Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik durf hem niet meer los te laten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sonja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle en een Roemeens straatratje
Aantal honden: 2

ik durf hem niet meer los te laten

Ongelezen bericht door sonja »

joost en ik hebben een probleem,
een tijdje geleden is meneer besprongen door een andere reu en hij had de gaten in zijn rug staan van dit lieve uche uche beest.
sindsdien kunnen we niet normaal langs die hond lopen, joost gaat helemaal uit zijn dak.
begrijpelijk dacht ik,ik corrigeer hem, ik ben baas en als ik niet vecht doet niemand het leek mij zo, dus ik hou hem aan de voet en loop stevig door.
dus ver gaat dat prima maar nu valt hij uit naar iedere reu die hij tegenkomt.
dus ik blijf hem corrigeren, kort houden en doorlopen.
volgens mij ben ik helemaal verkeerd bezig, en joost juist het idee aan het geven dat elke reu gevaarlijk is, maar ik durf hem nu niet meer vrij te geven uit angst dat hij meer doet dan grommen en blaffen.
we zijn nu verhuist en wonen in Den Haag, dus das ietsje drukker.
veel meer honden dus veel meer corrigeren en kort houden aan mijn kant.
we zitten hier nu een week en eigenlijk durf ik hem niet los op strand of in bos te laten.
wat vinden jullie?
moet ik me niet aanstellen en meneer gewoon vrij geven en hopen dat het allemaal los loopt?
ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is :-D
en dat iemand weet hoe ik joost gewoon vrij langs andere honden krijg zonder al die herrie :p:
oja joost is een twee jaar oude weimaraner
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

aan de lange lijn? zo'n longe-geval? heb je hem toch vast, terwijl hij wel lekker op het strand kan bolderen.

en dat uitvallen naar andere reutjes - heb je het al geprobeerd om er iets leuks aan te koppelen, als hij weer zo'n reu tegenkomt?

flink wat frolicjes of stukjes rodiworst in je zak, en zodra je een reutje ziet jouw hond afleiden met lekkere hapjes. of een favoriet speeltje, wat hij maar leuk vindt.

zodat hij dan bij het fenomeen 'andere reu' de associatie krijgt met 'lekkere hapjes bij de baas'.
sonja
Zeer actief

als hij een andere reu ziet dan gaat die nek omlaag en ogen op staar stand.
frolic is heerlijk maar als hij een hond gespot heeft is hij niet meer te bereiken tot we er langs zijn,en zijn we er langs gaat hij als een gek heel zielig piepen.
misschien begrijp ik zijn houding verkeerd.
het ziet er uit alsof hij op een prooi loerd maar wie weet vind hij het wel heel leuk???
omdat het een flinke hond is vind ik het zo link om hem naar die andere honden te laten gaan.
als er wat gebeurd heb ik het op mijn geweten.
maar afleiding werkt dus niet( en ik kan heeeel belachelijk doen voor een beetje aandacht :-D ) maar helaas.
hij heeft een lange riem,maar ik haal hem elke keer weer binnen als ik een hond eerder zie dan hem.
denk dat ik zelf een beetje bang ben geworden om het weer te proberen bij andere honden :?
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Hoi,

ik zou hem toch proberen af te leiden met iets heel lekkers of met een balletje als hij daar gek van is, maar wel voordat hij de hond opgemerkt heeft. Ook kun je hem laten zitten (of wat gehoorzaamheidsoefeningen) als je een andere hond aan ziet komen, je geeft hem dus een commando wat hij moet opvolgen zodat hij niet kan gaan uitvallen en daarna natuurlijk belonen. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat hij "zit" perfect beheerst.
Ik heb geen idee of dit zal werken, maar zoiets zou ik proberen met een hond die dat gedrag vertoont.
Succes!
hij heeft een lange riem,maar ik haal hem elke keer weer binnen als ik een hond eerder zie dan hem.
denk dat ik zelf een beetje bang ben geworden om het weer te proberen bij andere honden :?
Dit moet je proberen niet meer te doen, want op deze maniet attendeer jij hem erop dat er iets aan de hand is (jij haalt hem naar je toe) en dan zal hij juist gaan uitvallen.
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

sonja schreef: hij heeft een lange riem,maar ik haal hem elke keer weer binnen als ik een hond eerder zie dan hem.
Op het moment dat jij hem al binnenhaalt geef jij hem al het seintje dat er iets gaat gebeuren, een andere hond!
Dat is idd heel lastig te doorbreken omdat jij zelf al (on)bewust zo bezig bent met andere honden dat je hem constant seintjes geeft en daar gaat hij op reageren.
Wij hadden bijna hetzelfde met onze reu, ik kon bij wijze van op mijn kop gaan staan en nog kreeg ik die aandacht van hem niet, niets drong meer door....

Probeer anders eens gewoon met de korte riem te gaan lopen en op het moment dat jullie een andere hond zien dat proberen leuk te maken, door een koekje of een balletje of wat dan ook, praat desnoods heel vrolijk tegen hem, braaaaaaf ander hondje goed zoooooo.

Probeer dat gedrag bij jezelf te doorbreken, dus geef hem niet meer die seintjes als er een andere hond aankomt, niet meer gelijk de lijn korter maken.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
sonja
Zeer actief

het afleiden met bal of iets lekkers gaat prima, totdat hij de andere hond aan ziet komen, dan boeit dat balletje echt niet meer :evil:
de korte riem heb ik er net weer bijgepakt maar dan heb ik een zwaar trekkende hond aan de riem die het comando aan de voet niet meer schijnt te horen pfff,wor er wel een beetje moe van.
heb ook geprobeert het comando af of zit te geven.
dat doet hij keurig maar komt de andere hond in de buurt dan neemt hij een run richting hond en moet ik hem toch weer terugtrekken en corrigeren.
ik krijg hem gewoon niet rustig of afgelijd.
ik weet alleen niet of hij ook echt iets zou doen of dat het alleen een hoop herrie is.
hij heeft nog nooit een hond gebeten ofzo,ja wel eens stoeien dat even uit de hand loopt maar nooit echt agressief.
cloris
Zeer actief

sonja schreef:het afleiden met bal of iets lekkers gaat prima, totdat hij de andere hond aan ziet komen, dan boeit dat balletje echt niet meer :evil:
de korte riem heb ik er net weer bijgepakt maar dan heb ik een zwaar trekkende hond aan de riem die het comando aan de voet niet meer schijnt te horen pfff,wor er wel een beetje moe van.
heb ook geprobeert het comando af of zit te geven.
dat doet hij keurig maar komt de andere hond in de buurt dan neemt hij een run richting hond en moet ik hem toch weer terugtrekken en corrigeren.
ik krijg hem gewoon niet rustig of afgelijd.
ik weet alleen niet of hij ook echt iets zou doen of dat het alleen een hoop herrie is.
hij heeft nog nooit een hond gebeten ofzo,ja wel eens stoeien dat even uit de hand loopt maar nooit echt agressief.
Ik weet denk ik wel hoe het gaat... wij hebben uiteindelijk een cusus bij de hondenschool gedaan en geleerd met een Gentle Leader te lopen, zo konden wij dus die circel doorbreken, op het moment dat er een hond aankwam, kon ik dus wel zijn aandacht krijgen en hebben wij het "uitvallen" langzaam eruit gekregen, hij doet het nog wel eens maar het is te verwaarlozen.
Maar zou het niet een optie zijn om dit bij een hondenschool op te lossen? ik weet het niet maar ik weet wel dat het heel lastig is om het alleen te doen omdat juist jij zelf ook een patroon moet gaan doorbreken ;)
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
sonja
Zeer actief

ik ben niet zozeer bang of zenuwachtig als ik een andere hond zie aankomen maar meer kwaad op joost.
ook niet goed weet ik maar het wordt hinderlijk.
hij heeft sinds een tijdje een halti om en dat werk heel goed wat betreft de controlle houden over de hond en lopen we gewoon te wandelen heb ik alle aandacht, maar zelfs met halti krijg ik hem niet zover om de aandacht te houden.
ik heb een tijdje hulp gehad van een honden trainer bij mij in de oude buurt en die zei dat het een kwestie was van wie de baas is en liet zien dat het met een felle ruk aan een slipketting zo over is maar ik wil geen hond die in elkaar krimt en op een ruk gaat wachten als er een andere hond aan komt :cry:
dus das ook niet echt de juiste aanpak.
misschien toch maar weer cursus :?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Naast alle tips zou ik hem op het strand gewoon loslaten. Juist op het strand maken honden bijna nooit ruzie omdat ze daar alle ruimte hebben om elkaar te ontlopen, dus kan ook het ontmoeten vaak veel meer ontspannen plaatsvinden. Ze maken dan namelijk zelf uit of ze die andere hond even willen bekijken of niet. ;)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
sonja
Zeer actief

daar zat ik ook al aan te denken ja,
maar als hij echt uitvalt ookal is hij los, moet ik er niet aan denken wat er gebeurd.
was het nou een hond van een bekende ofzo dan ben je er beide op voorbereid en dan is het niet zo erg als het op vechten aan komt.
maar een hond van een vreemde vind ik zo naar voor de eigenaar van die hond als het mis gaat.
Helen G
Actief

Ongelezen bericht door Helen G »

Wat misschien ook een mogelijkheid is om hem gewoon aan de lange lijn te houden en de lijn niet in te nemen, maar wel op een afstand lopen dat hij niet bij de andere hond kan. En het uitvallen volledig negeren. Niets doen of zeggen maar gewoon op hetzelfde tempo door blijven lopen. Dan geef jij het signaal af: 'volgens mij is er niets aan de hand en dus zie ik het nut er niet van in om te reageren". Dan krijgt hij snel genoeg door dat er helemaal geen aandacht aan zijn gedrag wordt besteed. Positief of negatief. Dan hoort het gedrag af te zwakken. Verder zou ik ook veel contact zoeken in open ruimtes met andere stabiele sociale honden zodat jouw hond weer vertrouwen krijgt in zijn medehond.

groetjes Helen
Roelfien
Zeer actief

sonja schreef:daar zat ik ook al aan te denken ja,
maar als hij echt uitvalt ookal is hij los, moet ik er niet aan denken wat er gebeurd.
was het nou een hond van een bekende ofzo dan ben je er beide op voorbereid en dan is het niet zo erg als het op vechten aan komt.
maar een hond van een vreemde vind ik zo naar voor de eigenaar van die hond als het mis gaat.
Ik vraag me dus af of ie wel uitvalt als ie los is.
Kan wel natuurlijk.
Maar is dat tot nu toe al ooit gebeurd? Dat ie als hij los is, een andere hond echt aanvalt en verwond?
Want als dat nog nooit gebeurd is, dan zou ik dat risico nemen (let wel: ik zou dat risico nemen ;) )
Want ik heb ook van die uitvallende reuen aan de lijn, maar los doen ze dat dus echt niet en al helemaal niet op vreemd terrein waar veel ruimte is zoals strand.
cloris
Zeer actief

sonja schreef:daar zat ik ook al aan te denken ja,
Vaak gaat het op het strand wel goed hoor, als je niet zo zeker bent ga dan idd even met een bekende daarheen op een dag dat het niet zo enorm druk is.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Heb je je hond nadat hij dit gedrag is gaan vertonen nog wel eens los gehad? Ik vraag me namelijk oprecht af of hij dan nog zo agressief is. Houw hond is erg geschrokken van die aanval van die andere hond een poos terug. Vanuit die angst is hij agressie gaan tonen en dat heb je versterkt door hem te vestigen in het feit dat andere honden ellende zijn , mede doordat je een nare associatie aan de andere hond hebt gekoppeld (straf).
Stop dus met straffen, je schiet er geen hol mee op (maar daar was je al achter)
Ga op afstand oefenen van andere honden en wel de afstand waarop jouw hond nog te bereiken is. Op die afstand ga je aan de gang met lekkers ( geen lullige brokjes, maar worst of kaas) .
Je zal moeten gaan werken aan het ombuigen van de negatieve associatie naar een postitieve associatie...dat betekend dat iedere hond die je ziet signaal wordt voor lekkers in plaats van een hengel aan de lijn.
Verder denk ik dat jouw hond los ander gedrag laat zien...Heb je een bekende met een hond, die het wil proberen om jouw hond los te laten bij de andere hond? Kies dan voor de veiligheid wel voor een teef...want dat is mijn enige vraag bij je verhaal.
Je zegt dat je hond uitvalt naar reuen...dat betekend dus dat hij wel normaal langs een teef loopt en met teven kan spelen los? Aangezien ik dat betwijfel heb ik nu dit verhaal opgetikt..mocht hij wel alleen reageren op teven wordt het een ander verhaal...ten dele dan. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roelfien
Zeer actief

Volgens mij is het zondag bij uitstek een goed moment om dat eens uit te proberen, want je gaat dan toch wandelen met een groepje mensen?
En die weten daar prima mee om te gaan. :ok:
sonja
Zeer actief

het is inderdaad zo dat hij alleen bij reuen gaat grommen, bij teven is het meer piepen en zeuren want die vind hij zooooo lief :p:
ik heb hem hierna nog wel los gelaten,ik sprak dan af met een kennis die sint bernard had(allemaal teefjes)
en dat ging heel leuk maar kwam daar verder weinig andere honden tegen dus of het ook zo leuk gaat met reuen??? ik weet het niet.
ik ga hem in ieder geval niet meer straffen en inderdaad wie weet tref ik zondag wel iemand waarbij ik het uit kan testen.
in iedergeval bedankt voor de vele reacties en ik ben benieuwd of ik het er uit krijg.
ik ga het in ieder geval proberen :-D
bakker
geregistreerd lid

uitvallen

Ongelezen bericht door bakker »

Hoi,

vervelend he, als je hond dat doet. We hadden er vroeger ook zo 1, alleen maakte die ook geen verschil tussen reuen, teven of pups. Hoe meer wij er op gingen letten, hoe erger het werd. :?

Na een tijdje kwamen wij op het lumineuze idee :idea: om de hond af te leiden zodra wij een andere hond ontwaarden. We kwamen erachter dat hij graag met boomstammen sjouwde( werken), dus zochten we aan het begin van de wandeling een flink exemplaar uit en lieten meneer daar de rest van de wandeling mee rond sjouwen ;) , werd hij lekker moe van, maar het belangrijkste was, dat als we een hond tegenkwamen, wij meteen zeiden" goed vasthouden he, let op je stok!", hihi, en vanuit zijn ooghoeken kijkend liep hij dan snel langs die ander.

Misschien weet je iets wat hij erg graag vasthoudt en om te " vechten" moet hij dit loslaten, wat hij waarschijnlijk niet snel zal doen.

Veel succes, groeten Carla.
met een poot van mijn 2 mannen: Bandit en Uzzi!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

sonja schreef:het is inderdaad zo dat hij alleen bij reuen gaat grommen, bij teven is het meer piepen en zeuren want die vind hij zooooo lief :p:
ik heb hem hierna nog wel los gelaten,ik sprak dan af met een kennis die sint bernard had(allemaal teefjes)
en dat ging heel leuk maar kwam daar verder weinig andere honden tegen dus of het ook zo leuk gaat met reuen??? ik weet het niet.
ik ga hem in ieder geval niet meer straffen en inderdaad wie weet tref ik zondag wel iemand waarbij ik het uit kan testen.
in iedergeval bedankt voor de vele reacties en ik ben benieuwd of ik het er uit krijg.
ik ga het in ieder geval proberen :-D
Zien jullie dan allebei al van een afstandje of een vreemde hond een reu of een teef is, of vraag je dat op roepafstand aan de eigenaar?

Ik vraag het omdat je eigen reactie volgens mij ook enorm veel invloed heeft op het gedrag van je hond.

Aangezien je hond nog nooit echt een andere hond heeft aangevallen en dat wellicht ook helemaal niet zal doen, zou ik ook niet al te voorzichtig doen tijdens het 'testen'. Gewoon alle ruimte geven aan een lange lijn, zodat hij er ook voor kan kiezen om op een afstandje te blijven, en dan zelf heel enthousiast mensen begroeten en een vrolijk kletspraatje tegen de vreemde hond gaan houden. Vragen of de vreemde hond een brokje mag, en dan even kijken of die van jou ook een brokje lust.

Ik weet niet of het een verstandig advies is hoor, maar omdat Jack de laatste tijd ook wel eens akelig wilde doen naar grote reuen toe, behandel ik elke andere hond nu dus bij voorkeur alsof het een hele goeie vriend van me is, en bij Jack werkt dat tot dusver best goed.

Okee, het werkt niet als je iemand tegenkomt die zijn eigen grauwende hond heel kort houdt. :roll:

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
sonja
Zeer actief

jippie!!!!
ben gister met joost en bram naar het strand gegaan en heb het hele zooitje los gelaten.
hun als een gek rennen en jawel er kwamen maar liefst 4 honden tegelijk op joost af zetten.
waaronder 3 reuen(daar kwam ik later achter)
meneer zwaar kwispelen spelen met de heren!!! ;)
ik maakte me dus druk om niets en dat snauwen aan de lijn, ik denk dat ik het en stuk intressanter voor joost maak omdat ik het zelf eng vond.
nu ik weet dat mijn hond helemaal niet aggressief is ga ik gewoon lekker wandelen en me niet zo druk maken over wat ik tegen kom.
en joost mag wat mij betreft aan elke hond snuffelen.
blijf natuurlijk wel op zijn houding letten maar ik denk dat als ik er geen probleem van maak dat joost dat ook niet doet :-D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”