Er zit echt verbetering in tijdens de puppycursus. Ik denk dat er maximaal 2 tot 3 blaf-momenten geweest zijn, maar het was geen totale paniek en gejank, puur een paar blaffen uit frustratie. Steeds beloond wanneer hij op zijn kleedje lag of zit. Ook reageerde hij goed op de oefeningetjes tussendoor (vooral degene waarbij hij mocht lopen) en deed hij alles uberhaupt met wat meer plezier, zo leek het. Halverwege de les kreeg hij het even te kwaad, maar toen ben ik even met hem naar buiten gegaan (met slecht weer hebben we binnen in een grote zaal les) en toen zat er een grote boodschap dwars. Daarna weer naar binnen met een frisse start was hij meteen weer een stuk rustiger en had hij meer aandacht voor de baas. Ben onwijs trots op hem en vind het super fijn dat deze methodes, hoe simpel ze op het eerste gezicht ook lijken, zo goed helpen.
Op naar de volgende keer.
@duitse herder; Je merkt echt verschil als ze wat te doen hebben. Het koekjes zoeken vind die van ons inderdaad ook helemaal geweldig!
Nu heb ik wel nog een ander 'gekkigheidje'. Sinds twee dagen blaft Mylo naar (zo goed als alle) voorbijgangers, hardlopers en fietsers die we tegen komen met wandelen. Er is niets geks gebeurt in de periode daarvoor wat naar mijn mening daar een aanleiding toe heeft gegeven. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij zich ineens een stuk zelfverzekerder voelt. In een losloopgebied hier in de buurt wandelt hij lekker los met ons mee. dit gaat altijd hartstikke goed en hij loopt netjes mee. Voorheen liep hij met een boogje om voorbijgangers heen of bleef wat achter ons hangen. Nu blijft hij eventjes staan en lijkt hij zich te 'fixeren' op de mensen die ons tegemoed komen lopen, neemt vervolgens een sprint en rent al blaffend op de mensen af. Het is een leuk bolletje wol om te zien, maar hij word steeds groter en ik zie aan de mensen dat ze oprecht schrikken en hier niet van gediend zijn. (logisch, ik zou het zelf ook niet waarderen!) Hardlopers zijn helemaal feest, daar rent hij dan ook nog een poosje achteraan. Fietsers ook. Mensen die een hond mee hebben komen er goed van af, dan gaat alle aandacht naar de andere hond, gaan ze spelen en vergeet hij te blaffen oid.
Aan de lijn vertoond hij dit gedrag helaas nu ook. Hij probeert op de mensen af te rennen, wat resulteert in een hangende hond in de lijn die blaft naar de voorbijganger...
Hebben jullie hier ideeen over hoe ik dit het beste kan voorkomen? Ik las in een ouder topic een methode waarbij je, wanneer je ziet dat de hond zich focust op de voorbijganger, je een stukje rodi worst voor zn neus houd of voor hem op de grond gooit. Zodat hij de voorbijgangers etc met iets positiefs gaat associeren. Is dit een methode waar jullie goede ervaringen mee hebben? Ik ben heel benieuwd. Hem te corrigeren door hem een rukje aan de riem te geven of een ferme Uhhuhh of foei heeft geen resultaat. Ook een commando vragen op dat moment niet, want hij heeft gewoonweg geen aandacht voor je.
Pupjes.... je hebt er je handen vol aan. Maar och wat zijn ze toch lief en wat weten ze je toch weer in te pakken!