Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie poetst de tandjes weekelijks?
Moderator: moderatorteam
- Ytje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Aantal honden: 1
Wie poetst de tandjes weekelijks?
We halen komende maandag ons pupje op en kreeg laatst de vraag of ik al een tandenborstel met honden tandpasta had gekocht. Ik heb alles in huis behalve dat.
Ook een tandsteen schrapertje heb ik niet.
Wie poetst de tanden van je hond ongeveer wekelijks? Is een kauw speeltje niet hetzelfde?
Ook zo'n schraper waar koop je anders zoiets? Is het nodig?
Ook een tandsteen schrapertje heb ik niet.
Wie poetst de tanden van je hond ongeveer wekelijks? Is een kauw speeltje niet hetzelfde?
Ook zo'n schraper waar koop je anders zoiets? Is het nodig?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Wie poetst de tandjes weekelijks?
Elco heeft aanleg voor tandsteen. Zelfs met regelmatig poetsen en veel kauwspul heeft hij nu al tandsteen. Hij is nog geen twee jaar oud. Dus sinds een paar dagen heb ik een tandsteenkrabbertje. Dat werkt in ieder geval
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Bij mijn Tatra's heb ik nooit gepoetst en die hadden op hoge leeftijd nog een prachtig schoon gebit. Ook Sam van nu ruim 7 heeft spierwitte tanden. Ons Catalaantje van 15 maanden nu, heeft wat aanslag maar is niet echt een kluiver. Ik moet dat dus goed in de gaten houden.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
- Zeer actief
Ik poets de tanden van Izzie nooit
Bij mijn vorige hond ook nooit gedaan zelfs.

Bij mijn vorige hond ook nooit gedaan zelfs.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Bij Boomer poetste ik niet en die had een behoorlijk wit gebit. Het hangt dus niet alleen af van wat ze met kluiven zelf schoon krijgen, maar ook van aanleg
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Lou heeft ook aanleg helaas. Ik poets zo'n twee keer per week.
Bij een pup is het misschien wel verstandig om ermee te beginnen, zodat de hond eraan kan wennen.
Bij een pup is het misschien wel verstandig om ermee te beginnen, zodat de hond eraan kan wennen.
- krullie
- Zeer actief
heb het mijn pup gelijk aangeleerd.
zowel de tandenborstel als het krabbertje.
hij heeft nog geen aanslag op de kiezen maar hij laat het netjes toe
en dat is altijd handig ook bij de dierenarts.
zowel de tandenborstel als het krabbertje.
hij heeft nog geen aanslag op de kiezen maar hij laat het netjes toe
en dat is altijd handig ook bij de dierenarts.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
ik doe het ook niet, maar als ik een pup zou nemen zou ik hem er zeker aan laten wennen! Kun je later altijd nog besluiten dat het niet nodig is
hier kun je de schraper bestellen: http://orapup.luondo.nl/tandsteen-verwijderaar

hier kun je de schraper bestellen: http://orapup.luondo.nl/tandsteen-verwijderaar
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Nog nooit tanden gepoetst bij mijn honden, ze krijgen voldoende te kauwen om hun gebit zelf schoon te houden.
Bij Macho zijn er kleine stukjes tandsteen ooit eens opgedoken en die heb ik met een tandsteenkrabber verwijderd
Bij Macho zijn er kleine stukjes tandsteen ooit eens opgedoken en die heb ik met een tandsteenkrabber verwijderd

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Elco eet ook barf. En toch nu al tandsteen... Dus is aanleg ook een belangrijke factor 

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ik heb nooit gepoest en doe het nu ook niet.
Ze kauwen veel, Alex bijna 11 jaar heeft een super sterk en wit gebit.
Vorige week bij de DA vroeg iemand hoe oud Alex was... bijna 11, oh, hoeveel tanden heeft hij nog
euhh.... allemaal
(wat een vraag, het is toch geen mens)
Ik controleer wel regelmatig en kan ook met m'n vinger in hun bek er wat uithalen als het nodig is, ook handig voor bij de DA
Ze kauwen veel, Alex bijna 11 jaar heeft een super sterk en wit gebit.
Vorige week bij de DA vroeg iemand hoe oud Alex was... bijna 11, oh, hoeveel tanden heeft hij nog

Ik controleer wel regelmatig en kan ook met m'n vinger in hun bek er wat uithalen als het nodig is, ook handig voor bij de DA

- Ytje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Goede tips Dank jullie wel. Ga haar laten wennen en verder kijken of zich iets ontwikkeld.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Het is een markiesjesding zo lijkt het dus. Joris heeft ook veel tandsteen en het is al 2 of 3x door de DA schoongemaakt. Ik probeer het met een krabbertje bij te houden.
Biry heeft een heel net gebit voor een hond op leeftijd. Finn heeft een heel klein beetje op zijn achterste kiezen en ik oefen nu met tandjes laten kijken en daarna ook met schoonmaken. Echt tandenpoetsen doe ik niet. Onze DA zei wel dat kleine honden eerder last hadden, maar geen idee of dat waar is.
Biry heeft een heel net gebit voor een hond op leeftijd. Finn heeft een heel klein beetje op zijn achterste kiezen en ik oefen nu met tandjes laten kijken en daarna ook met schoonmaken. Echt tandenpoetsen doe ik niet. Onze DA zei wel dat kleine honden eerder last hadden, maar geen idee of dat waar is.
- dagmar88
- Zeer actief
Kruimel53 schreef:Klopt, Kátur kreeg makkelijker tandsteen dan Tara en Logi. Maar met af en toe een keer een lamskop en een flinke lap vuile pens kreeg hij het toch aardig goed schoon.Fotogravinnetje schreef:Elco eet ook barf. En toch nu al tandsteen... Dus is aanleg ook een belangrijke factor
Ja, dat doet het hier ook wel. Alleen bij Charlie niet.
Haar "verstandskiezen" staan op de één of andere manier veel verder naar achteren dan bij de rest, daar komt niets aan.
Ik poets wanneer ze minder fris begint te ruiken.
Bij m'n kat met slecht gebit poets ik altijd eerst een paar keer met corsodyl tandgel. Wordt het tandvlees beter en de tandsteen zachter van, dat tik je er dan zo uit.
Zeewier helpt bij hem ook aardig.
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Nog nooit tanden gepoetst bij een hond.
Max had zijn hele leven stralende witte tanden, wel ontbraken er op latere leeftijd ineens 2 ondertandjes
De chihuahua's hebben snel tandsteen, die heb ik al een paar keer schoon laten maken door de dierenarts.
Ik zou het zelf wel willen doen maar ze stribbelen tegen en ze hebben zulke kleine bekkies dat ik bang ben dat ik ze bezeer ( of een kaakje breek
) als ik ze wat stevig vast moet houden.
Max had zijn hele leven stralende witte tanden, wel ontbraken er op latere leeftijd ineens 2 ondertandjes

De chihuahua's hebben snel tandsteen, die heb ik al een paar keer schoon laten maken door de dierenarts.
Ik zou het zelf wel willen doen maar ze stribbelen tegen en ze hebben zulke kleine bekkies dat ik bang ben dat ik ze bezeer ( of een kaakje breek

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
pom heeft wel wat aanslag op har 2 grootste kiezen (boven). Dat zou ik er eigenlijk eens af moeten krabben. Verder is het nog prima schoon allemaal, gek eigenlijk. Bij Karel is alles nog spierwit maar die is nog geen jaar..
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Als ze hier tandsteen hebben pak ik de nijptang. Ga echt niet lopen kutten met een tandenborstel. 

Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Bijna iedere dag bij mijn 2 shih tzu kruising dames. Ze kluiven veel, maar beide aan 1 kant. Dus Desi heeft rechts tandsteen, Bibi links.
Terwijl de cattle dog kruising van mijn ouders (8 jaar) grotendeels brok krijgt en nog spierwitte tanden heeft.
Terwijl de cattle dog kruising van mijn ouders (8 jaar) grotendeels brok krijgt en nog spierwitte tanden heeft.
-
- geregistreerd lid
Ik heb dat nooit gedaan en mijn hond had tot het laatst een mooi gebit. Ik gaf haar dagelijks wat te kauwen zoals een kluif van buffelhuid en ik heb nooit tandsteen of wat dan ook kunnen ontdekken.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nooit. Hier een spierwit gebit door de barfbotten en penslappen...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bij geen van mijn dieren gedaan en tot nu toe alle dieren, inclusief katten hebben een mooi gebitje gehouden tot het einde toe op brokken. Denk dat het meer aanleg is, dan alleen het voer.
-
- Zeer actief
Wekelijks heeft weinig zin, je moet dan na iedere maaltijd poetsen. Ik doe het overigens niet, ga ze daar niet steeds mee pesten. Probeer het zelf schoon te houden met een krabbertje en ze krijgen veel te kluiven.
-
- Zeer actief
Wekelijks heeft weinig zin, je moet dan na iedere maaltijd poetsen. Ik doe het overigens niet, ga ze daar niet steeds mee pesten. Probeer het zelf schoon te houden met een krabbertje en ze krijgen veel te kluiven.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Nog nooit gedaan. Ze hebben allemaal goede gebitten, alleen Balou heeft een drama gebit door afslijten van tanden door tennisbal.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Heb het Kay als jonge hond aangeleerd. Heeft wel aanleg van tandsteen, maar na de zoektocht naar juist versvlees en natuurlijk kluifmateriaal heeft hij nu op 7 jarige leeftijd een prima gebit. En al jaren niet meer gepoetst (voor aaihondenproject moest het overigens voor de bezoeken)

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dit. Bij Aiko mag je je rot poetsen, helpt niet. Schrapertje heb ik wel maar ik ben er niet zo handig in en ik zit altijd wel minstens een keer in dat tandvleesFotogravinnetje schreef:Elco eet ook barf. En toch nu al tandsteen... Dus is aanleg ook een belangrijke factor

Hij is nu 7 en mag binnenkort voor de tweede keer een gebitsreiniging ondergaan bij de DA.
Edit: toch nog een poging gewaagd en hoera! Geen uitschuivers deze keer

De hondjes zijn weer als nieuw.
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 03 jan 2016 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Nee nog nooit gedaan, Toots zou dat denk ook niet zo snel toe laten, Tot nu toe heeft de dierenarts er ook nog nooit wat aan hoeven doen. Maar mocht het nodig zijn wordt hij natuurlijk door de dierenarts na gekeken en evt geholpen aan zijn gebit.
Laatste cheq up was voor onze vakantie afgelopen zomer.
In principe krijgen honden genoeg kauw spul en zou het niet nodig moeten zijn.
Aanleg weet ik niet hoor, Ik denk dat het een combi is van verkeerd eten net als bij mensen. Als je veel zoet etc eet en veel koffie drinkt heb je sneller klachten en tandsteen alleen wij hebben niet het gebit om echt te kauwen en te kluiven dus wij moeten poetsen.
Aanleg weet ik niet hoor, Ik denk dat het een combi is van verkeerd eten net als bij mensen. Als je veel zoet etc eet en veel koffie drinkt heb je sneller klachten en tandsteen alleen wij hebben niet het gebit om echt te kauwen en te kluiven dus wij moeten poetsen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, het is een kleine-rasjes-ding.veertje schreef:Het is een markiesjesding zo lijkt het dus.
De hava's moet ik ook checken, het duurt veel langer als je vers voert maar rond de 2 jaar ga je toch vaak wat zien.
Al dat toy-spul heeft dat, ze staan er om bekend.
De grotere honden hoef ik niets bij te doen, die knauwen de zaak zelf schoon.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Dus jij zegt dat barf en gedroogde snacks verkeerd voedsel zijn? Want dat is wat Elco krijgt en toch heeft hij al tandsteen, terwijl hij nog geen twee jaar is en ik regelmatig z'n tanden poets (oké, niet dagelijks, maar wel twee keer of vaker per week).toots schreef:Nee nog nooit gedaan, Toots zou dat denk ook niet zo snel toe laten, Tot nu toe heeft de dierenarts er ook nog nooit wat aan hoeven doen. Maar mocht het nodig zijn wordt hij natuurlijk door de dierenarts na gekeken en evt geholpen aan zijn gebit.