Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vaccinatie show

Moderator: moderatorteam

Annika
Actief
Mijn ras(sen): keeshond
Aantal honden: 2

vaccinatie show

Ongelezen bericht door Annika »

Stomme vraag misschien maar is het verplicht om je hond te enten voor een show? Ik kan het niet vinden in de regels.Mijn hond is panisch voor de dierenarts en hij zou eigenlijk volgende week weer aan de beurt zijn voor enting.

Vorig jaar heb ik hem laten enten een week voor de show in Eindhoven en daar was hij bang voor de keurmeester ik denk dat dat door de vervelende ervaring was bij de dierenarts dus het liefst ent ik hem na de show pas.

Nou weet ik dat ze niet of nauwelijks controleren maar stel dat ik gecontroleerd word... worden we dan gelijk naar huis gestuurd? :scratch:
Cinnepin
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerenfox en border collie

Re: vaccinatie show

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Ik weet het niet, maar ik denk haast van wel. Vaak is dat toch de plicht op plaatsen waar veel honden bij elkaar komen?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Moet hij nu weer de cocktail? Of heeft hij die vorig jaar gehad?
Voor een show is alleen de cocktail verplicht (heeft geldigheid van 3 jaar) of titerbepaling. Als je niet kunt aantonen dat je hond voldoende beschermd is, kun je inderdaad weggestuurd worden
Annika
Actief

Hij is pas 2 jaar geworden dus ik denk kleine cocktail. Is kennelhoest sowieso niet verplicht? Bij die neus enting moest hij namelijk echt met snuitje om in de houdgreep en heeft hij uit angst zn anaal klieren geleegd. Nou ben ik niet flauw met mn honden maar ik wil hem niet onnodig zo angstig maken.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Voor shows is kennelhoest niet verplicht. Maar als je hond in aanraking geweest is met een hond met kennelhoest, hebben ze wel graag dat je weg blijft ;) Staat overigens ook in de voorwaarden bij de show die je moet accepteren bij het inschrijven. Dus die zou ik nog eens even doorlezen
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

waarom laat je hem niet titeren, dat is ook toe gestaan op shows.

Ellen
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, als je een titeruitslag hebt waar uit blijkt dat hij voldoende geënt is is dat ook goed :ok:
Maar ik betwijfel of de angst bij de keurmeester daar vandaan komt, klinkt niet logisch. Je hebt er op zo'n korte termijn niet veel aan maar ik zou ringtraining met hem gaan volgen om hem te laten wennen aan het showen en de keurmeester.
Annika
Actief

Yuki en ik doen ringtraining dus dat is het probleem niet. Hij is vrij wantrouwig naar vreemde mensen dat zit erin en krijg ik er niet uit getraind helaas.

Door dat gedoe bij zn bek met de kennelhoest mocht ik in de eerste dagen erna ook zelf niet in zn bek kijken zonder hem te dwingen... Gelukkig was dat na een paar dagen weer beter.

op de show in Eindhoven is de keurmeester vrij dominant boven hem gaan hangen waardoor hij weer in de stress schoot en ik ook niet meer zijn tanden kon laten zien omdat hij achteruit bleef lopen.

Ik heb een paar maanden daarna nog een show met hem gelopen en daar was de keurmeester heel vriendelijk en rustig en liet Yuki zn tanden wel netjes zien.

Het zal inderdaad een samenloop van omstandigheden zijn dus zowel de ervaring van de dierenarts als de dominante houding van de keurmeester.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Titerbepaling elk jaar laten doen en als die aanwijst dat je hond beschermt is, is dat geldig, vindt de RvB.
Afbeelding
Annika
Actief

Ik ga me eens verdiepen in titerbepaling.... Bedankt voor de reacties!
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Voor een titerbepaling moet je bloed laten prikken. Zit je nog met een bezoek aan de dierenarts. En voor kennelhoest bestaat geen titertest.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

kipo schreef:Voor een titerbepaling moet je bloed laten prikken. Zit je nog met een bezoek aan de dierenarts. En voor kennelhoest bestaat geen titertest.
Maar een kennelhoest vaccinatie is ook niet verplicht op show :ok:
Hilde
Zeer actief

kipo schreef:Voor een titerbepaling moet je bloed laten prikken. Zit je nog met een bezoek aan de dierenarts. En voor kennelhoest bestaat geen titertest.
Nou, het naaldje voor bloed laten prikken is lang niet zo spannend als een echte enting. Vaak merken honden het amper als je even voert tijdens het prikken. Het gaat echt om een heel klein beetje bloed.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Oké dat scheelt weer, maar als de hond van ts het laatste bezoek aan de dierenarts zo verschrikkelijk vind, betwijfel ik of hij bloedprikken zo'n goed idee vind.
Hilde
Zeer actief

kipo schreef:Oké dat scheelt weer, maar als de hond van ts het laatste bezoek aan de dierenarts zo verschrikkelijk vind, betwijfel ik of hij bloedprikken zo'n goed idee vind.
Mijn hond vindt DA's niet oké, maar met voeren was er geen probleem bij het bloedprikje. Ik zeg niet dat dat zo is bij de hond van TS, maar mijn hond vond het bloedprikje iig minder erg dan normaal bij de DA.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Niet oké is niet hetzelfde als panisch.
Bovendien, als de hond van ts nu 2 is, hoeft hij naar alle waarschijnlijkheid alleen lepto, de overige componenten van de cocktail zijn sowieso 3 jaar geldig (mits met het juiste merk geënt ) en dan hoeft hij ook niet getiterd.
Hilde
Zeer actief

kipo schreef:Niet oké is niet hetzelfde als panisch.
Bovendien, als de hond van ts nu 2 is, hoeft hij naar alle waarschijnlijkheid alleen lepto, de overige componenten van de cocktail zijn sowieso 3 jaar geldig (mits met het juiste merk geënt ) en dan hoeft hij ook niet getiterd.
De lepto is sowieso een enting waar je wel honderd keer over na moet denken of je hem in je hond gaat zetten, ik weiger die te laten zetten. Ook qua prik heftiger dan een titer. Ik schrijf 'niet oké', maar ik bedoel 'hij vindt een dierenarts mooier met gaatjes'. Hij draagt altijd een muilkorf als we naar de DA gaan, maar we zijn er sinds 2013 niet meer geweest, behalve om te wegen en te oefenen met de geur daar.
Afbeelding
Annika
Actief

Yuki raakt volledig over de zeik van de dierenarts... Daar krijg je nog geen biefstuk in op zo een moment. En is het niet zo dat ze zijn poot moeten scheren om bloed te prikken voor de titerbepaling?
kipo
Zeer actief

Joh, kijk eerst even in zijn entboekje op welke datum de enting verloopt. Is dat dit jaar, dan kijk naar het stickertje. Is dat van Nobivac of Vanguard, dan zijn hondeziekte, parvo en hepatitis 3 jaar geldig en ga je met je boekje naar je dierenarts en vraag je om dat ook zo in te vullen en klaar ben je.
En stel nou dat het toch echt moet, dat enten, geen neusdruppel is al veel minder stress en evt haal je Adaptil tabletjes
Hilde
Zeer actief

Annika schreef:Yuki raakt volledig over de zeik van de dierenarts... Daar krijg je nog geen biefstuk in op zo een moment. En is het niet zo dat ze zijn poot moeten scheren om bloed te prikken voor de titerbepaling?
Nee, in principe hoeven ze niet te scheren, nee. En misschien een idee om te trainen als hij zo over de zeik is, je zult de DA maar eens nodig hebben. Eventueel (tijdens training of bezoek) ondersteunen met Bach Bloesem/Valeriaan?
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Annika schreef:Yuki raakt volledig over de zeik van de dierenarts... Daar krijg je nog geen biefstuk in op zo een moment. En is het niet zo dat ze zijn poot moeten scheren om bloed te prikken voor de titerbepaling?
Ik ben naar Tannetje Koning gereden om mijn honden te laten titeren.
Heel relaxed, ze konden gewoon los bij haar in de praktijk lopen.
Tannetje zelf is ook heel rustig. Er hoeft niet worden geschoren.
Het prikje was echt heel snel gedaan.
Ik denk dat mijn honden voor hun hele leven genoeg stoffen in hun lichaam hebben.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
kipo
Zeer actief

Odi schreef:
Ik denk dat mijn honden voor hun hele leven genoeg stoffen in hun lichaam hebben.
Het. Hoeft. Niet.
Normaal gezien hoeft een hond van 2 alleen de lepto en die kun je niet titeren.
De enige vraag hier is of lepto verplicht is voor de show.
ChantalTY
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChantalTY »

kipo schreef:
Odi schreef:
Het. Hoeft. Niet.
Normaal gezien hoeft een hond van 2 alleen de lepto en die kun je niet titeren.
De enige vraag hier is of lepto verplicht is voor de show.
Mijn honden zijn getiterd en krijgen geen lepto. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en we komen toch vrij regelmatig op show.
Afbeelding

Groetjes Chantal, Yara en Lucy!

Dag lieve Tyke.. Ren maar fijn met je bal

http://www.hawbucks.nl
Annika
Actief

Vaccineren moet wel lukken denk ik zolang ze maar niet weer bij zn bek of daar in de buurt moeten zijn.

Yuki heeft veel problemen met zn gebit gehad en in eerste instantie zijn we bij een dierenarts geweest die een verkeerde beslissing heeft genomen waardoor Yuki veel pijn en gedoe heeft gehad.

We zijn bezig met dierenarts training maar dat kost tijd en dat is niet opgelost voor de show in Eindhoven. We gaan heel regelmatig even wegen en een aaitje en koekje halen van de assistentes dit gaat nu goed totdat ik een behandelruimte in ga... Yuki heeft zelf niks gehad afgelopen jaar maar de kat en andere hond wel en dan gaat hij mee naar de dierenarts mijn vriend gaat dan ook mee en hij kan hij zich dan volledig op Yuki richten en er gebeurd niks "engs" met hem.
Xella
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xella »

Kan het gebit wel getoond worden op de show dan ?
Groetjes Marjon en een poot van,Xella,,Unoxi,Izzie,Lette
Afbeelding
www.ankafaxxes.be
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hilde schreef:
Nou, het naaldje voor bloed laten prikken is lang niet zo spannend als een echte enting. Vaak merken honden het amper als je even voert tijdens het prikken. Het gaat echt om een heel klein beetje bloed.
Sorry maar bloedprikken of een enting is toch beide een naald er in ;) als een hond dat al niet kan handelen.....
Hilde
Zeer actief

crutz schreef:Sorry maar bloedprikken of een enting is toch beide een naald er in ;) als een hond dat al niet kan handelen.....
Verschil is dat het ene zichtbaar is op een poot en het andere is in de nek. Plek is anders (minder zichtbaar), vasthouden moet anders gebeuren, etc.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hilde schreef:
crutz schreef:Sorry maar bloedprikken of een enting is toch beide een naald er in ;) als een hond dat al niet kan handelen.....
Verschil is dat het ene zichtbaar is op een poot en het andere is in de nek. Plek is anders (minder zichtbaar), vasthouden moet anders gebeuren, etc.
Waarbij een vaccinatie sneller gezet is en de hond minder vastgehouden hoeft te worden. Lijkt me dus duidelijk minder impact.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

crutz schreef:
Hilde schreef:
Waarbij een vaccinatie sneller gezet is en de hond minder vastgehouden hoeft te worden. Lijkt me dus duidelijk minder impact.
Mijn idee. Komt nog bij dat voor bloedprikken vaak ook de vacht weg moet worden geschoren om de ader goed te kunnen prikken wat weer een extra actie is.

Dat er een voorkeur is om een titer te bepalen boven enten om niet onnodig entstof toe te dienen en het afweersysteem te prikkelen snap ik. Maar dat titer bepalen minder ingrijpend is dan enten ben ik het niet mee eens.

Als het bezoekje d.a. echt zoveel spanning geeft zou ik eens met de d.a. gaan praten om te vragen wat het kost om de hond thuis te laten enten. Vast meer dan bij de d.a., maar als het beter is voor de hond lijkt mij dat die kosten de overweging waard zijn.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Ligt aan je hond denk ik. Ik vind poot minder ingrijpend en heb wel eens met titerbepalingen geholpen. Beau vond poot ook fijner. Geen gedoe bij zijn nek.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Show”