Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dux en BAT training

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Dux en BAT training

Ongelezen bericht door Judith »

Vanaf morgen starten we met de praktijklessen BAT. We trainen bij Sonja Verhoef in Lisse.

Vorige week dinsdag heb ik de theorie les gehad van 2,5 uur :80: Met alle theorie rondom BAT, waarop het gebaseerd is en vooral veel filmpjes over hele minieme gedragingen van een hond waar aan je kan zien wat zijn idee is.
Na deze theorie les werd voor mij een hele hoop duidelijk bij Dux. We zijn nu inmiddels een week al aan het lopen met tuig en lange lijn (5 meter) en het idee hierbij is dat Dux zegt welke kant hij op wil en hoelang hij wil snuffelen aan een boompje. Je hond is dan nieuwsgierig, ontspannen en verkent de omgeving. Even voor de goede orde, het is dus niet zo dat ik dus 3 uur met Dux loop omdat hij dat wil of dat hij op andere honden af mag gaan om ze op te vreten. Het is een methode die de hond de ruimte geeft om zelf na te denken en te bepalen, behalve als hij in de gele/oranje/rode zone komt, dan moet je hem helpen om bij de prikkel (hond/kat/mens/dier) weg te gaan.

Sinds ik weet welke minieme gedragingen er zijn bij een hond waarmee een hond laat merken wat hij wil, zie ik een heel groot verschil bij Dux.
Buitenshuis laat hij nu op bepaalde punten zien dat hij helemaal die kant niet op wil. (plekken waar katten zitten, waar veel honden zijn geweest en waar hij dus regelmatig is uitgevallen). Voorheen hebben wij hem "gedwongen" om die kant op te gaan, hierdoor raakte hij gespannen en als we dan een hond of kat tegen kwamen viel hij uit.

Ik ben erg benieuwd naar de eerste praktijkles morgen.
Ik dacht misschien vinden jullie het leuk om te lezen hoe het met Dux gaat met zijn BAT training.

Zijn er nog meer mensen die met BAT bezig zijn of hebben gehad en hun ervaring willen delen, als in wat je zag gebeuren bij je hond aan gedragingen? (ik weet dat er een ander topic was over ervaringen met BAT, maar ik wil nu meer weten wat mensen bij hun hond zagen veranderen)
Laatst gewijzigd door Judith op 17 mei 2016 08:20, 7 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Dux en BAT training

Ongelezen bericht door Machie »

Ik zit er over te denken het eens met Csiva te doen maar ik vind het wel heel heel heel duur :(
Judith
Zeer actief

Machie schreef:Ik zit er over te denken het eens met Csiva te doen maar ik vind het wel heel heel heel duur :(
In vergelijking met prive training valt het wel mee :wink:
Maar ik snap je wel
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Spannend, hoop dat je goede resultaten haalt! Ik heb ook een poos gekeken naar BAT-trainingen, maar hier in de buurt worden ze eigenlijk gewoon niet gegeven.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind het een heel interessant onderwerp, dus zal je updates met veel interesse volgen.
Succes morgen met de eerste praktijkles!
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik heb er nu ook wat over gelezen omdat het hier en daar genoemd werd.
Ik ga dit ook volgen , ben erg benieuwd.

Buster valt niet uit daarvoor houd ik hem te kort maar is ook niet door mijn te bereiken als hij een andere hond op afstand ziet . Is niet afgeleiden met wat dan ook

Dus ik lees graag mee en volg de resultaten
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik denk dat ik nu anderhalf jaar telkens iets meer BAT (de principes) ga gebruiken en ik vind het een ontzettend fijne methode. Ik ga aankomende paar weken ook weer een lezing en een workshop volgen om er nog meer over te leren, super interessant :)
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Wat goed dat je er mee aan de slag gaat! Ik vind het een mooie methode. Mijn trainster geeft er ook les in en ik ken de principes en pas ze voor een deel toe.
Bij Jura werkt het ook om inderdaad goed op te letten wat ze aangeeft. Bij sommige honden is een boogje lopen op een paar meter afstand voldoende. Bij anderen geeft ze soms al op 50 of 100 meter aan dat ze de kant van de hond niet op wil. Die keuze geef ik haar dan ook. Ik hoop dat jullie mooie stappen maken samen!
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Ik ga je ook volgen Judith. Ben heel benieuwwd naar je ervaringen.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Na een paar keer uitvallen van hond naar andere honden dacht ik vanochtend: ik zal het eens op de BAT-manier proberen. Lange lijn (4 meter) aan de hond, die de ruimte meteen gebruikte om her en der te gaan markeren (wat ie normaal niet mag). Na een minuutje of zo ineens een harde ruk aan de lijn: kat onder een auto gespot. Ik kon de lijn nog net vasthouden maar baalde erg want de kat rende weg en hond over de zeik want hij had hem bijna. Andere hond, die katten nog maar kort negeert, mede over de zeik. Ik ben weer een paar stappen terug.

Ik zal wel iets (een boel) fout doen, maar ik kan niet goed begrijpen hoe je een uitvallende hond in een drukke woonwijk zoveel ruimte kan geven. Vanuit het niets duiken honden en katten op en de stoepen zijn maar smal. En het zal toch niet alleen een methode voor honden in het buitengebied zijn?
Judith
Zeer actief

*Wolf* schreef:Na een paar keer uitvallen van hond naar andere honden dacht ik vanochtend: ik zal het eens op de BAT-manier proberen. Lange lijn (4 meter) aan de hond, die de ruimte meteen gebruikte om her en der te gaan markeren (wat ie normaal niet mag). Na een minuutje of zo ineens een harde ruk aan de lijn: kat onder een auto gespot. Ik kon de lijn nog net vasthouden maar baalde erg want de kat rende weg en hond over de zeik want hij had hem bijna. Andere hond, die katten nog maar kort negeert, mede over de zeik. Ik ben weer een paar stappen terug.

Ik zal wel iets (een boel) fout doen, maar ik kan niet goed begrijpen hoe je een uitvallende hond in een drukke woonwijk zoveel ruimte kan geven. Vanuit het niets duiken honden en katten op en de stoepen zijn maar smal.
Weglopen, uit de situatie gaan. Als je een hond tegenkomt en je kan niet passeren of uitwijken, terug lopen.
Als je een kat ziet, weggaan, niet doorlopen.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Judith schreef:
*Wolf* schreef:Na een paar keer uitvallen van hond naar andere honden dacht ik vanochtend: ik zal het eens op de BAT-manier proberen. Lange lijn (4 meter) aan de hond, die de ruimte meteen gebruikte om her en der te gaan markeren (wat ie normaal niet mag). Na een minuutje of zo ineens een harde ruk aan de lijn: kat onder een auto gespot. Ik kon de lijn nog net vasthouden maar baalde erg want de kat rende weg en hond over de zeik want hij had hem bijna. Andere hond, die katten nog maar kort negeert, mede over de zeik. Ik ben weer een paar stappen terug.

Ik zal wel iets (een boel) fout doen, maar ik kan niet goed begrijpen hoe je een uitvallende hond in een drukke woonwijk zoveel ruimte kan geven. Vanuit het niets duiken honden en katten op en de stoepen zijn maar smal.
Weglopen, uit de situatie gaan. Als je een hond tegenkomt en je kan niet passeren of uitwijken, terug lopen.
Tja, maar aan zo'n lange lijn ziet de hond een kat vaak eerder of gelijktijdig. En dan is ie heel wat moeilijker in bedwang te houden dan aan een korte lijn. Zelfde voor passerende honden. Mijn hond is groot en flink sterk en kan vreselijk tekeergaan :oeps:
Judith
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Judith schreef:

Tja, maar aan zo'n lange lijn ziet de hond een kat vaak eerder of gelijktijdig. En dan is ie heel wat moeilijker in bedwang te houden dan aan een korte lijn. Zelfde voor passerende honden. Mijn hond is groot en flink sterk en kan vreselijk tekeergaan :oeps:
Ik leer nu heel specifiek dat ik de hond NIET moet passeren, Dux heeft te veel spanning, ik respecteer dan niet zijn "ik wil er niet heen" en dan heeft hij maar een uitweg en dat is uit vallen. Ik leer nu heel bewust niet de spanning op te zoeken en op te bouwen. Ik kan voorlopig geen honden passeren, dit is teveel voor Dux.

Als Dux een kat ziet en hij zit aan de lange lijn is het binnen hengelen, en rechtsomkeert. Gewoon weg. Hij kan het niet aan, dus ga ik het niet forceren.

BAT is juist om de hond te leren dat hij zelf mag kiezen. Als hij dus aan de lange lijn zit en je forceert hem alsnog naar de hond (terwijl hij door minieme gedragingen laat zien dat hij dat niet wil) leert hij nog steeds niet, alleen maar dat uitvallen de beste optie is
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Judith schreef:
*Wolf* schreef:
Judith schreef:

Ik leer nu heel specifiek dat ik de hond NIET moet passeren, Dux heeft te veel spanning, ik respecteer dan niet zijn "ik wil er niet heen" en dan heeft hij maar een uitweg en dat is uit vallen. Ik leer nu heel bewust niet de spanning op te zoeken en op te bouwen. Ik kan voorlopig geen honden passeren, dit is teveel voor Dux.

Als Dux een kat ziet en hij zit aan de lange lijn is het binnen hengelen, en rechtsomkeert. Gewoon weg. Hij kan het niet aan, dus ga ik het niet forceren.

BAT is juist om de hond te leren dat hij zelf mag kiezen. Als hij dus aan de lange lijn zit en je forceert hem alsnog naar de hond (terwijl hij door minieme gedragingen laat zien dat hij dat niet wil) leert hij nog steeds niet, alleen maar dat uitvallen de beste optie is
Voor jouw hond werkt het zo te lezen perfect omdat ie eigenlijk niet naar de hond of kat wil. Maar voor een hond die juist heel graag naar hond of kat wil, is de uitdaging een stukkie groter lijkt me :wink:
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zal wel iets (een boel) fout doen, maar ik kan niet goed begrijpen hoe je een uitvallende hond in een drukke woonwijk zoveel ruimte kan geven. Vanuit het niets duiken honden en katten op en de stoepen zijn maar smal. En het zal toch niet alleen een methode voor honden in het buitengebied zijn?
Het is voor mij in de wijk ook niet te doen met een langere lijn bij Jura. Ze schiet dan om de haverklap onder een auto omdat er een kat verstopt zit. En nee die zie ik dus ook niet eerder en nee ik kan ook niet op tijd reageren, ze reageert zelf ook in een split second. :lol1: Plus ze is sterk. Geef ik haar zoveel lijn, dan krijg ik dus ook een ruk aan m'n schouder waar ik niet blij mee ben.
Maar op plekken met meer overzicht en ruimte kan het wel, en pas ik het ook zeker toe. Dan kan ik haar ook beter sturen op tijd en komt er dus geen gedoe naar katten of andere honden. In de wijk is het gewoon rechtsomkeert maken of oversteken naar de andere stoep. Maar dus wél aan de korte lijn, wel zo veilig.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

runninggirl schreef:

Het is voor mij in de wijk ook niet te doen met een langere lijn bij Jura. Ze schiet dan om de haverklap onder een auto omdat er een kat verstopt zit. En nee die zie ik dus ook niet eerder en nee ik kan ook niet op tijd reageren, ze reageert zelf ook in een split second. :lol1: Plus ze is sterk. Geef ik haar zoveel lijn, dan krijg ik dus ook een ruk aan m'n schouder waar ik niet blij mee ben.
Maar op plekken met meer overzicht en ruimte kan het wel, en pas ik het ook zeker toe. Dan kan ik haar ook beter sturen op tijd en komt er dus geen gedoe naar katten of andere honden. In de wijk is het gewoon rechtsomkeert maken of oversteken naar de andere stoep. Maar dus wél aan de korte lijn, wel zo veilig.
En heel soms kun je geen kant uit en is het zeer kort en dóórlopen.
Judith
Zeer actief

Dux heeft gister zijn eerste praktijk les gehad. We waren maar met 3 honden, dat was wel heel lekker.
Eerste oefening was met de hond binnen komen en dan oefenen met de lange lijn. Daarna even naar buiten, dan werd er een zwarte nep hond neer gezet en dan nam de Sonja het over om binnen te komen om te kijken hoe en of ze reageerde.
Alle honden reageerde op de zwarte hond, maar alleen door gespannen te raken niet door te blaffen of uit te vallen oid.

Bij Dux ging het heel goed, alleen merkte je dat hij ons steeds opzoekt ipv ontspannen gaat snuffelen. Dit omdat hij dat geleerd heeft bij prive training.
Hij was verder wel heel ontspannen in zijn doen en laten, normaal stormt hij naar binnen en is gelijk gespannen en met alles bezig, maar ondanks dat hij niet zo veel snuffelde als de andere honden was hij wel relaxed. En dat was voor mij al heel fijn om te zien.
Ik vond het ook heel prettig dat je naar de andere honden kon kijken, hoe die reageerde en wat er voor minieme gedragingen naar voren komen.

Volgende week vrijdag gaan we de straat op, om op straat te oefenen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hoe bedoel je dat Sonja het over nam?
Nam ze de lijn van de hond over?

Was het een "probleem" dat Dux jullie opzocht in plaats van te gaan snuffelen (snuffelen aan die hond of zomaar ergens?)?

Het is inderdaad fijn om bij andere honden te kunnen kijken.
Misschien heb je daar wel meer gezien dan bij Dux?
Heb je al kleine gedragingen gezien die je kunnen helpen om beter/anders te reageren?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Judith
Zeer actief

ranetje schreef:Hoe bedoel je dat Sonja het over nam?

Was het een "probleem" dat Dux jullie opzocht in plaats van te gaan snuffelen (snuffelen aan die hond of zomaar ergens?)?

Heb je al kleine gedragingen gezien die je kunnen helpen om beter/anders te reageren?
Op het moment dat de nep hond neer gezet was, kwam je weer naar binnen en nam Sonja de lijn over, zij wilde kijken op welke afstand de honden gingen reageren. 1 hond reageerde al bij de deur. Bij Dux duurde het een eeuwigheid omdat hij het gewoon niet zag :mrgreen:

Dat kijken naar anderen was wel heel fijn ook omdat je dan de minieme gedragingen zit bij de andere honden. 1 hond die echt heel erg bewust naar de nephond keek en vervolgens weer weg keek en ging snuffelen.

Het was in principe geen probleem dat hij met ons bezig was, maar hij moet leren op zichzelf te zijn. Hij voerde nu het trucje uit wat hij bij de prive training had geleerd. En zoals zij zegt is de prive training die wij hebben gedaan een truc leren en BAT training is zelfstandig keuzes maken. Zo leert een hond ook uiteindelijk zonder baas het gedrag te vertonen terwijl bij een truc je altijd als begeleider fungeert. Is de begeleider er niet bij, dan zal de hond het gedrag ook niet gaan vertonen (ja na heeel lang trainen).

Het was wel mooi om te zien dat hij niet naar de hond keek, hij was echt bezig met iets anders. En bij hem zie je dat hij heel snel gespannen raakt. Dus echt stijf gaat staan
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Judith schreef:
Op het moment dat de nep hond neer gezet was, kwam je weer naar binnen en nam Sonja de lijn over, zij wilde kijken op welke afstand de honden gingen reageren.
Honden reageren over het algemeen anders als iemand anders de lijn vast houdt, dan krijg je toch geen reel beeld als de lijn word overgenomen.
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Lizzie. schreef:
Judith schreef:
Op het moment dat de nep hond neer gezet was, kwam je weer naar binnen en nam Sonja de lijn over, zij wilde kijken op welke afstand de honden gingen reageren.
Honden reageren over het algemeen anders als iemand anders de lijn vast houdt, dan krijg je toch geen reel beeld als de lijn word overgenomen.
Daarna moest ik het ook geljk weer overnemen met nog de nephond in beeld en later ook mijn man.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief

Judith schreef:
Lizzie. schreef:
Judith schreef:
Daarna moest ik het ook geljk weer overnemen met nog de nephond in beeld en later ook mijn man.
Oke, zag jij verschil tussen jou en je man en sonja?
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Lizzie. schreef:
Judith schreef:
Lizzie. schreef:
Judith schreef:
Oke, zag jij verschil tussen jou en je man en sonja?
Ja heel erg haha, bij Sonja was hij aan t snuffelen en bij ons was hij op ons aan t letten, dus steeds terug komen en braaf kijken :mrgreen:
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief

Leuk he om het verschil te zien, ik vind het heel interessant om te zien hoe een hond gelijk van gedrag verandert zodra hij door iemand anders word vast gehouden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Judith schreef:
ranetje schreef:Hoe bedoel je dat Sonja het over nam?

Op het moment dat de nep hond neer gezet was, kwam je weer naar binnen en nam Sonja de lijn over, zij wilde kijken op welke afstand de honden gingen reageren. 1 hond reageerde al bij de deur. Bij Dux duurde het een eeuwigheid omdat hij het gewoon niet zag :mrgreen:

Dat kijken naar anderen was wel heel fijn ook omdat je dan de minieme gedragingen zit bij de andere honden. 1 hond die echt heel erg bewust naar de nephond keek en vervolgens weer weg keek en ging snuffelen.

Het was in principe geen probleem dat hij met ons bezig was, maar hij moet leren op zichzelf te zijn. Hij voerde nu het trucje uit wat hij bij de prive training had geleerd. En zoals zij zegt is de prive training die wij hebben gedaan een truc leren en BAT training is zelfstandig keuzes maken. Zo leert een hond ook uiteindelijk zonder baas het gedrag te vertonen terwijl bij een truc je altijd als begeleider fungeert. Is de begeleider er niet bij, dan zal de hond het gedrag ook niet gaan vertonen (ja na heeel lang trainen).

Het was wel mooi om te zien dat hij niet naar de hond keek, hij was echt bezig met iets anders. En bij hem zie je dat hij heel snel gespannen raakt. Dus echt stijf gaat staan
Dat klinkt heel mooi, maar als je die BAT training doet ben je bij hem, neem ik aan? :denken:
Ik weet niet precies hoe ik mijn hond kan trainen zonder dat ik er bij ben?

Dussssss ik ben heel benieuwd naar de volgende les :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Judith schreef:Vanaf morgen starten we met de praktijklessen BAT. We trainen bij Sonja Verhoef in Lisse.

Vorige week dinsdag heb ik de theorie les gehad van 2,5 uur :80: Met alle theorie rondom BAT, waarop het gebaseerd is en vooral veel filmpjes over hele minieme gedragingen van een hond waar aan je kan zien wat zijn idee is.
Na deze theorie les werd voor mij een hele hoop duidelijk bij Dux. We zijn nu inmiddels een week al aan het lopen met tuig en lange lijn (5 meter) en het idee hierbij is dat Dux zegt welke kant hij op wil en hoelang hij wil snuffelen aan een boompje. Je hond is dan nieuwsgierig, ontspannen en verkent de omgeving. Even voor de goede orde, het is dus niet zo dat ik dus 3 uur met Dux loop omdat hij dat wil of dat hij op andere honden af mag gaan om ze op te vreten. Het is een methode die de hond de ruimte geeft om zelf na te denken en te bepalen, behalve als hij in de gele/oranje/rode zone komt, dan moet je hem helpen om bij de prikkel (hond/kat/mens/dier) weg te gaan.

Sinds ik weet welke minieme gedragingen er zijn bij een hond waarmee een hond laat merken wat hij wil, zie ik een heel groot verschil bij Dux.
Buitenshuis laat hij nu op bepaalde punten zien dat hij helemaal die kant niet op wil. (plekken waar katten zitten, waar veel honden zijn geweest en waar hij dus regelmatig is uitgevallen). Voorheen hebben wij hem "gedwongen" om die kant op te gaan, hierdoor raakte hij gespannen en als we dan een hond of kat tegen kwamen viel hij uit.

Ik ben erg benieuwd naar de eerste praktijkles morgen.
Ik dacht misschien vinden jullie het leuk om te lezen hoe het met Dux gaat met zijn BAT training.

Zijn er nog meer mensen die met BAT bezig zijn of hebben gehad en hun ervaring willen delen, als in wat je zag gebeuren bij je hond aan gedragingen? (ik weet dat er een ander topic was over ervaringen met BAT, maar ik wil nu meer weten wat mensen bij hun hond zagen veranderen)

Dit ben ik ook met Kai ( en Pixie als ze hier is, maar haar baasje doet dat ook ) aan het doen.
Het valt me wel op dat hij echt wel relaxter is! ( En boos is als ik een keer bepaal waar we dan wel heen gaan... :smile2: Krijg dan echt zo'n blik van; uh... nee? dat was niet onze afspraak. :blah: )
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
*Wolf*
Zeer actief

Ik lees dit met interesse maar vraag me dit af. In de beginpost staat:

"behalve als hij in de gele/oranje/rode zone komt, dan moet je hem helpen om bij de prikkel (hond/kat/mens/dier) weg te gaan"

Als een hond dan de neiging heeft erheen te gaan om na te jagen/te blaffen/uit te vallen, dan zul je toch ook zijn aandacht moeten krijgen wil je hem niet mee moeten sleuren? En dan leert hij toch ook weer op de baas vertrouwen?

Of mag dat ook gewoon in het begin?
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik denk vooral goed op je hond letten en de kleine signalen waar ze het over heeft leren herkennen en hier dus op inspelen, voordat de hond zo ver is dat hij uitvalt.
Ik doe dit ook bij mijn honden momenteel en dat werkt eigenlijk vrij aardig. Opletten, zelf rustig blijven en omkeren of omlopen waar nodig en waar mogelijk.

Succes Judith!
Afbeelding
Judith
Zeer actief

*Wolf* schreef:Ik lees dit met interesse maar vraag me dit af. In de beginpost staat:

"behalve als hij in de gele/oranje/rode zone komt, dan moet je hem helpen om bij de prikkel (hond/kat/mens/dier) weg te gaan"

Als een hond dan de neiging heeft erheen te gaan om na te jagen/te blaffen/uit te vallen, dan zul je toch ook zijn aandacht moeten krijgen wil je hem niet mee moeten sleuren? En dan leert hij toch ook weer op de baas vertrouwen?

Of mag dat ook gewoon in het begin?
Zoals Jeannette ook al schrijft gaat het vooral om de kleine gedragingen. Bij iedere hond begint het met een beetje naar voren leunend met oren omhoog kijken (gespannen kijken). Dit is al een teken dat de hond gespannen is, maar kijk de hond weg is het goed. Zodra de hond langer blijft kijken, recht op de prikkel af wil lopen of uit gaat vallen ben je al veel te laat.

Bij BAT gaat het dus dat je leert de hele kleine gedragingen zien die vooraf gaan aan het uitvallen. Bij alle 3 de honden was het dat ze de hond zagen, gelijk rechtop gingen staan, naar voren leunend, bek gesloten en oren naar voren.

Ik heb even gezocht voor je, hier is de hand-out die wij ook hebben gekregen.
Hier kan je heel mooi zien wat de gedragingen zijn, en welke zone's er zijn.
http://empoweredanimals.com/wp-content/ ... ics_NL.pdf
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Wat leuk, les van Sonja! Daar heb ik laatst een BAT workshop van gehad. Ze doet het erg leuk en kan het goed uitleggen en laten zien vind ik.

Wij beginnen vandaag met de eerste les van een cursus reactieve honden. Vind het wel erg spannend ook al zijn er naar 4 honden. Het zijn alle 4 wel reactieve.

Succes! Leuk dat we het mogen volgen :ok:
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”