Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenschool, hoe werkt het met 2 personen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cipress
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese Stabij x Berner Sennen
Aantal honden: 1

Hondenschool, hoe werkt het met 2 personen?

Ongelezen bericht door Cipress »

Wij willen binnenkort beginnen met een cursus. Om zo een band te krijgen met Kyra, maar ook om haar geestelijk uit te dagen! Maar wij zijn dus met twee eigenaren. Hoe werkt dit bij een hondenschool? Mag maar één persoon met haar trainen of kan het ook allebei? Zo ja, hoe werkt dat dan?

Wij zijn erg benieuwd! We geven Kyra nog even de tijd om te wennen, maar daarna willen we lekker met haar werken en spelen.
"you don't always get the dog you want, you get the dog you need"
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Hondenschool, hoe werkt het met 2 personen?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou met één trainen en de ander laten kijken, zodat duidelijk is wat ze wel en niet mag/kan/moet oefenen en hoe dan.
Wel goed opletten of dat gaat; als ze teveel wordt afgeleid moet de een binnen gaan zitten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

De hondenschool waar ik lid van was in Zuid Afrika promoten dat de hele familie aanwezig is bij puppy cursus en beginner obedience.
Verder is het toegestaan met 2 (of meer) mensen met de hond te werken, in verschillende activiteiten.

Ik denk dat dat in Nederland ook wel kan. Het is imo het beste voor de hond, :ok:
Cipress
Vaste gebruiker

Het probleem, nou ja zo kan je het ook weer niet noemen, is dat wel allebei met haar zouden willen werken. Haha. Beetje lastig dus.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marjoleine schreef:Ik zou met één trainen en de ander laten kijken, zodat duidelijk is wat ze wel en niet mag/kan/moet oefenen en hoe dan.
Wel goed opletten of dat gaat; als ze teveel wordt afgeleid moet de een binnen gaan zitten.
Zo doen ze het inderdaad bij mijn hondenschool. Het komt geregeld voor dat er partners bij de lessen zijn.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Tara schreef:
mosquito1980 schreef:De hondenschool waar ik lid van was in Zuid Afrika promoten dat de hele familie aanwezig is bij puppy cursus en beginner obedience.
Verder is het toegestaan met 2 (of meer) mensen met de hond te werken, in verschillende activiteiten.

Ik denk dat dat in Nederland ook wel kan. Het is imo het beste voor de hond, :ok:
Mijn man kan met de honden werken omdat ik ze africht. Maar samen trainen zou ik een heel slecht idee vinden.
Niet met mijn ambities in elk geval.
In de praktijk was bij puppy cursus wel vaak meerdere mensen aanwezig. Maar de vervolg cursussen was het vaak maar 1 persoon, er waren 2 echtparen die samen met hun hond werkten, 1 deed manwork en de ander agility.
Het is wel belangrijk dat je allebei even consequent bent, dwz je moet dezelfde ideeën hebben zodat de hond niet in verwarring wordt raakt.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik doe een cursus met de clicker en daar mag je wel met twee personen trainen, maar per les maar één persoon.
Dus de stelletjes wisselen de lessen om. Maar je ziet ook wel dat de voortgang bij diegenen trager gaat.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Om een band op te bouwen kun je ook gewoon het leven erop los gooien en leuke dingen doen.
Je bouwt ook geen band op met je kind omdat ze op school zit.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cipress schreef:Het probleem, nou ja zo kan je het ook weer niet noemen, is dat wel allebei met haar zouden willen werken. Haha. Beetje lastig dus.
Dan doet de een de ene cursus en de ander iets anders.
Doen wij ook.

Ik vind bv showen het leukst, dat doe ik.
Mir doet jacht en zweetwerk (gaaaaaaaaaaaaaaaaaap). De honden vinden dat leuk, zij ook, ik niet.
Ik vind gehoorzaamheid dan weer leuk, dat doe ik.
Zij vindt Breitensport leuk, dat doet zij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Cipress
Vaste gebruiker

bouvierpoedel schreef:Om een band op te bouwen kun je ook gewoon het leven erop los gooien en leuke dingen doen.
Je bouwt ook geen band op met je kind omdat ze op school zit.
Door samen te werken bouw je zeer zeker wel een band op. En als je kind op school zit ben je er niet bij. Met een hond op de hondenschool wel. Maar de meningen kunnen hierover verdeeld zijn.
Afbeelding
Cipress
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:
Cipress schreef:Het probleem, nou ja zo kan je het ook weer niet noemen, is dat wel allebei met haar zouden willen werken. Haha. Beetje lastig dus.
Dan doet de een de ene cursus en de ander iets anders.
Doen wij ook.

Ik vind bv showen het leukst, dat doe ik.
Mir doet jacht en zweetwerk (gaaaaaaaaaaaaaaaaaap). De honden vinden dat leuk, zij ook, ik niet.
Ik vind gehoorzaamheid dan weer leuk, dat doe ik.
Zij vindt Breitensport leuk, dat doet zij.
Hahaha. We beginnen eerst met gehoorzaamheid. We gaan ook ven vragen wat alles precies inhoudt. Dan kunnen we kijken wat bij wie past. Het lijkt ons heerlijk om lekker met haar bezig te zijn!
Afbeelding
Cipress
Vaste gebruiker

Manuma schreef:Ik doe een cursus met de clicker en daar mag je wel met twee personen trainen, maar per les maar één persoon.
Dus de stelletjes wisselen de lessen om. Maar je ziet ook wel dat de voortgang bij diegenen trager gaat.
Is misschien wel een optie. We gaan beginnen met gehoorzaamheid. Ze kent al heel veel commando's, maar wij willen kijken wat ze precies kan en wat ze leuk vindt etc. Dus het is eigenlijk alleen maar even kijken hoe en wat. Heb er nu al zin in!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb wel echtparen als cursist gehad, maar de een trainde en de ander zat aan de kant en maakte notities zodat ze allebei min of meer dezelfde aanpak zouden volgen.
Ik ken diverse stellen waar de een met de hond gehoorzaamheid traint en de ander jachttraining.
Toen ze er een tweede hond bij namen hebben ze de "taken" voor die tweede hond omgedraaid.

Misschien ook een idee (die tweede hond dan voor later :tongue: :lol1: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Cipress
Vaste gebruiker

ranetje schreef:Ik heb wel echtparen als cursist gehad, maar de een trainde en de ander zat aan de kant en maakte notities zodat ze allebei min of meer dezelfde aanpak zouden volgen.
Ik ken diverse stellen waar de een met de hond gehoorzaamheid traint en de ander jachttraining.
Toen ze er een tweede hond bij namen hebben ze de "taken" voor die tweede hond omgedraaid.

Misschien ook een idee (die tweede hond dan voor later :tongue: :lol1: )
Oeh, als ik dat mijn vriendin zou voorstellen, gaat ze dat niet leuk vinden. Haha. Maar zou wel echt ideaal zijn, ja! Haha.
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Ik ga samen met m'n vriend naar de hondenschool, maar we hebben asielhond waarmee we naar de beginnerscursus gaan en dus geen sport of zo. ;)
Cipress
Vaste gebruiker

Tenmashi schreef:Ik ga samen met m'n vriend naar de hondenschool, maar we hebben asielhond waarmee we naar de beginnerscursus gaan en dus geen sport of zo. ;)
Het is ook onze eerste hond samen en voor mij überhaupt en toevallig ook een herplaatser. We hebben ook een beginnerscursus. Hoe is het bij jou?
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik ga samen met mijn vriend naar cursus, we hebben twee honden maar alleen de jongste doet mee met cursus. In de zomer zit hij op het veld met de oudste en die kijken toe. Snoopy mag ook gewoon (gratis) meedoen met de lessen maar de enige keren dat we dat deden was met parcoursje.
Nu in de winter zit Snoop in de auto (na een lange wandeling met mijn vriend tijdens de les, dus hij komt pas halverwege) met z'n jas aan en staan wij op het veld met Yin. Ik doe voornamelijk het meeste maar bijv. met vrij en even spelen helpt mijn vriend, hij staat er vaak gewoon voor niks bij maar heel soms laat ik hem oefeningen doen. Het is pas 1x voorgekomen dat hij een hele les heeft gedaan maar toen kon ik amper lopen van de spierpijn dus toen was het wel noodzakelijk.

Naar mij luistert ze het beste maar bij m'n vriend doet ze d'r best. Ik en Yin zijn gewoon beter op elkaar ingespeeld dan hij en Yin en dat maakt niks uit.
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Cipress schreef:
Tenmashi schreef:Ik ga samen met m'n vriend naar de hondenschool, maar we hebben asielhond waarmee we naar de beginnerscursus gaan en dus geen sport of zo. ;)
Het is ook onze eerste hond samen en voor mij überhaupt en toevallig ook een herplaatser. We hebben ook een beginnerscursus. Hoe is het bij jou?
Een hele uitdaging, maar dat is vooral omdat Mitzi heel erg uitvalt naar andere honden. Daarom gaan we er eigenlijk ook heen, om te kunnen oefenen met honden negeren. :) We merken met de oefeningen wel dat Mitzi soms niet weet wie haar aandacht vraagt/beloont/etc, dan roept mijn vriend haar naam bijvoorbeeld en dan kijkt ze naar mij. :lol1: Ze reageert vaak ook beter op mij/luistert beter, tot lichte ergernis van mijn vriend. :mann: Er zitten dus ook wat haken en ogen aan aan, maar dat is ook kwestie van wat afstand nemen (letterlijk ;) ). Nu doen we dat sowieso vaak want we moeten met Mitzi op zodanige afstand blijven van de rest van de groep, dat een van ons dichterbij moet staan om de instructies te horen. :tongue:

Verder wel ontzettend leerzaam en zeker geen spijt van. :E: Hadden er misschien wel eerder aan moeten beginnen, aan de andere kant vind ik 't ook fijn dat we eerst een aantal maanden Mitzi los hebben laten komen en zelf met haar aan de slag zijn geweest voor aan de cursus te beginnen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik ken een stel dat als ze samen met de hond weg zijn, de regel hebben dat diegene met de heuptas met snoepjes 'de baas is'. De ander bemoeit zich dan nergens mee. Het werkt voor die hond wel geloof ik, hij weet op wie hij moet letten: De eigenaar met de snoepjes :mrgreen:

Echt samen trainen is mijn ervaring wel lastiger, en voor sommige honden ondoenlijk, zelfs als er eentje netjes aan de kant zit. Ik heb met mijn Diem toen hij nog mijn moeders Diem was getraind. (ik heb hem later volledig overgenomen) Maar als we samen waren ging het niet. Hij bleef de ander goed in de gaten houden en zich extra uitsloven :hmmm: Ook als eentje binnen ging zitten: Dat maakte alleen maar meer afgeleid van de oefeningen. Later ging ik dus alleen en vertelde mijn moeder hoe en wat als ik hem terugbracht.

Zelf train ik nu met een hond die niet van mij is. Dat gaat nu uiteindelijk wel prima, hondje weet ondertussen hoe het zit. Ze laat haar eigen baas redelijk links liggen voor een uurtje en we hebben veel lol samen. Maar in het begin was het best lastig en niet leuk: Aandacht voor mij krijgen was heel veel harder werken.

Het kan dus wel denk ik, als je maar consequent bent in de verdeling en je realiseert dat het langer duurt om vooruitgang te boeken.

Sommige (veel?) honden kiezen trouwens vaak wel 1 persoon in een huishouden waar ze wat meer naar toe trekken en makkelijker naar luisteren en/of vaker een knuffel bij halen. We iets om mee rekening te houden want dat is mss niet leuk om te merken? (ik heb nooit 'samen' en hond gehad.)
Afbeelding
dorinda1991
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door dorinda1991 »

Mijn vriendin en ik doen ook samen de cursus. Eerst hebben we de puppycursus gedaan en zijn nu bezig met de vervolgcursus (basiscursus).
We wisselen het af, dus de ene week traint mijn vriendin met de hond en de andere week doe ik het. We vinden het belangrijk dat hij straks naar beide goed luistert en vinden het anderzijds ook leuk om elkaar met de hond bezig te zien. Bovendien ben je meteen goed op de hoogte van alle uitleg en tips die ze geven! Wel hebben we de regel dat degene die niet met de hond traint op een afstandje gaat zitten en zich ook echt niet gaat bemoeien. Werkt prima!
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Cipress schreef:
Heb je al een hondenschool gevonden?

Ik doe het bij Op Stap (http://www.hondenschoolopstap.nl/) en ik heb het enorm naar mijn zin en het belangrijkste: mijn hond ook.
Duidelijk leiderschap op een geheel positieve manier en nu, binnen twee weken, zie ik al heel veel resultaat. Als ik deze heb afgerond wil ik door en ik wil ook met mijn andere hond beginnen.
Je werkt met de clicker, ik had nooit verwacht dat we het beide zo leuk zouden vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”