We gaan pas weer naar binnen als iedereen geplast heeft.
Met Uma is dat nog wel eens lastig, die heeft maar één plek waar ze 's nachts wil plassen, dus om wat sneller naar ons warme bed te kunnen lopen we eigenlijk standaard naar die plek 's avonds.
Zodra we terug komen van die ronde is het altijd tanden poetsen en naar bed. Een klopje op het bed en Uma komt erbij liggen.
Soms ligt ze op het voeteneind en soms ligt ze naast me. Ik slaap vrij diep dus ik heb het niet altijd door als ze 's nachts weg gaat.
's Ochtends om 7:15u loop ik altijd de ochtendronde met de honden.
Nu heeft Uma sinds we opvanghond Blanche hadden in augustus wel eens binnen geplast 's nachts.
Ik dacht dat ze dat deed uit stress omdat Blanche vrij aanwezig was. Het is daarna nog sporadisch voorgekomen.
Echter begon het twee maanden duidelijk veel vaker voor te komen.
Ze plast altijd op dezelfde plek en het is nooit veel. Inmiddels stap ik om de dag wel in een plas in de woonkamer
Nu hebben we sinds vijf weken Cody bij ons in huis en is het (gelukkig) niet nog meer geworden, maar vanochtend had ze ineens gepoept middenin de woonkamer.
Terwijl ze echt wel veel uit gaat en ruim de kans krijgt het buiten te doen. De tijd die tussen onze avond- en ochtendtronde zit is ook maar kort.
Volgens mijn vriend is ze vaak wakker 's nachts en hoort hij haar scharrelen, sleept ze met kleedjes en botten.
Nu kunnen we natuurlijk gaan denken aan iets aan haar blaas, dus dat wil ik sowieso na laten kijken maar eerlijk gezegd denk ik zelf dat het met stress te maken heeft.
Ze stond laatst ook rond 3 uur 's nachts heel wild te krabben bovenop onze bank, het was geen gewoon krabben, het was heel duidelijk een uitbarsting van stress.
Ze houdt namelijk overdag met groot gemak alles op.
Wat ik kon bedenken was de komst van Cody, maar daar ligt ze juist vaak mee samen en in ons huishouden is er niet veel veranderd.
Ook is het voor de komst van Cody al verergerd in vergelijking met voorgaande maanden.
En waar ik ook mee rond loop, is dat Uma best wat initiatieven neemt nu ze een sterke, gezonde en zelfs zelfverzekerde hond aan het worden is. Misschien geven wij haar nog steeds de zielige-spanjaard-credits en zijn we daarmee ook heel onduidelijk?
Uma kan niet goed alleen thuis blijven sinds haar vermissing in mei. Ze krabt dan ook op de bank, staat continue in de vensterbank, breekt door barricades heen en blaft veel. Daarom laten we haar eigenlijk nooit meer alleen en hebben we een camera aangeschaft voor dat uurtje als we boodschappen doen. Zou het dezelfde stress kunnen zijn (verlatingsangst)?
Uma is een hond die veel aandacht vraagt en eerlijk gezegd ook krijgt. Ze is altijd bij je, staat er geen mand naast de plek waar jij bent? Dan gaat ze desnoods op de koude stenen liggen. Ze ligt onder je stoel als je aan de tafel eet, ze ligt op je als je TV kijkt op de bank, ze ligt letterlijk in mijn armen als we gaan slapen, in de auto zit ze tegen de voorstoel aangeplakt en kijkt me continue aan. Als dat niet kan gaat ze heel hard trillen en hijgen. Als ik in bad lig, ligt ze op de badmat, als vriend thuis is doet ze dat overigens niet.
Willen jullie meedenken? Ik heb op dit gebied totaal geen ervaring.