Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopende Laila

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Loslopende Laila

Ongelezen bericht door Jackira »

Omdat loslopen voor mij echt een heel belangrijk punt is met honden, zo niet het belangrijkste, waag ik me toch wat sneller dan gebruikelijk misschien aan het daadwerkelijk loslopen van Laila. Bovendien is het aangelijnd blijven voor haar ook niet te doen. Ze heeft echt beweging nodig. Dus allerlei plaatsen opgezocht met omheinde velden. Ze springt dus gewoon over het hek heen. Vandaag weer, we zijn een halve minuut op het veld en mevrouw springt vanuit stand over het hek naar de andere kant, de brede veertien in, de vrijheid tegemoet :schrik: .

Ik moet wel zeggen dat ik er vertrouwen in heb dat ze niet echt wegloopt, maar echt appel erop zoals ik zou willen heb ik niet. Als ik roep komt ze enigszins naar me toe, maar nooit dicht genoeg om aan te lijnen die slimmerd :mrgreen: Niet dat ik dat wil, want ik weet dat je dat vooral niet moet doen. Ik denk dat dat toch een ding uit het verleden is met een eventuele vorige baas voordat ze ging zwerven. Want dat ze ooit een baas heeft gehad merk ik wel aan haar.

Ze valt geen andere honden lastig, is heel sociaal. Ik zal binnenkort een filmpje van haar plaatsen, moet nog even een nieuw kabeltje kopen voor de camera om het op de laptop te zetten. Naar mensen ook, en zelfs kinderen gaat prima heb ik vandaag gemerkt toen een paar mensen zonder honden hun kleine kinderen aanmoedigden om met onze honden te spelen :schrik: Maar dat ging goed gelukkig. Voor de pupjes een goede ervaring en Laila negeerde ze min of meer en nam beleefd de koekjes aan. Dus wat dat betreft geen zorgen.

Alleen heeft ze dus prima een rondje meegelopen vandaag van een uur, we hadden geen keus want ze was zelf al over het hek gesprongen. Keurig op een metertje of tien bij ons in de buurt, niet weg achter eendjes aan. Als we ineens een ander pad ingingen ging zij ook, maar ja we konden haar dus niet bij ons roepen. ja we konden haar wel roepen, en ze kwam ook wel, maar aanlijnen had niet gekund want dan zou ze wegspringen. Dus we hebben om eht vertrouwen niet te beschadigen dat ook niet geprobeerd.

Uiteindelijk waren we na een uur in de buurt van onze auto, en ze liep vooruit naar precies de goede auto, en toen ik de deur van de auto open deed sprong ze er zo in.

Het gekke vind ik ook dat ze op dat omheinde veld prima bij me te roepen is , ik kan haar daar wel gewoon aanlijnen( een heel groot veld, ongeveer anderhalf voetbalveld), aan de lange lijn buiten lopend ook. En buiten het omheinde veld niet. Ze had haar GPS trouwens om.

Wat zou ik kunnen doen zodat ze ook buiten het omheinde veld bij me durft te komen. lange lijn trainen is geen oplossing want aan de lange lijn luistert ze prima. Waar ik loop is een hele veilige omgeving trouwens, ook waar we geparkeerd staan, staat verder bijna niemand, geen wegen in de buurt.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Loslopende Laila

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat ze dondersgoed in de gaten heeft dat je machteloos staat als ze niet komt buiten de lange lijn en het afgesloten veld om. Dat wist Ben vroeger ook altijd prima van elkaar te onderscheiden.
Ik zou er toch wel terughoudend in zijn met haar loslaten zolang ze zo moeilijk onder appel te krijgen is.
Zou je niet een leuke cursus met haar kunnen doen, om zo ook gaandeweg het appèl bij te spijkeren?
En voor de energie in de tussentijd is fietsen misschien een idee?
Jackira
Zeer actief

Apple schreef:Ik denk dat ze dondersgoed in de gaten heeft dat je machteloos staat als ze niet komt buiten de lange lijn en het afgesloten veld om. Dat wist Ben vroeger ook altijd prima van elkaar te onderscheiden.
Ik zou er toch wel terughoudend in zijn met haar loslaten zolang ze zo moeilijk onder appel te krijgen is.
Zou je niet een leuke cursus met haar kunnen doen, om zo ook gaandeweg het appèl bij te spijkeren?
En voor de energie in de tussentijd is fietsen misschien een idee?
Morgenavond hebben we de eerste les. Dus cursus is al geregeld. Maar het is ook niet dat ze niet weet wat hierkomen is. En ik laat haar ook niet zelf al loslopen maar omdat ze over een hek springt, waarvan ik dacht dat ze dat over dit hek niet zou kunnen, waren we ineens in deze situatie. En bleek dat ze prima bij ons blijft. Ik vind het zelf ook helemaal niet fijn om haar eventueel los te laten dus het is niet mijn bedoeling, maar ik heb nu dus gemerkt dat ze prima kan loslopen eigenlijk, alleen het terug roepen moet aan gewerkt worden. maar ik vraag me dan af hoe ik dat moet trainen als het in gecontroleerde situaties wel lukt.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zou beginnen met de lange lijn los te laten. Dan heb je 10m om je voet op te zetten, haar binnen te halen, te belonen en weer weg te laten gaan.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik heb Akira ook met een lange lijn geleerd bij mij te komen. Ze kon heel goed los en luisterde best wel maar hier komen en dan aanlijnen was nogal een dingetje zeg maar :mrgreen:

Ik heb eventueel wel een hele lange longeerlijn voor je te leen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Jackira
Zeer actief

Tiny schreef:Ik heb Akira ook met een lange lijn geleerd bij mij te komen. Ze kon heel goed los en luisterde best wel maar hier komen en dan aanlijnen was nogal een dingetje zeg maar :mrgreen:

Dankjewel :ok: , maar ik heb voordat ze kwam met vooruitziende blik ook al een lange lijn gekocht van 20 meter. :D dan ga ik die toch maar gebruiken, al ben ik altijd bang dat andere honden er tijdens het spelen in verstrikt raken en het daardoor op een vechtpartij uitdraait.

Liet je de lange lijn dan achter haar aanslepen of hield je die vast?
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ri@ schreef:
Tiny schreef:Ik heb Akira ook met een lange lijn geleerd bij mij te komen. Ze kon heel goed los en luisterde best wel maar hier komen en dan aanlijnen was nogal een dingetje zeg maar :mrgreen:

Dankjewel :ok: , maar ik heb voordat ze kwam met vooruitziende blik ook al een lange lijn gekocht van 20 meter. :D dan ga ik die toch maar gebruiken, al ben ik altijd bang dat andere honden er tijdens het spelen in verstrikt raken en het daardoor op een vechtpartij uitdraait.

Liet je de lange lijn dan achter haar aanslepen of hield je die vast?
De lijn sleepte achter haar aan :wink:

Met andere honden erbij gebruikte ik hem niet, dan was het zwaan kleef aan, stel je voor dat ik de verkeerde hond mee naar huis nam :LOL:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het gekke vind ik ook dat ze op dat omheinde veld prima bij me te roepen is , ik kan haar daar wel gewoon aanlijnen( een heel groot veld, ongeveer anderhalf voetbalveld), aan de lange lijn buiten lopend ook. En buiten het omheinde veld niet. Ze had haar GPS trouwens om
Als je haar op het omheinde veld roept, lijn je haar dan altijd aan?

Ik denk ook dat een lange lijn die achter haar aan sleept een goed idee zou kunnen zijn :ok:
Ook als je haar op die manier "helpt" om bij je te komen wel belonen (denk ik?)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jackira
Zeer actief

ranetje schreef:
Het gekke vind ik ook dat ze op dat omheinde veld prima bij me te roepen is , ik kan haar daar wel gewoon aanlijnen( een heel groot veld, ongeveer anderhalf voetbalveld), aan de lange lijn buiten lopend ook. En buiten het omheinde veld niet. Ze had haar GPS trouwens om

Ik denk ook dat een lange lijn die achter haar aan sleept een goed idee zou kunnen zijn :ok:
Nee daar lijn ik haar nooit aan alleen als we weggaan maar dat vindt ze dan prima. Ze zou daar ook weg kunnen rennen want het is groot. Ik roep haar daar vaak bij me voor een koekje, of ze komt vaak zelf even bij me en dat beloon ik ook. Uit zichzelf bij me komen doet ze buiten het omheinde veld ook niet.

In het begin deed ze dit ook wel op het omheinde veld, wilde ze ook niet bij me in de buurt komen. Maar toen heb ik het genegeerd en haar gewoon laten lopen. Toen de stress wat minder werd, want ze had de eerste paar keer veel stress van het voor haar onbekende op een veld met andere honden lopen en spelen, kwam ze af en toe bij me en is dat steeds meer gaan doen naar mate ze merkte dat er niks gebeurde als ze bij me kwam. En nu komt ze daar regelmatig bij me staan, ook als ze iets eng vindt. Thuis ook en aangelijnd ook. Maar buiten de omheining niet, misschien nog te veel spanning.
ranetje
Zeer actief

Ri@ schreef:
ranetje schreef:

Nee daar lijn ik haar nooit aan alleen als we weggaan maar dat vindt ze dan prima. Ze zou daar ook weg kunnen rennen want het is groot. Ik roep haar daar vaak bij me voor een koekje, of ze komt vaak zelf even bij me en dat beloon ik ook. Uit zichzelf bij me komen doet ze buiten het omheinde veld ook niet.

In het begin deed ze dit ook wel op het omheinde veld, wilde ze ook niet bij me in de buurt komen. Maar toen heb ik het genegeerd en haar gewoon laten lopen. Toen de stress wat minder werd, want ze had de eerste paar keer veel stress van het voor haar onbekende op een veld met andere honden lopen en spelen, kwam ze af en toe bij me en is dat steeds meer gaan doen naar mate ze merkte dat er niks gebeurde als ze bij me kwam. En nu komt ze daar regelmatig bij me staan, ook als ze iets eng vindt. Thuis ook en aangelijnd ook. Maar buiten de omheining niet, misschien nog te veel spanning.
Zou kunnen :ok:
Dan zou het geleidelijk beter moeten gaan met voorlopig dan een lange lijn aan de halsband.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jo-Ellen
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder x Friese Stabij

Ongelezen bericht door Jo-Ellen »

Ze loopt niet écht van je weg toch als ze los is? Ze komt alleen niet dichtbij genoeg.
Zelf heb ik toen mijn hond jong was veel geoefend door haar te roepen, te belonen en dan kon ze weer gaan. Soms lijnde ik haar aan voor een korte periode en vervolgens mocht ze weer los. Dat maakte het aanlijnen niets negatiefs.

Vindt ze het niet leuk om achter je aan te rennen als je zelf wegrent? Dit hielp vroeger bij mijn eigen hond heel goed en momenteel pas ik dat ook toe bij Wammes (1jr). Hij luistert ook niet super als ik hem roep, maar vindt aanlijnen in ieder geval geen probleem.
Afbeelding
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Ik heb met Bodi min of meer hetzelfde gehad. Ik heb toen een lange lijn van 20m gebruikt, gewoon om op te kunnen gaan staan als hij echt te ver weg ging, dus echt zo min mogelijk. Ik heb op een groot grasveld geoefend. Elke keer dat hij uit zichzelf kwam kreeg hij een brokje. Toen ik merkte dat hij om ging kijken na elke +/- 15 meter riep ik hem bij me en kreeg hij een brokje. Hij keek steeds vaker, dus ook steeds vaker een brokje. Na een tijdje ben ik de korte lijn erbij gaan pakken. Gewoon bij me roepen, korte lijn + brokje in dezelfde hand, brokje geven. Vond hij even niks, dus toen weer terug naar alleen kijken en komen, even een stapje terug. Toen dat weer goed ging, weer korte lijn + brokje, het ging nu wel goed. Daarna lijnde ik hem aan, maar haalde ik meteen de korte lijn weer van hem af en mocht hij weer 'vrij', met natuurlijk een brokje. Vervolgens ben ik gaan afwisselen, soms aanlijnen, soms nep-aanlijnen. Toen werd het steeds minder erg voor hem. Later peerde hij hem wel uit het zicht, maar kwam hij na een halve minuut weer even buurten of ik er nog was. Niet perfect, maar meer tijd heb ik niet met 'm gehad.

Uiteindelijk heeft het me 3 maanden gekost, en toen ging Bodi weg. Maar goed :mrgreen: kan hij bij z'n nieuwe baasjes wel los lopen.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Jo-Ellen schreef:Ze loopt niet écht van je weg toch als ze los is? Ze komt alleen niet dichtbij genoeg.
Zelf heb ik toen mijn hond jong was veel geoefend door haar te roepen, te belonen en dan kon ze weer gaan. Soms lijnde ik haar aan voor een korte periode en vervolgens mocht ze weer los. Dat maakte het aanlijnen niets negatiefs.

Vindt ze het niet leuk om achter je aan te rennen als je zelf wegrent? Dit hielp vroeger bij mijn eigen hond heel goed en momenteel pas ik dat ook toe bij Wammes (1jr). Hij luistert ook niet super als ik hem roep, maar vindt aanlijnen in ieder geval geen probleem.
Op het veld doe ik dat vaak met haar, een beetje rennen en dan komt ze achter me aan dus dat vindt ze wel leuk. Ze blijft inderdaad in de buurt, en dat was al een hele opluchting. In ieder geval ga ik levercake maken, dat is tot nu toe wel de ultieme beloning voor mijn honden qua eten. Misschien helpt dat :-) Haar vertrouwen in mensen is ook wel wat beschadigd. Ze is heel vriendelijk gebleven tot op zekere hoogte, maar ze heeft ergens nog die zelfstandigheid die ze nodig heeft gehad. Je ziet ook echt in bepaalde situaties haar tweestrijd want ze wil wel heel graag bij je horen.
Jackira
Zeer actief

Iris-Marie schreef:Ik heb met Bodi min of meer hetzelfde gehad. Ik heb toen een lange lijn van 20m gebruikt, gewoon om op te kunnen gaan staan als hij echt te ver weg ging, dus echt zo min mogelijk. Ik heb op een groot grasveld geoefend. Elke keer dat hij uit zichzelf kwam kreeg hij een brokje. Toen ik merkte dat hij om ging kijken na elke +/- 15 meter riep ik hem bij me en kreeg hij een brokje. Hij keek steeds vaker, dus ook steeds vaker een brokje. Na een tijdje ben ik de korte lijn erbij gaan pakken. Gewoon bij me roepen, korte lijn + brokje in dezelfde hand, brokje geven. Vond hij even niks, dus toen weer terug naar alleen kijken en komen, even een stapje terug. Toen dat weer goed ging, weer korte lijn + brokje, het ging nu wel goed. Daarna lijnde ik hem aan, maar haalde ik meteen de korte lijn weer van hem af en mocht hij weer 'vrij', met natuurlijk een brokje. Vervolgens ben ik gaan afwisselen, soms aanlijnen, soms nep-aanlijnen. Toen werd het steeds minder erg voor hem. Later peerde hij hem wel uit het zicht, maar kwam hij na een halve minuut weer even buurten of ik er nog was. Niet perfect, maar meer tijd heb ik niet met 'm gehad.

Uiteindelijk heeft het me 3 maanden gekost, en toen ging Bodi weg. Maar goed :mrgreen: kan hij bij z'n nieuwe baasjes wel los lopen.
Ik probeerde haar ook wel een frolicje te geven, maar ze snuffelde er ver genoeg aan buiten m'n bereik en pakte het niet aan. De oorzaak daarvan leek me stress want ze deed wat onzeker. Dus morgen ga ik levercake maken, misschien helpt haar dat net over de drempel.
Brindlecardi
Zeer actief

Ik zou de lange lijn alleen los achter haar laten als je op een weiland loopt bijvoorbeeld.
Maar stel ze schrikt, en ze rent weg in de bossen, dan kan ze zich toch wel ernstig bezeren.
De tip van Iris - Marie lijkt mij wel een goed idee. Wel gewoon de lange lijn zelf vasthouden, maar dus gaan trainen op contact maken. Daar zal de cursus dus ook wel bij helpen.
Volgende stap zou dan zijn denk ik kunnen zijn, oefenen op een onbekend, maar groter en beter afgesloten terrein, zonder riem.
Jackira
Zeer actief

Apple schreef:Ik zou de lange lijn alleen los achter haar laten als je op een weiland loopt bijvoorbeeld.
Maar stel ze schrikt, en ze rent weg in de bossen, dan kan ze zich toch wel ernstig bezeren.
De tip van Iris - Marie lijkt mij wel een goed idee. Wel gewoon de lange lijn zelf vasthouden, maar dus gaan trainen op contact maken. Daar zal de cursus dus ook wel bij helpen.
Volgende stap zou dan zijn denk ik kunnen zijn, oefenen op een onbekend, maar groter en beter afgesloten terrein, zonder riem.
Op zich kan ik hier wel oefenen op een sportveld waar we de sleutels van hebben. Over dat hek kan ze echt niet heen. Maar contact maken op het losloopveld tot nu toe is geen probleem, dat doet ze ook uit zichzelf. Ook in huis komt ze heel vaak bij me zitten of naast me op de bank liggen. Aandacht vindt ze heerlijk. Ik denk ook wel als ik haar zou kunnen negeren buiten het losloopveld dat ze met een keer of 4 a 5 wel veranderd en ook daar merkt dat ze gerust bij me kan komen. Maar ja, het vervelende is dat je in zo'n situatie dus risico gaat nemen en dat wil ik niet. want de aanpak in huis (negeren en haar zelf laten beslissen wanneer ze contact wil, en dat dan belonen) en in een gecontroleerde omgeving is wel de juiste gebleken alleen niet toepasbaar op een ongecontroleerde situatie.

Dus lange lijn klinkt inderdaad als de beste tussenoplossing. ik heb er een hekel aan eerlijk gezegd omdat ik toch denk dat ze het merken als de lijn er af is dus dat er dan toch verschil is en ze dan ineens weer niet luisteren. heb ook al eens gelezen dat iemand er steeds een klein stukje af knipte om het verschil zo onopvallend mogelijk te laten zijn. Dan kan ik nog een aardige tijd vooruit met die 20 meter :mrgreen:
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

mijn honden leerde ik van jongs af aan los te lopen maar zoals ikhet lees had je haar niet van jongs af aan. De tip die ik kreeg op mijn hondenschool is verse pens gebruiken bij het commando en als je woord "hier"niet meer werkt is het opgebruikt kies voor wat anders. kom voor, kom enzovoort maar als het te vaak niet luisterde is het woord op. Verse pens werkt altijd maar timing is belangrijk. Succes
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Stapper schreef: Verse pens werkt altijd maar timing is belangrijk. Succes
Er zijn genoeg honden die hun neus ervoor ophalen hoor, waaronder 1 van ondergetekende. Daarnaast moet je uitkijken dat je je hond niet loopt te lokken. Er zijn weinig manieren om efficiënter respect van je hond te verliezen dan als je je als een ober gaat gedragen, die er achteraan rent met een dienblad lekkers.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Ri@ schreef:
Apple schreef:.
Dus lange lijn klinkt inderdaad als de beste tussenoplossing. ik heb er een hekel aan eerlijk gezegd omdat ik toch denk dat ze het merken als de lijn er af is dus dat er dan toch verschil is en ze dan ineens weer niet luisteren. heb ook al eens gelezen dat iemand er steeds een klein stukje af knipte om het verschil zo onopvallend mogelijk te laten zijn. Dan kan ik nog een aardige tijd vooruit met die 20 meter :mrgreen:
bij die van mij is dat dus zo. die weet heus wel het verschil tussen aangelijnd of niet; of je die lijn nu in je handen hebt of los, maakt hem niks uit. maar goed, je kunt het altijd proberen natuurlijk :mrgreen:
Als weglopen of verstoppen werkt, zou ik daarmee oefenen. En dan als ze je vindt net zo lang wachten tot ze helemaal bij je is (niks zeggen). Dan belonen en daarbij haar even aanraken. Beloning is dus omdat ze zelf komt, niet omdat je lokt. Succes :ok:
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ik zit ook net te denken dat het verschil tussen het omheinde veld en daarbuiten is dat je op dat veld meer stil staat. Daarom kwam ik daar eigenlijk nooit omdat ik het leuker vind om met ze te lopen. Maar nu met Laila ben ik die velden op gaan zoeken.

Dus als ik buiten het omheinde veld ergens blijf hangen, en dus stil sta of ergens ga zitten in plaats van een eind te lopen, misschien dat ze dan wel naar me toe komt. Hier dacht ik dus aan naar aanleiding van het verstopverhaal van Lucie. Ik denk dat dat, zelfs zonder te verstoppen best wel eens kan werken en dat dat het verschil is.
ranetje
Zeer actief

Ri@ schreef:Ik zit ook net te denken dat het verschil tussen het omheinde veld en daarbuiten is dat je op dat veld meer stil staat. Daarom kwam ik daar eigenlijk nooit omdat ik het leuker vind om met ze te lopen. Maar nu met Laila ben ik die velden op gaan zoeken.

Dus als ik buiten het omheinde veld ergens blijf hangen, en dus stil sta of ergens ga zitten in plaats van een eind te lopen, misschien dat ze dan wel naar me toe komt. Hier dacht ik dus aan naar aanleiding van het verstopverhaal van Lucie. Ik denk dat dat, zelfs zonder te verstoppen best wel eens kan werken en dat dat het verschil is.
Wie weet, ga het eens testen :ok:

Mijn honden blijven beter bij als ik loop, maar dat is waarschijnlijk ook gewoonte. :wink:
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Dus zij is heel sociaal, jaagt niet, rent niet weg, gaat geen honden of mensen pesten en blijft in de buurt?

Sorry hoor, waarom een lange lijn? Zolang je dus ergens loopt waar totaal geen verkeer is, is dat toch prima. Ik ken zat honden in mijn directe omgeving die precies op deze manier loslopen.

Gewoon blijven oefenen hoe je nu doet. Ik vind het alleen maar goed dat je haar vertrouwt en blijkbaar zit dat gevoel ook gewoon goed, want zij blijft dichtbij en volgt netjes jullie pad.
Brindlecardi
Zeer actief

Sulluna schreef:Dus zij is heel sociaal, jaagt niet, rent niet weg, gaat geen honden of mensen pesten en blijft in de buurt?

Sorry hoor, waarom een lange lijn? Zolang je dus ergens loopt waar totaal geen verkeer is, is dat toch prima. Ik ken zat honden in mijn directe omgeving die precies op deze manier loslopen.

Gewoon blijven oefenen hoe je nu doet. Ik vind het alleen maar goed dat je haar vertrouwt en blijkbaar zit dat gevoel ook gewoon goed, want zij blijft dichtbij en volgt netjes jullie pad.
Volgens mij jaagt ze wel (zie eerder topic)
Ik zou niet onderschatten wat een voormalige zwerver zichzelf heeft aangeleerd.
Zwerven is iets wat ze kennen, dus waarom zou ze dat hier niet gaan doen? Feit dat ze over hekken springt zegt ook wel wat.
Ik zou haar dus niet loslaten nog in open gebieden, ook al heeft ze GPS.
Jackira
Zeer actief

Sulluna schreef:Dus zij is heel sociaal, jaagt niet, rent niet weg, gaat geen honden of mensen pesten en blijft in de buurt?

Ze ging eerst wel achter eenden aan maar nu niet meer. Maar ik denk wel als ik in een omgeving ben waar bijvoorbeeld veel konijnen zouden zijn dat ze wel weg gaat. Dus ik loop in omgeving met weinig wild.

Zoals jij beschrijft heb ik inderdaad jaren met Desi gelopen, een van mijn honden die overleden is. Maar zij had kennelsydroom en wist echt niet als ik zou roepen dat ze Desi was. Voor Laila voelt het toch niet helemaal veilig als ik haar niet aan kan lijnen als het nodig is. dat vind ik eht probleem, dat in geval van nood ik haar niet snel aan kan lijnen. En als zij geen zin zou hebben om zelf in de auto te springen kan ik niet naar huis :mrgreen: Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd hoor, maar het zou natuurlijk kunnen dat ze niet wil en dat ik daar moet wachten. Ik zie altijd veel beren op de weg haha :wink:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Ri@ schreef:Ik zit ook net te denken dat het verschil tussen het omheinde veld en daarbuiten is dat je op dat veld meer stil staat. Daarom kwam ik daar eigenlijk nooit omdat ik het leuker vind om met ze te lopen. Maar nu met Laila ben ik die velden op gaan zoeken.

het is het proberen waard :ok:
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Even een update :D

Het gaat heel goed, ze komt nu ook tijdens het loslopen regelmatig even naar me toe. Ik beloon nu nog iedere keer. Ze is zo ontzettend blij als ze losloopt, rent heel erg hard. Ze loopt nog steeds vrij ruim, wel in zicht en ze houdt mij en de andere honden goed in de gaten. Loopt ze een verkeerd pad in is ze goed terug te roepen.

Aanlijnen tussendoor heb ik nog niet geprobeerd, ik wil het niet verpesten nu ze steeds meer zelf contact met me zoekt. Dat aanlijnen oefenen komt later :wink: het is ook niet nodig op het moment. Aan het einde van de wandeling loopt ze iets vooruit, en staat bij mijn auto op ons te wachten.

Dat maakt wel dat we alleen daar kunnen lopen waar we nu altijd heen gaan met haar, want op andere plaatsen zou ik haar al voordat we naar de auto gaan aan moeten lijnen ivm veiligheid.

Allemaal kleine dingetjes waar nog aan gewerkt moet worden, en dat komt ook nog wel op z'n tijd. Het is een geweldige hond, heel baasgericht, en een hondse hond. Weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar zolang ik eerlijk naar haar reageer en goed de hondentaal begrijp van haar gaat het erg goed.

Ze is ook gek op Buck, en die luistert goed naar me dus dat helpt ook omdat ze vaak doet wat hij doet. Langzamerhand voelt ze zich al heel verbonden met de roedel.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”