Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blijkbaar wil ik het maar niet snappen...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Blijkbaar wil ik het maar niet snappen...

Ongelezen bericht door *Skye* »

Hoi allemaal,

Zouden jullie hier weer eens even mee willen denken. Net is er een kleine snauw en grauw partij tussen Skye en een beagel geweest.

Het wilt me maar niet lukken om dit soort situaties te voorkomen. Nouja, dit keer was het mijn man die er bij stond. Ik vind het moeilijk om hem hier tips in te geven aangezien ik zelf ondertussen wel heb geleerd om op mijn gevoel te luisteren. Maar mijn man heeft er uit zichzelf nu eenmaal niet zo veel feeling voor dus de tip luister naar je gevoel helpt hier niet zo goed.

We liepen met Skye los terug naar de auto na kerst te vieren bij de ouders van mijn man. Ik zag dat zijn oude buurman een stuk verderop wat stond te draaien en wist dat hij een hond had. Ik zelf ben er ondertussen wel een beetje klaar mee en vermijd gewoon zoveel mogelijk onnodig contact met vreemde honden. Mijn man wilde Skye perse los meenemen en liep toch naar de auto.

De buurman riep Skye, even kroelen en knuffelen met hem en zijn hond kwam aangelopen. Er werd wat gekwispeld en gesnuffeld, het leek wel goed te gaan. Maar de beagel begon wat vervelend om Skye heen te draaien en probeerde op hem te gaan rijden. Wij riepen Skye weg en terwijl Skye naar de auto liep probeerde die beagel nog een paar keer op hem te gaan rijden. Aangezien Skye niet aangelijnd was pakte mijn man hem bij zijn nekvel (gewoon zachtjes zit heel veel vel) om hem mee te nemen naar de auto. En toen viel die beagel uit naar Skye en konden we ze uit elkaar plukken.

Achteraf gezien, als ik naar mijn gevoel had geluisterd, voelde het al niet goed net voor die beagel begon te proberen op Skye te rijden. Maar ik wil maar niet begrijpen blijkbaar hoe te handelen in dit soort situaties. Als Skye zich zo gedraagt naar een andere hond grijp ik in en haal hem weg. Maar ik vind het moeilijk om in te schatten hoe te reageren op een andere hond. Ik wil ook niet door mijn reactie ervoor zorgen dat de vlam in de pan slaat.

Ik snap dat ontlopen van dit soort situaties de beste oplossing is, maar ik wil maar niet snappen hoe te reageren als het al te laat is om het te ontlopen. Ik denk dat mijn man Skye eigenlijk niet had moeten vastpakken, maar gewoon even uit de situatie had moeten lopen en Skye meeroepen. Of hadden we die beagel gewoon vast moeten pakken en weg sturen?
De ideale situatie zou natuurlijk geweest zijn dat die buurman gewoon zelf had ingegrepen, maar blijkbaar doen mensen dat niet. Hij zei achteraf nog dat dit altijd gebeurde. Het zou natuurlijk helemaal ideaal geweest zijn als Skye helemaal niet in contact was gekomen met die andere hond. Maar aan de andere kant vind ik het ook weer geen optie om al het contact te vermijden.

Laat ik voorop stellen dat ik niet in paniek ben, ik ben niet bang, ik denk niet dat er iets ergs is gebeurd. Maar ik wil wel dat dit soort dingen eigenlijk gewoon niet meer gebeuren. Ik leer altijd heel veel van jullie reacties dus ben erg benieuwd hoe we dit hadden kunnen voorkomen. Bij mij zelf gaat het eigenlijk hoe meer ik op mijn gevoel ga vertrouwen steeds beter. Maar goed, daar heeft mijn man natuurlijk weer niets aan.

En sorry van het lange verhaal, ik kan dit soort dingen blijkbaar niet kort uitleggen.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Blijkbaar wil ik het maar niet snappen...

Ongelezen bericht door Joey.K »

Adem in adem uit. Maak je het jezelf / jullie niet veel te moeilijk. Elk dingetje tot de bodem toe uitpluizen. Soms gebeuren dingen nu eenmaal. Ik bedoel dit helemaal niet rot .
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Als ik in dit geval mijn hond had teruggeroepen, dan zou ik zelf de Beagle wegsturen.
Skye bij het nekvel pakken (om in de auto te zetten?) lijkt me geen handige act als die Beagle er omheen draait.
Dus eerst Beagle weg en dan pas vastpakken en in de auto zetten of zelf in de auto laten springen.

Een andere mogelijkheid was geweest om Skye niet los mee te nemen, maar gewoon aan de lijn en meteen in de auto zetten.
Dan was er geen contact geweest denk ik?

Accepteert Skye vreemde honden bij jullie auto?

Als mijn hond een vreemde hond weg stuurt (grauw/snauw) kom ik daar niet tussen tenzij de vreemde hond een blok beton voor zijn hersens heeft.
Dan stuur ik eventueel zelf die vreemde hond weg.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Skye*
Zeer actief

Joey.K schreef:Adem in adem uit. Maak je het jezelf / jullie niet veel te moeilijk. Elk dingetje tot de bodem toe uitpluizen. Soms gebeuren dingen nu eenmaal. Ik bedoel dit helemaal niet rot .
Ik vat het ook niet rot op hoor. Ik vraag me wel af of ik/ wij iets kunnen doen om het te voorkomen. Of kan je het gewoon echt af doen met, soms gebeurd dit nu eenmaal en laat gaan. We zitten gewoon rustig op de bank en hadden het erover. Hadden wij dit kunnen voorkomen, of kan je dit soort dingen gewoonweg niet voorkomen?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ja maar wat gebeurde er nu echt dan? Klapte Skye erop of was t over en weer schelden?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
*Skye*
Zeer actief

malinois schreef:Ja maar wat gebeurde er nu echt dan? Klapte Skye erop of was t over en weer schelden?
Die beagel wilde op Skye gaan rijden, Skye kwam niet meteen naar de auto toen mijn man hem riep, hij pakte Skye toen (rustig) bij zijn nekvel om hem mee te nemen naar de auto en uit de situatie te halen en toen klapte die beagel op Skye, toen was het over en weer schelden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dan was t ook niet zo spannend imo. Ja ik zou dergelijke situaties ontwijken maar alla over en weer schelden das ook hondentaal. Ik denk dat als je msn hem niet opgetild had er weinig gebeurd was.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
*Skye*
Zeer actief

malinois schreef:Dan was t ook niet zo spannend imo. Ja ik zou dergelijke situaties ontwijken maar alla over en weer schelden das ook hondentaal. Ik denk dat als je msn hem niet opgetild had er weinig gebeurd was.
Dus gewoon de honden de ruimte geven en je er niet in mengen was beter geweest? Met bij zijn nekvel pakken bedoel ik niet optillen trouwes, het is meer om hem mee te leiden als hij geen riem of tuigje aan heeft.

En het was idd ook niet zo heel spannend. Maar liever voorkom ik het wel.
*Skye*
Zeer actief

Heavy schreef:Elke hond die op mijn intacte reu wil( de) rijden die stuurde ik weg want het risico dat mijn reu dat niet pikte was groot . Het is ook heel normaal dat Sky die intact is en volwassen nu dat niet meer pikt .

Dus als je dit soort spanning voelt tussen twee reuen dan zou ik het onderbreken.
Jip is nu gecastreerd en wordt nu vaker dan ooit bereden :roll: maar nu accepteren de reuen zijn snauw wel en zijn dan snel weg :wink:
Skye pikt eigenlijk best veel, behalve als een hond uitvalt, dan stroopt hij zijn mouwen ook wel op. Hij deed ook niets tot die beagel uitviel. Het rijden negeerde hij. Hij begon een beetje ongemakkelijk te draaien om bij de beagel weg te komen.

Ik had denk ik ook in moeten grijpen op het moment dat ik door had dag die beagel niet gezellig kwam spelen. Maar ik snap dus blijkbaar niet hoe ik dat moet doen. De honden zijn op dat moment al in contact en ik weet niet hoe ik dat moet onderbreken. Nu ging het ook 'mis' op het moment dat mijn man Skye rustig uit de situatie haalde.

Dankjewel trouwens allemaal voor het meedenken.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Elke hond die op mijn intacte reu wil( de) rijden die stuurde ik weg want het risico dat mijn reu dat niet pikte was groot . Het is ook heel normaal dat Sky die intact is en volwassen nu dat niet meer pikt .

Dus als je dit soort spanning voelt tussen twee reuen dan zou ik het onderbreken.
Jip is nu gecastreerd en wordt nu vaker dan ooit bereden :roll: maar nu accepteren de reuen zijn snauw wel en zijn dan snel weg :wink:
Xavi accepteerd dat ook niet maar ook geen reu zal dat in zn kop halen. Daarnaast zorg ik ook dat hij niet in die situaties komt. Xygan mag t voor nu nog zelf uitzoeken maar ik laat hem ook niet berijden maar in een situatie als van ts sleur ik hem dan niet weg maar die andere hond.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Het is beagle, niet beagel :wink:
*Skye* schreef:Ik had denk ik ook in moeten grijpen op het moment dat ik door had dag die beagel niet gezellig kwam spelen. Maar ik snap dus blijkbaar niet hoe ik dat moet doen. De honden zijn op dat moment al in contact en ik weet niet hoe ik dat moet onderbreken. Nu ging het ook 'mis' op het moment dat mijn man Skye rustig uit de situatie haalde.
De andere hond blokkeren of die hond eraf halen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

*Skye* schreef:
malinois schreef:Dan was t ook niet zo spannend imo. Ja ik zou dergelijke situaties ontwijken maar alla over en weer schelden das ook hondentaal. Ik denk dat als je msn hem niet opgetild had er weinig gebeurd was.
Dus gewoon de honden de ruimte geven en je er niet in mengen was beter geweest? Met bij zijn nekvel pakken bedoel ik niet optillen trouwes, het is meer om hem mee te leiden als hij geen riem of tuigje aan heeft.

En het was idd ook niet zo heel spannend. Maar liever voorkom ik het wel.
Maar zodra Skye vastgepakt wordt wordt hij of zwakker doordat hij niks lan doen of hij wordt juist sterker doordat jij hem steunt in zijn ogen. Beide situaties zijn niet wenselijk.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Sorry dat ik er zo diep op door ga, maar ik snap hoe je een hond weg kan sturen die er nog niet is. Maar op het moment dat honden aan het snuffelen zijn en om elkaar heen draaien kom je er niet tussen zonder de situatie te beïnvloeden. Dan ben ik geneigd om Skye er maar tussenuit te plukken, want ik weet hoe hij reageert, maar dat werkt dus blijkbaar ook niet altijd.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hilde schreef:Het is beagle, niet beagel :wink:
*Skye* schreef:Ik had denk ik ook in moeten grijpen op het moment dat ik door had dag die beagel niet gezellig kwam spelen. Maar ik snap dus blijkbaar niet hoe ik dat moet doen. De honden zijn op dat moment al in contact en ik weet niet hoe ik dat moet onderbreken. Nu ging het ook 'mis' op het moment dat mijn man Skye rustig uit de situatie haalde.
Dit had ik ook gedaan. En waarschijnlijk Skye van te voren al aangelijnd zodat je controle over hem hebt. Dan blijft hij bij jullie in de buurt en kunnen jullie de Beagle wegsturen. Misschien ook proberen te observeren hoe andere honden zich gedragen en wel gedrag volgt op die lichaamstaal? Dat irritante rijden is vaak wel te voorspellen aan een gespannen houding, hoge staart en zenuwachtig gekwispel bijvoorbeeld. Op dat moment stap ik al voor mijn hond zodat de tegenpartij duidelijk weet dat hij niet welkom is. Zodra hij aan het rijden is, is het veel lastiger om dat punt te maken.
*Skye*
Zeer actief

Sorry beagle :engel:

Zoals jullie het zo omschrijven is het inderdaad wel weer helemaal logisch. Zelf had ik er inderdaad voor gekozen hem aan te lijnen om zo beter de controle te hebben.

Voortaan dus ingrijpen door de 'vervelende' hond weg te sturen of uit de situatie weg te halen. Als de baasjes van de andere hond het zelf niet willen doen dan moeten wij het maar doen.

Ik realiseerde me later ook dat mijn man deed wat het baasje van de beagle had moeten doen en daardoor de situatie helemaal verkeerd beïnvloedde.

Super bedankt weer even voor jullie reacties. Soms voel ik me echt dom en twijfel ik om het hier te vragen, maar het helpt me echt heel erg. Ben nu ook weer blij dat ik het hier gevraagd hebt.
*Skye*
Zeer actief

Maeve schreef:
Dit had ik ook gedaan. En waarschijnlijk Skye van te voren al aangelijnd zodat je controle over hem hebt. Dan blijft hij bij jullie in de buurt en kunnen jullie de Beagle wegsturen. Misschien ook proberen te observeren hoe andere honden zich gedragen en wel gedrag volgt op die lichaamstaal? Dat irritante rijden is vaak wel te voorspellen aan een gespannen houding, hoge staart en zenuwachtig gekwispel bijvoorbeeld. Op dat moment stap ik al voor mijn hond zodat de tegenpartij duidelijk weet dat hij niet welkom is. Zodra hij aan het rijden is, is het veel lastiger om dat punt te maken.
Dus als je in het contact tussen twee honden het idee hebt dat het niet gaat werken stap je er letterlijk tussen?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

*Skye* schreef:
Maeve schreef:
Dus als je in het contact tussen twee honden het idee hebt dat het niet gaat werken stap je er letterlijk tussen?
Ja, en dan dus nog voordat de spanning te hoog oploopt. Gewoon letterlijk blokkeren en eventueel een stap doen in de richting van de andere hond. Wel met enig zelfvertrouwen he :wink: Dan zijn er maar weinig honden die dat niet (willen) snappen hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:De hond die wegloopt of wordt weggeroepen door zijn baas wordt door de andere hond gezien als zwakker en dan juist gepakt .
Is ook een beetje hondafhankelijk. Heb t een keer onderweg gehad met fietsen dat een enorme reu ineens stond te patsen bij Xavi waarvan baas nog een stipje in de verte was. Als ik Xavi vastgepakt had had hij zich helemaal de king of the world gevoeld en was hij erop geklapt. Ik ben dus gewoon weggefietst en na wat gedraai kwam Xavi achter me aan en die andere bleef verontwaardigt achter...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Idd en ik heb nu 2 totaal verschillende intacte reuen qua karakter dus moet naast t erop inspelen ook weten wat te doen bij welke hond. Vanmiddag heeft Xygan ondanks mijn grote terughoudendheid naar klapkaakjes dus wel mogen spelen met een stafdame waar Xavi ook altijd al maatjes mee was ondanks dat ze nog maar weinig meer met vreemde honden mag spelen omdat t niet altijd goed ging de laatste tijd... ik weet hoe Xygan is en dacht dus dat t kon en dat ging dus ook geweldig.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

*Skye* schreef:
Maeve schreef:

Nee dat is niet een standaard antwoord. In sommige gevallen zou je juist jouw hond het idee geven dat hij sterker is door er naar toe te gaan. Als er nog niet zoveel spanning is kun je dat wel doen, er tussen gaan staan en proberen de andere hond weg te krijgen. Maar als er al veel spanning is kan jouw tussenkomst net het laatste zetje zijn, net zoals het in z'n nek pakken wat je vriend deed. dan kun je Skye beter roepen en zelf al vast een stukje verder weglopen zodat Skye eerder geneigd zal zijn naar je toe te komen omdat hij de afstand te groot vindt worden. Dus gaan trainen op heel betrouwbaar hierkomen.

Ik zou eerder ingrijpen, veel meer op signalen letten die al lang daarvoor worden gegeven.
Laatst gewijzigd door Jackira op 26 dec 2015 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
*Skye*
Zeer actief

Dankjewel allemaal voor jullie reacties.

Als met al komt het er zoals altijd op neer dat ik naar mijn gevoel moet luisteren. Ik wil me niet aanstellen en niet moeilijk doen, hoewel ik het gewoon eigenlijk altijd goed inschat. Een ander zou zeggen dat ze gewoon aan het kennismaken zijn, ik zie er al iets aan. Wil me niet laten kennen en dan krijg je dit. Dus voortaan loop ik lekker door in zo een situatie en wacht ik niet af (en in dit geval negeer ik mijn man en doe wat me goed lijkt)
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja, op je gevoel afgaan, jij kent je hond het beste. Mijn beagle is een hittepetit en ook nog een tikkie onzeker, maar niet altijd leuk naar andere honden. Ik lees hem precies en weet wat ik in welke situatie moet doen. Dat heeft tijd nodig maar ook een stukje naar je gevoel luisteren. Je kunt vaak aan je hond gaan zien met welke hond het niet goed gaat of juist wel :)
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik heb natuurlijk een teef en dan ook nog eens een onzekere, maar ik kies altijd een hele andere weg. Namelijk mijn eigen hond afleiden en meenemen. Vaak door even te babbelen op een blije toon en dan net te doen of ik een koekje uit m'n zak pak. Als ze dat oppikt zeg ik dat ze maar gauw mee moet komen en dat ze dan wat lekkers krijgt. Op zo'n moment zit Lola dan zo in de focus op mij en het koekje dat ze de andere hond niet meer op lijkt te merken. Ze loopt dan zelf met me mee en de andere hond negeert ze dan volledig, ook als die nog met ons mee blijft lopen. Ik doe ook of de hond lucht is en doorgaans druipen ze dan vanzelf af of anders roept de baas vaak wel.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ri@ schreef:Nee dat is niet een standaard antwoord. In sommige gevallen zou je juist jouw hond het idee geven dat hij sterker is door er naar toe te gaan. Als er nog niet zoveel spanning is kun je dat wel doen, er tussen gaan staan en proberen de andere hond weg te krijgen. Maar als er al veel spanning is kan jouw tussenkomst net het laatste zetje zijn, net zoals het in z'n nek pakken wat je vriend deed. dan kun je Skye beter roepen en zelf al vast een stukje verder weglopen zodat Skye eerder geneigd zal zijn naar je toe te komen omdat hij de afstand te groot vindt worden. Dus gaan trainen op heel betrouwbaar hierkomen.

Ik zou eerder ingrijpen, veel meer op signalen letten die al lang daarvoor worden gegeven.
Dit zou ik ook doen.
Ten eerste: op je eigen gevoel vertrouwen. Je schreef dat je al eerder dacht dat het geen leuke combi was. Op dat moment zou ik al in een flink tempo weglopen. Zodat Skye inderdaad eerder geneigd is met je mee te lopen dan wanneer je op een paar meter blijft staan.
En hem geregeld wegroepen, ook als hij leuk contact met andere honden heeft, om het hierkomen te trainen.

Verder kun je niet altijd voorkomen dat er een snauw valt, dat is ook gewoon communicatie. Daar zou ik niet meer van maken dan het is. Daardoor leer je alleen nog beter te zien welke types je met Skye beter uit de weg kunt gaan.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij een snauwpartij zou ik nooit de snauwende hond aanpakken, maar degene die de snauw heeft uitgelokt. En meestal kan het ook zonder de honden aan te raken.
Heb je weleens gezien hoe een hond twee ruziënde honden uit elkaar haalt? Door er vastberaden tussendoor te lopen. Letterlijk die twee op te splitsen.
Als je te laat bent met het blokkeren van de andere hond, is opsplitsen naar mijn idee nog de beste oplossing. Een hond vastpakken zou ik nooit doen als er al over en weer gesnauwd wordt
*Skye*
Zeer actief

Hilde schreef:Ja, op je gevoel afgaan, jij kent je hond het beste. Mijn beagle is een hittepetit en ook nog een tikkie onzeker, maar niet altijd leuk naar andere honden. Ik lees hem precies en weet wat ik in welke situatie moet doen. Dat heeft tijd nodig maar ook een stukje naar je gevoel luisteren. Je kunt vaak aan je hond gaan zien met welke hond het niet goed gaat of juist wel :)
Dankjewel om dit nog een keer te zeggen. Het gaat bij mij echt mis bij het stukje naar je gevoel luisteren. Ik zie vaak aan de houding van een andere hond al of het wel of niet kan en daar vertrouw ik gewoon op. Bij de ene loslopende hond lijn ik Skye ook al heel demonstratief aan zodat het baasje echt heel goed ziet dat ik dat doe zeg maar. En de andere loslopende hond vind ik alleen maar leuk om tegen te komen. En of ik het altijd goed inschat weet ik niet, maar ik ben liever te voorzichtig.
Maar als het contact er eenmaal is dan wordt ik onzeker en wil ik me niet aanstellen.

In deze situatie vertrouwde ik er iets te veel op dat je de oude buurman van je man toch wel moest kunnen vertrouwen. Dat doen we dan ook maar niet meer.
-Lilo- schreef:Ik heb natuurlijk een teef en dan ook nog eens een onzekere, maar ik kies altijd een hele andere weg. Namelijk mijn eigen hond afleiden en meenemen. Vaak door even te babbelen op een blije toon en dan net te doen of ik een koekje uit m'n zak pak. Als ze dat oppikt zeg ik dat ze maar gauw mee moet komen en dat ze dan wat lekkers krijgt. Op zo'n moment zit Lola dan zo in de focus op mij en het koekje dat ze de andere hond niet meer op lijkt te merken. Ze loopt dan zelf met me mee en de andere hond negeert ze dan volledig, ook als die nog met ons mee blijft lopen. Ik doe ook of de hond lucht is en doorgaans druipen ze dan vanzelf af of anders roept de baas vaak wel.
Dit is ook hoe het voor mij goed voelt om te doen. Dit was alleen een andere situatie, we stonden stil bij de auto, allemaal op een kluitje en door hoe we zelf waren gaan staan konden we geen kant op. Of in ieder geval, we bleven gefocust op het Skye in de auto doen. We hadden gewoon denk ik even weg moeten lopen, Skye zijn aandacht vragen en wat ruimte creëren.
DeDiana schreef:
Ri@ schreef:Nee dat is niet een standaard antwoord. In sommige gevallen zou je juist jouw hond het idee geven dat hij sterker is door er naar toe te gaan. Als er nog niet zoveel spanning is kun je dat wel doen, er tussen gaan staan en proberen de andere hond weg te krijgen. Maar als er al veel spanning is kan jouw tussenkomst net het laatste zetje zijn, net zoals het in z'n nek pakken wat je vriend deed. dan kun je Skye beter roepen en zelf al vast een stukje verder weglopen zodat Skye eerder geneigd zal zijn naar je toe te komen omdat hij de afstand te groot vindt worden. Dus gaan trainen op heel betrouwbaar hierkomen.

Dit zou ik ook doen.
Ten eerste: op je eigen gevoel vertrouwen. Je schreef dat je al eerder dacht dat het geen leuke combi was. Op dat moment zou ik al in een flink tempo weglopen. Zodat Skye inderdaad eerder geneigd is met je mee te lopen dan wanneer je op een paar meter blijft staan.
En hem geregeld wegroepen, ook als hij leuk contact met andere honden heeft, om het hierkomen te trainen.

Verder kun je niet altijd voorkomen dat er een snauw valt, dat is ook gewoon communicatie. Daar zou ik niet meer van maken dan het is. Daardoor leer je alleen nog beter te zien welke types je met Skye beter uit de weg kunt gaan.
Dit zal ik in het vervolg ook zeker doen. En ik heb me gewoon te veel laten beïnvloeden door mij man. Hij was er van overtuigd dat het allemaal wel goed zou gaan en ik persoonlijk laat het al niet eens meer zo ver komen met onbekende honden. We zijn ook inderdaad aan het trainen met beter uit dit soort situaties weg te kunnen roepen. We lieten het nu zelf ook gewoon een beetje gaan. We zouden hem wel weg hebben kunnen houden van de buurman en de hond, maar op het moment dat hij eenmaal in contact is gaat het nog niet helemaal zoals we zouden willen. Wel als er echt weg zouden lopen, dan komt hij wel, maar niet als we 1 meter van hem vandaan staan, dan heeft hij zoiets van, ik ben toch al hier.

Maar ik zie het alleen weer als een leermoment, uiteindelijk is er nu natuurlijk helemaal niets gebeurd gelukkig.
Fotogravinnetje schreef:Bij een snauwpartij zou ik nooit de snauwende hond aanpakken, maar degene die de snauw heeft uitgelokt. En meestal kan het ook zonder de honden aan te raken.
Heb je weleens gezien hoe een hond twee ruziënde honden uit elkaar haalt? Door er vastberaden tussendoor te lopen. Letterlijk die twee op te splitsen.
Als je te laat bent met het blokkeren van de andere hond, is opsplitsen naar mijn idee nog de beste oplossing. Een hond vastpakken zou ik nooit doen als er al over en weer gesnauwd wordt
Het eerst wat je zegt ben ik het helemaal mee eens. Voor mij is ook niet per definitie de snauwende hond de hond die fout is, alleen in dit geval was de beagle de hond die uitlokte en de hond die uitviel.

En hoe honden andere honden uit elkaar halen heb ik inderdaad ook wel eens gezien. Vastberaden inderdaad, maar in mijn ogen ook een soort van nonchalant, de situatie negerend, maar toch de situatie oplossen.

Dus als er twee honden aan het 'vechten' zijn, haal jij ze niet uit elkaar? Dat zit zo tegen mijn natuur in. Ik ben sowieso altijd heel snel geneigd om Skye weg te halen uit een situatie als hij in mijn ogen ook maar een beetje over de grens van een andere hond heen gaat. Kan je niet leuk spelen en je niet aanpassen? Dan speel je maar niet. Ergens hoop ik altijd dat andere mensen dat ook zullen doen, maar dat doen ze dus blijkbaar niet. Maar als de honden elkaar echt aanvliegen, dan zou jij ze nog niet uit elkaar halen?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Bij honden die ik niet héél vervelend/agressief inschat doe ik wat geks bij gespannen toestanden.
:cheer: :gjump: Jeeeej, hondjes, doorlopen, prrrrrrt!
Dan staan ze zich op hun kop te krabben wat dat nou weer voor raar mens is :mrgreen:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

*Skye* schreef:[...]
Fotogravinnetje schreef:Bij een snauwpartij zou ik nooit de snauwende hond aanpakken, maar degene die de snauw heeft uitgelokt. En meestal kan het ook zonder de honden aan te raken.
Het eerst wat je zegt ben ik het helemaal mee eens. Voor mij is ook niet per definitie de snauwende hond de hond die fout is, alleen in dit geval was de beagle de hond die uitlokte en de hond die uitviel.

En hoe honden andere honden uit elkaar halen heb ik inderdaad ook wel eens gezien. Vastberaden inderdaad, maar in mijn ogen ook een soort van nonchalant, de situatie negerend, maar toch de situatie oplossen.

Dus als er twee honden aan het 'vechten' zijn, haal jij ze niet uit elkaar? Dat zit zo tegen mijn natuur in. Ik ben sowieso altijd heel snel geneigd om Skye weg te halen uit een situatie als hij in mijn ogen ook maar een beetje over de grens van een andere hond heen gaat. Kan je niet leuk spelen en je niet aanpassen? Dan speel je maar niet. Ergens hoop ik altijd dat andere mensen dat ook zullen doen, maar dat doen ze dus blijkbaar niet. Maar als de honden elkaar echt aanvliegen, dan zou jij ze nog niet uit elkaar halen?
Bij een echte vechtpartij zul je drastischer in moeten grijpen natuurlijk. Maar bij gewoon tegen elkaar snauwen, iets te wild spelen, elkaars grenzen niet respecteren ga ik er wel tussenin staan om daarna Elco met me mee te laten lopen. Op zo'n moment betekent een hond vastpakken al snel escalatie. En zeker als je het slachtoffer pakt. Als Elco de grenzen van een andere hond negeert, is het inderdaad blokkeren/opsplitsen en Elco eisen met me mee te gaan. Maar vastpakken is in zo'n geval zelden op dat moment nodig. Als Elco dan na een halve meter besluit toch terug te willen (wil zich omdraaien), dan pak ik wel z'n tuigje: hup, doorlopen, niet terug. Maar dan is het al geen gedoe tussen twee honden meer.
Ik laat het dus zeker niet gaan. Maar als ik het kan oplossen zonder een hond vast te hoeven pakken, dan los ik het op die manier op. En als er vastgepakt moet worden, dan de uitdager, nooit de uitgedaagde. Wel kan ik dus vlak daarna een hond gaan vastpakken.

Wat ik ook wel vaak zie als ik Elco wegroep uit zo'n situatie als waarin Skye terecht gekomen was met die beagle, is dat hij dan die andere hond even gaat vertellen: ik word geroepen, ik wil dus weg en jij mag niet meelopen. Het duurt dan soms even voor het bij die andere hond doordringt. Als ik op zo'n moment Elco ga lopen aansporen, stoor ik in dat proces. Als hij dan naar mij toe komt, blijft die andere hond dus achter hem aan gaan. Terwijl het, als ik even iets meer geduld heb, eigenlijk vrij snel in orde komt. Zie ik dat het niet werkt, dan zal ik die andere hond dus even gaan vertellen dat Elco gelijk heeft ;) (Vaak is 1 stap in de richting van die hond met de sterke intentie hem te gaan blokken al genoeg om de boodschap over te brengen, omdat ik op dat moment Elco's boodschap versterk)
Ik doe het dus ook vaak op gevoel en voornamelijk met m'n uitstraling (dat wat Cesar Milan 'calm assertive energy' noemt). Gewoon omdat dat bij honden vaak zo veel beter werkt dan fysiek of verbaal ingrijpen. En omdat ikzelf in het algemeen ook niet zo heel erg van het aanraken ben en met lichaamstaal en uitstraling werken voor mij veel natuurlijker voelt
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ranetje schreef:Als ik in dit geval mijn hond had teruggeroepen, dan zou ik zelf de Beagle wegsturen.
Skye bij het nekvel pakken (om in de auto te zetten?) lijkt me geen handige act als die Beagle er omheen draait.
Dus eerst Beagle weg en dan pas vastpakken en in de auto zetten of zelf in de auto laten springen.

Een andere mogelijkheid was geweest om Skye niet los mee te nemen, maar gewoon aan de lijn en meteen in de auto zetten.
.
Dit dus, scheelt mij weer typen.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Lizzie. schreef:
ranetje schreef:Als ik in dit geval mijn hond had teruggeroepen, dan zou ik zelf de Beagle wegsturen.

.
Dit dus, scheelt mij weer typen.
Dit was inderdaad beter geweest. Het was een beetje een chaotische situatie. Ik was moe van een hele middag en eten bij de schoonfamilie en liet mijn man een beetje het op zijn manier doen. Ik had het kunnen voorkomen en zal de volgende keer ook harder ingrijpen op eigenwijs gedrag van mijn man ;) Sowieso had ik het contact al vermeden als het aan mij lag, en anders eerst beagle weg doen en dan Skye in de auto.

Ik vind het wel echt fijn om te lezen hoe jullie er over denken. Ik ben misschien zelf overdreven voorzichtig, maar door jullie reacties realiseer ik mee steeds beter dat het niet overdreven is om baasjes te vragen in te grijpen, of zelf in te grijpen als de baasjes dat niet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”