Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Curly Coated Retriever

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Curly Coated Retriever

Ongelezen bericht door veertje »

Hilde schreef:
Nanna schreef:Als trainen het allerhoogste doel is en je wilt een hond die daar perfect bij past denk ik toch dat je uitkomt op de Border Collie.
En niet alle Borders zijn hyperende idioten. Hier in het bos loopt weleens een heel aardige man met een stuk of zes Borders. Trainen is zijn leven, hij heeft zelfs een heel agilityparcours in de tuin staan :LOL:
Die honden luisteren met een griezelige perfectie maar zijn toch gewoon sociaal en weten zich prima te gedragen. Ook dát is namelijk aan te leren, meestal dan.
Dat weet ik hoor :) Ik train zelf een leuke reu, daar zou ik wel een kopietje van willen. Maar de teef die ik train is dan weer heel erg naar naar andere honden, daar moet je met ogen op stokjes lopen. En de andere teef die bij die twee hoort is ook echt niet vriendelijk naar andere honden vind ik. Trainen is niet het allerhoogste doel (ik wil gewoon graag een leuke hond), maar ik ben wél dol op trainen en het liefst volg ik elk weekend workshops en volg ik echt regelmatig lessen. Het gaat nog niet eens per se om overal de beste in te zijn (helemaal niet, zelfs), maar het gaat om het net zo leuk vinden als ik. Ik wil geen hond die regelmatig 'gewoon geen zin heeft in trainen'. Ik wil een hond die eigenlijk altijd denkt :cheer: joepie :cheer:
Wij zoeken dezelfde hond :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Mocht je trouwens kennis willen maken met Laekense Herderfokkers Hilde, dan kan ik je als je wil wel op weg helpen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik snap het wel inderdaad. Een hond moeten motiveren kan ik ook niet zoveel mee :oeps: Hoeft bij de mijne gelukkig ook niet, maar een Border vond ik dan weer doorslaan qua werklust. Al ken ik een aantal showlijn Border reuen die ik wel heel leuk vind. Wel lekker willen werken maar niet dat obsessieve, en ook prima sociaal.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Heavy schreef:
Maeve schreef:Ik snap het wel inderdaad. Een hond moeten motiveren kan ik ook niet zoveel mee :oeps: Hoeft bij de mijne gelukkig ook niet, maar een Border vond ik dan weer doorslaan qua werklust. Al ken ik een aantal showlijn Border reuen die ik wel heel leuk vind. Wel lekker willen werken maar niet dat obsessieve, en ook prima sociaal.
Wat versta je onder doorslaan in werklust?
Dat obsessieve denk ik? Dat is wel wat ik niet leuk vind aan veel Borders. Als je een vinger optilt staan ze alweer voor je neus te pingpongen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Heavy schreef:Ik vraag me af of dat aan de hond ligt of aan de baas. Misschien kan de baas het uitknopje niet vinden?
En aan het type.
Er zit blijkbaar best veel verschil in lijnen.
Overigens ken ik ook een heel leuke hoor, maar dat is meteen wel de enige.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Grappig die vooroordelen over borders.

Ja, drijfgedrag zit er in of je hoopt dat het erin zit. Eerlijk is eerlijk: een border die geen enkele aanleg heeft voor welke vorm van drijven dan ook, vind ik geen border collie. Ze hoeven van mij niet perfect bij de schapen (eenden, ander vee) te kunnen werken maar de wil en aanleg voor het drijven hoort bij het ras. Dat niet willen is hetzelfde als een golden retriever willen die het verrekt om te apporteren, een mechelaar die niet wil bijten etc. En ze zijn er hoor, borders die niet drijven. Ga maar bij de showlijnen kijken, daar zit vaak veel minder tot geen drijfgedrag in. En verder vind ik drijfgedrag prima onder controle te houden en hier lopen ze echt gewoon los. Alleen niet in de woonwijk of bij drukke wegen, dat risico vind ik te groot.

Het hyperen is deels karakter, deels opvoeding. Als je twee ouders hebt die al hyperen en je neemt daar een pup uit, kan je er donder op zegt dat je geen heel rustig pupje krijgt. Daarnaast is een fout die echt veel gemaakt wordt: "ik heb een border collie pupje dus hij moet wat doen.". Nee. Kenji heeft tot op 6 maanden behalve een beetje puppy cursus niks gedaan. De enige oefening die hij kon was heel netjes naar mij kijken. Ik heb heel veel tijd en energie gestoken in rust, contact, focus. En hij hypert niet. Sonic was veel drukker dus daar zijn we dan wel 3 maanden mee bezig geweest om daar een uitknop op te krijgen, maar hij kan nu wel rustig langs de kant liggen wachten als we aan het trainen zijn.

Maar als ik jouw beschrijvingen lees: een hond die overal voor te porren is en die gemotiveerd is door het spelletje op zich en minder puur voor de beloning gaat dan zijn border collies, kelpies (working of australian, beide zit voldoende wil om samen wat met de baas te doen in) helemaal geen gekke suggesties.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Eilfy schreef:Sonic was veel drukker dus daar zijn we dan wel 3 maanden mee bezig geweest om daar een uitknop op te krijgen, maar hij kan nu wel rustig langs de kant liggen wachten als we aan het trainen zijn.
Ik pik dit er even uit hoor, en het spijt me (het is geen aanval), maar Sonic is nou juist een hond die afgelopen week voor mij heeft bevestigt dat ik geen border wil. Hij wilde erg graag met je moeder werken hoor (ik heb jullie woensdagavond tijdens behendigheid gezien), maar om nou te zeggen dat hij rustig aan het toekijken was :19: En hij schoot er uit om mijn pup te drijven. Kan allemaal gebeuren hoor, dat vind ik niet erg, maar zó makkelijk gedrag is het dus niet en daarom wil ik er liever niet aan beginnen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik kan me ook herinneren dat die twee niet samen los konden in huis omdat dan de chaos compleet werd, waardoor ze afwisselend in de bench moesten.
Dat soort dingen vind ik voor mezelf onacceptabel. Honden moeten wat mij betreft in huis gewoon hun gemak houden en gezellig in harmonie samen leven. Voor minder doe ik t niet.
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:
Eilfy schreef:Sonic was veel drukker dus daar zijn we dan wel 3 maanden mee bezig geweest om daar een uitknop op te krijgen, maar hij kan nu wel rustig langs de kant liggen wachten als we aan het trainen zijn.
Ik pik dit er even uit hoor, en het spijt me (het is geen aanval), maar Sonic is nou juist een hond die afgelopen week voor mij heeft bevestigt dat ik geen border wil. Hij wilde erg graag met je moeder werken hoor (ik heb jullie woensdagavond tijdens behendigheid gezien), maar om nou te zeggen dat hij rustig aan het toekijken was :19: En hij schoot er uit om mijn pup te drijven. Kan allemaal gebeuren hoor, dat vind ik niet erg, maar zó makkelijk gedrag is het dus niet en daarom wil ik er liever niet aan beginnen.
Ik heb nooit gezegd dat Sonic altijd rustig zit te kijken, als wij training geven dan zit hij rustig aan de kant te wachten. Maar in een nieuwe omgeving met honden die rennen en een hoop prikkels, nee dan kan hij het niet. Alfy ook niet overigens en dat is geen border collie. En Sonic komt uit een volle werklijn x werk/sportlijn dus daar zit drijfgedrag in. Ook dat heb ik niet ontkent.

Nogmaals, ik zeg niet dat je een border moet nemen maar gezien de rest van je eisenlijstje en wat je ermee wilt, is het wel een ras wat er prima bij zou passen. Drijfgedrag hangt af van de lijn dus dat is niet iets wat je er per definitie bij krijgt.
Paisley schreef:Ik kan me ook herinneren dat die twee niet samen los konden in huis omdat dan de chaos compleet werd, waardoor ze afwisselend in de bench moesten. Dat soort dingen vind ik voor mezelf onacceptabel. Honden moeten wat mij betreft in huis gewoon hun gemak houden en gezellig in harmonie samen leven. Voor minder doe ik t niet.
En ook dat had niet met het ras te maken maar met de leeftijd: een pup van 8 weken + een pup/puber van toen 5.5 maand plus nog 2 andere honden dat was net teveel, zeker in combinatie met Sonic's karakter. Hadden we 2 pups gehad met het karakter van Kenji (die als pup ook tussen 2 honden wel gewoon prima zelf z'n rust pakte) had het wel vanaf moment 1 los gekund.

Inmiddels ligt het allemaal prima samen in de kamer, hoeven we de speeltjes niet weg te doen en ook met z'n allen kluiven is geen enkel probleem.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Paisley
Zeer actief

Eilfy schreef: En ook dat had niet met het ras te maken maar met de leeftijd: een pup van 8 weken + een pup/puber van toen 5.5 maand plus nog 2 andere honden dat was net teveel, zeker in combinatie met Sonic's karakter.
En Sonic is een Border en zijn karakter komt dus niet totaal uit de lucht vallen ;)
Ik herken het wel hoor - Kiwi kan soms ook een behoorlijk opgewonden standje zijn en weet van geen stoppen als ik dr niets van zeg. Soms zit ze snachts apart, omdat ze een pyjama-feestje bouwt (en Mayke en ik houden niet van pyjama feestjes)
Als ik meerdere Kiwi's zou hebben rondlopen van verschillende leeftijden, dan mag je mij afvoeren.
En niet alle Kelpies zijn zo, net als dat niet alle Borders zo zijn. Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden als je dat ras neemt.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Heavy schreef:Zijn teven misschien wat feller bij de Border Collies?
Zeg maar gerust chagrijnig :mrgreen:
Neen, ik ken een aantal leuke teefjes maar een groot deel vind ik lichtgeraakte PMS trutten.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

-Saskia- schreef:
Heavy schreef:Zijn teven misschien wat feller bij de Border Collies?
Zeg maar gerust chagrijnig :mrgreen:
Neen, ik ken een aantal leuke teefjes maar een groot deel vind ik lichtgeraakte PMS trutten.
:LOL:

edit - hier in de buurt lopen er ook een paar, teefjes dus.. zijn idd echt van die lichtontvlambare types. Laatst had Karel er eentje achter m aan. Hij was helemaal niet vervelend, die hond wilde kennismaken en Karel ook, dus ze snuffelen wat aan elkaar, hij loopt door, ruikt nog even en krijgt meteen een snauw. Nou ja, dat kan nog hoor, daar zit niet iedere hond op te wachten. Karel schrok zich de tandjes dus die sprong meteen opzij, duikt die truttekop er gewoon bovenop. Hij op zn rug, die hond weer weg, vervolgens staat ie weer op en liep weer verder, loopt ie gewoon langs haar en weer hetzelfde. Dat vind ik dan wel weer typisch bordercollie, ik moet er met de honden niets van hebben iig :D Matcht van geen kanten met mijn honden. Pom krijgt er ruzie mee, en Charlie hangen ze in zn nekkie
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Heavy schreef:
Marjoleine schreef:
Heavy schreef:
Maeve schreef:Ik snap het wel inderdaad. Een hond moeten motiveren kan ik ook niet zoveel mee :oeps: Hoeft bij de mijne gelukkig ook niet, maar een Border vond ik dan weer doorslaan qua werklust. Al ken ik een aantal showlijn Border reuen die ik wel heel leuk vind. Wel lekker willen werken maar niet dat obsessieve, en ook prima sociaal.
Wat versta je onder doorslaan in werklust?
Dat obsessieve denk ik? Dat is wel wat ik niet leuk vind aan veel Borders. Als je een vinger optilt staan ze alweer voor je neus te pingpongen.
Ik vraag me af of dat aan de hond ligt of aan de baas. Misschien kan de baas het uitknopje niet vinden?
Er wonen hier drie borders in de straat die ook bij de schapen werken . Ze hebben korthaar . Maar ik zie tijdens het wandelen geen abnormaal gedrag . Gewoon ontspannen .
Niet alleen dat. Tollers staan er om bekend dat ze wel werklust hebben, maar mits voldoende beweging in huis rustig zijn. En dat klopt ook. Borders hebben inderdaad dat obsessieve, zodra je opstaat staan ze bij je want misschien wordt er wel weer gewerkt! Daar kan ik niet tegen. En daar heb je als baas wel enige controle over, maar je kan een karakter niet weg-opvoeden. Mijn honden zullen altijd impulsiever en drukker zijn dan de honden van Marjoleine bijvoorbeeld, en de gemiddelde Border is weer de overtreffende trap van mijn Tollers.

Ik vind dat lastig inschatten wanneer je buiten op straat zo'n hond treft trouwens. Coda loopt tegenwoordig keurig naast me als we hier door de wijk lopen. Dat ziet er volledig zen uit, daaruit kan jij niet aflezen hoeveel werklust die hond bezit :wink: Een Border aan het werk vind ik prachtig en onder appél zijn ze ook vast heel relaxed maar dat zegt mij niets over hoe ze in het dagelijks leven zijn.
Hilde
Zeer actief

Hanneke, het was geen aanval. Je zegt nu ook zelf al dat je er aan hebt moeten werken en nog steeds aan werkt. Dat vind ik goed van je. Maar ik WIL niet aan drijfgedrag werken, mijn hart is binnen de kortste keren kapot als mijn eigen hond zich voor auto's zou gooien of puppen zou willen drijven. Dus wil ik geen border collie pup want ze drijven heel erg vaak ongewenst. En een showlijn geeft geen garanties en ook minder zekerheid op graag willen trainen. Er zijn gewoon betere opties :) q
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Hilde schreef:En een showlijn geeft geen garanties en ook minder zekerheid op graag willen trainen. Er zijn gewoon betere opties :) q
Dat een showlijn geen garanties geeft op het drijven klopt helemaal maar qua werken zou je echt een hele grote uitzondering hebben als ze dat niet willen, vol overgave ;-)

Als je trouwens een keer een working cocker wilt zien, die loopt er eentje bij de behendigheid in de B of c klasse. Leuke hondjes. Wel redelijk hyper en stuiter vond ik degene die ik wat beter heb gekend. En zeker niet eenkennig naar anderen (maar dat hoeft geen invloed te hebben op de baasgerichtheid).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Paisley
Zeer actief

Ziet er uit als een leuke hond!
Ik lees heel vaak dat Mechelse herders zo scherp, werklustig en veeleisend zijn. Dat het geen honden zouden zijn waarmee je gezellig in de zomer een druk hondenstrandje opzoekt. En er zijn natuurlijk veel die dat zijn. Maar de mechelaars die ik ken, zijn eigenlijk hele fijne, ongecompliceerde honden. Dit is de teef van vrienden van me, doet echt heel gezellig tegen iedereen. Er wordt niet mee gesport en alleen gewandeld of met de fiets mee. Altijd los.
Vreemden zijn in huis gewoon welkom, en als de deurbel gaat, hoor je haar nauwelijks.
Ze hebben haar als herplaatser en ze doet het fantastisch als huishond-bij-gezin-met-jonge-kinderen :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Oooh wat een leukerd Nanna :I:
Ik heb sinds dit topic twee honden aangeboden gekregen en twee honden zijn zoals dit aan me voorgesteld. Echt heel erg leuk (en zeker de aangeboden honden een hele eer) maar het is te vroeg :( Van mijn ouders mag ik geen tweede hond in huis, dus eerst op mezelf gaan wonen.
Afbeelding
veertje
Zeer actief

Hilde schreef:Oooh wat een leukerd Nanna :I:
Ik heb sinds dit topic twee honden aangeboden gekregen en twee honden zijn zoals dit aan me voorgesteld. Echt heel erg leuk (en zeker de aangeboden honden een hele eer) maar het is te vroeg :( Van mijn ouders mag ik geen tweede hond in huis, dus eerst op mezelf gaan wonen.
Naast mij zijn ze huurwoningen aan het bouwen, er is er nog eentje te huur :engel:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik denk dat een Belgische of Hollandse herder sowieso uitstekend past bij wat jij zoekt. En dat je dat niet aan zou kunnen is onzin. Zo moeilijk is een herder niet, ze maken het je graag naar de zin en met consequent zijn en begrenzen waar nodig, voorkom je vervelend gedrag vrij gemakkelijk.
Hilde
Zeer actief

veertje schreef:
Hilde schreef:Oooh wat een leukerd Nanna :I:
Naast mij zijn ze huurwoningen aan het bouwen, er is er nog eentje te huur :engel:
Beetje ver van mijn werk :mrgreen:
Afbeelding
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Leuk topic Hilde.
Ik vind een behaarde nakerd of laporto inderdaad nog niet eens zo'n gekke optie.
Ik zal maar niet over de poedel beginnen :LOL: dat is 1 en al grapjassen. Na donderdag ben je ook
gelijk afgekickt :schrik: :pffff:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Hey Hilde, ik was er nog niet echt maar las wel mee :wink: en ik wilde steeds tegen je roepen, een mechelaar. En helaas komt dat leuke meisje van Nanna te vroeg, maar ik denk dat een mechelse herder precies in je plaatje past. En ik promoot ze eigenlijk nooit maar denk dat een leuk mechelmeisje je heel goed zou passen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Budkes schreef:Hey Hilde, ik was er nog niet echt maar las wel mee :wink: en ik wilde steeds tegen je roepen, een mechelaar. En helaas komt dat leuke meisje van Nanna te vroeg, maar ik denk dat een mechelse herder precies in je plaatje past. En ik promoot ze eigenlijk nooit maar denk dat een leuk mechelmeisje je heel goed zou passen.
Wat leuk dat je daar aan denkt! Ik vind mechelaars wel leuk, maar vaak behoorlijk gek :schrik: Daar zou ik ontzettend aan moeten wennen! Die borders denken vaak nog wel een beetje na, terwijl ik mechelaars vaak lelijke klappen zie maken omdat ze precies doen wat de baas vroeg alleen dan nog veel fanatieker :F:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hilde schreef:
Budkes schreef:Hey Hilde, ik was er nog niet echt maar las wel mee :wink: en ik wilde steeds tegen je roepen, een mechelaar. En helaas komt dat leuke meisje van Nanna te vroeg, maar ik denk dat een mechelse herder precies in je plaatje past. En ik promoot ze eigenlijk nooit maar denk dat een leuk mechelmeisje je heel goed zou passen.
Wat leuk dat je daar aan denkt! Ik vind mechelaars wel leuk, maar vaak behoorlijk gek :schrik: Daar zou ik ontzettend aan moeten wennen! Die borders denken vaak nog wel een beetje na, terwijl ik mechelaars vaak lelijke klappen zie maken omdat ze precies doen wat de baas vroeg alleen dan nog veel fanatieker :F:
Dan zou toch de Laekense op je lijstje passen (als je er eentje kunt kiezen die niet zo reactief is als Tapas). Die zijn in alles nét wat gematigder dan de Mechelaar, over het algemeen. Moet je er wel eentje uit een sportievere lijn nemen, ik ken er ook die niet vooruit te fikken zijn, maar die komen vaak uit dezelfde lijnen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Haha herkenbaar Hilde. Ik schijn ooit tegen iemand gezegd die op asiel werkte met een border dat ik nooooooit een border zou nemen.... Toen ik Kay had wreef ze mij dat nog even in.... (Tineke, je kent haar mogelijk van het dogtrailteam) en inmiddels heb ik er twee haha.

Ik ben totaal niet rasvast en ik weet niet of er hierna nog weer border komt, al ben ik mij van 1 feit bewust: ik ben wel verslaafd geraakt aan het trainbare en de braafheid. Dat ik niet weet of ik ooit nog met een ander ras uit de voeten kan.

Vergis je niet in de korthaar schotse collie. Dat valt echt tegen. De echte werklust is zeer moeilijk te vinden en alsnog niet met een border te vergelijken. Heerlijke honden hoor, maar de meeste geven er snel de brui aan zodra het gevraagde complex word. Ook de amerikaanse lijnen. Alsnog zeer fijne honden, maar ook maar zeer beperkt in het algemeen.

Het is een afweging die je maakt. Ergens moet je schipperen.

Reuen binnen de borders zijn beduidend makkelijker dan teven. Teven zijn in de regel wel echte chagarijnen.

Sportlijn is overigens niet gefokt op wedstrijden schapendrijven. Er zit binnen de werklijn wel degelijk verschil tussen praktijkhonden (vaak gericht op grotere kuddes) en wedstrijdhonden (die een parcours afleggen met groepjes van ongeveer 5 tot 10 schapen). De sportlijn is te onderscheiden in frisbee/agility. En dan showlijn die je weer meer in de obedience op hoog niveau vind.
Laatst gewijzigd door gyanty op 03 jan 2016 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

En heb je al een beetje beeld kunnen krijgen van de diverse rassen? Je hebt er nu al een paar gezien met de wandelingen. Ben echt heel benieuwd wat het nu uiteindelijk gaat worden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Borders had ze sowieso al genoeg gezien....want ze traint niet alleen met ze, maar 1 x per jaar loopt ze de dogtrail natuurlijk al mee in het border collie team. En tja in dat team zitten niet elkaars grootste vrienden, dus vanuit dat beeld snap ik heeeeel goed dat je nooit aan een chagarijn van een border wil beginnen haha.... :gvd: :tong: :O: :schrik: :goeie:
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Borders had ze sowieso al genoeg gezien....want ze traint niet alleen met ze, maar 1 x per jaar loopt ze de dogtrail natuurlijk al mee in het border collie team. En tja in dat team zitten niet elkaars grootste vrienden, dus vanuit dat beeld snap ik heeeeel goed dat je nooit aan een chagarijn van een border wil beginnen haha.... :gvd: :tong: :O: :schrik: :goeie:
Ik vind er ook altijd een groot verschil in zitten of borders aan het werk zijn (in de breedste zin van het woord) of gewoon vrij lopen. Kenji is als hij met mij aan het werk is naar andere honden toe redelijk een chagrijn. Maar is hij dat niet, daagt hij het liefst de hele troep uit voor een renspelletje en zal het hem redelijk worst wezen met wie of wat hij mag rennen. Oryn was en Sonic is ook een beetje zo, al wil Sonic vanuit onzekerheid nog wel eens eerder uithalen.

Maar goed, het ras moet je wel liggen. Ik krijg altijd gruwelijk jeuk als mensen een border nemen om hoog in de sport te kunnen lopen :blah: en daar zijn ze wel heel geschikt voor maar ze zijn bovenal gewoon huishond. En dan is zo'n "altijd voor je klaar mamma'skindje" lang niet voor iedereen ideaal. Ik vind het heerlijk, kan ook prima handlen met de mindere kanten van de border (veel energie, gevoelig, drijfgedrag, soms wat hyper) maar als je dat niet kan of niet wil, moet je het gewoon niet doen.

En ik denk dat dat laatste bij Hilde het geval is. En dan snap ik wel dat ze kiest voor iets van een fieldtrial lab of een werklijn golden. De wetterhoun zou ik persoonlijk niet doen. Leuke honden maar qua werklust verschillen ze gemiddeld (uitzonderingen daar gelaten want die heb je in ieder ras) niet heel veel van bijv. een beagle. Willen prima maar op hun eigen tempo en binnen hun eigen voorwaarden.

Ben wel benieuwd waar je op uitkomt
Hilde
Zeer actief

Ik ben ook nog steeds heel benieuwd waar ik op uitkom :tongue:
Ik heb me verdiept in de Peruaan en ben naar een behendigheidswedstrijd gegaan waar een (behaarde) Peruaan liep. Onwijs leuke hond en kwam heel goed rond. Maar na even kletsen met de eigenaar en nog wat vraag bij een andere eigenaar lijkt het niet het ras te zijn waar ik nu naar opzoek ben. Hoor toch over hard moeten werken om ze te motiveren en gemotiveerd te houden en ik zoek juist een hond waar dat minder hoeft :)

Op die wedstrijd vielen de Tervuerense en de korthaar collie me positief op hoe ze in het parcours waren. Maar ik vind Tervuerense vaak een beetje neurotische en angstige honden of juist weer niet zo slim. Dus die vallen eigenlijk direct weer af. De korthaar collie blijft nog even in mijn achterhoofd.

Voor de rest ben ik nog steeds bezig met de werklijn golden en labrador, maar voornamelijk de labrador op dit moment. Ik wil nog wat meer informatie en ervaringen met Catalaanse herders. En working cockers en field spaniels blijven in mijn achterhoofd, die vind ik ook erg leuk maar ik ken te weinig ervaringen. Er zijn nog wel meer rassen waar ik naar kijk, maar er zijn er sinds dit topic ook een aantal afgevallen en dat is ook fijn.

De borders ken ik inderdaad nu wel. Ik train er momenteel maar eentje, maar heb ook een ander getraind, dat zijn beiden leuke honden. Maar niet voor eigen, vooral de teef is totaal niet sociaal en de reu wat 'achter de ellebogen'. En ik loop inderdaad mee in het gekke bc team met de dogtrail, maar ik heb me daarin nog niet laten afschrikken :D Ken de borders inmiddels goed genoeg om een beeld te vormen, heb ze ook veel op de hondenschool. Aussies vond ik nooit zo leuk, maar ik ken nu twee echt extreem leuke reuen. En ik train een mini aussie (vermoedelijk kruising chihuahua) en zij is geweldig, met haar heb ik echt een klik. Maar ik heb de neiging voor moeilijke honden te vallen en dat is hier ook weet het geval :mrgreen:

Achja, de zoektocht gaat door :D
Afbeelding
veertje
Zeer actief

Hilde schreef:Ik ben ook nog steeds heel benieuwd waar ik op uitkom :tongue:
Ik heb me verdiept in de Peruaan en ben naar een behendigheidswedstrijd gegaan waar een (behaarde) Peruaan liep. Onwijs leuke hond en kwam heel goed rond. Maar na even kletsen met de eigenaar en nog wat vraag bij een andere eigenaar lijkt het niet het ras te zijn waar ik nu naar opzoek ben. Hoor toch over hard moeten werken om ze te motiveren en gemotiveerd te houden en ik zoek juist een hond waar dat minder hoeft :)

Op die wedstrijd vielen de Tervuerense en de korthaar collie me positief op hoe ze in het parcours waren. Maar ik vind Tervuerense vaak een beetje neurotische en angstige honden of juist weer niet zo slim. Dus die vallen eigenlijk direct weer af. De korthaar collie blijft nog even in mijn achterhoofd.

Voor de rest ben ik nog steeds bezig met de werklijn golden en labrador, maar voornamelijk de labrador op dit moment. Ik wil nog wat meer informatie en ervaringen met Catalaanse herders. En working cockers en field spaniels blijven in mijn achterhoofd, die vind ik ook erg leuk maar ik ken te weinig ervaringen. Er zijn nog wel meer rassen waar ik naar kijk, maar er zijn er sinds dit topic ook een aantal afgevallen en dat is ook fijn.

De borders ken ik inderdaad nu wel. Ik train er momenteel maar eentje, maar heb ook een ander getraind, dat zijn beiden leuke honden. Maar niet voor eigen, vooral de teef is totaal niet sociaal en de reu wat 'achter de ellebogen'. En ik loop inderdaad mee in het gekke bc team met de dogtrail, maar ik heb me daarin nog niet laten afschrikken :D Ken de borders inmiddels goed genoeg om een beeld te vormen, heb ze ook veel op de hondenschool. Aussies vond ik nooit zo leuk, maar ik ken nu twee echt extreem leuke reuen. En ik train een mini aussie (vermoedelijk kruising chihuahua) en zij is geweldig, met haar heb ik echt een klik. Maar ik heb de neiging voor moeilijke honden te vallen en dat is hier ook weet het geval :mrgreen:

Achja, de zoektocht gaat door :D
Om even met de woorden van een fokker te spreken "Langhaar Belgen zijn.. euhh.. gewoon een beetje gek." :LOL: Dat neurotische snap ik wel een beetje, zeker op zo'n wedstrijd. Ik vind dat dan weer van bc's. De laekense vind ik veel kalmer, maar zodra er actie is staan ze klaar.

Leuk topic dit, ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden :D
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”