Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Scooters

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sanne86
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 kruisingen
Aantal honden: 2

Scooters

Ongelezen bericht door sanne86 »

Mijn hond Haico is geboren op Kreta waar hij toen hij 4 mnd oud was, zwervend werd gevonden.
Hij heeft daarna 10 mnd in particuliere opvang op Kreta gezeten en is in december j.l. naar Nederland gekomen.

Sinds 2 weken is hij nu van/bij mij. :love:
Het gaat erg goed en het is een gemakkelijke hond.

Er is alleen 1 ding; hij is erg bang voor scooters.
Nu woon ik in een wijk waar ontzettend veel scooters rijden :oohja: , dus met elke wandeling komen we meerdere tegen.
Haico gaat in de vluchtstand, kruipt helemaal in elkaar. (ook als hij veel ruimte heeft, lange riem...maar dit kan sowieso niet overal omdat we de scooters ook op fietspaden tegenkomen)
Hij heeft dit ook wel met auto's maar dan veel minder.
Scooters zijn het grootste euvel, ik vraag mij af hoe ik hier het beste mee om kan gaan;
ik wil dit graag goed aanpakken.

Hebben jullie tips?
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Re: Scooters

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik heb er hier 1 zitten die als de dood is voor die dingen maar vindt dat aanval de beste verdediging is.

Ik heb het er deels door counterconditionering uitgekregen maar helemaal super zal het nooit worden helaas.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=271188
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Is hij nog bereikbaar in z'n angst? Of klapt hij dan helemaal dicht?
sanne86
Zeer actief

@laura84 bedankt ik ga het topic lezen :ok:

Lemuria; op dat moment (dat de scooter voorbij rijdt) is hij niet bereikbaar; zodra scooter voorbij is loopt hij meteen weer verder (tot de volgende scooter weer voorbij komt :schrik: )
Afbeelding
Lemuria

Ok, dus hij herstelt best snel na zo'n schrikreactie? Da's positief :) Is er iets waar hij érg dol op is? Een bal, koekjes o.i.d.? Anders zou je kunnen beginnen met afleiden zodra je in de verte een scooter op jullie af ziet komen (liefst vóor hij begint te schrikken). Dan koppel je langzaamaan de scooter aan iets leuks.
sanne86
Zeer actief

Lemuria schreef:Ok, dus hij herstelt best snel na zo'n schrikreactie? Da's positief :) Is er iets waar hij érg dol op is? Een bal, koekjes o.i.d.? Anders zou je kunnen beginnen met afleiden zodra je in de verte een scooter op jullie af ziet komen (liefst vóor hij begint te schrikken). Dan koppel je langzaamaan de scooter aan iets leuks.
Leverpastei :E:
Tot nu toe heb ik het geprobeerd met koekjes, maar dan duikt hij alsnog weg op het moment dat er een scooter langskomt
(ik begin dus voordat hij schrikt) daarna eet hij het koekje alsnog op, maar ik vraag mij af of ik hem dan het goede 'aanleer'
omdat hij dan na het bang zijn een koekje krijgt...of werkt dat met zulke ervaringen niet zo? :denken:
Vandaag ontdekt dat hij errug gek is op leverpastei, misschien dat dit beter werkt dan koekjes; dus dat kan ik gaan testen

Moet ik dan ook stilstaan of juist doorlopen? als ik hem wat lekkers geef ter afleiding dus.
Afbeelding
Marc147
Actief
Mijn ras(sen): Asielhonden
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Marc147 »

Tien tegen een dat het het lawaai is dat die dingen maken.

Ken je iemand die zo'n ding heeft?
Zo ja, afspreken op een zondagochtend, op een groot verlaten parkeerterrein. Zorgen dat de scooter daar eerst is, stil staat, motor uit. Laat de hond uitgebreid verkennen, en jij beloont. Start de scooter, en laat de motor stationair draaien. daarna stapvoets rijden, terwijl je er naast loopt, en later tegemoed rijdt. daarna rustig de snelheid opvoeren. enzovoort, enzovoort. Steeds belonen en de tijd geven om eraan te wennen.

Ik zou de berijder de hond geen koekjes laten geven. Het laatste wat je wil is dat hij zo'n scooter gaat zien als een rijdende koekjesmachine, waar hij vrolijk naartoe rent ;)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

sanne86 schreef:
Lemuria schreef:Ok, dus hij herstelt best snel na zo'n schrikreactie? Da's positief :) Is er iets waar hij érg dol op is? Een bal, koekjes o.i.d.? Anders zou je kunnen beginnen met afleiden zodra je in de verte een scooter op jullie af ziet komen (liefst vóor hij begint te schrikken). Dan koppel je langzaamaan de scooter aan iets leuks.
Leverpastei :E:
Tot nu toe heb ik het geprobeerd met koekjes, maar dan duikt hij alsnog weg op het moment dat er een scooter langskomt
(ik begin dus voordat hij schrikt) daarna eet hij het koekje alsnog op, maar ik vraag mij af of ik hem dan het goede 'aanleer'
omdat hij dan na het bang zijn een koekje krijgt...of werkt dat met zulke ervaringen niet zo? :denken:
Vandaag ontdekt dat hij errug gek is op leverpastei, misschien dat dit beter werkt dan koekjes; dus dat kan ik gaan testen

Moet ik dan ook stilstaan of juist doorlopen? als ik hem wat lekkers geef ter afleiding dus.
je moet het niet zien als belonen, je moet het zien als de emotie/het gevoel van je hond veranderen.
nu is het scooter -> angst en door counterconditioning toe te passen is het de bedoeling dat ie gaat denken scooter -> lekkers.

ik zou zo gauw er een scooter opduikt in hoog tempo beginnen het lekkers te geven en door blijven lopen en voeren tot de scooter verdwenen is en dat herhalen elke keer als er een scooter in beeld komt.
niet van een of twee keer wat lekkers al resultaat verwachten hoor, dat zal er hoogst waarschijnlijk niet zijn ;)
counterconditionen is vaak een kwestie van een lange adem, maar je kunt er enorm goede resultaten mee bereiken.

overigens kun je angst niet 'belonen'.
angst is geen oproepbare emotie en voor de lol of een beloning een beetje bang gaan zitten zijn gaat eenvoudigweg niet ;)

edit: hij mag ook best weten dat je lekkers bij je hebt en als ie het niet wil aannemen kun je hem eventueel van te voren al een beetje leverpastei op zijn neus smeren, dat likt ie er vast wel af en dan weet ie wat je voor lekkers voor hem bij je hebt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Kort door de bocht zou ik een combinatie van het advies van Marc en Renee hanteren. Trainen met een bekende en ook volproppen in het 'veld'.
Zelf heb ik altijd een zakje met mini Frolicjes in mijn jaszak, vaak breek ik die zelfs in 2 of 4 stukjes. Handiger dan leverpastei en goedkoper dan de 'trainertjes' uit de dsz. En de meeste honden vinden die ook heel erg lekker.

Maar het belangrijkste zijn de 3 R's die jij kan bieden, ........................ Rust, Rust en Rust.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik ga mee met wat Renée zegt. Je kan ook even wegstappen iets verder van de weg af (dus richting voordeur van het huis waar je loopt bijvoorbeeld. Zo kan het iets minder eng zijn waardoor hij sneller bereikbaar is voor de training (welke je ook kiest).
Mijn hond heeft het ook, vooral bij een bepaald merk brommer. Scooters heeft ze geen angst voor dus het is echt het geluid.
Als ik niet de tijd/mogelijkheid heb om weg te stappen of geen beloning bij me heb, dan pak ik haar even vast terwijl ik naast haar kniel: één arm onder haar borstkas langs en één voor haar borst langs. Gewoon rustig en zonder druk. En dan heel rustgevend tegen haar praten. Dit is echter wel iets wat natuurlijk moet kunnen met je hond. Dus ik weet niet of het voor jou slim is om te doen. Maar bij mijn hond geeft het dus wel steun en ze blaft dan niet de brommer weg en de stress blijft veel lager.
sanne86
Zeer actief

Super bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden met tips :ok:
Ik ga ermee aan de slag, dus zakken vol lekkers mee en van de scooters een "ik krijg wat lekkers" moment maken!
ik zou zo gauw er een scooter opduikt in hoog tempo beginnen het lekkers te geven en door blijven lopen en voeren tot de scooter verdwenen is en dat herhalen elke keer als er een scooter in beeld komt.
niet van een of twee keer wat lekkers al resultaat verwachten hoor, dat zal er hoogst waarschijnlijk niet zijn ;)
counterconditionen is vaak een kwestie van een lange adem, maar je kunt er enorm goede resultaten mee bereiken.
Dus wel doorlopen? Omdat hij vaak in de achteruit schiet, en dan gaat 'hangen' in zijn tuig is doorlopen (tot nu toe) best lastig, maar gewoon proberen hem wel door te laten lopen dus?
En qua resultaat, ik heb alle tijd en geduld dus dat gaat helemaal goed komen, verder is Haico vrij slank dus wat extra lekkers kan geen kwaad :lol1:
Ik zou de berijder de hond geen koekjes laten geven. Het laatste wat je wil is dat hij zo'n scooter gaat zien als een rijdende koekjesmachine, waar hij vrolijk naartoe rent ;)
Goede tip! Ik zat er namelijk al aan te denken om het met iemand te gaan oefenen en diegene wat lekkers te geven , maar niet doen dus . Ik ga het eerst proberen met alle scooters die ik gewoon per wandeling al tegenkom, maar dit kan ik altijd achter de hand houden :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

sanne86 schreef:Super bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden met tips :ok:
Ik ga ermee aan de slag, dus zakken vol lekkers mee en van de scooters een "ik krijg wat lekkers" moment maken!
Dus wel doorlopen? Omdat hij vaak in de achteruit schiet, en dan gaat 'hangen' in zijn tuig is doorlopen (tot nu toe) best lastig, maar gewoon proberen hem wel door te laten lopen dus?
En qua resultaat, ik heb alle tijd en geduld dus dat gaat helemaal goed komen, verder is Haico vrij slank dus wat extra lekkers kan geen kwaad :lol1:
Goede tip! Ik zat er namelijk al aan te denken om het met iemand te gaan oefenen en diegene wat lekkers te geven , maar niet doen dus . Ik ga het eerst proberen met alle scooters die ik gewoon per wandeling al tegenkom, maar dit kan ik altijd achter de hand houden :ok:
als het een soort van worsteling wordt om hem door te laten lopen zou ik stil blijven staan, zeker in het begin.
druk op je hond is juist niet de bedoeling en voor hetzelfde geld loopt ie wat later wel gewoon mee.
ik zou gewoon even kijken hoe het zich ontwikkelt.

succes hoor, ik vind het altijd zo sneu als honden zo bang zijn :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sanne86
Zeer actief

renee-uk schreef:
succes hoor, ik vind het altijd zo sneu als honden zo bang zijn :(
Ja ik ook :roos: , oké dan ga ik eerst gewoon bij hem blijven/stilstaan, en lekkers geven! :)
Afbeelding
Lemuria

Dikke kans dat je snel goede resultaten gaat boeken hoor, als je het goed aanpakt ;) Het klinkt me niet in de oren als totale, verblindende paniek als je hond na de scooter vrijwel gelijk weer doorloopt :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”