Maar nu Sammie bij mij woont heb ik natuurlijk wel anders naar zijn gedrag gekeken en ik wil graag weten of mijn conclusie juist is, en of er nog adviezen zijn.
Voorgeschiedenis.
Sammie is een kruising shi-tzu met een heleboel andere rassen volgens mij.
Hij is nu 8 jaar. en hij is heel jong gecastreerd plast zelfs nog als een teefje.
Sam is bij mijn ouders komen wonen, toen hij anderhalf jaar was.
Eigenlijk wilden mijn ouders vanwege hun leeftijd geen hond meer maar Sammie woonde bij een dame en kwam nooit buiten, alleen op het balkon. Dat vonden ze zielig dus zeiden ze ja toen het mensje vroeg of zij sammie wilden hebben.
Ze heeft wel eens verteld dat ze wel buiten is geweest met sammie, maar de tweede keer dat ze dat deed is sammie aangevallen door een herder en vol in zijn rug gebeten en daar hield ie 3 gaten aan over. Hij was toen 11 weken. Sam is door de fokker met de fles grootgebracht hij was enige pup en wat er met de moeder is gebeurt weet ik niet.
Sammie nu (en eigenlijk altijd al)
Buiten.
Wanneer ik met Sam buiten loop en hij is aangelijnd gaat hij als een bezetene (wel kwispelend) te keer tegen elke andere hond. Hij is op dat moment niet te corrigeren tenzij hardhandig en dat is niet zo mijn stijl.
Loopt sammie los dan is er niets aan de hand. De ene hond word genegeerd en als een hond zijn richting uit komt dan loopt sam er zelf naar toe zonder te grommen of te blaffen, hij snuffelt en knauwt van zich af als de andere hond hem te opdringerig word (dat is al vrij snel)
Hij is wel altijd aan het kwispelen en ik meen ook echt te zien dat hij uitnodigt tot spel hij doet dat alleen grommend
Binnen.
Sam accepteert andere honden in zijn huis.
Hij laat wel duidelijk zien de baas te willen zijn, beschermd zijn spullen en zijn ligplek.
Ook maakt ie behoorlijk misbaar (grommen) als de gast hond het waagt aandacht te vragen bij mij of een van mijn ouders of mijn dochter. Daarin is hij wel makkelijk te corrigeren en weg te sturen. gewoon op stem.
Wanneer sam in het huis van een andere hond komt, is hij afwachtend, onderdanig. Hij gromt wel als de hond des huizes hem "lastig valt" maar verder doet hij normaal. daaruit zou je denken dat hij de hondenregels wel kent vandaar mijn verwarring.
Nu gooi ik als sam al aangelijnd is buiten hem los bij bekende honden. Maar bij vreemde honden durf ik dat niet.
Ik zou me voor kunnen stellen dat een andere hond niet gediend is van zijn manier van doen en tja... het is een klein hondje ze zijn zo stuk. Maar ik zie ook mensen schielijk hun hond terug trekken bij een aangelijnde sam omdat hij zo tekeer gaat.
Moet ik dit vanwege zijn leeftijd en jarenlange gewoonte gewoon accepteren als dit hoort bij hem? Of zijn er nog adviezen of tips?