanuit jouw perspectief in plaats van het zijne, waardoor jouw links eigenlijk zijn rechts is, en andersom.Paisley schreef:Je kunt de volgende oefening doen:lisa67 schreef:.... en dan bedoel ik niet links en rechts van mij lopen want dat kan hij wel. Maar als ik een balletje verstop en hij loopt bv te ver naar rechts, dan wil ik hem naar links kunnen sturen. Maar hoe doe ik dat?
Om je hond te leren dirigeren, zul je hem ook kunnen leren zitten op commando op afstand, zodat je contact kunt maken en je hond uit kunt sturen vanuit die positie.![]()
Als je deze commando's wil gaan gebruiken voor het in de juiste richting sturen met zoeken, is het handig om dit te trainen met de neus van de hond in dezelfde richting als de jouwe, waarbij jouw links ook de zijne is, en hij leert bij deze commando's bij jouw vandaan te werken in plaats van naar jou toe.

In de jacht is dit iig dé manier om het aan te leren, je hond moet altijd contact met je hebben, dus met z'n rug naar je toe zitten gaat niet werken!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- ranetje
- Zeer actief
Het hangt inderdaad af van wat het doel is.Lunatic schreef:Het is juist de bedoeling dat je hond met jou samenwerkt, dus je aankijkt om zijn volgende opdracht te krijgen. En dat jou links zijn rechts is maakt niks uit, je maakt een gebaar met je arm de huiste kant op, en of je het nou links noemt op pipo, dat maakt voor de hond geen bal uitLongFields schreef:Ik zou die eerste oefening niet zo doen als jij beschrijft, want dan zit de hond met zijn kop in jouw richting en geef jij de commando's vanuit jouw perspectief in plaats van het zijne, waardoor jouw links eigenlijk zijn rechts is, en andersom.![]()
Als je deze commando's wil gaan gebruiken voor het in de juiste richting sturen met zoeken, is het handig om dit te trainen met de neus van de hond in dezelfde richting als de jouwe, waarbij jouw links ook de zijne is, en hij leert bij deze commando's bij jouw vandaan te werken in plaats van naar jou toe.![]()
In de jacht is dit iig dé manier om het aan te leren, je hond moet altijd contact met je hebben, dus met z'n rug naar je toe zitten gaat niet werken!
Als je je hond wilt dirigeren is de oefening van Paisley prima.
Ik heb er nooit een voerbak voor gebruikt, maar het is best een idee

Zou je ook kunnen gebruiken bij het leren sturen van de hond naar vak of apport zoals in de G&G 3 gevraagd wordt.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik ging van zoeken/speuren uit en niet van een oefening uit de jacht, gezien het ras wat de TS heeft.ranetje schreef:Het hangt inderdaad af van wat het doel is.Lunatic schreef:Het is juist de bedoeling dat je hond met jou samenwerkt, dus je aankijkt om zijn volgende opdracht te krijgen. En dat jou links zijn rechts is maakt niks uit, je maakt een gebaar met je arm de huiste kant op, en of je het nou links noemt op pipo, dat maakt voor de hond geen bal uitLongFields schreef:Ik zou die eerste oefening niet zo doen als jij beschrijft, want dan zit de hond met zijn kop in jouw richting en geef jij de commando's vanuit jouw perspectief in plaats van het zijne, waardoor jouw links eigenlijk zijn rechts is, en andersom.![]()
Als je deze commando's wil gaan gebruiken voor het in de juiste richting sturen met zoeken, is het handig om dit te trainen met de neus van de hond in dezelfde richting als de jouwe, waarbij jouw links ook de zijne is, en hij leert bij deze commando's bij jouw vandaan te werken in plaats van naar jou toe.![]()
Zou je ook kunnen gebruiken bij het leren sturen van de hond naar vak of apport zoals in de G&G 3 gevraagd wordt.
Had over het feit dat Paisley ook een gebaar maakt bij het stemcommando heen gelezen, dat verandert de zaak.

Vanuit de agility is het aanleren van links en rechts (zonder gebaar dus alleen op stem) wel altijd van de geleider af, je hebt het daar op stemcommando alleen nodig als je hond ver voor je uit werkt en je door je eigen snelheid/positionering beter alleen je stem kunt gebruiken en niet ook een gebaar.
Maar in Paisleys post gaat het daar niet over en zat ik met mijn eerdere opmerking dus niet goed. Excuus Paisley!

- ranetje
- Zeer actief
LongFields schreef:Ik ging van zoeken/speuren uit en niet van een oefening uit de jacht, gezien het ras wat de TS heeft.ranetje schreef:Het hangt inderdaad af van wat het doel is.Lunatic schreef:Het is juist de bedoeling dat je hond met jou samenwerkt, dus je aankijkt om zijn volgende opdracht te krijgen. En dat jou links zijn rechts is maakt niks uit, je maakt een gebaar met je arm de huiste kant op, en of je het nou links noemt op pipo, dat maakt voor de hond geen bal uitLongFields schreef:Ik zou die eerste oefening niet zo doen als jij beschrijft, want dan zit de hond met zijn kop in jouw richting en geef jij de commando's vanuit jouw perspectief in plaats van het zijne, waardoor jouw links eigenlijk zijn rechts is, en andersom.![]()
Had over het feit dat Paisley ook een gebaar maakt bij het stemcommando heen gelezen, dat verandert de zaak.![]()
Vanuit de agility is het aanleren van links en rechts (zonder gebaar dus alleen op stem) wel altijd van de geleider af, je hebt het daar op stemcommando alleen nodig als je hond ver voor je uit werkt en je door je eigen snelheid/positionering beter alleen je stem kunt gebruiken en niet ook een gebaar.
Maar in Paisleys post gaat het daar niet over en zat ik met mijn eerdere opmerking dus niet goed. Excuus Paisley!

Daarom vroeg ik aan TS wat ze wilde.
Voor het type hond zijn beide mogelijkheden beschikbaar.
Een helemaal duidelijk antwoord heb ik nog niet van TS geloof ik

Kan aan mijn vraagstelling liggen.
- lisa67
- Actief
Misschien ben ik ook niet helemaal duidelijk geweest hoor...
Ik wil niet met Aiken gaan jagen. Dat beetje jachtinstinct dat in hem zit mag hij gelijk vergeten.
Wat ik graag wil is:
Aiken zit naast me aan de voet. Ik gooi een balletje (of bv mijn sleutels, wel iets met een geur) het bos in. Dan geef ik hem het commando ZOEK. Dit commando kent hij goed overigens. Aiken rent het bos in, gaat het balletje zoeken, maar loopt te ver naar rechts. Ik roep dan links en Aiken gaat verder naar links zoeken en vindt het balletje.
Dus: hoe leer ik hem deze links en rechts aan?
Hopelijk ben ik nu iets duidelijker
Ik wil niet met Aiken gaan jagen. Dat beetje jachtinstinct dat in hem zit mag hij gelijk vergeten.
Wat ik graag wil is:
Aiken zit naast me aan de voet. Ik gooi een balletje (of bv mijn sleutels, wel iets met een geur) het bos in. Dan geef ik hem het commando ZOEK. Dit commando kent hij goed overigens. Aiken rent het bos in, gaat het balletje zoeken, maar loopt te ver naar rechts. Ik roep dan links en Aiken gaat verder naar links zoeken en vindt het balletje.

- ranetje
- Zeer actief
Bepaalde oefeningen van de jachttraining zijn ook op andere manieren te gebruiken, daar hoeft je hond niet voor te jagen.lisa67 schreef:Misschien ben ik ook niet helemaal duidelijk geweest hoor...
Wat ik graag wil is:
Maar je wilt dus niet dat hij zich naar je omdraait en contact zoekt zodat je een aanwijzing kan geven?
In dat geval is het eenvoudigste om tijdens een wandeling, als hij (aangelijnd) voor je loopt, "links" te zeggen als je naar links gaat en "rechts" als je naar rechts gaat.
Prijzen als hij de goede kant op gaat en eventueel wat begeleiding/sturing via de lijn geven in het begin.
Op den duur snapt hij dat vast wel.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Tijdens de jachttraining kwam ook de discussie of je nu het commando moet geven vanuit de hond of vanuit jezelf (wat natuurlijk geen blubber uitmaakt als je het maar consequent doet). Voor mijn hond is rechts dus links en andersom, want ik geef de commando's altijd als ze naar mij kijkt. Het laten zitten op afstand is wel belangrijk, want bij veel honden is dat een manier om hem uit de concentratie van het zelfstandig zoeken te halen en sturing te volgen.
Ook bij schapen drijven gebruik ik links en rechts vanuit mij zelf, en is het voor de hond omgekeerd omdat ie aan de andere kant van de kudde staat.
En bij mezelf krijg ik het er echt niet in om naar links te wijzen en rechts te zeggen
Het lukt niet, dan wordt t "Li ehm... Rechts! Nee toch links!"
Ook bij schapen drijven gebruik ik links en rechts vanuit mij zelf, en is het voor de hond omgekeerd omdat ie aan de andere kant van de kudde staat.
En bij mezelf krijg ik het er echt niet in om naar links te wijzen en rechts te zeggen

- ranetje
- Zeer actief
Dat is lastig jaPaisley schreef:Tijdens de jachttraining kwam ook de discussie of je nu het commando moet geven vanuit de hond of vanuit jezelf (wat natuurlijk geen blubber uitmaakt als je het maar consequent doet). Voor mijn hond is rechts dus links en andersom, want ik geef de commando's altijd als ze naar mij kijkt. Het laten zitten op afstand is wel belangrijk, want bij veel honden is dat een manier om hem uit de concentratie van het zelfstandig zoeken te halen en sturing te volgen.
En bij mezelf krijg ik het er echt niet in om naar links te wijzen en rechts te zeggenHet lukt niet, dan wordt t "Li ehm... Rechts! Nee toch links!"

Daarom zeg ik bij de jachttraining geen links of rechts maar "die kant" of "ga daar" terwijl ik de richting aangeef.
Mijn hond let toch meer op mijn gebaar dan op wat ik zeg.