Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Principes overboord zetten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Principes overboord zetten?

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik zit een beetje in dubio en eigenlijk als ik naar Shibby kijk weet ik het antwoord wel, maar toch.. ;)

Shib krijgt al een jaar of 10 kvv, laatste jaren voornamelijk Carnibest omdat hij veel andere kvv's niet goed eet. Hij doet het daar opzich prima op. Heeft wel regelmatig periodes dat hij het niet goed wil eten, maar die periodes gaan ook weer voorbij. Zijn ontlasting is opzich ook prima.
De laatste jaren heeft hij met enige regelmaat (ongeveer om de 1,5 jaar) een maagdarmontsteking. Hij kotst de hele boel onder voor een paar dagen, krijgt bij de dierenarts een antibraakmiddel, krijgt een week of 1,5 royal canin gastro intestinal en doet het daarna weer als vanouds.
Na zijn laatste ontsteking zat ik al te twijfelen of ik hem niet beter gewoon op die rc kon zetten en nu hij de afgelopen week wéér een maagdarmontsteking heeft gehad, twijfel ik nog meer.
Shib doet het prima op die brokken, hij eet ze graag en heeft er prima ontlasting mee.

Waarom zou ik hem dat dan niet gewoon geven?

Bij ieder ander die ik spreek wiens hond het goed doet op bepaalde voeding, al komt die voeding niet geheel overeen met mijn opvatting van goede voeding, zeg ik altijd dat goede voeding voeding is waar de hond het goed op doet.
En nu ervaar ik dat zelf en twijfel ik. :Q:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Principes overboord zetten?

Ongelezen bericht door malinois »

Als t beter voor mn hond was kreeg hij dat. Schijnbaar is vers te zwaar voor zn maag...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Gelukkig ben ik zelf helemaal niet van de principes. Lijkt me nogal een zwaar leven.

Miep is groot geworden op Barf (het echte, dus geen KVV), maar nu kost haar dat heel veel moeite. Dus krijgt ze een paar keer per week KVV, of zelfs brok of blik.
Waarom zou je principes hebben, eigenlijk???
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door anniek16 »

Als je Shibby RC gaat geven voldoe ne toch ook aan je eigen principe: 'geef hem waar hij het goed op doet'. Dat lijkt voor hem nu duidelijk RC te zijn. Als ik het lees heb je je keuze al gemaakt en je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen toch? Als Shibby zich er maar goed bij voelt ;)
~Anniek
Shibby
Zeer actief

anniek16 schreef:Als je Shibby RC gaat geven voldoe ne toch ook aan je eigen principe: 'geef hem waar hij het goed op doet'. Dat lijkt voor hem nu duidelijk RC te zijn. Als ik het lees heb je je keuze al gemaakt en je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen toch? Als Shibby zich er maar goed bij voelt ;)
Ja, maar dat is dus ook het stomme. Tegenover een ander ben ik daar heel makkelijk in en als het dan om mijn eigen hond gaat, heb ik er moeite mee omdat ik eigenlijk geloof dat kvv een veel betere voeding is. :Q:

Heb het mezelf maar makkelijk gemaakt en gewoon een grote zak rc besteld. :mrgreen:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Marion. schreef:Gelukkig ben ik zelf helemaal niet van de principes. Lijkt me nogal een zwaar leven.

Miep is groot geworden op Barf (het echte, dus geen KVV), maar nu kost haar dat heel veel moeite. Dus krijgt ze een paar keer per week KVV, of zelfs brok of blik.
Waarom zou je principes hebben, eigenlijk???
Mijn leven is prima hoor, niks op aan te merken.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Anders geef je hem toch (tijdelijk) van allebei?
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje

Ongelezen bericht door anniek16 »

Shibby schreef:
anniek16 schreef:Als je Shibby RC gaat geven voldoe ne toch ook aan je eigen principe: 'geef hem waar hij het goed op doet'. Dat lijkt voor hem nu duidelijk RC te zijn. Als ik het lees heb je je keuze al gemaakt en je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen toch? Als Shibby zich er maar goed bij voelt ;)
Ja, maar dat is dus ook het stomme. Tegenover een ander ben ik daar heel makkelijk in en als het dan om mijn eigen hond gaat, heb ik er moeite mee omdat ik eigenlijk geloof dat kvv een veel betere voeding is. :Q:

Heb het mezelf maar makkelijk gemaakt en gewoon een grote zak rc besteld. :mrgreen:
Haha ik snap je deels wel. Ze staan hier nu ook op KVV en wilde zo divers mogelijk voeren. Minimaal 4 dagen compleet en dan regelmatig een bakje smuldier kip oid. Maar Nowah verdraagt Pens Compleet niet en Katootje de prinses wil de niet complete voeding niet vreten.
Dus nu krijgen ze saai altijd Vlees Compleet. Weg diversiteit maar zij zijn in ieder geval tevreden.

Goed dat je besteld hebt. Nu maar voeren en hopen op geen vervelende maagontstekingen meer en een happy shibby :I:
~Anniek
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Als jij je principes niet meteen helemaal overboord wilt gooien, kun je kijken hoe hij het op half brok en half KVV doet? Mijn honden hebben ook een tijdje 's morgens brok en 's avonds KVV, ging hier prima. :D
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Gewoon overzetten op RC
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik heb ook over moeten stappen naar brokken. Vond ik ook een lastige keuze maar ik gelukkig is het overduidelijk dat Bo het er veel beter op doet.
Dus dan moet het maar.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Shibby schreef: Heb het mezelf maar makkelijk gemaakt en gewoon een grote zak rc besteld. :mrgreen:
:ok: Zodra je last krijgt van je eigen principes kun je ze prima heroverwegen. Kijk daar, een nieuw principe :engel:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Lekker over zetten :ok:

Toen Rimpel in de zomer van 2013 problemen met zijn lever kreeg kreeg ik een paar proefzakjes Rojaal Konijn Hepatic mee van de dierenarts
Die oplichter vrat het binnen een paar seconden op :oeps: :goeie: :LOL:
Ik heb staan snikken van het lachen in de keuken en voelde me lichtelijk genaaid hoor.
Ik had hem op zijn 2 e overgezet van brok naar KVV en daarna door naar zelf samenstellen en was en ben ervan overtuig dat het het beste is voor veel honden.
Een lastige eter was hij altijd al en bij vlagen was hij dat op zelf samenstellen ook maar ik hield stug vol omdat ik hem wel mooi op gewicht kreeg en hield en hij nagenoeg geen heftige huidproblemen meer had.
Maar ja...toen werd hij ziek

En toen stond ik 2 dagen later met een enorme zak Rojaal Konijn onder mijn oksel bij de dierenarts op de parkeerplaats :schrik: :LOL:
Ik stond daar echt schuchter om me heen te kijken met die krakende zak, voelde me "betrapt" of zo
Sloeg natuurlijk nergens op maar ja, ik voelde het als verrraad naar mijn principes en mijn stellige overtuiging dat ik nooit meer een hond op brok zou zetten.

Maar ik moet zeggen...toen Rimpel het vrat alsof het snoep was, hij zienderogen opknapte op de medicijnen en vrolijk zijn bak leegvrat was ik binnen een week helemaal van dat gevoel af.
Het jeukte me minder dan minder wat hij vrat...
Al zou hij krantenpapier hebben gevroten... als hij dat zijn laatste maanden wilde eten dan was het maar zo...
Dikke pret heb ik er uiteindelijk om gehad en ik ben zelfs gaan sparen voor korting bij Rojaal Konijn :Q: :engel:

ANyway. Rimpel heef het nog uitgezongen tot november en hij was zo "lief" om er tussenuit te knijpen op het moment dat de zak bijna leeg was :engel: :I: Scheelde toch weer tegen de EUR 60 hahahahaha
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Gewoon op de RC zetten hoor ;) En dan kun je misschien snacks van (gedroogde) Carnibest tussendoor geven voor je eigen gevoel?
hondje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier

Ongelezen bericht door hondje »

Herkenbaar. Gewoon je gevoel volgen en naar je hond kijken. Dier moet plezier er in houden.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb ooit die worsteling gehad met mezelf alleen ik ben iets minder koppig en ging al snel de goede kant op, ook al wat het in de tijd dat ver echt :cheer: was..... en ik snap dat je voor jezelf even moet slikken- een overtuiging opzij zetten , maar je wist het antwoord al en handelt erna, - goesso
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Als die RC je tegen staat zoek je toch gewoon een brok die beter bij jouw idee van goed voer past?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

dagmar88 schreef:Als die RC je tegen staat zoek je toch gewoon een brok die beter bij jouw idee van goed voer past?
Waarom zou je dat doen als Shibby het goed doet op deze brok? Dat is schijnbaar het beste voer voor Shibby, dus geef je hem dat, lijkt me niet zo moeilijk en ga je niet weer zitten uitzoeken waar hij misschien ook tegen kan, met de kans dat hij weer een maagontsteking krijgt?? Lijkt me niet erg verstandig. Zoals meerderen hiervoor al schreven, goed voer voor de hond is waar de hond het goed op doet.
dagmar88
Zeer actief

Neeltje schreef:
dagmar88 schreef:Als die RC je tegen staat zoek je toch gewoon een brok die beter bij jouw idee van goed voer past?
Waarom zou je dat doen als Shibby het goed doet op deze brok? Dat is schijnbaar het beste voer voor Shibby, dus geef je hem dat, lijkt me niet zo moeilijk en ga je niet weer zitten uitzoeken waar hij misschien ook tegen kan, met de kans dat hij weer een maagontsteking krijgt?? Lijkt me niet erg verstandig. Zoals meerderen hiervoor al schreven, goed voer voor de hond is waar de hond het goed op doet.

Omdat ik vreselijk onverstandig ben en niets van voer weet, vandaar ook deze enorm rare vraag :ok:

Zou er vanuit gaan dat hij vers niet goed verteert en hem net zo makkelijk op één van de betere (graanvrije) merken zetten.
Ivanneke
Actief
Mijn ras(sen): Herderig, Kangalachtig en een knappe kruising

Ongelezen bericht door Ivanneke »

Shibby schreef: .... en als het dan om mijn eigen hond gaat, heb ik er moeite mee omdat ik eigenlijk geloof dat kvv een veel betere voeding is. :Q:
Die logica ontgaat me even als je weet dat je hond met enige regelmaat maag-darmontstekingen krijgt op kvv :roll:
Shibby schreef:Heb het mezelf maar makkelijk gemaakt en gewoon een grote zak rc besteld. :mrgreen:
Lijkt me een verstandig en logisch besluit :ok:
Afbeelding
Neeltje

dagmar88 schreef:
Neeltje schreef:

Omdat ik vreselijk onverstandig ben en niets van voer weet, vandaar ook deze enorm rare vraag :ok:

Zou er vanuit gaan dat hij vers niet goed verteert en hem net zo makkelijk op één van de betere (graanvrije) merken zetten.
Nee, vers daar krijgt hij maagontstekingen van. Ze heeft een RC brok aanbevolen gekregen van de DA en daar doet Shibby het nu goed op. Waarom zou ze dan op zoek gaan naar een andere brok???
dagmar88
Zeer actief

Neeltje schreef:
dagmar88 schreef:
Neeltje schreef:

Nee, vers daar krijgt hij maagontstekingen van. Ze heeft een RC brok aanbevolen gekregen van de DA en daar doet Shibby het nu goed op. Waarom zou ze dan op zoek gaan naar een andere brok???
Je meent het.

x 2
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik herken het hoor, hier ook een hond die niet tegen vers kan. Ik heb werkelijk van alles geprobeerd aan vers uitsluitdiëten maar zijn maag/darmen kunnen het niet aan :19: Nu kon hij ook niet tegen dierenarts brokken :engel: Maar hij kan ook absoluut niet tegen merken als TotW en Orijen met hoge eiwit/vet gehalte.
Diem krijgt van het merk Wolfsblut de variant Cold River. Dit is een granenvrije variant met vis als eiwitbron maar in verhouding wel meer koolhydraten en minder eiwit dan de 'verantwoorde' varianten/merken die beter bij mijn idee van goed voer passen. Verder zitten er geen chemische toevoegingen of rotzooi in wat je wel bij RC of Hill's verwacht. Een mooie middenweg voor mijn principes :wink:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Neeltje schreef:
dagmar88 schreef:
Neeltje schreef:

@Neeltje; De rc brok was op eigen vraag richting de dierenarts, omdat hij daar in het verleden heel goed op reageerde na een maag/darmontsteking. De dierenkliniek is zelf verkooppunt van Carnibest :engel:

Dagmar, ja ik heb ook wel na zitten denken om hem dan op een andere (graanvrije) brok over te zetten, maar ach hij doet het echt super op die rc waarom zou ik dan eigenlijk nog gaan veranderen.
Ik heb een jaar of 2 geleden wel gekeken naar graanvrije brokken, maar dat was toen al best een crime. Van Orijen scheet hij bergen stront, totw vind ik flink aan de prijs en purizon deed hij het opzich prima op, maar had hij moeite met ontlasten (beginnende perineale hernia) en met de paraffine eroverheen wilde hij die brokken niet eten.
De RC eet hij met heel veel smaak, zijn ontlasting is perfect en moeiteloos, ook zonder paraffine. (ik heb ineens een hond die weer maar 1 keer per dag een prima drol legt, ipv iedere wandeling 1 of 2)

En heel eerlijk, als hij bij wijze van 5 was geweest had ik het nog een andere verhaal gevonden. Shib wordt over 9 dagen 12, het zal me ook eigenlijk aan m'n reet roesten wat hij eet, zolang hij het er maar goed op doet en het met smaak op eet. En dat is nu met de RC het geval.
En daarmee wil ik totaal niet suggereren dat het niet belangrijk is voor een oudere hond om goede voeding te krijgen en daar over na te denken, maar hij doet het nu gewoon super goed op die rc dus wie ben ik dan om vanuit mijn principes of overtuigingen hem ander voer te gaan geven als hij het super doet op wat hij nu krijgt.
Afbeelding
Neeltje

Shibby schreef:
Neeltje schreef:
dagmar88 schreef:
Neeltje schreef:

@Neeltje; De rc brok was op eigen vraag richting de dierenarts, omdat hij daar in het verleden heel goed op reageerde na een maag/darmontsteking. De dierenkliniek is zelf verkooppunt van Carnibest :engel:

Dagmar, ja ik heb ook wel na zitten denken om hem dan op een andere (graanvrije) brok over te zetten, maar ach hij doet het echt super op die rc waarom zou ik dan eigenlijk nog gaan veranderen.
Ik heb een jaar of 2 geleden wel gekeken naar graanvrije brokken, maar dat was toen al best een crime. Van Orijen scheet hij bergen stront, totw vind ik flink aan de prijs en purizon deed hij het opzich prima op, maar had hij moeite met ontlasten (beginnende perineale hernia) en met de paraffine eroverheen wilde hij die brokken niet eten.
De RC eet hij met heel veel smaak, zijn ontlasting is perfect en moeiteloos, ook zonder paraffine. (ik heb ineens een hond die weer maar 1 keer per dag een prima drol legt, ipv iedere wandeling 1 of 2)

En heel eerlijk, als hij bij wijze van 5 was geweest had ik het nog een andere verhaal gevonden. Shib wordt over 9 dagen 12, het zal me ook eigenlijk aan m'n reet roesten wat hij eet, zolang hij het er maar goed op doet en het met smaak op eet. En dat is nu met de RC het geval.
En daarmee wil ik totaal niet suggereren dat het niet belangrijk is voor een oudere hond om goede voeding te krijgen en daar over na te denken, maar hij doet het nu gewoon super goed op die rc dus wie ben ik dan om vanuit mijn principes of overtuigingen hem ander voer te gaan geven als hij het super doet op wat hij nu krijgt.
En dan is het voor Shibby gewoon het beste voer wat er is voor hem. Dat is voor mij de belangrijkste reden welk voer ik aan mijn dier geef. Beter kan dan toch niet. Lotje staat sindskort ook weer op brok en haar vacht ziet er stukken beter uit en ook haar ontlasting is beter. Ze krijgt nu ook een RC brok, de gewone medium adult.
dagmar88
Zeer actief

Shibby schreef: En daarmee wil ik totaal niet suggereren dat het niet belangrijk is voor een oudere hond om goede voeding te krijgen en daar over na te denken, maar hij doet het nu gewoon super goed op die rc dus wie ben ik dan om vanuit mijn principes of overtuigingen hem ander voer te gaan geven als hij het super doet op wat hij nu krijgt.
:ok: :mrgreen: Nou, next.

Voor zachtere ontlasting kun je ook psylliumvezels geven, mocht dat nodig worden.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Royal Canin maakt over het algemeen ook gewoon prima brok. Natuurlijk heeft de commercie zijn prijs (letterlijk) maar daar staat ook het groot inkopen tegenover. Wat ook zijn prijs heeft zijn de vele (diervriendelijke!) dierproeven die zij doen om de kwaliteit van hun voer zo hoog mogelijk te krijgen. Ik ben op het proefdiercentrum geweest en zou met gerust al mijn dieren daar achterlaten, echt een geweldige verzorging en geen sterfproeven.

één van RC sterke punten is dat ze alle granen echt goed ontsluiten en dat ze de eiwitten zeer verteerbaar maken (door hydrolise, isolatie en selectie) waardoor er relatief weinig eiwitten nodig zijn (minder belastend voor de nieren en het milieu). Daarnaast zijn ze echt goed in medische voeding maken. Ook de rasgerichte voeding waar zo vaak op gezeken wordt hebben echt een logische onderbouwing als je er dieper naar kijkt, alleen moet je dan wel weten waar je naar moet kijken. Labradorvoeding is namelijk heel geschikt voor alle koperstapeling(risico)dieren die gevoelig zijn voor overgewicht. Maar als je dat op je verpakking zet bereik je niet je doelgroep.
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Hier ook een fan van vers, maar één van mijn honden kan er gewoon echt niet tegen. Constant diarree en allerlei buik-ellende. Daarna nog een hele tijd brok en vers samen gevoerd, maar uiteindelijk doet ze het gewoon veel beter op brok, dus ik ben weer terug op Dog Lovers Gold.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik heb hetzelfde met Isa. Ik ben ook voor vers. Maar Isa kan er de laatste tijd niet zo goed meer tegen. Ze voelt zich dan niet lekker, heeft diarree etc.
Ik heb dus maar gekozen om Isa maar geen vers meer te geven. Ik vind het wel zielig want ze vindt het heeeeeeerlijk, maarja het is zo zielig ook als ze buikpijn heeft en een beetje sneu is. Ze krijgt nu dus maar weer een goede graanvrije brok.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou ook een beetje minder fanatiek worden met die principes :D
Ik neem aan dat je zelf ook geen voedingsmiddelen eet wat je ziek van gaat voelen, ook al zou het op papier gezond moeten zijn.

Het is goed om een beetje na te denken over wat je je hond geeft, maar ik vind dat mn hond daarin altijd leidend moet zijn - als ze ergens niet tegen kunnen, krijgen ze wat anders.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”