Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
uitvallen naar honden: wie heeft het eruit gekregen?
Moderator: moderatorteam
-
*Wolf*
- Zeer actief
uitvallen naar honden: wie heeft het eruit gekregen?
Zie topictitel. Door trainen met zijn/haar hond. Of ook: wie heeft het er, na training, niet of niet helemaal uit gekregen?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: uitvallen naar honden: wie heeft het eruit gekregen?
Ja een flinke lel en verbaal op zijn flikker geven . Kappen NU, wil je niet aangevallen worden moet je het zelf ook niet uitlokken , bek houden, doorlopen , kappen.
1 en 1 is 2 en geen hogere wiskunde.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Sanner
- Zeer actief
De laatste tijd gaat het heel goed eigenlijk. Ze worden wel een beetje wild
maar zijn nu meestal stil en dat vind ik al heel erg fijn! Gaat ook nog wel eens fout maar het gaat vaker goed dan fout. Aan de riem dan, los laat ik ze nooit bij onbekende honden.
-
RedPassion
Nog niet helemaal eruit, maar wel zijn een eind op weg met BAT. Soms een terugval door loslopende honden die toch naderen, maar we zijn al verder dan ik ooit had gedacht.
Dat heet symptoombestrijding. Je hebt de reactie er dan misschien uitgekregen, maar hoe zit het met de emotie die er aan ten grondslag ligt?bouvierpoedel schreef:Ja een flinke lel en verbaal op zijn flikker geven . Kappen NU, wil je niet aangevallen worden moet je het zelf ook niet uitlokken , bek houden, doorlopen , kappen.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ja. Zowel aan de lijn als los valt hij niet meer uit, zowel niet meer tegen (in zijn ogen enge) mensen en niet meer tegen honden. Alleen zijn husky-haat blijft altijd een dingetje, maar ook daarmee gaat het steeds beter.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
nee. ik heb sam leren negeren, maar als hij de kans krijgt dan wil ie nog wel even "helpen". ik zorg simpelweg dat hij die kans niet krijgt

- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Meestal gaat het goed, de keren dat ze een houding aanneemt die mij zegt dat het niet goed zal gaan kan ik het redden met een koekje die ze op moet speuren. Maar das afleiden, niet eruit hebben gekregen, haha. Resultaat is wel gelijk: geen gezeik aan de lijn.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Bij Bo heb ik het eruit gekregen ja, met mij huidige duo ben ik er mee bezig. Ik weet ondertussen waar het probleem ligt.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Hoezo .? Ga je met hem in discussie dan waarom hij die emotie heeft.? En kun je hem die emotie wegnemen dan .?Ga je hem uitleggen dat het ander hondje ook gevoelens en emotie heeft.?RedPassion schreef:Nog niet helemaal eruit, maar wel zijn een eind op weg met BAT. Soms een terugval door loslopende honden die toch naderen, maar we zijn al verder dan ik ooit had gedacht.
Dat heet symptoombestrijding. Je hebt de reactie er dan misschien uitgekregen, maar hoe zit het met de emotie die er aan ten grondslag ligt?bouvierpoedel schreef:Ja een flinke lel en verbaal op zijn flikker geven . Kappen NU, wil je niet aangevallen worden moet je het zelf ook niet uitlokken , bek houden, doorlopen , kappen.
Hij is gewoon een hond aan het uitkafferen . Kom zeg als ze aan het knokken zijn ga je ook geen kringgesprekje aan met beide over emotie's.
Bij de deurbel of aan het hek bij de buren moet hij ook zijn bek houden.
Bij je kind ga je ook niet over emotie praten als ze aan je rokken loopt te trekken en een grote schreeuwbek op zet.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Amy blafte in het in het begin ook naar vreemde honden, vooral uit opwinding en omdat ze niet gewend was alsmaar vreemde honden tegen te komen.
Dat is er nu bijna helemaal uit. Heel soms blaft ze aan de lijn nog wel eens naar een andere hond, maar stopt daar wel meteen mee als ik haar aandacht vraag.
Dat is er nu bijna helemaal uit. Heel soms blaft ze aan de lijn nog wel eens naar een andere hond, maar stopt daar wel meteen mee als ik haar aandacht vraag.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Mijn honden vielen naar alle honden uit maar dat is er gelukkig helemaal uit.
Als ze nu een hond passeren kijken ze heel rustig naar de andere hond en vervolgens naar mij waar hun koekje blijft.
Als ze nu een hond passeren kijken ze heel rustig naar de andere hond en vervolgens naar mij waar hun koekje blijft.

- Hylos
- Zeer actief
Het heeft hier even geduurd na die chemische castratiechip... maar het is er nu zo goed als uit. Hij valt alleen uit tegen bepaalde honden, zoals de berner van verderop. We doen nu een cursus reactieve honden waar ook een berner bij zit, kunnen we meteen oefenen (op een km afstand
).
Herders, vooral duitse, was normaal een drama. Op 100 meter begon hij al. Laatst een duitse herder op 4 meter gepasseerd. Die stond te waken op zijn erf (veeeeeel blaffen) en kon er ook zo af lopen.. wat ie gelukkig niet deed. Xavi keek eens onnozel en liep door. Mijn mond viel open van verbazing

Herders, vooral duitse, was normaal een drama. Op 100 meter begon hij al. Laatst een duitse herder op 4 meter gepasseerd. Die stond te waken op zijn erf (veeeeeel blaffen) en kon er ook zo af lopen.. wat ie gelukkig niet deed. Xavi keek eens onnozel en liep door. Mijn mond viel open van verbazing

- Jackira
- Zeer actief
Ik heb het er niet uit gekregen, wel onder controle. Maar zou ik hem z'n gang laten gaan, dan zal hij soms nog uitvallen. Hij kijkt nu meer naar wat ik wil, en wil mij graag een plezier doen. Zolang ik een zekere oplettendheid en interesse toon in zijn gedrag, en ik het hem niet zelf uit laat zoeken is hij het met mij eens. Maar als hij vindt dat ik steken laat vallen, en hij te veel vrijheid ervaart, dan gaat hij zelf bedenken wat goed is.
Ik denk dat het bij sommige honden gewoon in de basis zit, en dat je een heel eind komt door de opgefoktheid die kan ontstaan te verminderen, door escalaties voor te zijn zodat de adrenaline niet zo oploopt. Maar wat er van nature in zit, de waaksheid, het regelen als iemand anders steken laat vallen, dat krijg je er niet uit en dat hoeft voor mij ook niet.
Ik denk dat het bij sommige honden gewoon in de basis zit, en dat je een heel eind komt door de opgefoktheid die kan ontstaan te verminderen, door escalaties voor te zijn zodat de adrenaline niet zo oploopt. Maar wat er van nature in zit, de waaksheid, het regelen als iemand anders steken laat vallen, dat krijg je er niet uit en dat hoeft voor mij ook niet.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Ik was nog even vergeten toe te voegen: en hoe heb je dat bereikt. Als jullie erover willen praten
@Diana: heb je actief getraind daarop met Amy of is het vanzelf uitgedoofd?
@RedPassion: kun je de belangrijkste kenmerken van de BAT-training noemen (mits niet te ingewikkeld voor jou, zoals ik het las komt er heel wat bij kijken)?
Wij moeten op training beginnen met vlak langs de andere honden te lopen en af te leiden bij uitvallen. Zoals ik het hier leer (en zelf ook wel inzag) heeft dat eigenlijk helemaal geen zin met een uitvallende hond. Geeft veel stress bij baas en hond. Terwijl ze tegen het einde van de les vanzelf veel rustiger zijn geworden.
@RedPassion: kun je de belangrijkste kenmerken van de BAT-training noemen (mits niet te ingewikkeld voor jou, zoals ik het las komt er heel wat bij kijken)?
Wij moeten op training beginnen met vlak langs de andere honden te lopen en af te leiden bij uitvallen. Zoals ik het hier leer (en zelf ook wel inzag) heeft dat eigenlijk helemaal geen zin met een uitvallende hond. Geeft veel stress bij baas en hond. Terwijl ze tegen het einde van de les vanzelf veel rustiger zijn geworden.
Laatst gewijzigd door *Wolf* op 26 jan 2016 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Dat is zeker waar. Het ene uitvallen is het andere niet. Ik doelde eigenlijk op uitvallen vanuit frustratie of opwinding. Dat moet volgens mij eruit te trainen zijn. Maar er kan een lange adem voor nodig zijn, merk ik wel.Ri@ schreef: Ik denk dat het bij sommige honden gewoon in de basis zit, en dat je een heel eind komt door de opgefoktheid die kan ontstaan te verminderen, door escalaties voor te zijn zodat de adrenaline niet zo oploopt. Maar wat er van nature in zit, de waaksheid, het regelen als iemand anders steken laat vallen, dat krijg je er niet uit en dat hoeft voor mij ook niet.
- Hylos
- Zeer actief
Je moet direct al vlak langs een andere hond?*Wolf* schreef:Ik was nog even vergeten toe te voegen: en hoe heb je dat bereikt. Als jullie erover willen praten![]()
@RedPassion: kun je de belangrijkste kenmerken van de BAT-training noemen (mits niet te ingewikkeld, zoals ik het las komt er heel wat bij kijken)?
Zoek eend op BAT. Je moet dat juist opbouwen op afstand anders heeft het weinig zin

-
*Wolf*
- Zeer actief
Ja, dat bedoel ik. Ik ga dat ook niet meer doen, vind het vreselijk omdat ik juist inderdaad zelf al focus op afstand houden. Ik doe ook ABC-training, dat lijkt me ook een goede methode, dat gaat erom dat je contact krijgt met je hond en zijn lichaamstaal goed leert lezen. Maar BAT heeft ook zeker mijn interesse en heb erover gelezen. Er komt wel heel veel bij kijken, hoe ik het las.Hylos schreef:Je moet direct al vlak langs een andere hond?*Wolf* schreef:Ik was nog even vergeten toe te voegen: en hoe heb je dat bereikt. Als jullie erover willen praten![]()
@RedPassion: kun je de belangrijkste kenmerken van de BAT-training noemen (mits niet te ingewikkeld, zoals ik het las komt er heel wat bij kijken)?
Zoek eend op BAT. Je moet dat juist opbouwen op afstand anders heeft het weinig zin
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik heb erop getraind, met name door de afstand te vergroten tot het punt waarop Amy rustig bleef en dan veel te belonen voor het rustig kijken naar de andere hond, en zo geleidelijk de afstand kleiner te maken. Het is deels ook vanzelf minder geworden doordat het voor Amy normaler werd om vreemde honden tegen te komen. En de cursussen op de hondenschool hebben ook veel geholpen, omdat je daar in een heel gecontroleerde omgeving kunt oefenen met andere aangelijnde honden.*Wolf* schreef:Ik was nog even vergeten toe te voegen: en hoe heb je dat bereikt. Als jullie erover willen praten![]()
Vlak langs een andere hond lopen zou ik juist niet doen met een uitvallende hond en afleiden geloof ik ook nooit zo in, omdat een hond dan al zo opgewonden en gefocust is, dat dat meestal niet lukt. Ik ga niet met voertjes voor Amy's neus lopen. Ze krijgt pas een voertje (= beloning) als ze iets goed doet en ik probeer haar zo veel mogelijk in de situatie te brengen dat ze het goed kán doen.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Oké, duidelijk, dank voor de toelichtingDeDiana schreef: Ik heb erop getraind, met name door de afstand te vergroten tot het punt waarop Amy rustig bleef en dan veel te belonen voor het rustig kijken naar de andere hond, en zo geleidelijk de afstand kleiner te maken. Het is deels ook vanzelf minder geworden doordat het voor Amy normaler werd om vreemde honden tegen te komen. En de cursussen op de hondenschool hebben ook veel geholpen, omdat je daar in een heel gecontroleerde omgeving kunt oefenen met andere aangelijnde honden.
Vlak langs een andere hond lopen zou ik juist niet doen met een uitvallende hond en afleiden geloof ik ook nooit zo in, omdat een hond dan al zo opgewonden en gefocust is, dat dat meestal niet lukt. Ik ga niet met voertjes voor Amy's neus lopen. Ze krijgt pas een voertje (= beloning) als ze iets goed doet en ik probeer haar zo veel mogelijk in de situatie te brengen dat ze het goed kán doen.
- runninggirl
- Zeer actief
Bij Jura speelt het vooral de kop op als ze al gestrest is. Als er bijvoorbeeld net een brommer langsreed, en daarna een grote hond die ze niet kent naar haar blaft, dan blaft ze ook even terug. Maar dat mag van mij, het is gewoon een uiting van stress.
In de wijk wil geef ik haar vaak iets te dragen, bijvoorbeeld een voerdummy. Dan heeft ze een taak en dan heeft ze ook minder moeite met voor haar moeilijke momenten.
Voor de rest helpt het gewoon om genoeg afstand te houden, sowieso zal ik ook nooit een onbekende hond op dezelfde stoep gaan passeren ofzo.
En inderdaad flink belonen voor gewoon kijken naar een andere hond. Zeggen hoe goed en knap ze het doet bij passeren.
In de wijk wil geef ik haar vaak iets te dragen, bijvoorbeeld een voerdummy. Dan heeft ze een taak en dan heeft ze ook minder moeite met voor haar moeilijke momenten.
Voor de rest helpt het gewoon om genoeg afstand te houden, sowieso zal ik ook nooit een onbekende hond op dezelfde stoep gaan passeren ofzo.
En inderdaad flink belonen voor gewoon kijken naar een andere hond. Zeggen hoe goed en knap ze het doet bij passeren.
-
sjm
- Zeer actief
Nope. Krijg het er met geen mogelijkheid uit. Het is door veel trainen, op hun flikker geven, afleiden etc. wel wat beter geworden.
Ze kan nu doorlopen langs een andere hond en die hond negeren. Maar zodra er een hond Isa's kant op komt is het over en uit met de opvoeding en training.
Ze kan nu doorlopen langs een andere hond en die hond negeren. Maar zodra er een hond Isa's kant op komt is het over en uit met de opvoeding en training.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Niet helemaal, maar wel voor 95%. Eerst afstand zoeken dat ze niet uitvalt en haar daar rustig op haar gemak stellen, steeds iets dichterbij (kwestie van weken
) en het uitvallen negeren.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Zelfde hier dus.bouvierpoedel schreef:Ja een flinke lel en verbaal op zijn flikker geven . Kappen NU, wil je niet aangevallen worden moet je het zelf ook niet uitlokken , bek houden, doorlopen , kappen.
Dat wordt gewoon niet geaccepteerd. Al is het moeilijker met Mike, die kwam als 3e hands, behoorlijk stug en hard. (ook een schat van een hond gelukkig) Maar het is er wél een eind uit gegaan gelukkig. Met duidelijke aanpak.
De andere 2 zijn vanaf pup hier en vanaf de eerste tekenen van gelazer verteld dat we dat niet willen. En dat begrepen ze
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik ben bp niet, maar ik denk dat misschien te zwart/wit. Ik wil geen gedonder.RedPassion schreef:Nog niet helemaal eruit, maar wel zijn een eind op weg met BAT. Soms een terugval door loslopende honden die toch naderen, maar we zijn al verder dan ik ooit had gedacht.
Ik moet mezelf ook wel eens inhouden om niet iemand een klap in z'n smoel te geven die ik niet mag, dus dan houden hun zich ook maar in! En geloof me, dan zit er bergen emotie in m'n koppie
Ik moet eerlijk zijn dat ik m'n tweede hond deze harde les geleerd heb. Rottweilerreu van 55 kilo die veel uitviel. Hij was als pup mankerende, zwaar HD (geopereerd met goede afloop) Maar hij was 'zielig' dus ja, dan versoepel je de regels wat. STOM!
Maar goed, daar leer je van. En dat was een héle goede les!
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Tja, bij Tessa werkte dat dus absoluut niet. Die werd nog heftiger en ging om zich heen sneppen/bijten. Het is dan wel belangrijk dat je weet waarom een hond uitvalt.
Tessa was volwassen, maar hebben wij niet als pup gekregen. Tay krijgt wel een grote bek als hij wil uitvallen, dat slaat nergens op. Maar de manier van uitvallen is ook heel anders.
- Nikkielvis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie - Aantal honden: 2
Bij Jantje werkt het ook niet als ik hem wat harder aanpak dat ik niet wil dat hij zo uitvalt. Hij is dan wel stil maar is ook bang en dat wil ik niet. Rust en regelmaat werkt dan weer wel bij hem al zijn we er nog lang niet. Maar al wel op de goede weg.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Heb er eentje gehad en dat was idd een klets en klaar. De ander werd er alleen erger door daarbij af gaan leiden. Na een tijdje was een andere hond een snoepje dus zodra ie een hond zag keek ie al vragend naar me waar t snoepje bleef... dus t verschilt per hond.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik heb het er niet helemaal uitgekregen bij Puchu, maar van een hond die al compleet over de zeik ging bij een plasje van een andere reu,
is hij nu zo ver dat hij 'alleen nog' uitvalt naar een paar reuen en daarna snel weer kalmer wordt.
Ik heb alles geprobeerd, van de knal voor zijn kop tot afleiden, tot aandacht training tot op afstand... de afstand kon je al meteen vergeten,
want al rook hij alleen al een reu zonder hem te zien, ging hij compleet uit zijn plaat.
De combinatie castratie (eerst chemisch, daarna definitief) en zelf doorlopen en hem totaal negeren, werkte nog het beste: op zijn kop geven
werkte averechts, afleiden was meteen 'o wat is er dan aan de hand?' in hyper modus, enz. enz.
Het gaat bij hem om middelgrote en grote reuen, kleine reutjes is prima, pups ook. Bij de meeste reuen kan ik hem nu redelijk goed langs krijgen,
maar er zijn er nog een paar waarbij hij toch moet flippen en dan loop ik gewoon stug door.
is hij nu zo ver dat hij 'alleen nog' uitvalt naar een paar reuen en daarna snel weer kalmer wordt.
Ik heb alles geprobeerd, van de knal voor zijn kop tot afleiden, tot aandacht training tot op afstand... de afstand kon je al meteen vergeten,
want al rook hij alleen al een reu zonder hem te zien, ging hij compleet uit zijn plaat.
De combinatie castratie (eerst chemisch, daarna definitief) en zelf doorlopen en hem totaal negeren, werkte nog het beste: op zijn kop geven
werkte averechts, afleiden was meteen 'o wat is er dan aan de hand?' in hyper modus, enz. enz.
Het gaat bij hem om middelgrote en grote reuen, kleine reutjes is prima, pups ook. Bij de meeste reuen kan ik hem nu redelijk goed langs krijgen,
maar er zijn er nog een paar waarbij hij toch moet flippen en dan loop ik gewoon stug door.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Bij mijn honden werkte corrigeren ook alleen maar averechts, afleiden werkte veel beter.malinois schreef:Heb er eentje gehad en dat was idd een klets en klaar. De ander werd er alleen erger door daarbij af gaan leiden. Na een tijdje was een andere hond een snoepje dus zodra ie een hond zag keek ie al vragend naar me waar t snoepje bleef... dus t verschilt per hond.
Nu niets meer aan de hand.

-
Lemuria
Ik doe hetzelfde als Diana, de afstand vergroten
Af en toe merk ik gewoon aan haar dat ze ligt te krijsen om het krijsen, dan krijgt ze wel de wind van voren. Maar in vrijwel alle andere situaties kan ik nu een hond stilletjes passeren vanaf zo'n 8 meter. Dat is (tot nu) haar comfortzone. Langzaamaan zie ik verbetering (wat uitgebreid beloond wordt).