Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
2 nesten per jaar
Moderator: moderatorteam
2 nesten per jaar
Wat mij opvalt, is dat het toch vaak voorkomt dat fokkers hun teef 2x per jaar laten dekken, en soms halen ze zelfs 8 nesten uit een teef 8O
Wat ik mij dan afvraag, er is toch een wet dat ze maar max 1x per jaar een nestje mogen hebben? Hoe kan het dan dat veel fokkers WEL 2x per jaar hun teef laten dekken?
Wat ik mij dan afvraag, er is toch een wet dat ze maar max 1x per jaar een nestje mogen hebben? Hoe kan het dan dat veel fokkers WEL 2x per jaar hun teef laten dekken?
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
Een goede fokker die is aangesloten bij een rasvereniging zal geen 2 nesten per jaar fokken. Kan me in ieder geval niet voorstellen dat het stiekem gebeurd, want je hebt toch naam te houden, lijkt me. Daarnaast lijkt het me sterk dat ze riskeren dat er ongeregistreerde pups op de wereld worden gezet.
Zullen het dan niet voornamelijk broodfokkers en fokkers met stamboomregistratie zijn, die dat flikken? Ik vind het je reinste dierenmishandeling.
Zullen het dan niet voornamelijk broodfokkers en fokkers met stamboomregistratie zijn, die dat flikken? Ik vind het je reinste dierenmishandeling.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Voor zover ik weet moet er bij de Golden Retriever minimaal 10 maanden zitten tussen de geboorte van het laatste nest en de volgende dekking. Kortom een teef mag als je volgens de regels van de rasvereniging fokt maximaal 1 nest per jaar krijgen.
Maar dit zijn de regels van de rasvereniging (GRCN) en helaas niet de wet. Wel is de Raad van Beheer bezig met een centraal fokbeleid. Volgens mij heeft dat als voordeel dat de RvB een broodfokker die zijn teef te snel achtereen een nestje laat krijgen kan weigeren om stambomen af te geven.
Maar dit zijn de regels van de rasvereniging (GRCN) en helaas niet de wet. Wel is de Raad van Beheer bezig met een centraal fokbeleid. Volgens mij heeft dat als voordeel dat de RvB een broodfokker die zijn teef te snel achtereen een nestje laat krijgen kan weigeren om stambomen af te geven.

-
- geregistreerd lid
nieuw fokbeleid gaat niet door
Nieuw fokbeleid gaat niet door
fokbeleid
Een ander belangrijk punt waarmee we direct werden geconfronteerd, was het Centrale Fokbeleid, waarover de AV in december 2002 geen beslissing had genomen.
In 2003 hebben we als bestuur vele malen over het te voeren fokbeleid gesproken.
Met het in november 2003 in discussie gebrachte Basisreglement Stambomen en het Rasspecifiek Fokreglement menen we een koers te zijn ingeslagen die tegemoet komt aan de bij velen levende bezwaren tegen het Centraal Fokbeleid.
In ons voorstel zijn we uitgegaan van:
* een verantwoordelijkheid van de Raad voor de basiseisen waaraan een fokker moet voldoen om voor een stamboom in aanmerking te komen
en
* een eigen verantwoordelijkheid van de rasvereniging om verder invulling te geven aan het fokbeleid (zonder dat die verdere invulling invloed heeft op de afgifte van stambomen).
Positief hebben we de vele reacties op de door ons gepresenteerde denkrichting ervaren en ook de wijze waarop over dit uiterst gevoelige onderwerp tijdens de Algemene Vergadering van december werd gediscussieerd. Ik wil u hiermee namens het bestuur complimenteren.
Wij zijn blij met de besluitvorming van de Algemene Vergadering om het Centraal Fokbeleid niet in te voeren en de door ons gepresenteerde denkrichting verder te gaan uitwerken. Die uitwerking zullen we dit jaar samen met de rasverenigingen ter hand nemen. De portefeuillehouder Identificatie, Registratie en Fokbeleid binnen ons bestuur zal de rasverenigingen hierover binnenkort informeren.
Ook het aandachtspunt 'Gedrag' en meer in het bijzonder de MAG-test heeft de kynologie en ook het bestuur bezig gehouden. Kort na ons aantreden kwam het 'Van Hall-rapport' uit. Deze contra-expertise op basis van literatuuronderzoek leverde een nieuwe aanzet tot interne discussie en evaluatie op. De voorlopige, ook door de Commissie Gedrag ondersteunde, conclusie is, dat we onverminderd voort zullen gaan op de ingeslagen weg. Daarbij zal de relevante kritiek meegenomen en zo mogelijk verwerkt worden.
Bron: Raad van Beheer op kynologisch gebied in Nederland
margreet

fokbeleid
Een ander belangrijk punt waarmee we direct werden geconfronteerd, was het Centrale Fokbeleid, waarover de AV in december 2002 geen beslissing had genomen.
In 2003 hebben we als bestuur vele malen over het te voeren fokbeleid gesproken.
Met het in november 2003 in discussie gebrachte Basisreglement Stambomen en het Rasspecifiek Fokreglement menen we een koers te zijn ingeslagen die tegemoet komt aan de bij velen levende bezwaren tegen het Centraal Fokbeleid.
In ons voorstel zijn we uitgegaan van:
* een verantwoordelijkheid van de Raad voor de basiseisen waaraan een fokker moet voldoen om voor een stamboom in aanmerking te komen
en
* een eigen verantwoordelijkheid van de rasvereniging om verder invulling te geven aan het fokbeleid (zonder dat die verdere invulling invloed heeft op de afgifte van stambomen).
Positief hebben we de vele reacties op de door ons gepresenteerde denkrichting ervaren en ook de wijze waarop over dit uiterst gevoelige onderwerp tijdens de Algemene Vergadering van december werd gediscussieerd. Ik wil u hiermee namens het bestuur complimenteren.
Wij zijn blij met de besluitvorming van de Algemene Vergadering om het Centraal Fokbeleid niet in te voeren en de door ons gepresenteerde denkrichting verder te gaan uitwerken. Die uitwerking zullen we dit jaar samen met de rasverenigingen ter hand nemen. De portefeuillehouder Identificatie, Registratie en Fokbeleid binnen ons bestuur zal de rasverenigingen hierover binnenkort informeren.
Ook het aandachtspunt 'Gedrag' en meer in het bijzonder de MAG-test heeft de kynologie en ook het bestuur bezig gehouden. Kort na ons aantreden kwam het 'Van Hall-rapport' uit. Deze contra-expertise op basis van literatuuronderzoek leverde een nieuwe aanzet tot interne discussie en evaluatie op. De voorlopige, ook door de Commissie Gedrag ondersteunde, conclusie is, dat we onverminderd voort zullen gaan op de ingeslagen weg. Daarbij zal de relevante kritiek meegenomen en zo mogelijk verwerkt worden.
Bron: Raad van Beheer op kynologisch gebied in Nederland
margreet
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: 2 nesten per jaar
iedereen kan z'n teef wel 2 x per jaar laten dekken, wil niet zeggen dat je er een stamboom voor krijgt!jidde schreef:Wat mij opvalt, is dat het toch vaak voorkomt dat fokkers hun teef 2x per jaar laten dekken, en soms halen ze zelfs 8 nesten uit een teef 8O
De regels hiervoor zijn misschien wel per rasvereniging verschillend. Maar ik denk dat de meeste 1 x per jaar hebben..
En een fokker heeft soms meerdere teven dus dan kan hij wel meer nestjes hebben maar 1 per teef...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
De honden die ik ken, hebben gewoon na mijn weten een stamboom dus gehad! dat vind ik dus dan het rare eraan! Waarom bestaat deze regel dan? Als mensen zich er toch niet aan houden...malinois schreef:iedereen kan z'n teef wel 2 x per jaar laten dekken, wil niet zeggen dat je er een stamboom voor krijgt!jidde schreef:Wat mij opvalt, is dat het toch vaak voorkomt dat fokkers hun teef 2x per jaar laten dekken, en soms halen ze zelfs 8 nesten uit een teef 8O
De regels hiervoor zijn misschien wel per rasvereniging verschillend. Maar ik denk dat de meeste 1 x per jaar hebben..
En een fokker heeft soms meerdere teven dus dan kan hij wel meer nestjes hebben maar 1 per teef...

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
't kan per rasvereniging verschillend zijn...en was het wel dezelfde teef?jidde schreef:De honden die ik ken, hebben gewoon na mijn weten een stamboom dus gehad! dat vind ik dus dan het rare eraan! Waarom bestaat deze regel dan? Als mensen zich er toch niet aan houden...malinois schreef:iedereen kan z'n teef wel 2 x per jaar laten dekken, wil niet zeggen dat je er een stamboom voor krijgt!jidde schreef:Wat mij opvalt, is dat het toch vaak voorkomt dat fokkers hun teef 2x per jaar laten dekken, en soms halen ze zelfs 8 nesten uit een teef 8O

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Er is geen wet die verbied dat honden iedere loopsheid gedekt mogen worden. Meestal heeft de rasvereniging wel wat regels, zoals 1 nest per jaar of 2 nesten per 2 jaar (dus dan mag er ook 2x achter elkaar gedekt worden).
Mits de teef in een goede conditie is is het geen probleem om 2 nesten achter elkaar te doen, ik vind wel dat je na dat 2e nest een rustpauze in moet lasten.
Mits de teef in een goede conditie is is het geen probleem om 2 nesten achter elkaar te doen, ik vind wel dat je na dat 2e nest een rustpauze in moet lasten.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Bij de Drentsche Patrijshond is het zo dat als je volgens de regels van de club fokt je hond haar eerste nest krijgt in haar derde levensjaar. Het volgende is dan als ze 5 is en het laatste op 7-jarige leeftijd.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle fokkers zich eraan houden
En als er 1 pup uit een dekking komt dan wordt dat zo ongeveer beschouwd als het leeg blijven van de teef , dus dan wordt ze de volgende loopsheid weer gedekt. Ik weet niet of dat echt regel is,maar het kan dus wel, en als er maar 1 pup is geweest lijkt me dat ook geen bezwaar...
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle fokkers zich eraan houden

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
naar mijn weten geeft de RvB gewoon stambomen af als beide ouder dieren een stamboom hebben
het maakt de RvB dus niet uit hoe vaak die teef gedekt wordt
deze nesten (2 perjaar) zullen dus alleen niet bij fokkers geboren worden die volgens de richtlijnen van de rasvereniging fokken, aangezien die richtlijnen dat niet toestaan,
maar de RvB staat los van de rasvereniging en geeft dus ten alle tijden (mits reu en teef een stamboom hebben en alles op tijd is aangemeld) een stamboom voor de pups af
het maakt de RvB dus niet uit hoe vaak die teef gedekt wordt
deze nesten (2 perjaar) zullen dus alleen niet bij fokkers geboren worden die volgens de richtlijnen van de rasvereniging fokken, aangezien die richtlijnen dat niet toestaan,
maar de RvB staat los van de rasvereniging en geeft dus ten alle tijden (mits reu en teef een stamboom hebben en alles op tijd is aangemeld) een stamboom voor de pups af
- Arona
- Actief
- Contacteer:
er bestaan helemaal geen wetten op het al dan niet elke loopsheid fokken van honden, waarom denk je ander dat er nog zoveel broodfokkers bestaan.
Een rasvereniging heeft helemaal geen wettelijke kracht.
Normaal gezien bij St-Hubertus , als je 2 nesten achter elkaar fokt, wordt er op de stamboom van de teef getypt dat de teef niet voor een bepaalde datum mag gedekt worden. Dus een teef kan volgens st-hubertus gerust 2 x na elkaar gedekt worden, deze 2 nesten zullen stamboom krijgen. Veel fokkers maken met een teef de ene loopsheid een nestje met stamboom en de loopsheid erna zonder stamboom en als ze dan weeral is laten dekken (3 keer achter elkaar) zijn ze volgens St-hubertus nog steeds in orde. (want met onofficiële nesten houden zij geen rekening.)
Een rasvereniging heeft helemaal geen wettelijke kracht.
Normaal gezien bij St-Hubertus , als je 2 nesten achter elkaar fokt, wordt er op de stamboom van de teef getypt dat de teef niet voor een bepaalde datum mag gedekt worden. Dus een teef kan volgens st-hubertus gerust 2 x na elkaar gedekt worden, deze 2 nesten zullen stamboom krijgen. Veel fokkers maken met een teef de ene loopsheid een nestje met stamboom en de loopsheid erna zonder stamboom en als ze dan weeral is laten dekken (3 keer achter elkaar) zijn ze volgens St-hubertus nog steeds in orde. (want met onofficiële nesten houden zij geen rekening.)
Dogo Canario fokker - België
Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
een rasvereniging kan niet beslissen of er een stamboom wordt afgegeven dat doet de raad van beheer. maar ze kunnen wel bv certificaten die door hun uitgegeven worden weigeren, als je niet volgens hun regels fokt.
bv als je met keurfok honden fokt bij de duitse herders, kun je een certificaat van foknivo aanvragen, dit geeft meer informatie over ouderdieren en afstammelingen dan de stamboom, verdere service van de vdh is dat nesten uit keurfok ouders om de puppylijst gezet kunnen worden, en dus gepromoot worden. maar als iemand dh fokt zonder keurfok maar alleen met gewoon stamboom krijgen ze gewoon een stamboom.
1 nestje per jaar fokken en dan een stamboom aanvragen is toegestaan zonder kennelnaam, je dient alleen een kennelnaam aan te vragen als je meer dan 1 nestje per jaar wilt gaan fokken.
bv als je met keurfok honden fokt bij de duitse herders, kun je een certificaat van foknivo aanvragen, dit geeft meer informatie over ouderdieren en afstammelingen dan de stamboom, verdere service van de vdh is dat nesten uit keurfok ouders om de puppylijst gezet kunnen worden, en dus gepromoot worden. maar als iemand dh fokt zonder keurfok maar alleen met gewoon stamboom krijgen ze gewoon een stamboom.
1 nestje per jaar fokken en dan een stamboom aanvragen is toegestaan zonder kennelnaam, je dient alleen een kennelnaam aan te vragen als je meer dan 1 nestje per jaar wilt gaan fokken.