Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Likken en bijten aan voetkussentjes

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Solo
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Likken en bijten aan voetkussentjes

Ongelezen bericht door Solo »

Hoi,

Bijna twee weken geleden ontdekte ik bij mijn hond een kapot voetkussentje. Na een lange wandeling in het bos merkte ik dat hij druk op zijn poot lag te bijten. Toen ik ging kijken, zag ik dat zijn kussentje kapot was. Of dat in het bos gebeurd is en hij daarom zat te bijten of dat hij het zelf kapot gebeten heeft, weet ik niet. Ik ging er zelf in ieder geval vanuit dat het door die boswandeling kwam.

Een aantal dagen later was een ander kussentje op diezelfde poot ook kapot. Dit ondanks dat ik toch mijn best had gedaan om hem niet aan die poot te laten knagen (corrigeren als ik erbij was en kap om als hij alleen moest blijven). Kan natuurlijk toch in onopgemerkt moment gebeurd zijn, maar ik begon nu toch ook te denken aan kloofjes/te droge voetzooltjes of iets in die richting.

Plekjes op achterpoot beginnen er rustig uit te zien, dus ik overwoog om kap weer af te laten. Maar nu is hij begonnen met likken aan zijn voorpoot. Het blijft tot nu toe bij likken en er zijn nog geen wondjes te zien, maar hij is nauwelijks af te leiden. Begin nu dus ook aan jeuk te denken. Zou er een allergie zijn waarbij de jeuk alleen bij de voetkussentjes zit?

Kortom, ik weet eigenlijk niet wat nu de oorzaak is en vind het wel zielig! Iemand een idee of ervaringen op dit gebied?
Tips en adviezen zijn welkom. Alvast bedankt!
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Re: Likken en bijten aan voetkussentjes

Ongelezen bericht door Gollum »

Het zou heel goed kunnen dat het een allergie voor iets is, oren, poten en liezen reageren daar vaak op.
Heb je goed gekeken, ook tussen de tenen of er niet iets zit?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kan ook komen door het natte weer dat zijn poothaar te lang en vaak nat blijft waardoor er irritatie ontstaat en daardoor weer andere dingen zoals bacterien en schimmels.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Hier hetzelfde, Nikkie loopt nu al een paar weken met een kap om. Gisterochtend, na een week weken en droog föhnen en zalven, deden we haar kap af en s'middags was het weer zover weer aan haar poot likken totdat het rood zag. Dus hup kap weer om.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Paar jaar geleden bij mijn hond, bijten, likken ze hield niet op en ik kon niets vinden.... 2 dagen. In zout water, goed droog wrijven niets hielp :ugh:
Ik onder een sterke lamp, bril op en een vergrootglas zag ik een heel klein spleetje, ik hard knijpen en na wat vocht en pus kwam er een heel klein stukje glas uit. Probleem opgelost. Ze liet het gepeuter en geknijp ook maar zo toe, brave hond was het :ok:
Solo
Vaste gebruiker

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Gollum schreef:Het zou heel goed kunnen dat het een allergie voor iets is, oren, poten en liezen reageren daar vaak op.
Heb je goed gekeken, ook tussen de tenen of er niet iets zit?
Ik heb goed gekeken of er iets zit en denk van niet. Maar het is soms natuurlijk wel lastig te zien. Dat zie je nu ook weer in de reactie van Mosquito1980. Maar omdat hij nu ook aan zijn voorpoot begint, begin ik toch ook aan andere dingen te denken.
Allergische reactie bij zijn poten zou dus kunnen. Ik kan eigenlijk niks bedenken wat hij gegeten heeft of waarmee hij in aanraking geweest is wat anders is dan anders. Maar ga dit wel even in de gaten houden.
bouvierpoedel schreef:Kan ook komen door het natte weer dat zijn poothaar te lang en vaak nat blijft waardoor er irritatie ontstaat en daardoor weer andere dingen zoals bacterien en schimmels.
Dit zou weleens kunnen. De kapotte plekjes zaten ook beide keren bij de overgang van zijn huid/haar naar het kussentje. Ik ga in ieder geval zijn poten de komende tijd een beetje droog maken. Kleine moeite. Kijken of dat verschil maakt.
gonnie schreef:Hier hetzelfde, Nikkie loopt nu al een paar weken met een kap om. Gisterochtend, na een week weken en droog föhnen en zalven, deden we haar kap af en s'middags was het weer zover weer aan haar poot likken totdat het rood zag. Dus hup kap weer om.
Balen zeg. Ook al weken bezig... Ik ben benieuwd wat voor zalf je erop deed. Ik heb er tot nu toe niks opgesmeerd. Hij heeft 1x eerder een wond op zijn pootje gehad. Daarmee zijn we toen meteen naar de dierenarts geweest en daar kregen we zalf en verband mee. Verband bleef hij sowieso aan trekken totdat het af was (en heb zelf ook het gevoel dat lucht erbij juist ook goed is), maar ook de zalf leek hem juist meer te triggeren om er aan te gaan likken. Daarom tot nu toe nog niks gesmeerd. Maar ben wel benieuwd wat anderen in dit soort situaties voor zalf gebruiken.
mosquito1980 schreef:Paar jaar geleden bij mijn hond, bijten, likken ze hield niet op en ik kon niets vinden.... 2 dagen. In zout water, goed droog wrijven niets hielp :ugh:
Ik onder een sterke lamp, bril op en een vergrootglas zag ik een heel klein spleetje, ik hard knijpen en na wat vocht en pus kwam er een heel klein stukje glas uit. Probleem opgelost. Ze liet het gepeuter en geknijp ook maar zo toe, brave hond was het :ok:
Jeetje, goed dat je nog een keer bent gaan kijken. Zal ik toch ook nog een keer doen. Maar omdat het nu al op drie plaatsen lijkt te jeuken (twee kussentjes op achterpoot en voorpoot) en de eerste plek nu zijn minste aandacht heeft, denk ik niet dat er echt nog iets in zijn poot zit. Kan me voorstellen dat hij dan net zo lang op die plek zou blijven bijten tot het eruit is.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Is het begonnen nadat het koud weer werd? En er wellicht gestrooid is op straat? Dat strooizout kan voor flink wat irritatie zorgen.
Solo
Vaste gebruiker

Zeeuwse labjes schreef:Is het begonnen nadat het koud weer werd? En er wellicht gestrooid is op straat? Dat strooizout kan voor flink wat irritatie zorgen.
Heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar eerste plekje was eigenlijk wel voordat het echt koud was hier. Verwacht dus niet dat er toen al veel gestrooid werd. Afgelopen week wel koud geweest, dus dat zal in ieder geval ook niet geholpen hebben om het over te laten gaan...
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ozo herkenbaar, jammergenoeg.
Indy heeft een allergie, mijten. En met regelmaat laat de harde laag van haar voetzool los.
Ze heeft er medicatie voor, maar die helpen ook niet meer zo heel erg goed.

Ik laat haar stoppen als ze er aan likt. Maar ze zal het ook doen als wij er niet bij zijn.
Zelf doe ik haar er geen kap voor om. Ik weet dat het met een paar dagen toch weer dicht gaat.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Bij mijn hond begon zijn allergie zo. Eerst poten stuk gebeten, steeds 1 of 2 kussentjes en verder niks, het genas weer en dan was er even niks. Na een tijdje ging hij ook zijn buik en liggen kapot krabben en bijten, maar toen had hij al een keer of 3 / 4 een poot stuk geknaagd.

Als hij nu iets verkeerds te pakken krijgt, begint het eerst weer bij zijn poten. Dat is blijkbaar zijn eerste reactie.
Solo
Vaste gebruiker

TessaThomas schreef:Bij mijn hond begon zijn allergie zo. Eerst poten stuk gebeten, steeds 1 of 2 kussentjes en verder niks, het genas weer en dan was er even niks. Na een tijdje ging hij ook zijn buik en liggen kapot krabben en bijten, maar toen had hij al een keer of 3 / 4 een poot stuk geknaagd.

Als hij nu iets verkeerds te pakken krijgt, begint het eerst weer bij zijn poten. Dat is blijkbaar zijn eerste reactie.
Ik was er al bang voor dat dit inderdaad ook klachten bij een allergie kunnen zijn. Hoop niet dat dat het is. Nou is er de afgelopen periode eigenlijk niets veranderd in zijn voer of snacks, dus ik kan niet direct een oorzaak aanwijzen. Maar wellicht dat een allergie zich ook op een bepaald moment kan ontwikkelen. Ik ga voor mezelf eens iets beter bijhouden op welke momenten de jeuk begint/het ergst aanwezig is/etc. Misschien levert het nuttige informatie op.
Daisy@ schreef:Ozo herkenbaar, jammergenoeg.
Indy heeft een allergie, mijten. En met regelmaat laat de harde laag van haar voetzool los.
Ze heeft er medicatie voor, maar die helpen ook niet meer zo heel erg goed.

Ik laat haar stoppen als ze er aan likt. Maar ze zal het ook doen als wij er niet bij zijn.
Zelf doe ik haar er geen kap voor om. Ik weet dat het met een paar dagen toch weer dicht gaat.
Ik ben zelf bang dat hij het echt een stuk erger maakt door eraan te bijten. Heb het nooit lang uit durven proberen, maar voor mijn gevoel houdt hij niet heel snel op met bijten :80: Wel fijn dat bij Indy de kap in ieder geval niet nodig is. Echt fijn zal het dragen van zo'n ding ook niet zijn.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Die van mij was al bijna 2 toen de 1e klachten kwamen, het eerst op het voer dat hij als pup ook al kreeg. :schrik:
gonnie
Zeer actief

In het begin gebruikte ik honingzalf, maar toen het ging ontsteken ben ik vetaderm gaan gebruiken. En nu nog een keer per dag honingzalf.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Solo
Vaste gebruiker

TessaThomas schreef:Die van mij was al bijna 2 toen de 1e klachten kwamen, het eerst op het voer dat hij als pup ook al kreeg. :schrik:
Passende smiley: :schrik:
Dat er de afgelopen periode bij mij niks in de voeding is veranderd, zegt dus niets. Dat is duidelijk.
Hoe ben je er achter gekomen dat het een allergie was? Kan me voorstellen dat je de eerste keer dat hij zijn poten kapot had gebeten, in eerste instantie eerder dacht aan iets waar hij in had gestaan.
gonnie schreef:In het begin gebruikte ik honingzalf, maar toen het ging ontsteken ben ik vetaderm gaan gebruiken. En nu nog een keer per dag honingzalf.
Honingzalf heb ik ook in huis. Fijne zalf! Maar vindt hij helaas ook wel lekker, dus lokt wel uit om eraf te likken :wink: Vetaderm ken ik niet, ga ik eens opzoeken. Bedankt!
gonnie
Zeer actief

Nikkie heeft gewoon haar kap constant om, ik heb echt geen zin om constant naar de dierenarts te gaan.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Solo schreef: Ik ben zelf bang dat hij het echt een stuk erger maakt door eraan te bijten. Heb het nooit lang uit durven proberen, maar voor mijn gevoel houdt hij niet heel snel op met bijten :80: Wel fijn dat bij Indy de kap in ieder geval niet nodig is. Echt fijn zal het dragen van zo'n ding ook niet zijn.
Bij haar is het gelukkig idd te doen.
Solo
Vaste gebruiker

Gisteren helaas weer een nieuw plekje erbij op zijn achterpoot. Derde kussentje op dezelfde poot :schrik:
Ben toch maar honingzalf gaan smeren. Na het smeren van de zalf moet ik extra mijn best doen om hem eraf te laten blijven, maar het ziet er vandaag wel rustig uit en hij lijkt er minder last van te hebben. Ik ga nog maar even zo door.
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Ik heb ook 1 van mijn honden die heel erg jeuk heeft na een lange wandeling. Vooral als het heel erg nat is buiten en vooral in het bos. (waar blubber is) Dan heeft hij enorme jeuk en slaat met zijn achter pootjes en likt en bijt eraan. Ik kan niks vinden en na een paar uur lijkt hij al weer redelijk rustig en blijft er redelijk vanaf. Tot de volgende wandeling in nat en blubber gebied. Voor mij is het echt een raadsel en weet niet wat ik eraan kan doen dus kan jou helaas niet helpen maar weet wel hoe machteloos je je voelt.
Solo
Vaste gebruiker

Nikkielvis schreef:Ik heb ook 1 van mijn honden die heel erg jeuk heeft na een lange wandeling. Vooral als het heel erg nat is buiten en vooral in het bos. (waar blubber is) Dan heeft hij enorme jeuk en slaat met zijn achter pootjes en likt en bijt eraan. Ik kan niks vinden en na een paar uur lijkt hij al weer redelijk rustig en blijft er redelijk vanaf. Tot de volgende wandeling in nat en blubber gebied. Voor mij is het echt een raadsel en weet niet wat ik eraan kan doen dus kan jou helaas niet helpen maar weet wel hoe machteloos je je voelt.
Hier lijkt het ook na een boswandeling erger. Dan loopt hij natuurlijk ook lekker door de bosjes te struinen. En het natte heb ik inmiddels van meer mensen gehoord. Ben op dit moment dus steeds maar netjes zijn pootjes aan het drogen als we thuis komen. De honingzalf lijkt overigens goed zijn werk te hebben gedaan. Op het moment weinig jeuk gelukkig.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”