Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen behoefte doen ivm vuurwerk. Kan dat kwaad?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Geen behoefte doen ivm vuurwerk. Kan dat kwaad?

Ongelezen bericht door Sulluna »

Even een vraagje.. Luna is extreem bang voor vuurwerk. Daarvoor hoef ik verder geen tips, alles is al geprobeerd. Enige wat een beetje helpt is dan bach rescue en 30ste,31ste en de 1ste valium.

Alleen is er nu weer wat nieuws.. En ik begin mij toch wel af te vragen hoe ik dit moet aanpakken.
Er is al redelijk wat vuurwerk in de wijk, hier en daar een rotje of hardere klapper.

Het ochtendrondje gaat goed.. Maar vanaf een uurtje of 12 'smiddags komt er hier en daar een keer een klapper, en doet Luna dus niks meer buiten. Niet plassen en niet poepen.
Oftwel, zij houdt gewoon 24 uur alles op.. Al 3 dagen achter elkaar. Vanochtend was haar hele onderbuik bol, zo vol zat het met plas. Je kon er een zwembad mee vullen, wat er allemaal uit kwam.

Eergisteren ben ik expres nog in de avond naar het strand gereden( is hier om de hoek) , om zo een rustige plek te hebben waar geen vuurwerk is. Maar zij doet gewoon niks, echt niet :19:

Overigens zijn er geen ongelukjes in huis ofzo.. Ze houdt het gewoon echt op..

Allemaal leuk en aardig, maar kan dit kwaad? We hebben zeker nog een dikke week te gaan.. :(: Niet dat zij straks ook nog een blaasontsteking krijgt, met haar leeftijd in het oog. En zijn er tips hoe je een bange hond kunt laten plassen?
Wat zij buiten doet, is gewoon aan mijn been plakken en het liefst in mij kruipen.. Haar daar uit krijgen is dan niet mogelijk, je kan alles uit de kast halen. Zodra wij bij ons huis zijn, rent zij naar binnen.. Ik zit zelfs te denken haar savonds niet meer mee te nemen, maar dan `verplicht` ik haar om alles op te houden.. Nu heeft zij elk geval wel de keuze om iets te doen..
63673J

Re: Geen behoefte doen ivm vuurwerk. Kan dat kwaad?

Ongelezen bericht door 63673J »

Een van onze vorige honden deed het ook, zeker 3 dagen hield ze het op, tot het echt niet meer ging. Nooit gemerkt dat ze er iets aan overhield, maar het is natuurlijk vreselijk voor het beestje. Pol is ook heel bang, maar die krijgt alprazolam en dan durft ze op stille momenten snel in de tuin een plas te doen.

Edit: toen onze vorige honden klein waren, woonden we op een flat en hadden dus geen tuin. Toen heeft man een grote 'kattenbak' gemaakt met een flinke laag zand er in, en daar deed het ene hondje dan een plas. Maar met op oudjaarsdag ging ze ook daar niet heen.
Laatst gewijzigd door 63673J op 23 dec 2015 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Sulluna
Zeer actief

Maar zou jij Pol dan nog mee nemen voor het laatste avond rondje?

Valium is ook best zwaar voor het lichaam wat ik begreep, en Luna is alweer bijna 14.. Dus langer dan 3 dagen schijnt ook weer niet goed te zijn.
Met valium gaat het wel wat beter, dan is zij buiten ook bang maar de echte paniek is er dan niet.

Ik weet op een gegeven moment echt niet meer waar ik nou goed aan doe..
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura heeft het een keer 36 uur opgehouden. Met o&n vorig jaar hebben we vervoer geregeld en zijn we het platteland op gereden twee keer, dan wilde ze wel plassen. Dit jaar gaan we het dus weer doen. Maar bij haar is het dus alleen die dag zelf zo erg.

Kan je niet een plek verzinnen die ze heel leuk vindt of waar ze wellicht toch ontspannen genoeg is?
Misschien helpt het om juist heel 's ochtends vroeg ergens heen te rijden.
63673J

Sulluna schreef:Maar zou jij Pol dan nog mee nemen voor het laatste avond rondje?

Valium is ook best zwaar voor het lichaam wat ik begreep, en Luna is alweer bijna 14.. Dus langer dan 3 dagen schijnt ook weer niet goed te zijn.

Nee, Pol gaat in de tuin. Pol leeft al bijna 3 jaar in de stress vanwege haar geluidsfobie en in deze periode was het helemaal erg, niet om aan te zien zo verschrikkelijk, die angst. Dat is ook niet gezond hoor. Ze krijgt alleen maar alprazolam in deze periode, als het echte knallen begint. Voor dat hondje is het een zegen, en dat vind ik ook belangrijk. Ik kan me niet voorstellen dat ze van die paar dagen structurele schade oploopt. De ellende van vorige jaren wordt haar in elk geval nu bespaard.
Sulluna
Zeer actief

runninggirl schreef:Jura heeft het een keer 36 uur opgehouden. Met o&n vorig jaar hebben we vervoer geregeld en zijn we het platteland op gereden twee keer, dan wilde ze wel plassen. Dit jaar gaan we het dus weer doen. Maar bij haar is het dus alleen die dag zelf zo erg.

Kan je niet een plek verzinnen die ze heel leuk vindt of waar ze wellicht toch ontspannen genoeg is?
Misschien helpt het om juist heel 's ochtends vroeg ergens heen te rijden.
Ja in de ochtend plast en poept zij wel.. Alleen daarna dus helemaal niet meer, tot de volgende ochtend. Dus 1 keer per 24 uur.

Normaal gesproken vind zij het strand dus erg leuk, maar dit had geen effect.

Zij heeft altijd die angst gehad, maar letterlijk niet plassen enzo buiten, dat is echt nieuw :(:
63673J

Sulluna schreef:Maar zou jij Pol dan nog mee nemen voor het laatste avond rondje?

Met valium gaat het wel wat beter, dan is zij buiten ook bang maar de echte paniek is er dan niet.

Dan zou ik dat gewoon doen. Het is maar een paar dagen in het jaar, en voor een enigszins gevoelige hond is het gewoon niet te doen die herrie.
Sulluna
Zeer actief

jvanringen schreef: Nee, Pol gaat in de tuin. Pol leeft al bijna 3 jaar in de stress vanwege haar geluidsfobie en in deze periode was het helemaal erg, niet om aan te zien zo verschrikkelijk, die angst. Dat is ook niet gezond hoor. Ze krijgt alleen maar alprazolam in deze periode, als het echte knallen begint. Voor dat hondje is het een zegen, en dat vind ik ook belangrijk. Ik kan me niet voorstellen dat ze van die paar dagen structurele schade oploopt. De ellende van vorige jaren wordt haar in elk geval nu bespaard.
Hmm, misschien moet ik toch maar overwegen om haar nu al valium te geven dan.. Ik zal morgen mijn dierenarts eens opbellen hier over.
Binnen gaat het nog wel, maar buiten is het echt een ramp. Ze wilt ook echt niet naar buiten, ik moet haar naar buiten slepen. Ze gaat gewoon in de ankers. :ugh:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik vind het ook sneu maar Senghe houdt het dus ook heel lang op.
Gelukkig wel alleen op oudjaarsdag.
Vorig jaar zijn we op oudjaaravond nog naar het bos gegaan maar daar heeft hij toen ook niet geplast.
Zielig dat Luna het nu al ophoudt.
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou 's avonds met haar naar een rustige plek rijden en haar daar uitlaten.
Aangelijnd wel, voor het geval dat.
Ja, dat deed ik eergisteren inderdaad.. Al had dat toen geen effect. Ik zal het straks weer doen.

En inderdaad, aangelijnd. Al vlucht zij niet.. Ze kruipt helemaal tegen mij aan bij iedere knal en zakt letterlijk door elkaar.
Sulluna
Zeer actief

Pemba schreef:Ik vind het ook sneu maar Senghe houdt het dus ook heel lang op.
Gelukkig wel alleen op oudjaarsdag.
Vorig jaar zijn we op oudjaaravond nog naar het bos gegaan maar daar heeft hij toen ook niet geplast.
Zielig dat Luna het nu al ophoudt.
Inderdaad, op oudjaarsdag hield Luna het ook altijd op.. Vond ik ook sneu, maar ja.. Ik dacht dan 1 dagje..

Maar nu heb ik nog een dikke week te gaan :ugh:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Kun je haar blaas niet zelf leeg duwen? Dan vraag je aan je DA of hij dat voordoet en dan kun je als ze echt op knappen staat maar niet wilt plassen in elk geval ervoor zorgen dat die blaas leeg is. Misschien niet leuk, maar dat is het toch al niet voor haar.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou haar in ieder geval wel uitlaten.
Dan heeft ze nog een mogelijkheid.

Kan je genoeg tijd nemen om op die (verre) rustige plek een tijdje te blijven zodat de spanning vanwege de knallen wat afneemt?
Misschien doet ze dan wel wat?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
63673J

Sulluna schreef:
jvanringen schreef: Nee, Pol gaat in de tuin. Pol leeft al bijna 3 jaar in de stress vanwege haar geluidsfobie en in deze periode was het helemaal erg, niet om aan te zien zo verschrikkelijk, die angst. Dat is ook niet gezond hoor. Ze krijgt alleen maar alprazolam in deze periode, als het echte knallen begint. Voor dat hondje is het een zegen, en dat vind ik ook belangrijk. Ik kan me niet voorstellen dat ze van die paar dagen structurele schade oploopt. De ellende van vorige jaren wordt haar in elk geval nu bespaard.
Hmm, misschien moet ik toch maar overwegen om haar nu al valium te geven dan.. Ik zal morgen mijn dierenarts eens opbellen hier over.
Binnen gaat het nog wel, maar buiten is het echt een ramp. Ze wilt ook echt niet naar buiten, ik moet haar naar buiten slepen. Ze gaat gewoon in de ankers. :ugh:
Polly wil nu ook niet naar buiten, alleen in de tuin. Ik ga 's ochtends met Polly in de mand op de fiets naar het losloopgebied, dat is binnendoor maar een klein stukje, en daar lopen we dan met een heel groepje, daar voelt ze zich iets zekerder. Tot vanochtend ging dat redelijk, maar vanochtend werd er gejaagd in het veld, én in de nabijgelegen wijk vuurwerk afgestoken (ik dacht dat die pubers lang in bed lagen, maar nee), dus toen raakte ze helemaal in de stress en ben ik naar huis gegaan. Maar lopen hier in de wijk doet ze niet.
Sulluna
Zeer actief

Blaas leeg duwen, sja misschien is dat een optie.. Zal het eens vragen aan mijn dierenarts. Niet leuk, maar misschien wel een opluchting..

en Ranetje, tijd heb ik dat is geen probleem. Ik ben eergisteren niet lang op strand geweest omdat ik op een gegeven moment gewoon medelijden kreeg ( ook niet goed, ik weet het) Maar ze staat dan helemaal tegen mij aangeplakt en te rillen en te klappertanden. Doe ik 5 passen naar rechts, doet zij dat ook. Ga ik zitten, kruipt ze op schoot.. Het is buiten echt een zielig hoopje ellende. Behalve in de ochtend, als er dus uren geen knal is geweest. Dan heeft zij een leuke wandeling.
Sulluna
Zeer actief

jvanringen schreef:Polly wil nu ook niet naar buiten, alleen in de tuin. Ik ga 's ochtends met Polly in de mand op de fiets naar het losloopgebied, dat is binnendoor maar een klein stukje, en daar lopen we dan met een heel groepje, daar voelt ze zich iets zekerder. Tot vanochtend ging dat redelijk, maar vanochtend werd er gejaagd in het veld, én in de nabijgelegen wijk vuurwerk afgestoken (ik dacht dat die pubers lang in bed lagen, maar nee), dus toen raakte ze helemaal in de stress en ben ik naar huis gegaan. Maar lopen hier in de wijk doet ze niet.
Hmm, klinkt een beetje als Luna ja.. Helaas heb ik geen tuin :ugh:
63673J

Sulluna schreef:
jvanringen schreef:Polly wil nu ook niet naar buiten, alleen in de tuin. Ik ga 's ochtends met Polly in de mand op de fiets naar het losloopgebied, dat is binnendoor maar een klein stukje, en daar lopen we dan met een heel groepje, daar voelt ze zich iets zekerder. Tot vanochtend ging dat redelijk, maar vanochtend werd er gejaagd in het veld, én in de nabijgelegen wijk vuurwerk afgestoken (ik dacht dat die pubers lang in bed lagen, maar nee), dus toen raakte ze helemaal in de stress en ben ik naar huis gegaan. Maar lopen hier in de wijk doet ze niet.
Hmm, klinkt een beetje als Luna ja.. Helaas heb ik geen tuin :ugh:
Hadden wij ook niet toen onze vorige honden nog jong waren, vandaar de zelfgemaakte 'uitlaathoek' op het balkon. Wij hebben nooit medicijnen willen geven, maar nu ik zie hoeveel rust het Polly geeft heb ik daar weleens spijt van. Dit is gewoon een heel erg zware periode voor veel honden en Pol ligt nou lekker te tukken. Ze hoort de knallen wel en reageert er ook op, ze moppert even maar ze panikeert niet en slaapt dan gewoon weer verder.
Sulluna
Zeer actief

Ja precies, misschien moet ik ook maar overwegen om nu al te beginnen met de medicatie..
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Pff ik weet niet of het schadelijk is, ik zit een beetje met hetzelfde probleem..
Emma wil dus alleen 's ochtends vroeg en 's avonds laat, gelukkig heb ik vakantie anders had ik dat lastig volgehouden.
Tussen de middag moet ik echt geluk hebben dat er niks knalt. Ik heb haar op de een of andere manier kunnen leren dat we pas naar binnen gaan als ze geplast heeft, klinkt een beetje lullig maar zodra ze merkt dat ik wil dat ze plast (dan blijf ik gewoon stilstaan) doet ze dat snel en dan kan ze weer veilig naar binnen. Alleen als er dan net iets knalt werkt dat dus niet en dan ga ik het ook niet forceren want dat gaat dan toch niet gebeuren. Dan heb ik alleen als eis dat ze normaal met me mee loopt naar huis ipv mijn arm eraf te trekken. :tongue: Voor het kakken werkt simpelweg wachten ook niet want dat gaat ze echt niet doen, dat moet volgens haar in een zen omgeving op een perfecte plek, liefst met een krantje erbij :tongue: .
Luna klinkt dan net weer een beetje banger, Emma herstelt zich nog redelijk snel en met wat uitlaattijden tactiek wil het allemaal net.

Maar je zou toch denken dat ze er buikpijn enzo van moeten krijgen, zo lang alles ophouden.. Erg sneu.
Ik ga nu maar gewoon met kerst en oud en nieuw richting mijn ouders, daar is het een stuk rustiger en kan ze lekker in het bos rondrennen. Anders was ik denk ik ook voor de medicijnen gegaan..
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
63673J

Sulluna schreef:Ja precies, misschien moet ik ook maar overwegen om nu al te beginnen met de medicatie..
Op 30 december gaan we weg, naar een rustig park in het bos. Meestal gaan we meteen na de kerst weg, maar dat ging niet dit jaar. Daar redt ze het zonder pillen.
63673J

vaagheid schreef:Pff ik weet niet of het schadelijk is, ik zit een beetje met hetzelfde probleem.. (...)
Tja, alles wat werkt heeft ook bijwerkingen en kan in die zin dus ook schadelijk zijn. Maar bij kortdurend gebruik lijkt de kans op structurele schade me heel erg klein. Maar het is en blijft een kwestie van afwegen, en dat kun je alleen maar zelf beslissen.
Sulluna
Zeer actief

jvanringen schreef:
Sulluna schreef:Ja precies, misschien moet ik ook maar overwegen om nu al te beginnen met de medicatie..
Op 30 december gaan we weg, naar een rustig park in het bos. Meestal gaan we meteen na de kerst weg, maar dat ging niet dit jaar. Daar redt ze het zonder pillen.
Ja, dat was ons plan ook dit jaar.. Helaas nogal een financiële tegenslag gehad, waardoor dat dit jaar niet gaat lukken. Maar met valium is het echt wel te doen gelukkig.
63673J

Sulluna schreef:
jvanringen schreef:
Ja, dat was ons plan ook dit jaar.. Helaas nogal een financiële tegenslag gehad, waardoor dat dit jaar niet gaat lukken. Maar met valium is het echt wel te doen gelukkig.
Ja, ze laten je wel de hoofdprijs betalen. :boos:
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef:En als je haar om 07.00 uitlaat en om 11.30 en dan pas heel laat weer als het echt stil is ?
Ja, dat is ook nog wel een idee. Om het heel laat te doen. Vannacht moet ik mijn man van zee halen midden in de nacht, dus dat is dan gelijk een mooi moment om te kijken of Luna dan wel wat doet. Dat zou anders wel een fijne oplossing zijn..
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sulluna schreef:Blaas leeg duwen, sja misschien is dat een optie.. Zal het eens vragen aan mijn dierenarts. Niet leuk, maar misschien wel een opluchting..

en Ranetje, tijd heb ik dat is geen probleem. Ik ben eergisteren niet lang op strand geweest omdat ik op een gegeven moment gewoon medelijden kreeg ( ook niet goed, ik weet het) Maar ze staat dan helemaal tegen mij aangeplakt en te rillen en te klappertanden. Doe ik 5 passen naar rechts, doet zij dat ook. Ga ik zitten, kruipt ze op schoot.. Het is buiten echt een zielig hoopje ellende. Behalve in de ochtend, als er dus uren geen knal is geweest. Dan heeft zij een leuke wandeling.
Zo te horen bouwt ze overdag zoveel spanning op dat ze zich 's avonds niet meer kan ontspannen, ook al loop je op een stille plek. Misschien dat het helpt om er 's avond dan een echt lange wandeling van te maken in echt stil gebied (weet niet waar je op strand bent gaan wandelen, maar ik zou dan een eind van de boulevard af gaan zodat je zover mogelijk van eventuele knallen bent). Of dat je daar met haar gaat hardlopen of fietsen, zodat ze een tijdje endorfines aanmaakt en de spanning er wat uit kan lopen.

Voor overdag zou het natuurlijk het mooiste zijn als ze zo min mogelijk van de knallen meekrijgt en zo dus minder spanning opbouwt. Je hoeft er geen tips over, maar eigenwijs als ik ben ga ik toch een suggestie doen. Heb je al eens overwogen om één ruimte in je huis extra te isoleren qua geluid? Dat kan met eierdoosjes ( :Q: ) of met speciale panelen die je tegen de muur bevestigt. Als er in die ruimte ook een raam zit zou je daar ook tijdelijk panelen tegenaan kunnen plakken. Het is vast ook mogelijk om het op een meer provisorische manier te doen, door bijv. ontieglijk veel wollen dekens langs de muren te hangen en de kamer zo vol mogelijk te proppen met zachte spullen.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Zolang ophouden lijkt me niet gezond.
Als tijdelijke noodoplossing zou ik een stuk zeil op de vloer leggen met daar over heen ca een vierkante meter dik afgestoken graszoden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

jvanringen schreef:@ Zamunda,

Er is tegenwoordig ook dit: http://www.gehoorbeschermingshop.nl/c-1 ... scherming/
Ja, daar zat ik ook nog aan te denken :ok: . Alleen lijkt me dat die dingen niet echt geschikt zijn om echt dagelijks uren achtereen op te houden, plus dat de hond ze (denk ik?) ook zelf af kan doen. Alhoewel het natuurlijk altijd te proberen valt.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Sulluna schreef:
Nanna schreef:Ik zou 's avonds met haar naar een rustige plek rijden en haar daar uitlaten.
Aangelijnd wel, voor het geval dat.
Ja, dat deed ik eergisteren inderdaad.. Al had dat toen geen effect. Ik zal het straks weer doen.

En inderdaad, aangelijnd. Al vlucht zij niet.. Ze kruipt helemaal tegen mij aan bij iedere knal en zakt letterlijk door elkaar.
Valium verslapt dus je hebt kans dat ze het op valium wel doet
Sulluna
Zeer actief

Zamunda schreef: Zo te horen bouwt ze overdag zoveel spanning op dat ze zich 's avonds niet meer kan ontspannen, ook al loop je op een stille plek. Misschien dat het helpt om er 's avond dan een echt lange wandeling van te maken in echt stil gebied (weet niet waar je op strand bent gaan wandelen, maar ik zou dan een eind van de boulevard af gaan zodat je zover mogelijk van eventuele knallen bent). Of dat je daar met haar gaat hardlopen of fietsen, zodat ze een tijdje endorfines aanmaakt en de spanning er wat uit kan lopen.
Luna is al 14 bijna.. Echt hardlopen of fietsen is voor haar niet echt mogelijk. Lang wandelen wel, dat houdt zij nog prima vol. Het strand hier, is achter een brok duin. Op zich hoor je daar niets tot nauwelijks. Maar ik heb maar kort gelopen. Ik kan best testen hoe het gaat, als ik juist wel lang loop.
Zamunda schreef: Je hoeft er geen tips over, maar eigenwijs als ik ben ga ik toch een suggestie doen. Heb je al eens overwogen om één ruimte in je huis extra te isoleren qua geluid? Dat kan met eierdoosjes ( :Q: ) of met speciale panelen die je tegen de muur bevestigt. Als er in die ruimte ook een raam zit zou je daar ook tijdelijk panelen tegenaan kunnen plakken. Het is vast ook mogelijk om het op een meer provisorische manier te doen, door bijv. ontieglijk veel wollen dekens langs de muren te hangen en de kamer zo vol mogelijk te proppen met zachte spullen.
Nou ja, ik gaf die opmerking meer.. Omdat ik geen tips als vuurwerkcd, thundershirts, druppels, trainingen etc hoef. Die stappen hebben wij de afgelopen 7 jaar al doorlopen. Luna heeft haar eigen vuurwerkplekje. Wanneer zij bang is, gaat zij boven in de badkamer liggen. Die heeft geen ramen en is klein. Je ziet vanuit die hoek ook geen lichtflitsen. Daar slaapt zij de 31ste dan ook. Maar op zich is het extra isoleren van die ruimte nog best een goed idee! Daar was ik nog niet opgekomen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”