Wij zoeken hulp, tips adviezen bij het volgende:
Ik zal het verhaal proberen niet te lang te maken
Onze hond (we hebben hem nu 4 maanden, komt uit een asiel hier in Frankrijk en hij is anderhalf) is sinds een aantal weken begonnen met het blaffen en nu sinds een week dus ook happen naar vreemde mannen.
Niet naar allemaal gelukkig maar meestal naar mannen met mutsen, zonnebrillen, oude mannen of mensen die zich 'raar' voortbewegen.
Het ergste was het naar de onderbuurman in ons appartementencomplex. Dat begon met blaffen (territorium) als we hem tegenkwamen op de trap, maar vorige week zag hij hem op straat niet ver bij onze voordeur vandaan en toen we dichterbij kwamen probeerde Cooper hem te bijten. Weliswaar niet hard, maar (wat wij eruit opmaken) waarschuwingshappen richting de armen om hem te verjagen.
Vervolgens hebben we die buurman gevraagd of we hem rustig kennis konden laten maken met hem om hem te laten zien dat het geen eng iemand is maar gewoon een aardige kerel. Snoepjes laten geven, laten aaien en dat ging goed (niet geheel rustig, wel gespannen) totdat hij opstond en toen begon het weer. We hebben de poging na een paar minuten maar gestaakt onder het mom, volgende keer weer een beetje meer. Misschien hebben we dit wat geforceerd denken we nu
Maar sinds toen blijft het dus niet alleen bij blaffen naar vreemden, maar hij heeft sindsdien ook 3x naar iemand proberen te happen. (Een man die naast me kwam staan in een portiekje toen ik stond te schuilen, een hardloper op het strand en een man op straat die langsliep)
We denken (na een hoop gegoogle en youtube) dat het angstig/onzeker gedrag is en geen agressie.
We houden thuis de volgende regels heel goed aan; na ons eten, niet zomaar op de bank pas als wij het zeggen. Eten als hij kalm is, wij gaan eerst de deur door, loopt redelijk goed naast (iets voor ons) dat gaat allemaal goed en hij heeft ook absoluut geen gedrag zoals hierboven beschreven naar ons.
Hij heeft 11 weken geleden een suprelorin chip gekregen, maar dit heeft zijn gedrag (al het andere behalve dit) positief beinvloed.
We weten dat we hier zo snel mogelijk iets mee moeten doen voordat het erger wordt. Ik laat hem nu in ieder geval maar even niet los waar andere mensen zijn. (Dit ging voorheen perfect)
Voordat jullie een gedragstherapeut aan gaan bevelen....we wonen in Frankrijk en nog niet zo lang en we spreken de taal nog niet super goed. Het communiceren met zo iemand gaat dan ook vrij lastig worden. Als het uiteindelijk moet dan moet het maar ik hoopte hier op tips en adviezen om in ieder geval een begin te maken.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!