Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rijden op intacte reuen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Rijden op intacte reuen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amoz (reu, gecastreerd, 6 jaar) heeft er nogal een handje van om te willen rijden op andere reuen. Hij doet dit alleen bij grotere intacte reuen. Niet bij castraten, teven (behalve hoogloopse teven) of kleine reuen. Ook legt hij vaak direct bij de kennismaking zijn kop over de schoft van andere (ook weer alleen intacte) reuen.
Omdat ik het zelf niet wil hebben (vooral met het idee dat niet elke reu dit gaat pikken, ik weet wel dat Amoz zelf niet op knokken uit is), haal ik hem weg als hij aanstalten maakt dit gedrag te vertonen. Maar tot nu toe is hij er nooit door in de problemen geraakt. Als een andere hond aangeeft het niet te willen, stopt hij ermee en probeert hij ze vaak over te halen om te spelen of loopt gewoon weg. Maar veel reuen negeren het.

Amoz heeft zes jaar in een asiel in een roedel geleefd. Hij kent de hondentaal dus prima een heeft nooit problemen met andere honden/reuen.

Ik ben benieuwd wat jullie op de filmpjes zien.

Met de mannen van Samantha: https://www.youtube.com/watch?v=6NLMnAA ... e=youtu.be
Met twee bekende intacte reuen: https://www.youtube.com/watch?v=39CMqYM ... e=youtu.be
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Rijden op intacte reuen

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zie toch wel behoorlijk wat spanning/opwinding bij hem, en vraag me af of alle intacte reuen dit pikken. (Ben in ieder geval niet :mrgreen:)
Hij lijkt een beetje zijn punt te willen maken, maar hij lijkt meer een poging te doen. Soort van 'testen'. Het is niet zozeer met het doel een vechtpartij uit te lokken denk ik. Hij reageert ook meer ontwijkend als een hond wel kort reageert. (hij gaat niet direct in tegen de correctie) het spel zal dan ook wel even een goede afleidingsmanoeuvre zijn waardoor hij er vaker mee weg komt.

Ik vind het overigens niet passen bij een zelfzekere reu. Hij lijkt me eerder wat onzeker.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Cleva schreef:Ik vind het passend, sociaal gedrag van een zelfverzekerde reu die zich even wil laten gelden maar daar niet in doorslaat.
Zolang hij niet wil vechten en conflict vermijdt zou ik er niet aan gaan morrelen. Grote kans dat het dan alleen maar verslechterd.
Verslechtert. :mrgreen:

Ik zie geen heel zelfverzekerde reu hoor, en toch ook wel wat van opwinding. Ik vind het een beetje puberaal aandoen, niet het gedrag van een ruim volwassen stabiele volle reu, want die doet dat rijden en kop leggen niet te pas en te onpas, en zeker niet 'stiekem' als de andere hond niet oplet.

Jack deed dit ook met een jaar of 2. Voelde zich heel wat, kreeg ook nooit ruzie (ja, gecastreerd, lekker makkelijk, dan kom je met een hoop weg), maar ik heb het toch echt flink afgekapt en hem helemaal stijf gescholden als hij met zo'n winnaarsbek ging staan rijen op een andere (vaak jonge en volle) reu. Ik mot geen rijen op mijn honden, en mijn honden mogen het ook niet. Bij Jack is het ook gestopt, die voelde zich tot op hoge leeftijd nog wel koning van de wereld, maar zonder dat soort gedoe.

Ik zou ook bang zijn dat het een keertje mis gaat. Er zijn honden waarbij direct de vlam in de pan slaat als ze een onverwachte kop op hun schouder krijgen, en ik heb het zelf meegemaakt dat een hond op Jack wilde rijen, Jack hem fors afsnauwde en Lilo direct zonder aarzelen haar tanden (zonder bloed) in de kont van die vreemde hond zette. Daar kan je zomaar hele toestanden van krijgen.

Kop of poten op schouders leggen mag van mij niet, behalve in spel met bevriende en bekende honden, zo heeft Toto een stoere volle reu-vriend van hetzelfde formaat waarbij het spel ook een krachtmeting is, maar dat gaat allemaal heel gemoedelijk en eerlijk, daar maak ik me geen zorgen over. Maar rijen mag nooit.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
DeDiana
Zeer actief

Ik denk zelf ook dat het gedrag voortkomt uit spanning/opwinding en dat het een vorm van aftasten is. Vandaar dat ik hem ook niet met alle intacte reuen kennis laat maken, want ik denk dus ook dat het niet altijd gepikt zal worden (al komt hij misschien met veel weg omdat hij gecastreerd is en niet serieus wordt genomen)?
Op het tweede filmpje zie je ook dat hij zich niet wil laten besnuffelen door de andere honden en dan steeds snel wegspringt. Dat vind ik ook niet heel zeker overkomen.

Naar mijn idee is het allemaal wat onhandig, weet hij niet zo goed hoe hij met de situatie moet omgaan. Zou dat ermee te maken hebben dat hij in het asiel alleen leefde met gecastreerde reuen en dus helemaal geen ervaring heeft met intacte reuen? Met gecastreerde reuen en teven snuffelt hij een keer en loopt dan weg, daar heeft hij meestal maar weinig interesse in.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik heb twee intacte reuen en ik zie ze ook regelmatig op elkaar rijden. Vaak bij opwinding of om elkaar uit te nodigen om te spelen. Meestal draait het uit op spelen.
Omdat ik me zo min mogelijk met hun onderlinge gedrag wilde bemoeien, heb ik het laten gaan. Als ze al eens ruzie hebben dan gaat het om een speelgoedje of wat eten, maar eigenlijk nooit om het rijden.
Buiten spelen ze zelden met andere honden en ook rijden gebeurt bijna nooit. Wel hinderlijk snuffelen bij gecastreerde reuen, wat die ruiken toch vreemd.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik vind hem ook een beetje gespannen ogen ja. Denk ook wel dat ie ermee wegkomt omdat ie gecastreerd is, zeker omdat ie het bij volle reuen doet. Zo te zien vinden ze t vooral irritant. Als ik Jack een beetje ken is hij niet het type dat bereden wordt door volle reuen, en hij reageert een beetje zo van: joh laat mij met rust. En niet: wie denk je dat je bent? Wil je vechten? Dus dat zegt voor mij al wel dat Amoz niet heel veel indruk maakt
DeDiana
Zeer actief

sbientje schreef:Ik vind hem ook een beetje gespannen ogen ja. Denk ook wel dat ie ermee wegkomt omdat ie gecastreerd is, zeker omdat ie het bij volle reuen doet. Zo te zien vinden ze t vooral irritant. Als ik Jack een beetje ken is hij niet het type dat bereden wordt door volle reuen, en hij reageert een beetje zo van: joh laat mij met rust. En niet: wie denk je dat je bent? Wil je vechten? Dus dat zegt voor mij al wel dat Amoz niet heel veel indruk maakt
Inderdaad, en zo reageren eigenlijk alle reuen. Ze negeren het of grommen eens een keer, maar ze lijken het niet te interpreteren als een uitnodiging tot een potje patsen of knokken.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

DeDiana schreef:
sbientje schreef:Ik vind hem ook een beetje gespannen ogen ja. Denk ook wel dat ie ermee wegkomt omdat ie gecastreerd is, zeker omdat ie het bij volle reuen doet. Zo te zien vinden ze t vooral irritant. Als ik Jack een beetje ken is hij niet het type dat bereden wordt door volle reuen, en hij reageert een beetje zo van: joh laat mij met rust. En niet: wie denk je dat je bent? Wil je vechten? Dus dat zegt voor mij al wel dat Amoz niet heel veel indruk maakt
Inderdaad, en zo reageren eigenlijk alle reuen. Ze negeren het of grommen eens een keer, maar ze lijken het niet te interpreteren als een uitnodiging tot een potje patsen of knokken.
Wellicht omdat hij die reuen daar net niet voor uitkiest die er om zullen gaan knokken.
Want die zijn er wel degelijk die dat wel doen.
Kakaboeboe van Linlin deed het bij Rio toen ze langs kwam bij Alma en mij toen we op vakantie waren.
Rio was wat geirriteerd maar eerder verbaasd dan echt boos en hij reageerde er ook vrij mild op.
Volgens mij is Kkb op hoge leeftijd gecastreerd wellicht ook mede daarom.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
DeDiana
Zeer actief

Tineke schreef:
DeDiana schreef:
Wellicht omdat hij die reuen daar net niet voor uitkiest die er om zullen gaan knokken.
Want die zijn er wel degelijk die dat wel doen.
Kakaboeboe van Linlin deed het bij Rio toen ze langs kwam bij Alma en mij toen we op vakantie waren.
Rio was wat geirriteerd maar eerder verbaasd dan echt boos en hij reageerde er ook vrij mild op.
Volgens mij is Kkb op hoge leeftijd gecastreerd wellicht ook mede daarom.
Ja, dat zou heel goed kunnen. Ik laat hem zelf ook niet met elke reu kennismaken en hij doet het ook niet bij elke intacte reu. Tijdens de wandeling met Samantha deed hij het bijvoorbeeld wel bij Jack en Fudge (waarmee hij ook wat gespeeld heeft), maar niet bij Jones. Het is overigens niet alleen tijdens de opwinding en spanning bij de kennismaking, maar aan het eind van de wandeling probeerde hij het nog steeds af en toe.
Hij is totaal geen vechtersbaas en in wezen juist heel conflictvermijdend en ik denk ook niet dat hij er echt vervelende bedoelingen mee heeft - al begrijp ik dat niet elke reu er zo tolerant mee zal omgaan.
DeDiana
Zeer actief

O ja. ik zag het in het asiel vrij veel gebeuren. Meestal was het dan om eigen spanning te ontladen of om een onrustige hond te kalmeren.
Amoz doet het juist niet bij pups, eigenlijk bij geen enkele andere hond behalve grote, intacte reuen. Hij liet zich ook wel direct gewoon besnuffelen door Mila en Amy en ook andere honden die hier binnen komen, mogen gewoon aan hem snuffelen. Maar buiten met vreemde honden wil hij dat niet.
DeDiana
Zeer actief

Cleva schreef:
Hanneke2 schreef:
Cleva schreef:Ik vind het passend, sociaal gedrag van een zelfverzekerde reu die zich even wil laten gelden maar daar niet in doorslaat.
Zolang hij niet wil vechten en conflict vermijdt zou ik er niet aan gaan morrelen. Grote kans dat het dan alleen maar verslechterd.
Verslechtert. :mrgreen:

Ik zie geen heel zelfverzekerde reu hoor, en toch ook wel wat van opwinding. Ik vind het een beetje puberaal aandoen, niet het gedrag van een ruim volwassen stabiele volle reu, want die doet dat rijden en kop leggen niet te pas en te onpas, en zeker niet 'stiekem' als de andere hond niet oplet.
Wat doet die dan?

Er zijn zat honden zijn die het wel geloven met al die andere honden en gewoon niet zo geïnteresseerd zijn. Maar als ze dat nou wel zijn en wel fysiek contact wensen te maken, wat doet een zelfverzekerde reu dan?
Ik zie echt geen onzekerheid.

Bij een onzekere hond verwacht ik meer terughoudend gedrag met een lage houding.
Ik vind hem ook niet typisch onzeker met andere honden. Hij is wel opgewonden bij het ontmoeten van grote intacte reuen, maar opwinding is niet hetzelfde als onzekerheid natuurlijk. Maar ik vind hem wel wat onhandig overkomen, alsof hij zichzelf niet zo goed een houding weet te geven. Maar misschien weet hij juist heel goed wat hij doet. :mrgreen:

Amy is over het algemeen ook vrij zeker bij het begroeten van andere honden, maar dat gaat heel anders. Die gaat er echt even voor staan om besnuffeld te worden en kan wel wat opgewonden zijn, maar toont dat veel minder (ik zie het vooral aan haar staart die ze wat hoger draagt dan normaal). Amy heeft trouwens ook een periode gehad dat ze steeds op andere honden ging rijden, vooral op gecastreerde reuen en sommige teven, maar dat was denk ik iets hormonaals en dat is vanzelf over gegaan. Amoz heeft dat even toegelaten, maar er na een tijdje toch maar korte metten mee gemaakt.
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ik zie hem vooral even spanning afvloeien.
Fitz zou dit ook geen probleem vinden, als Amoz dit bij hem zou doen.
Niets raars of sociaal onhandigs.
Wel denk ik dat er reuen zijn die deze finesse van hondentaal niet spreken, ook omdat veel mensen /eigenaars dit als dominantie zullen interpreteren en er op zullen reageren. En met die reuen zou Amoz wel eens in de problemen kunnen komen.
Maar dat denk ik eigenlijk niet. Honden die zo sociaal handig zijn, komen eigenlijk nooit in de problemen :wink:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

DeDiana schreef:Ik denk zelf ook dat het gedrag voortkomt uit spanning/opwinding en dat het een vorm van aftasten is. Vandaar dat ik hem ook niet met alle intacte reuen kennis laat maken, want ik denk dus ook dat het niet altijd gepikt zal worden (al komt hij misschien met veel weg omdat hij gecastreerd is en niet serieus wordt genomen)?
Op het tweede filmpje zie je ook dat hij zich niet wil laten besnuffelen door de andere honden en dan steeds snel wegspringt. Dat vind ik ook niet heel zeker overkomen.

Naar mijn idee is het allemaal wat onhandig, weet hij niet zo goed hoe hij met de situatie moet omgaan. Zou dat ermee te maken hebben dat hij in het asiel alleen leefde met gecastreerde reuen en dus helemaal geen ervaring heeft met intacte reuen? Met gecastreerde reuen en teven snuffelt hij een keer en loopt dan weg, daar heeft hij meestal maar weinig interesse in.
Op welke leeftijd is hij gecastreerd? Mocht hij op latere leeftijd gecastreerd zijn, kan het misschien daardoor komen? Hij is denk ik best een stoere reu, maar door het weghalen van zijn ballen is hij onzekerder geworden. Ik zie op beide filmpjes wat spanning en uit oversprong gedrag gaat hij rijden. Beetje sociaal onhandig :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

duitse herder schreef:
DeDiana schreef:Ik denk zelf ook dat het gedrag voortkomt uit spanning/opwinding en dat het een vorm van aftasten is. Vandaar dat ik hem ook niet met alle intacte reuen kennis laat maken, want ik denk dus ook dat het niet altijd gepikt zal worden (al komt hij misschien met veel weg omdat hij gecastreerd is en niet serieus wordt genomen)?

Op welke leeftijd is hij gecastreerd? Mocht hij op latere leeftijd gecastreerd zijn, kan het misschien daardoor komen? Hij is denk ik best een stoere reu, maar door het weghalen van zijn ballen is hij onzekerder geworden. Ik zie op beide filmpjes wat spanning en uit oversprong gedrag gaat hij rijden. Beetje sociaal onhandig :mrgreen:
Ik weet het niet precies, maar niet op late leeftijd. Hij zat al als pup/jonge hond in het asiel en alle reuen werden daar gecastreerd zodra ze geslachtsrijp waren. Meestal rond een maand of 8, kleine hondjes vaak iets eerder dacht ik.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zie niks onhandigs. Zie zijn oren rond die tijd (beide keren)van speels (zijwaarts) naar iets meer naar voren gericht gaan. Staart gaat ook iets hoger. Ik denk wel degelijk iets tussen spel en iets te veel opwinding in. Vandaar dat het maar zo halfslachtig wordt gecorrigeerd, juist om wat de rest van zijn lichaamstaal zegt. Zou die staart stijf omhoog gaan en die oren stijf naar voren, dan zou je een veel pittigere reactie van een andere hond kunnen verwachten. Ook hier ken ik het wel van Kay als een soort uitnodiging van spel.

Ook heb die manier liever niet. Ik probeer dit overigens zelf nooit met mijn stem te corrigeren. Ik zie dan meer spanning opbouwen. Het enige wat ik eigenlijk doe is aanleren van commando laag. Waarbij in aanleerfase enkel de halsband beetpak en hem weer met 4 pootjes op de grond zet. Blijft hij het doen dan is het aanlijnen (na een keer of 3) om meer controle te houden en dan ook kort houden zodat het niet meer lukt. In een later fase gebruik ik dan ook op afstand dan wel commando laag, maar dan wel op zeer lage en rustige toon, om er niet nog meer spanning in te krijgen.

Ik heb nog nooit een echt volledig rustige zelfverzekerde hond zien rijden. Puur omdat die van zichzelf helemaal niet vinden dat ze een punt hoeven te maken en iedereen hun eigenlijk ook meteen accepteert. Soort natuurlijke uitstraling. Dat zegt niet dat ze niet eens iets corrigeren als in hun ogen iets gecorrigeerd dient te worden, maar zelfs dat gaat in alle kalmte. In zo'n geval is een enkele simpele correctie voldoende en is de tegenpartij ook meteen genezen. Die verweren zich niet eens. Hoogstens 1 gilletje omdat ze even schrikken en dan meteen weer door met de gewone zaken...
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

gyanty schreef:Ik zie niks onhandigs. Zie zijn oren rond die tijd (beide keren)van speels (zijwaarts) naar iets meer naar voren gericht gaan. Staart gaat ook iets hoger. Ik denk wel degelijk iets tussen spel en iets te veel opwinding in. Vandaar dat het maar zo halfslachtig wordt gecorrigeerd, juist om wat de rest van zijn lichaamstaal zegt. Zou die staart stijf omhoog gaan en die oren stijf naar voren, dan zou je een veel pittigere reactie van een andere hond kunnen verwachten. Ook hier ken ik het wel van Kay als een soort uitnodiging van spel.

Ook heb die manier liever niet. Ik probeer dit overigens zelf nooit met mijn stem te corrigeren. Ik zie dan meer spanning opbouwen. Het enige wat ik eigenlijk doe is aanleren van commando laag. Waarbij in aanleerfase enkel de halsband beetpak en hem weer met 4 pootjes op de grond zet. Blijft hij het doen dan is het aanlijnen (na een keer of 3) om meer controle te houden en dan ook kort houden zodat het niet meer lukt. In een later fase gebruik ik dan ook op afstand dan wel commando laag, maar dan wel op zeer lage en rustige toon, om er niet nog meer spanning in te krijgen.

Ik heb nog nooit een echt volledig rustige zelfverzekerde hond zien rijden. Puur omdat die van zichzelf helemaal niet vinden dat ze een punt hoeven te maken en iedereen hun eigenlijk ook meteen accepteert. Soort natuurlijke uitstraling. Dat zegt niet dat ze niet eens iets corrigeren als in hun ogen iets gecorrigeerd dient te worden, maar zelfs dat gaat in alle kalmte. In zo'n geval is een enkele simpele correctie voldoende en is de tegenpartij ook meteen genezen. Die verweren zich niet eens. Hoogstens 1 gilletje omdat ze even schrikken en dan meteen weer door met de gewone zaken...
Het wordt inderdaad halfslachtig of helemaal niet gecorrigeerd. Dat gaf mij ook weer informatie dus en daardoor kan ik hem nu ook af en toe gewoon kennis laten maken met intacte reuen (waarvan ik weet dat ze er niet meteen bovenop zullen klappen). Hij vond het heel erg leuk met de reuen van Samantha, heeft lekker mee gespeeld en gerend en gedroeg zich m.u.v. het af en toe proberen te rijden eigenlijk keurig.

Amoz kent nog geen commando's en ik kan hem zeker niet het commando laag leren door hem (fysiek) op de grond te zetten; aanrakingen kunnen voor hem nog spannend zijn, zeker als ze onverwachts komen. Nu roep ik hem bij me als ik zie dat hij zo opgewonden is, dus nog voordat hij gaat rijden, en dat werkt eigenlijk goed. Als we vreemde honden tegenkomen, lijn ik hem sowieso bijna altijd aan.

Hij is wel redelijk zelfverzekerd, maar zeker niet rustig. ;-) Ik denk dus ook dat daar nog wel wat winst te behalen valt, door hem duidelijk te maken dat hij rustig mag kennismaken en niet zo opgewonden hoeft te zijn.
gyanty
Zeer actief

DeDiana schreef:
gyanty schreef:Ik zie niks onhandigs. Zie zijn oren rond die tijd (beide keren)van speels (zijwaarts) naar iets meer naar voren gericht gaan. Staart gaat ook iets hoger. Ik denk wel degelijk iets tussen spel en iets te veel opwinding in. Vandaar dat het maar zo halfslachtig wordt gecorrigeerd, juist om wat de rest van zijn lichaamstaal zegt. Zou die staart stijf omhoog gaan en die oren stijf naar voren, dan zou je een veel pittigere reactie van een andere hond kunnen verwachten. Ook hier ken ik het wel van Kay als een soort uitnodiging van spel.

Het wordt inderdaad halfslachtig of helemaal niet gecorrigeerd. Dat gaf mij ook weer informatie dus en daardoor kan ik hem nu ook af en toe gewoon kennis laten maken met intacte reuen (waarvan ik weet dat ze er niet meteen bovenop zullen klappen). Hij vond het heel erg leuk met de reuen van Samantha, heeft lekker mee gespeeld en gerend en gedroeg zich m.u.v. het af en toe proberen te rijden eigenlijk keurig.

Amoz kent nog geen commando's en ik kan hem zeker niet het commando laag leren door hem (fysiek) op de grond te zetten; aanrakingen kunnen voor hem nog spannend zijn, zeker als ze onverwachts komen. Nu roep ik hem bij me als ik zie dat hij zo opgewonden is, dus nog voordat hij gaat rijden, en dat werkt eigenlijk goed. Als we vreemde honden tegenkomen, lijn ik hem sowieso bijna altijd aan.

Hij is wel redelijk zelfverzekerd, maar zeker niet rustig. ;-) Ik denk dus ook dat daar nog wel wat winst te behalen valt, door hem duidelijk te maken dat hij rustig mag kennismaken en niet zo opgewonden hoeft te zijn.
Commando aanleren met behulp van wat lekkers? Dan hoef je hem niet aan te raken. Niet in deze situatie, maar in gesimuleerde situatie wat anders krijg je problemen met andere hond misschien.
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik zie het ook als een beetje opwinding en spanning afvloeien.

Overigens, maar dat kan je zelf het beste beoordelen, denk ik niet dat het "wachten is tot je de verkeerde tegen komt". Ik denk dat dat wel losloopt, maar dat weet je zelf het beste. Ik denk namelijk dat Amoz heel goed is in hondentaal, van wat ik toen van hem heb gezien, en dit niet eens gaat proberen bij de "verkeerde" maar dondersgoed weet bij welke hond dit wel of niet kan.

Natuurlijk alsnog niet gewenst hoor, ik denk dat wanneer hij zich zo opwind je hem het beste even uit die situatie kan halen en afleiden. Even iets anders kan gaan doen waar hij zijn opwinding ook mee kwijt kan. Bijv even met een balletje gooien ofzo. Geen idee wat hem trekt.
DeDiana
Zeer actief

Sulluna schreef:Ik zie het ook als een beetje opwinding en spanning afvloeien.

Overigens, maar dat kan je zelf het beste beoordelen, denk ik niet dat het "wachten is tot je de verkeerde tegen komt". Ik denk dat dat wel losloopt, maar dat weet je zelf het beste. Ik denk namelijk dat Amoz heel goed is in hondentaal, van wat ik toen van hem heb gezien, en dit niet eens gaat proberen bij de "verkeerde" maar dondersgoed weet bij welke hond dit wel of niet kan.

Natuurlijk alsnog niet gewenst hoor, ik denk dat wanneer hij zich zo opwind je hem het beste even uit die situatie kan halen en afleiden. Even iets anders kan gaan doen waar hij zijn opwinding ook mee kwijt kan. Bijv even met een balletje gooien ofzo. Geen idee wat hem trekt.
Even uit de situatie halen is inderdaad wat ik nu doe. Iets anders doen waar hij zijn opwinding mee kwijt kan is nog wat lastig, want hij speelt (nog) niet met speeltjes of zo. Wat hij doet om zijn opwinding kwijt te raken, is héél hard rennen, en dat zo lang mogelijk. Misschien zou het werken als ik samen met hem even een stukje ren, dat vindt hij wel heel leuk :-)
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

DeDiana schreef: Even uit de situatie halen is inderdaad wat ik nu doe. Iets anders doen waar hij zijn opwinding mee kwijt kan is nog wat lastig, want hij speelt (nog) niet met speeltjes of zo. Wat hij doet om zijn opwinding kwijt te raken, is héél hard rennen, en dat zo lang mogelijk. Misschien zou het werken als ik samen met hem even een stukje ren, dat vindt hij wel heel leuk :-)
Of misschien voor een wandeling met andere honden al een stukje fietsen? Zodat er een beetje energie vanaf is?

En zelf met hem rennen, goed voor je eigen conditie ook :mrgreen: :cheer:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zie geen stress en geen opwinding meer dan normaal. Ik zie heel erg gewoontegedrag. Ik denk dat hij uit macht der gewoonte een punt wil maken bij intacte reuen. Hij is denk ik in het asiel vrij vaak zo gaan rijden. Doodnormale gedragingen van twee intacte reuen die wat te bespreken hebben. Nu is hij anders maar hij neigt er nog naar. Dat is wat ik zie. Pups, teven en castraten hebben hem als intacte reu nooit getriggerd. Hij is nu op stap met twee dames en dus heeft hij wat te regelen met elke intacte reu. Het zijn zijn dames immers. Ik zie geen enkele agressie en ik schaar het al helemaal niet onder onzekerheid. Dit is wat hij al zijn hele leven gedaan heeft als intacte reu en daarna is hij pas gecastreerd. Nu doet hij het dus uit gewoonte. Ik weet wel wat filmpjes van intacte reuen en hun ontmoetingen. Dat gaat eigenlijk altijd zo als er teven van een reu bij lopen. Vrijwel geen enkele reu reageert niet op intacte reuen rondom zijn teven, zijn territorium of zelfs zijn baas. Maar vooral zijn teven zijn hier denk ik debet aan
Maakt ook weer dat hij het alleen bij intacte reuen doet.

Ik zou er niks mee of aan doen. De hond die hem hierom aan gaat vallen hoort niet los te lopen. Alle rechten om een snauw, grauw, duw of zelfs hap te geven maar dat was het. Hij is overduidelijk niet op vechten uit.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

laeken schreef:Ik zie geen stress en geen opwinding meer dan normaal. Ik zie heel erg gewoontegedrag. Ik denk dat hij uit macht der gewoonte een punt wil maken bij intacte reuen. Hij is denk ik in het asiel vrij vaak zo gaan rijden. Doodnormale gedragingen van twee intacte reuen die wat te bespreken hebben. Nu is hij anders maar hij neigt er nog naar. Dat is wat ik zie. Pups, teven en castraten hebben hem als intacte reu nooit getriggerd. Hij is nu op stap met twee dames en dus heeft hij wat te regelen met elke intacte reu. Het zijn zijn dames immers.
In het geval van het eerste filmpje waren mijn dames er niet bij.
laeken schreef:Ik zie geen enkele agressie en ik schaar het al helemaal niet onder onzekerheid. Dit is wat hij al zijn hele leven gedaan heeft als intacte reu en daarna is hij pas gecastreerd. Nu doet hij het dus uit gewoonte.
Hij is als jonge hond van 6 maanden in het asiel terechtgekomen en al vrij jong gecastreerd. Dus ik kan me niet voorstellen dat hij dit als intacte reu lang heeft kunnen doen dan.
laeken schreef:Ik weet wel wat filmpjes van intacte reuen en hun ontmoetingen. Dat gaat eigenlijk altijd zo als er teven van een reu bij lopen. Vrijwel geen enkele reu reageert niet op intacte reuen rondom zijn teven, zijn territorium of zelfs zijn baas. Maar vooral zijn teven zijn hier denk ik debet aan
Maakt ook weer dat hij het alleen bij intacte reuen doet.

Ik zou er niks mee of aan doen. De hond die hem hierom aan gaat vallen hoort niet los te lopen. Alle rechten om een snauw, grauw, duw of zelfs hap te geven maar dat was het. Hij is overduidelijk niet op vechten uit.
Dat laatste klopt en dat lijken tot nu toe andere reuen ook prima te begrijpen, vandaar de milde reacties.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat is wel gek dan. Wat was zijn status in het asiel? Hoog in de ranglijst?
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

laeken schreef:Dat is wel gek dan. Wat was zijn status in het asiel? Hoog in de ranglijst?
Ja.
gyanty
Zeer actief

Heb ik gekke reuen zeker. Kay heeft dat echt nog nooit specifiek gedaan als er een teef bij is. Santos ook niet. Voorgaande reuen ook niet. Kay reed wel als jonge hond, toen er nog niet eens een teef was, maar nooit met een teef erbij gedaan. Niet met Tasha, niet met Norah...
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

De laatste maand heb ik Amoz iets meer vrijheid gegeven in de ontmoeting met andere reuen. Met reuen die ik ken en waarvan ik weet dat ze vriendelijk en tolerant zijn, heb ik hem niet meteen weggeroepen zodra hij aanstalten maakte om te gaan rijden. Ik zie het eigenlijk al direct bij de ontmoeting, omdat hij dan veel interesse toont in de andere hond.
Als ik hem niet uit die situatie haal, blijft hij bezig. Met Manu van Manuma heeft hij twee uur lang op deze manier 'gespeeld' - het rijden maakte dan onderdeel uit van het spel en Manu onderging dat, die leek er weinig kwaads in te zien. Na een halfuur dachten we dat ze er wel een keer genoeg van zouden krijgen, maar ze zochten elkaar steeds weer op en het werd nooit grimmig of gespannen, het bleef echt bij spel (wel zo'n typisch reuenspel, met veel aftasten, beuken en krachtmeting).
Ook met een aantal andere reuen heeft hij de laatste tijd op deze manier 'gespeeld' zonder dat er iets van spanning bij kwam kijken. Waaronder met een Aussie waarvan het baasje heel blij was dat haar reu even lekker kon spelen met een andere reu, want die hond kon over het algemeen niet goed samen met andere reuen.

Hij kiest er altijd zelfverzekerde, grotere reuen voor uit. Bij onzekere types, heel jonge honden of kleinere honden doet hij het niet.
Eén keer kreeg hij direct een welgemeende snauw van een herder waarbij hij ook wilde rijden en daarna stopte hij direct en negeerde de hond.
Het maakt geen verschil of Mila en Amy erbij zijn, hij is er net zo fanatiek in als zij er niet bij zijn.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Cleva schreef:Bij een onzekere hond verwacht ik meer terughoudend gedrag met een lage houding.
Dat kan, maar dat hoeft niet. Cayuga (intact) is niet zelfverzekerd, maar die benadert alles met exact dezelfde opgewonden hoge houding. En hij komt er altijd mee weg.

Cayuga deed naar Jack trouwens precies hetzelfde. Markeren, patsen, proberen te rijden, benaderen met een hoge houding.
Toen ontweek Jack het, nu blaft hij het weg. Ik denk omdat Jack volwassener is geworden. Die blaf van Jack zie ik echt wel als correctie naar Amoz (die vat het trouwens ook zo op).
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
DeDiana
Zeer actief

Heavy schreef:Doet hij het ook wel eens bij een hond die ouder is dan hem?
Ja, die Aussie waarmee hij laatst zo heeft gespeeld was 8 en Amoz is 6.
Voor de rest weet ik natuurlijk niet altijd precies hoe oud de reuen zijn waarbij hij het doet of wil doen, maar leeftijd lijkt daarbij niet echt een rol te spelen, behalve dan dat hij het niet bij heel jonge reuen doet.

O, de herder in het tweede filmpje in de OP is ook 8 dacht ik, ook ouder dan Amoz dus.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”