Op dit moment negeer ik aandacht-vraag-gedrag. Zoals tegen ons aan springen of tegen de bank aan springen. Ze mag best op schoot op de bank, maar niet als het haar uitkomt. Ronduit irritant gedrag corrigeer waarna ik gelijk beloon, of ik leid haar af. Buiten min of meer hetzelfde. Trekt ze sta ik stil, wil ze niet verder probeer ik haar twee keer te lokken: komt ze niet omdat andere dingen te leuk zijn of ze wil niet wandelen sleur ik d'r een meter mee waarna ze wel komt en beloond wordt. Tot dusver prima.
Maar zodra ze de kans krijgt hangt ze in mijn handen, in mijn haren, in mijn gezicht en in mijn kleding. Als ze dat doet stop ik á la minute met spelen en loop gewoon weg. Maar als ik haar vast heb kan dat natuurlijk niet, of als ik even haar halsbandje om of af moet doen.
Ik lees zo veel over het afleren dat ik door de bomen het bos niet meer zie en ik word er een beetje onzeker van. Oefenen om dingen zachtjes aan te pakken met een snoepje is ze niet zo voor te paaien en zolang ze dingen zonder doet vind ik dat eigenlijk wel prima. Ze wordt veel blijer van een aai over d'r bol.
Ze is natuurlijk pas 8,5 weken en het zal nog wel erger worden voor het over gaat, maar ja. Dit is één van de dingen waarvan ik gewoon geen flauw idee heb of ik op de goede weg zit, omdat ik helemaal niet merk dat ze het oppakt.
Hoe hebben jullie het aangepakt met pups?