Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herkent iemand dit gedrag bij vorst?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Herkent iemand dit gedrag bij vorst?

Ongelezen bericht door Caro. »

Zodra het gaat vriezen en het een beetje wit wordt, dan is Puchu halve nachten wakker: janken en piepen,
soms urenlang.
Het hele jaar door, slaapt hij gewoon door en is rustig 's nachts, maar zodra de vorst er is, is hij 's nachts wakker
en heel erg onrustig.
Overdag is het enige verschil dat hij veel meer snuffelt buiten, echt véél meer; normaal snuffelt hij nooit zoveel,
maar nu doen we 5 x langer over hetzelfde stukje. Vind ik prima hoor en de luchtjes zullen veel langer blijven hangen
met de vorst ook.
's Avonds is hij ook gewoon rustig, niets aan de hand, maar zo rond een uur of twee 's nachts begint de ellende.

Ik vermoed zelf dat het komt door onrust in zijn koppie omdat er zoveel luchtjes blijven hangen. Wat ik dan alleen
niet kan verklaren, is waarom hij de rest van de dag - op het uitlaten na - dit niet heeft.
Ik heb diverse dingen geprobeerd: gordijnen dicht, even bij hem gaan zitten, juist niet bij hem gaan zitten maar 'KOP DICHT!'
roepen, een hele flinke kluif geven 's avonds zodat hij moe is, enz.
Hij blijft het gewoon doen en alleen die winterdagen dat het vriest.

Herkent iemand dit gedrag bij dit weer? :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Herkent iemand dit gedrag bij vorst?

Ongelezen bericht door gonnie »

Nee, ik herken het niet. Zal je wel moe worden als je er steeds wakker van wordt.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

gonnie schreef:Nee, ik herken het niet. Zal je wel moe worden als je er steeds wakker van wordt.
Nou ja, ik heb oordopjes in vanwege snurken man, dus ik hoor weinig :mrgreen: Manlief is meer degene die
er uitermate sjagrijnig van wordt, want die wordt dus wakker.
Afbeelding
A good dog never dies...

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco snuffelt ook duidelijk meer dan anders. En ja, hij is wat onrustiger 's nachts, maar dat wijt ik aan het feit dat we de deuren boven op dit moment 's nachts open hebben en dat was eerder niet zo
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Lopen er misschien beesten rond te scharrelen in de nacht, op zoek naar eten?
Mijn honden worden 's nachts onrustig als er egels in de tuin zijn. Maar zo in de winter zijn er natuurlijk andere beesten op zoek naar warmte en eten. ;)
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik dacht juist altijd dat de zomer de tijd voor geurtjes was vanwege de warmte? Misschien heb je meer muizen o.i.d. in de muren die normaal buiten de deur kamperen maar door de kou binnen komen?
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

runninggirl schreef:Lopen er misschien beesten rond te scharrelen in de nacht, op zoek naar eten?
Mijn honden worden 's nachts onrustig als er egels in de tuin zijn. Maar zo in de winter zijn er natuurlijk andere beesten op zoek naar warmte en eten. ;)
Dit vind ik wel een hele goeie. Mijn honden hebben er geen last van maar ik woon ook 3 hoog.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hm, nee ik geloof niet dat er zoveel dieren hier scharrelen en ik ben ook vaak zat naar beneden gekomen, laat hem
dan even de tuin in en ook daar snuffelt hij dan alleen maar en neemt geen sprintje op zoek naar dieren.
Bovendien trekt hij zich weinig aan van egels, van een kat in de tuin gaat hij blaffen en niet janken en jammeren.
Muizen vangt hij en eet hij op, dus ook geen probleem :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Ik weet niet hoe oud hij is maar kan hij last van de kou hebben? Van zijn gewrichten of misschien van zijn neus?
Hij is bijna 9 jaar, maar doet dit al zijn hele leven, iedere winter weer opnieuw :ugh:
Hij ligt op de bank op 2 warme kleedjes, dus ik denk dat dit het haast niet kan zijn. Mijn man zei dit gisteravond ook nog,
maar als ik Puchu voel als hij op die kleedjes ligt, dan voelt hij gewoon lekker warm aan. Ook springt hij als een jonge
hond van de bank en merk ik niet de minste stijfheid in gewrichten op. Hij is zo soepel en beweeglijk als wat.
Afbeelding
A good dog never dies...

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

bizar, nog nooit van gehoord...
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lotje snuffelt nu ook een eeuwigheid tijdens de wandelingen. Op een of andere manier schijnen met deze kou toch meer geurtjes voor hun te snuffelen zijn. Maar dat deden Yentle en Tirsa ook. Gelukkig slaapt ze 's nachts als een prinsesje op een dik kussen (erwtjes doen we hier niet aan), dus daar kan ik je niet mee helpen. Misschien een of ander oergevoel of zo? (Ik verzin ook maar wat)
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Flo is ook onrustiger in haar hoofd met sneeuw. Eindeloos snuffelen in de sneeuw, steeds aangeven dat ze naar buiten wil. Ze vind het heerlijk om in te rennen, graven en rollen. Ze moet ook veel vaker plassen. Heel misschien word Puchu wakker omdat ze net als Flo dan ook vaker moet plassen? Flo eet maar weinig sneeuw, ik denk dat ze vaker moet plassen omdat ze een beetje pekel binnen krijgt, daar gaat ze meer van drinken. Ik probeer het wel zoveel mogelijk te voorkomen, want zout schijnt heel slecht te zijn voor honden. Maar ze likt haar pootjes schoon als ze de kans krijgt. Ik loop nu zoveel mogelijk op 'zout vrij' gebied en haar pootjes bij binnenkomst heel goed schoonmaken, hoeft ze ook weer minder vaak te plassen.
Hopelijk hebben jullie snel je nachtrust terug!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
Caro. schreef:
Heavy schreef:Ik weet niet hoe oud hij is maar kan hij last van de kou hebben? Van zijn gewrichten of misschien van zijn neus?
Hij is bijna 9 jaar, maar doet dit al zijn hele leven, iedere winter weer opnieuw :ugh:
Hij ligt op de bank op 2 warme kleedjes, dus ik denk dat dit het haast niet kan zijn. Mijn man zei dit gisteravond ook nog,
maar als ik Puchu voel als hij op die kleedjes ligt, dan voelt hij gewoon lekker warm aan. Ook springt hij als een jonge
hond van de bank en merk ik niet de minste stijfheid in gewrichten op. Hij is zo soepel en beweeglijk als wat.
Gaat de verwarming uit ?
Op 17 graden staat die 's nachts.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

lotje&famke schreef:Flo is ook onrustiger in haar hoofd met sneeuw. Eindeloos snuffelen in de sneeuw, steeds aangeven dat ze naar buiten wil. Ze vind het heerlijk om in te rennen, graven en rollen. Ze moet ook veel vaker plassen. Heel misschien word Puchu wakker omdat ze net als Flo dan ook vaker moet plassen? Flo eet maar weinig sneeuw, ik denk dat ze vaker moet plassen omdat ze een beetje pekel binnen krijgt, daar gaat ze meer van drinken. Ik probeer het wel zoveel mogelijk te voorkomen, want zout schijnt heel slecht te zijn voor honden. Maar ze likt haar pootjes schoon als ze de kans krijgt. Ik loop nu zoveel mogelijk op 'zout vrij' gebied en haar pootjes bij binnenkomst heel goed schoonmaken, hoeft ze ook weer minder vaak te plassen.
Hopelijk hebben jullie snel je nachtrust terug!
Hier ligt nauwelijks sneeuw, heel af en toe een vlekje, maar meer niet.
Hij moet ook niet plassen. Een heel enkele keer moet hij weleens 's nachts (1 of 2 keer per jaar), dan jankt hij anders en
rent hij ook meteen naar de deur als ik beneden kom.
Als ik, of mijn man, nu naar beneden ga dan blijft Puchu gewoon staan en rent niet naar de deur.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

alinelaila schreef:Het is door de sneeuw wel veel lichter op straat en in huis. Misschien dat hij daar 'last' van heeft?

Hij is wel echt wakker als hij zo piept? Niet dat hij flink aan het dromen is? Sem is ook vreselijk veel aan het snuffelen nu, in die sneeuw blijven geurtjes kennelijk beter hangen, en dat verwerkt hij 's avonds door ontzettend veel en luidruchtig te dromen.
Nee, hij is klaarwakker en staat meestal onderaan de trap in de gang.
Dat lichter op straat, daar dachten wij een paar jaar geleden ook aan, dus gordijnen dicht overal beneden, maar dat helpt
ook niets :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Wel apart dat tot nu toe geen enkele anders hond dit heeft.
Ik denk dat het onrust in zijn koppie is, ik kan alleen niet verklaren waarom hij overdag en 's avonds dan wel rustig is...
ja misschien omdat ik er dan bij ben? Ik weet het ook niet :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik zou gewoon eens de verwarming aan laten staan. Ik denk niet dat hij het koud heeft, hoor. Maar misschien tempert dat de onrust wat, dat het minder winter- achtig aanvoelt voor hem. Het valt eens te proberen?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Emma schreef:Ik zou gewoon eens de verwarming aan laten staan. Ik denk niet dat hij het koud heeft, hoor. Maar misschien tempert dat de onrust wat, dat het minder winter- achtig aanvoelt voor hem. Het valt eens te proberen?
Ja, je weet het nooit. Ik ga het vannacht proberen :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

En hoe reageert hij als je hem eens niet zoveel laat snuffelen? Gewoon je rondjes wandelen op normaal tempo, zonder extra snuffel-ruimte.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Jits90 schreef:En hoe reageert hij als je hem eens niet zoveel laat snuffelen? Gewoon je rondjes wandelen op normaal tempo, zonder extra snuffel-ruimte.
Dat is ook wat ik denk. Kijk, hij mag blijkbaar drie keer zo lang treuzelen als hij dat wil. Daarmee is er al iets anders dan normaal. Daarnaast reageren jullie erop. Dat is ook niet normaal voor hem. En hij krijgt een kluif, en je gaat naar beneden en je roept dat hij moet stoppen. Al met al heeft hij teveel in de melk te brokkelen op die dagen. Dus vorst is doorlopen en niet treuzelen. Niet te lang snuffelen en lekker gewoon normaal doen. Dan heb je denk ik de grootste kans dat hij ook snachts normaal doet. 17 graden is prima, binnen kan hij niks ruiken van buiten en eigenlijk nauwelijks weten dat het vriest. Dus de trigger komt wat mij betreft van overdag en als jij zegt dat hij drie keer zo lang over het zelfde stuk doet zit misschien juist daar de oplossing.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ja, dat zou kunnen.... ik twijfel wel erg of dat het is, want gister was ik in de polder en liep gewoon normaal tempo
en Puchu doet dan altijd wat hij wil qua snuffelen of niet en haalt me dan weer in of wacht op mij. Dus weinig
anders dan anders, behalve dat hij wellicht wel meer snuffelde en dus meer in te halen had, maar aan mijn gedrag
was niets anders te zien. Dan zou het het kleine avondrondje zijn... maar daarna ligt hij dus nog gewoon uren rustig
op de bank en het begint pas een uur of twee nadat we naar bed zijn gegaan.
De kluif krijgt hij bijna altijd 's avonds, maar nu was het dus een extra moeilijke om hem moe te maken.

Maar goed, je weet het niet en het is een kwestie van uitproberen wat nu de oorzaak is, dus het is zeker de moeite
waard om vanavond en morgen gewoon door te lopen en niet te wachten op al dat gesnuffel en dan zien of er
iets verandert :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Misschien wil ie gewoon op wintersport. Of schaatsen :lol1:
Ik zal 'm vannacht een paar schaatsen onderbinden, eens zien of dat helpt :LOL:
Afbeelding
A good dog never dies...

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Al wat verandert afgelopen nacht?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Emma schreef:Al wat verandert afgelopen nacht?
Hij was op 15 minuten piepen na, rustig afgelopen nacht. We konden nog niet echt iets veranderen, want veel gesnuffeld had hij al gister.
Op dit moment vriest het hier niet, dus hij heeft vandaag normaal gelopen en ik gok dus dat het komende nacht rustig is.
Bij de volgende vorst ga ik hem niet zoveel meer laten snuffelen, al blijft dat wel wat moeilijk omdat hij ook in de tuin kan en daar snuffelt hij dus ook als een gek bij vorst. Maar goed, ik denk dat het komt door onrust in het koppie en dan zou dus de oplossing zijn hem niet zoveel onrust te laten ervaren... ben benieuwd :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nou gisteravond was het weer bal met spetters vanwege de vorst. De nachten ervoor ook wat onrustig, maar dat ging wel.
Gisteravond laat liet ik hem nog even de tuin in voor een laatste plasje (zoals ik altijd doe) en normaal gesproken is hij binnen een minuut
weer terug, maar nu geen Puchu te zien. Ik heb hem geroepen en gefloten, maar niks.
Toen ben ik maar alvast naar boven gegaan en een minuut of 10 later weer naar beneden, maar nog steeds geen Puchu.
De tuin ingelopen en daar vond ik hem totaal apathisch tussen de coniferen. Hij reageerde nergens op, dus ik heb zijn halsband gehaald
en omgedaan en hem zo naar binnen meegenomen.
Hij ging bij de voordeur zitten, helemaal in elkaar gedoken :(: met veel moeite kreeg ik hem op zijn slaapplekje en toen werd hij rustiger
en is verder ook vannacht rustig geweest.
Hij is een enorme vreetzak en dol op eten, maar hij reageerde dus helemaal nergens meer op.

Hij raakt echt totaal in de war dus van vorst :oeps: 's Middags liep hij nog lekker vrolijk in de polder, niks aan de hand, maar 's avonds laat /
's nachts begint de ellende.
Als ik niet zou weten dat het door de vorst kwam, dan zou ik me enorme zorgen om hem maken, maar de volgende dag is hij gewoon weer
vrolijk en normaal.

Ik vind het toch bizar en snap er helemaal niks van.
Gister overdag dus niets anders gedaan dan anders, gewoon in de polder gelopen, het lag ook niet aan 'te koud' in huis, want dit was
dus buiten in de tuin.

Nou ja, ik 'up' 'm nog maar eventjes in de hoop dat iemand dit herkent, want ik zou toch wel heel graag willen weten waarom hij zo
vreemd reageert op vorst.
Afbeelding
A good dog never dies...

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wat raar... nog nooit gehoord of meegemaakt
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Als Finna 's avonds laat vlak voor het naar bed gaan nog wordt uitgelaten in de kou is ze wel onrustig als we naar bed gaan, maar daar hebben we verder geen last van zodra ze gesetteld is.
Afbeelding
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

Heb er nog niet eerder van gehoord.
Maar de gedachte die bij mij opkomt is dat het misschien met de verandering in luchtdruk te maken kan hebben?
Bij vorst is die vaak extreem laag.
Je krijgt dan ook vaak last van dingen die statisch worden, waardoor je bij aanraking soms zo n schok krijgt.
Ook daalt de luchtvochtigheid bij vorst ook vaak enorm.
Wij hebben zo n metertje waar je deze gegevens van af kunt lezen en met deze dagen gaat bij ons de luchtbevochtiger aan omdat het nu erg droog is in huis..
Misschien dat jouw hond hier heel gevoelig voor is?
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Geen loopse teven in de buurt?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Puchu is een behaarde Peruaanse hond, zijn ouders waren naakt, maar hij heeft normale beharing.

Met kou loopt hij ook gewoon buiten, gistermiddag dus naar de polder en niks aan de hand. Hij haat wel regen, maar in de kou is er niets
aan de hand. Totdat het 's avonds laat of nacht wordt en dan gaat hij dus piepen, janken en blaffen en gisteravond was hij dus helemaal
apathisch. Ik had al eerder wel gemerkt dat hij wat bleef staan, maar gisteravond was hij totaal niet meer bereikbaar zeg maar.
Dat kan niet komen omdat hij het koud heeft of schuilt, als je 'koekje' tegen Puchu zegt, dan weet hij niet hoe snel hij moet komen, maar
hij was 'weg van de wereld' zeg maar, raakt helemaal in de war.
De luchtdruk zou misschien het antwoord kunnen zijn, maar is dat ook in huis dan zo te merken?
Laatst gewijzigd door Caro. op 18 feb 2016 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”