Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gt gezocht

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Gt gezocht

Ongelezen bericht door Paisley »

Heavy schreef:Het zit hem niet in het afstand maken denk ik hoor . Ik zag eerste kerstdag een ouder stel met een Border Collie . Ik zag ze lopen en dacht nog : zo die durven .

Ze liepen een berg op waar aan de onderkant een ronde vijver lag .
De man gooide een bal met ballenwerper in het water en stuurde de border links of rechts de vijver om.
Ik heb een tijdje staan kijken en dacht tja dat kan natuurlijk ook :idea:

Die hond had de tijd van zijn leven werd links en rechtsom gestuurd en rende de vijver vele keren helemaal om en de baasjes werden niet moe . Misschien kan je haar zoiets ook leren een soort cirkeltraining .
Natuurlijk kan het een goede uitlaatklep zijn. Toch is hierbij heel veel opwinding. En als die opwinding niet bekoeld is bij thuiskomst, kan die opwinding omslaan in negatieve opwinding.
Bij mijn honden werkt het beter om 2 uur lang door de bossen te struinen. Dat is lichaamsbeweging op een ontspannen manier. Als ik dan thuis kom, gaan ze gelijk rusten. Als ik thuis kom na een opwindend spelletje frissbeën of schapendrijven, dan stuitert Kiwi eerst nog 10 min het huis door voordat ze de rust weer terug vind.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik herken wel veel in je verhaal. Mila is ook een enorm geluidsgevoelige hond met veel pit en energie.
Wat ik bij Mila heb gemerkt als het om haar geluidsangst gaat, is dat ik er direct wat mee moet doen. Dat was even zoeken, omdat mijn eerste impuls was: gewoon normaal doen, dan ziet ze dat ik kalm ben en dat er niets aan de hand is en dan snapt ze dat er niets aan de hand is. Maar dat werkt bij Mila totáál niet. Voor haar is er namelijk wél wat aan de hand en als ik er niet direct iets mee doe, maakt ze het groter, blijft ze erin hangen en stapelt ze angstje op angstje tot het verzandt in totale paniek, koppelt al die angstjes ook nog eens aan de omgeving waarin het plaatsvond en/of aan iets wat ervoor of erna gebeurde, etc.

Mila is wel heel makkelijk door voer of spelen te motiveren en bij haar helpt het om direct bij enige schrik- of angstreactie met counter conditioning de angst om te buigen. Reageert ze op een piepende deur? Dan ga ik op datzelfde moment meteen met counter conditioning met die deur aan het werk en is er in bijna alle gevallen na vijf minuten niets meer aan de hand. Doe ik dat niet, dan kan ik ervan uitgaan dat na een uur die hele deur eng is, na een dag alle deuren en dat ze niet meer in gangen durft waar deuren zijn, etc. Soms heb ik twee of drie sessies counter conditioning nodig, maar dan is het ook helemaal geen probleem meer.
Nu heb jij hier niet direct wat aan omdat Cena al helemaal in die spiraal zit, maar ik schrijf het toch maar omdat ik het wel heel erg herken.

Verder sluit ik me ook aan bij wat Laeken zegt. Mila móet iets samen met mij kunnen doen, opdrachtjes kunnen uitvoeren, een uitlaatklep hebben voor die energie, en dan heeft ze überhaupt een veel lager stressniveau en komt ze dus ook veel minder snel op het punt dat ze een angstje ontwikkelt. Dan is het gewoon een kalme en makkelijke hond. Ik moet bij haar wel altijd goed letten op een balans tussen inspanning en ontspanning. Want ook juist als ik haar te veel te doen geef is ze constant hyperalert, waardoor ze ook alles hoort en ziet en daar uiteraard ook weer op reageert. Dus een dagelijkse lange losloopwandeling waarbij ze niet te veel prikkels krijgt en gewoon ontspannen kan zijn, heeft zij ook wel echt nodig.
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Heel fijn en heel helpend. We gaan voort met ballenwerper en bal op pad. Ze is een wáárdeloze speurhond én een wáárdeloze herder haha ze komt gerust met een tak terug als ik een bal gooi :eek: maar vooruit, ze is bezig! En ze lijkt direct al kalmer overdag :ok:
Fietsen is lastig met kind en twee honden. Waarvan Cena alleen maar vooruit wil en Henk liever lui dan moe is. Ik heb een kar en Paul heeft beloofd de banden daarvan te fixen zodat kind en Henk in de kar kunnen en Cena langs de fiets. Dan durf ik het wel aan. Paul fiets nu wel geregeld met alleen Cena, maar dat levert weinig voordeel op denk ik. Ze vindt 1 tempo lopen heerlijk. Naar balletjes speuren kost meer energie :ok:

Ik ben wel benieuwd hoe dat counter conditioneren precies zou moeten. Heb er wel eerder van gehoord maar hoe ik dat dan precies goed aanpak?
RIP Cena :roos:
    laeken
    Zeer actief
    Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

SannePP schreef:Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Heel fijn en heel helpend. We gaan voort met ballenwerper en bal op pad. Ze is een wáárdeloze speurhond én een wáárdeloze herder haha ze komt gerust met een tak terug als ik een bal gooi :eek: maar vooruit, ze is bezig! En ze lijkt direct al kalmer overdag :ok:
    Fietsen is lastig met kind en twee honden. Waarvan Cena alleen maar vooruit wil en Henk liever lui dan moe is. Ik heb een kar en Paul heeft beloofd de banden daarvan te fixen zodat kind en Henk in de kar kunnen en Cena langs de fiets. Dan durf ik het wel aan. Paul fiets nu wel geregeld met alleen Cena, maar dat levert weinig voordeel op denk ik. Ze vindt 1 tempo lopen heerlijk. Naar balletjes speuren kost meer energie :ok:

Ik ben wel benieuwd hoe dat counter conditioneren precies zou moeten. Heb er wel eerder van gehoord maar hoe ik dat dan precies goed aanpak?
    Wat goed dat het nu al wat lijkt te helpen en dat je er echt mee aan de gang gaat. Volgens mij ligt daar het grootste deel van je oplossing al hoor. Ik verwacht dat als ze zo vooruit wil ze dat ook echt even nodig heeft. En als dat allemaal wel lukt op termijn zal ze vanzelf rustiger worden en meer in balans. Dat is wat ik denk. De scherpste kantjes krijg je er dan wel uitgetraind. Ik zou niet trainen aan het gedrag voordat ik de hond eerst zelf meer in balans had. Persoonlijk dan. Puur omdat je met trainen ook soms iets kapot maakt dat nog heel is. Bv aandacht geeft aan dat gedrag. Zolang dat gedrag vanuit veel motivatie komt is het lastig weg te krijgen. Zodra ze in balans is en genoeg beweegt en doet zal je dat gedrag met veel minder training en veel minder energie weg krijgen. Dat lijkt mij persoonlijk beter. :wink:
    Afbeelding
    LongFields
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
    Peruaanse Kelpie Mojo
    Kelperuaan Kiitos
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zo te lezen heb je al een flink aantal heel zinnige adviezen en nuttige tips gehad, en gaat het door enkele ervan al wat beter.
    Ik zag ook iemand die schapendrijven noemde en dat is ook waar ik aan dacht. Het zou best kunnen dat ze hierdoor haar onrust kwijtraakt, omdat ze dan haar instinct helemaal kan volgen. Heb je daar al eens aan gedacht? Eventueel zou je dan de training als het qua gezondheid voor jou te inspannend is aan de trainer over kunnen laten.
    Wie weet is dit voor haar net het ontbrekende puzzelstukje.
    ranetje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

SannePP schreef:Ik ben wel benieuwd hoe dat counter conditioneren precies zou moeten. Heb er wel eerder van gehoord maar hoe ik dat dan precies goed aanpak?
    Lees dit eerst even.KLIK
    Daarna kijk je of je nog meer wilt weten :ok:
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    Time bestows the gift and steals it in the process."
    (citaat van George Evans)
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

Schapendrijven zit hier nergens in de buurt
    Behalve in moergestel maar die eisen dat we daar dan staat de gehoorzaamheid 1 en 2 doen maar die hebben we elders al twee keer gedaan :(
    RIP Cena :roos:
      Paisley
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
      Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

SannePP schreef:Schapendrijven zit hier nergens in de buurt
      Behalve in moergestel maar die eisen dat we daar dan staat de gehoorzaamheid 1 en 2 doen maar die hebben we elders al twee keer gedaan :(
      Weet je t zeker? Want meestal staat het helemaal los van de hondenschool en wordt er niet mee geadverteerd. De trainers die ik hier in de buurt ken, geven kleinschalig en hobbymatig training of is het een nevenactiviteit van een begrazingsbedrijf.
      Om dit soort adresjes te vinden, is het het beste om met mensen te spreken die drijven of een schaapsherder die met honden werkt.
      Afbeelding
      Tamara/Bayko
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Adres in Hilvarenbeek:

http://onswaaj.nl/

Trainen normaal gesproken met borders, maar misschien is Cena als halve border ook wel welkom.
      Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
      Afbeelding
      In liefdevolle herinnering:
      Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Oo Thanks!