Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bang voor grote honden.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)
Aantal honden: 1

Bang voor grote honden.

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Finna heeft op haar eerste dag hier een berner sennen ontmoet. Hele lieve, grote goedzak die meteen op de grond ging liggen toen we hem tegen kwamen. Finna is zich er toch rot van geschrokken, ze had toen nog nooit zo'n grote hond gezien.

Sindsdien vindt ze grote honden eng. Spannend op z'n minst. Wij hebben ook grote honden in de familie en dat is geen probleem. Als we buiten zijn en ik ben vijf minuten in gesprek met iemand met een groot ras is het ook niet eng meer. Maar daarvoor is het blaffen en weg willen lopen. Ze is dan echt even onbereikbaar. Los gaat het beter, dan roep ik haar bij me en loopt ze (of snelwandelt :mrgreen:) ze door, of snuffelen ze even.

Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit iets heb gedaan om het verder aan te wakkeren, ik negeer het gedrag gewoon. Ik doe niet anders bij een grote hond dan bij een kleine, en ik voel me ook niet anders (het is niet zo dat ik zelf bang ben van grote honden, ik val juist vaak voor grote honden).

Ik vermoed dat het komt omdat ze zelf gewoon nog zo klein is en dat het vanzelf over gaat, maar ik wil het toch zeker weten: is dit normaal gedrag bij een pup van 12 weken? Kan en/of moet ik hier extra aandacht aan besteden?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Bang voor grote honden.

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden.
Even blijven praten kan geen kwaad als je pup dan ook stopt met onrustig/angstig zijn en blaffen en zelfs even komt snuffelen.
Als ze steeds heftiger zou gaan reageren zou je er wel wat aan moeten doen denk ik, maar voorlopig is dat toch nog niet aan de orde?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ze is nog best jong toch? Onze jongste heeft ook een periode gehad dat ze heel grote honden wat eng vond (ze wilde een paar keer zelfs wegrennen bij het zien van een grote hond). Ik heb er voor gezorgd dat ze op tijd aan de lijn zat zodat ze dus niet zomaar weg zou vluchten en gezorgd dat haar ervaringen met grote honden positief waren. Dus laten kennismaken met vriendelijke grote honden. Is helemaal goed gekomen. ;)
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Zorgen dat ze goede ervaringen opdoet met rustige grote honden en verder inderdaad niet te veel aandacht aan besteden.
Als ze het spannend vindt kun je even bij haar gaan zitten ter 'steun', maar niet te veel betuttelen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”