Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoogsensitieve honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie
Aantal honden: 2

Re: hoogsensitieve honden

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Haha ik ken iemand die zei ze kan de situatie niet aan als haar kind zich gedroeg als een duiveltje. Die kun je ook gebruiken. :engel:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik had precies die rillingen toen ik het las :mrgreen:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Hoogsensitief klinkt absoluut leuker dan prikkelgevoelig en reactief. Maar ik denk eigenlijk dat het daar wel op neer komt.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zal Mila naar de cursus sturen, kijken of ze er iets van opsteekt ;-)

Ik krijg er ook rillingen van hoor, vooral dat overal van die etiketjes op moeten en dat het voor veel mensen iets lijkt om zich achter te verschuilen of wangedrag mee te bagatelliseren.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Aan al die beperkingen en labeltjes bij kinderen is ook bakken met geld verdiend en of die kinderen daar allemaal echt wat mee opgeschoten zijn ,dus nu op naar de honden.
Iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Oh god, wat voor kneuzenclubjes moet ik dan wel niet af met m'n honden :schrik:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Boutje schreef:Na alle kindertjes zijn nu dus ook veel hondjes "anders".

Ik zag op fb een aankondiging voor een lezing/cursus voor hoogsensitieve honden voorbij komen.

Ik ken diegene die dit geeft niet, geen idee wat ze zegt of hoe ze het aanpakt (misschien gaat het om leren omgaan met reactieve honden en is het wel heel goed) maar ik kreeg spontaan rillingen.
Volgende keer dat Jinn in een drukke situatie uitvalt zeg ik dat ze er niks aan kan doen want dat ze hoogsensitief is...

ah. ik noemde sam altijd zenuwelijer. maar misschien heb ik altijd al een hoogsensitief hondje gehad!! :mrgreen:
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

DeDiana schreef:Ik zal Mila naar de cursus sturen, kijken of ze er iets van opsteekt ;-)

Ik krijg er ook rillingen van hoor, vooral dat overal van die etiketjes op moeten en dat het voor veel mensen iets lijkt om zich achter te verschuilen of wangedrag mee te bagatelliseren.
Mee eens. En vooral dat laatste is iets waar ik de kriebels van krijg.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

N.a.v. dit topic ging ik wat googelen en las een website over dit onderwerp. Om er een label op te plakken vind ik wat ver gaan. In zekere zin denk ik dat alle dieren sensitiever zijn dan de gemiddelde mens, ze nemen toch op een andere manier dingen waar. En bepaalde zintuigen zijn gewoon meer ontwikkeld.
Als je dan over honden spreekt zie je wel duidelijk dat het ene dier sneller geprikkeld raakt en wellicht drukker reageert dan een andere hond. Zelf vind ik dat meer de aard van het beestje en daar moet je mee om zien te gaan, en in te zien wat hem of haar dan prikkelt. Als zo'n workshop er aan bijdraagt dat een eigenaar dat gaat zien en snappen dan is dat toch verder prima?

En wat Boutje hierboven zegt "Net zoals wij mensen moeten leren omgaan met deze complexe maatschappij en onze weg er in zoeken moeten we onze honden dit ook leren of er zelf voor zorgen dat het zo goed mogelijk gaat."

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Tja, een label meteen ergens op plakken is ook niet mijn ding... Maar Amy is zonder twijfel erg sensitief en reactief.... Ik ben zelf hoogsensitief en zie het echt niet als iets wat een probleem is. Ja, dat kán het zijn in sommige situaties. Hetzelfde geldt denk ik voor honden. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Je moet niet teveel erin meegaan wanneer je hond erg gevoelig reageert, maar het rustig en zelfverzekerd begeleiden.
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Boutje schreef:Na alle kindertjes zijn nu dus ook veel hondjes "anders".

Ik zag op fb een aankondiging voor een lezing/cursus voor hoogsensitieve honden voorbij komen.

Ik ken diegene die dit geeft niet, geen idee wat ze zegt of hoe ze het aanpakt (misschien gaat het om leren omgaan met reactieve honden en is het wel heel goed) maar ik kreeg spontaan rillingen.
Volgende keer dat Jinn in een drukke situatie uitvalt zeg ik dat ze er niks aan kan doen want dat ze hoogsensitief is...
Nou, het eerste dat er bij mij gebeurde toen ik je topictitel zag was inderdaad ook een rilling
En dan een rilling gepaard gaande met rollende ogen :roll: plus een "jeesessssssss " gedachte
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Boutje schreef:
Sientje schreef:Tja, een label meteen ergens op plakken is ook niet mijn ding... Maar Amy is zonder twijfel erg sensitief en reactief.... Ik ben zelf hoogsensitief en zie het echt niet als iets wat een probleem is. Ja, dat kán het zijn in sommige situaties. Hetzelfde geldt denk ik voor honden. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Je moet niet teveel erin meegaan wanneer je hond erg gevoelig reageert, maar het rustig en zelfverzekerd begeleiden.
Yep, klopt, maar het wordt zooooo vaak misbruikt...

Ik heb ook 2 kinderen met een zogezegd label...
En als ik mijn honden bekijk dan hebben er ook enkele "problemen" (Jinn bijvoorbeeld zou je absoluut hoogsensitief en waarschijnlijk ook autistisch kunnen noemen) maar daar wordt hard aan gewerkt.

Ik ken ook mensen met kinderen met labels (gelijkaardige als de mijne hebben) maar daar worden zo enorm veel eieren onder gelegd... en ze hebben er niet minder problemen om.
Met honden vrees ik dus het zelfde.
Eens het bekender is dat honden autisme, hoogsensitieviteit, tourette en nog meer zouden kunnen hebben gaat 3/4e van de mensen met een hond met wat moeilijker gedrag het daar op gooien. En tja, dat is nu eenmaal zo he, kunnen ze niks aan doen...

Komt er nog bij dat sommige rassen net gefokt en geselecteerd zijn op bepaalde karaktereigenschappen die je in extremere mate als "afwijkend gedrag" zou kunnen beschouwen... Nog meer geldt dan "weet wat je in huis haalt" en nog meer vrees ik net bij die honden en bepaalde eigenaars voor een "ja maar ze is hoogsensitief dus ik kan er niks aan doen" gedrag.
Haha, ja, Tourette, natuurlijk :oohja: Dát scheelt er natuurlijk aan honden die op straat uitvallen tegen andere honden! :lol1:
dagmar88
Zeer actief

DeDiana schreef: Haha, ja, Tourette, natuurlijk :oohja: Dát scheelt er natuurlijk aan honden die op straat uitvallen tegen andere honden! :lol1:

Die hebben een trauma. :engel:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Boutje schreef:
Sientje schreef:Tja, een label meteen ergens op plakken is ook niet mijn ding... Maar Amy is zonder twijfel erg sensitief en reactief.... Ik ben zelf hoogsensitief en zie het echt niet als iets wat een probleem is. Ja, dat kán het zijn in sommige situaties. Hetzelfde geldt denk ik voor honden. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Je moet niet teveel erin meegaan wanneer je hond erg gevoelig reageert, maar het rustig en zelfverzekerd begeleiden.
Yep, klopt, maar het wordt zooooo vaak misbruikt...

Ik heb ook 2 kinderen met een zogezegd label...
En als ik mijn honden bekijk dan hebben er ook enkele "problemen" (Jinn bijvoorbeeld zou je absoluut hoogsensitief en waarschijnlijk ook autistisch kunnen noemen) maar daar wordt hard aan gewerkt.

Ik ken ook mensen met kinderen met labels (gelijkaardige als de mijne hebben) maar daar worden zo enorm veel eieren onder gelegd... en ze hebben er niet minder problemen om.
Met honden vrees ik dus het zelfde.
Eens het bekender is dat honden autisme, hoogsensitieviteit, tourette en nog meer zouden kunnen hebben gaat 3/4e van de mensen met een hond met wat moeilijker gedrag het daar op gooien. En tja, dat is nu eenmaal zo he, kunnen ze niks aan doen...

Komt er nog bij dat sommige rassen net gefokt en geselecteerd zijn op bepaalde karaktereigenschappen die je in extremere mate als "afwijkend gedrag" zou kunnen beschouwen... Nog meer geldt dan "weet wat je in huis haalt" en nog meer vrees ik net bij die honden en bepaalde eigenaars voor een "ja maar ze is hoogsensitief dus ik kan er niks aan doen" gedrag.
Loopt je hond weer eens een andere uit te kafferen kun je lekker roepen Jaa hij heeft Tourette. Soort van hulphond word er zelf ook zo lekker open van. :LOL: :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
blondie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Loopt je hond weer eens een andere uit te kafferen kun je lekker roepen Jaa hij heeft Tourette. Soort van hulphond word er zelf ook zo lekker open van. :LOL: :LOL:
:mann:
En dan duikt de andere partij ineens bovenop de hond die aan het uitkafferen is!

"Jaaa! Die van mij is hoog sensitief! :mrgreen: "
Sientje
Zeer actief

:LOL:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Boutje schreef: Volgende keer dat Jinn in een drukke situatie uitvalt zeg ik dat ze er niks aan kan doen want dat ze hoogsensitief is...
Maar wordt met hoogsensensitief bedoeld dat de hond uitvalt en reactief is?

Ik vind hoogsensitief zo multi-interpretabel. Gevoelig dus, maar gevoelig waarvoor?
Ik zou in een zwetsbui zomaar kunnen uitroepen dat Kiwi hoogsensitief is. Maar uitvallen doet ze niet, reactief is ze ook niet en er is ook al geen ander wangedrag wat ik ermee zou proberen te bagatelliseren :oohja:
Ze is gewoon knijter gevoelig, dat is alles :19: ;)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dagmar88 schreef:Oh god, wat voor kneuzenclubjes moet ik dan wel niet af met m'n honden :schrik:
Kunnen we alvast wat pallets met labels bestellen...:mrgreen:
Wat een geneuzel zeg... ik heb 3 honden met alle 3 een totaal ander karakter... zo noem ik t dus maar: karakter ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

malinois schreef:
dagmar88 schreef:Oh god, wat voor kneuzenclubjes moet ik dan wel niet af met m'n honden :schrik:
Wat een geneuzel zeg... ik heb 3 honden met alle 3 een totaal ander karakter... zo noem ik t dus maar: karakter ;)

Karakter inderdaad :ok:
Ik roep ook wel eens dat Joris autistisch is, maar dat is gewoon een soort samenvatting van zijn karakter. Zodra ik naar een lezing neig te gaan over autistische honden, wens ik streng toegesproken te worden, want dan is het mis :mrgreen:
Sientje
Zeer actief

Volgens mij is Amy ook een beetje Schizofreen....Kan dat ook bij honden?? :80: :schrik:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

veertje schreef:
malinois schreef:

Karakter inderdaad :ok:
Ik roep ook wel eens dat Joris autistisch is, maar dat is gewoon een soort samenvatting van zijn karakter. Zodra ik naar een lezing neig te gaan over autistische honden, wens ik streng toegesproken te worden, want dan is het mis :mrgreen:

Niko heeft autisme en is zwakbegaafd, pjotr heeft overduidelijk add, misshien is het wel een indigohond, charlie adhd en tibbe een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis en angststoornis.
:mrgreen: Rugzakjes eis ik, en wel snel!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik kan weer helemaal niet meepraten, mijn hondje is alleen maar leuk :jank:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Sientje
Zeer actief

das wel heel ernstig allemaal :help: :schrik:
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

renee-uk schreef:ik kan weer helemaal niet meepraten, mijn hondje is alleen maar leuk :jank:
wat sneu voor je.... :ugh: :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Sientje schreef:
renee-uk schreef:ik kan weer helemaal niet meepraten, mijn hondje is alleen maar leuk :jank:

Ja, heel naar. Kun je niet eens iedere vijf minuten zuchten hoe zwaar je het hebt met je beperkte hondenkroost, maar dat het zoooo veel voldoening geeft :engel:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

dagmar88 schreef:
Sientje schreef:

Ja, heel naar. Kun je niet eens iedere vijf minuten zuchten hoe zwaar je het hebt met je beperkte hondenkroost, maar dat het zoooo veel voldoening geeft :engel:
ik denk dat ik maar een labeltje op mezelf plak :F:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief

Zojuist op de markt. "Is hij thuis ook zo druk?" het lag op het puntje van mijn tong om te zeggen dat dit niet druk was, maar gewoon hoog sensitief.
Daarbij kwam nog, dat ik hem helemaal niet druk vond :jank:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik krijg al jeuk van de term hoogsensitief bij mensen, ik kan daar zo niets mee. Voor honden vind ik het nog erger
blondie
Zeer actief

sbientje schreef:ik krijg al jeuk van de term hoogsensitief bij mensen, ik kan daar zo niets mee. Voor honden vind ik het nog erger
het kan vervelend zijn ja :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dat kan niet...! Hoeveel labels wil je hebben?? :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”