Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet doorzetten?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Wel of niet doorzetten?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

runninggirl schreef:
LongFields schreef:
Apple schreef:De hond komt op die manier ook niet met 4 poten van de grond.
Jawel hoor, in draf heb je ook een zweefmoment. :wink:
idd, waarin het zwaartepunt van de hond verplaatst.

Van een dierenarts:
The right dog can be the ultimate running buddy: He’s ready anytime you are, he's probably not bothered by a little rain and he may just push you to your limit — because chances are, you’re going to tire out before he does.

With some common-sense exceptions — short-snouted dogs such as Bulldogs, whose respiratory tracts aren’t built for high-volume airflow; tiny dogs with short strides; dogs with certain pre-existing health conditions (like joint, back or heart problems); and dogs with crooked legs, such as Dachshunds or Basset Hounds — most dogs can be good jogging or running companions. But a few breeds seem to race to the head of the pack when it comes to running ability.
---
Ik denk dat een corgi zowel korte pootjes heeft (zeker in verhouding) die ook nog eens krom zijn. Misschien kun je een Weimaraner of een Vizla die houden wel van een potje lopen.
Dat zweefmoment is echt niet te vergelijken met de plaatjes die jij neer zet. Het is bijna niet waarneembaar mocht het er zijn.

Tsja ik kan niet zo veel verder met je post. Zou Nanna en Hutsje dan ook maar alvast zeggen dat ze hun honden
niet meer mee kunnen nemen met wandelen, stel je voor dat ze draven of rennen.
Dragen moeten we ze dan zeker :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief

dagmar88 schreef:
runninggirl schreef:
LongFields schreef:
idd, waarin het zwaartepunt van de hond verplaatst.

Van een dierenarts:
The right dog can be the ultimate running buddy: He’s ready anytime you are, he's probably not bothered by a little rain and he may just push you to your limit — because chances are, you’re going to tire out before he does.

With some common-sense exceptions — short-snouted dogs such as Bulldogs, whose respiratory tracts aren’t built for high-volume airflow; tiny dogs with short strides; dogs with certain pre-existing health conditions (like joint, back or heart problems); and dogs with crooked legs, such as Dachshunds or Basset Hounds — most dogs can be good jogging or running companions. But a few breeds seem to race to the head of the pack when it comes to running ability.
---
Ik denk dat een corgi zowel korte pootjes heeft (zeker in verhouding) die ook nog eens krom zijn. Misschien kun je een Weimaraner of een Vizla die houden wel van een potje lopen.

:oeps: wtf?!

Tweede is een kwestie van interpretatie. Crooked en curved zijn twee verschillende dingen en inderdaad onderhevig aan gezond verstand.
Een pirke of soortgelijk actief tekkeltje zou ik zo meenemen.

Afbeelding

Zo'n laaggesteld geval met flippers niet.

Afbeelding

En dat je deze geen 5 km aan een heupgordel over het asfalt sleurt lijkt me ook tamelijk logisch.

Afbeelding

Wat heeft dat met Apple te maken?

Afbeelding
Goede foto's :E:
Nog eentje van Apple voor de duidelijkheid, ze is dus niet zwaar of heeft geen extreme poten.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Apple schreef: Dat zweefmoment is echt niet te vergelijken met de plaatjes die jij neer zet. Het is bijna niet waarneembaar mocht het er zijn.
Bij jou hond misschien niet :mrgreen: (sorry kon t niet laten) maar ik zie wel degelijk een duidelijk zweefmoment in de draf.
Afbeelding
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Paisley schreef:
Apple schreef: Dat zweefmoment is echt niet te vergelijken met de plaatjes die jij neer zet. Het is bijna niet waarneembaar mocht het er zijn.
Bij jou hond misschien niet :mrgreen: (sorry kon t niet laten) maar ik zie wel degelijk een duidelijk zweefmoment in de draf.
Afbeelding
Dan nog is het zweefmoment niet te vergelijken..of vindt jij wel dat rennen gewoon hetzelfde is als draven?
Paisley
Zeer actief

Apple schreef: Dan nog is het zweefmoment niet te vergelijken..of vindt jij wel dat rennen gewoon hetzelfde is als draven?
Ik snap je laatste vraag niet?
Bij rennen denk ik aan galop, dus wat de vriend van RunningGirl heeft gepost, met een zweefmoment met de poten uitgeklapt en een zweefmoment met de poten ingeklapt.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Paisley schreef:
Apple schreef: Dan nog is het zweefmoment niet te vergelijken..of vindt jij wel dat rennen gewoon hetzelfde is als draven?
Ik snap je laatste vraag niet?
Bij rennen denk ik aan galop, dus wat de vriend van RunningGirl heeft gepost, met een zweefmoment met de poten uitgeklapt en een zweefmoment met de poten ingeklapt.
Er worden eerst foto's geplaatst van een hond in volle galop.
Maar dat is niet het tempo van een hond als je gaat hardlopen. Dan loopt een hond in draf, ook 'mijn hond'.
Ik geef het aan omdat het nogal uitmaakt of een hond rent of dat een hond draaft qua belasting.
Bij rennen klapt een hond met het volle gewicht op de voorpoten terwijl dat anders is met draf.
Jij laat een foto zien van een dravende hond, prima, maar wat wil je daar precies mee zeggen? Dat draven vergelijkbaar is met rennen (galop)?
Paisley
Zeer actief

Nee, ik wilde alleen laten zien dat ook in de draf een goed zweefmoment te zien is. En dat dat dus meer moeite kost dan zonder zweefmoment. Maar kleine hondjes als Apple draven ook bij gewoon wandelen, zoals je al aangeeft.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

met die korte pootjes ze toch wel in galop zodra je een beetje rent?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Pjotr grijpt ver uit, die heeft in draf nauwelijks een zweefmoment.
:oeps: Was me dus nooit opgevallen, tot ik er naast meeliep. Hij loopt prachtig soepel en makkelijk.
Brindlecardi
Zeer actief

Machie schreef:met die korte pootjes ze toch wel in galop zodra je een beetje rent?
Nee, ik moet geen 13km/h lopen, maar rond de 9km/h geen galop.

Om even een idee te geven van Apple :mrgreen:

Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Apple schreef:
Paisley schreef:
Afbeelding
Dan nog is het zweefmoment niet te vergelijken..of vindt jij wel dat rennen gewoon hetzelfde is als draven?
Laatste wat ik er over zeg..
Het gaat er om dat honden hun zwaartepunt zullen verplaatsen. Kijk ik kan nog een aantal biomechanische redenen noemen waarom het niet goed is. Ik kan citaten van dierenartsen erbij halen. Oh en eten geven tijdens een hardloopsessie is ook niet gezond voor een hond.

160 kilometer achter de sneeuwscooter zonder een hap te eten. :E:
Brindlecardi
Zeer actief

Cleva schreef:Hein draaft ook als ik hardloop, hoor. Die heeft ongeveer hetzelfde postuur.
De voeten zijn wel iets strakker dan die van een corgi maar alles bij elkaar heb je ongeveer hetzelfde mechanisme.
Beide zo sound als een pot pindakaas, voor een dwerg.

Hein kan prima draven en sprint als een gek maar hard duurlopen is er niet bij. Hij heeft zijn tempootje en daar is niets mis mee.
Wat jij met Apple hebt heb ik met Hein naast de fiets. Hij wordt het op een bepaald moment echt zat.
Hein blijft dan niet achter maar gaat lopen saboteren. In de weg lopen. Elke sprietje beruiken. Doen alsof hij moet poepen terwijl zijn stoelgang stelselmatig des morgens altijd en soms ook in de vroege avonds is.

Hein is weer dol op fietsen sinds ik een mand voorop heb.
Dan wissel ik het af.
Ik heb hem zover dat hij zelf beslist wanneer het tijd is om weer eens in de cockpit plaats te nemen. Als hij ineens met zijn neus in een graspol duikt en interessant gaat kijken fiets ik 50 meter door en dan pak ik mijn appel.
Ik wacht even op hem tot hij komt en dan zet ik hem in de krat.
En wee zijn kleine gebeente als hij dan niet rustig zit.
Ik moet schakelen want het is 25 kilometer naar mijn werk. Hij kan dat niet lopend overbruggen maar ik heb hem liever op de grond want 8 kilo aan je stuur telt toch.
Ik vind ook gerust dat hij zich fysiek mag inspannen want dat doe ik ook maar meer dan 10-12 kilometer tempo lopen mag je niet vragen van een russelltje.
Daar is dus noodzaak tot taal.
Met een beetje spelen met dwang en toegeven is het een peulenschil om een balans te treffen die voor beide werkt.
Ik zie het helemaal voor me :mrgreen: Leuk als dat zo kan :ok:

@runninggirl, tja.. Die gewichtverplaatsing heeft ze dagelijks. Jouw hond ook. En die neemt ook wat kg's mee.
Ik vind het jammer dat je zo blijft focussen op een zweefmoment.
Je blijft reageren alsof ik haar 20km mee trek met 13km/h en haar tussendoor ook nog een bak eten geef. :19:
Je reageert totaal niet op de werkelijkheid... Volgens jouw redenatie kan ik haar maar beter in een glazen doosje stoppen en geen stap meer laten zetten, want als ze loopt is er gewichtverplaatsing en een zweefmoment :19:
Daar doe je echt afbreuk aan mijn hond. Dat is spijtig.
Brindlecardi
Zeer actief

Nanna schreef:
LongFields schreef:
Waarvan akte ;-)

Afbeelding
Oei oei, levensgevaarlijk! Nou stop Pirke dan ook maar snel in een doosje hoor :O:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zweefmoment of geen correcte bouw heeft er toch niets mee te maken , die hond schijnt er niet echt de lol ervan in te zien om naast de fiets te lopen en word de rest toch gewoon onbelangrijk.
Had een bouvier met een uitermate correcte bouw en gangwerk waar je van genieten kon , alleen die hond dacht daar zelf anders over en vond fietsen vreselijk sowieso beweging wat geen doel of nut had en die lag liever met zijn kont op de bank te meuren.
Ook goed.
Koop je toch een aanhanger en zet hem met zijn kont daarin als je het leuk vind om samen een stukkie te fietsen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Zweefmoment of geen correcte bouw heeft er toch niets mee te maken , die hond schijnt er niet echt de lol ervan in te zien om naast de fiets te lopen en word de rest toch gewoon onbelangrijk.
Had een bouvier met een uitermate correcte bouw en gangwerk waar je van genieten kon , alleen die hond dacht daar zelf anders over en vond fietsen vreselijk sowieso beweging wat geen doel of nut had en die lag liever met zijn kont op de bank te meuren.
Ook goed.
Koop je toch een aanhanger en zet hem met zijn kont daarin als je het leuk vind om samen een stukkie te fietsen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

bouvierpoedel schreef:Zweefmoment of geen correcte bouw heeft er toch niets mee te maken , die hond schijnt er niet echt de lol ervan in te zien om naast de fiets te lopen en word de rest toch gewoon onbelangrijk.
Ook goed.

Apple schreef dat de draf geen zweefmoment kent, en daarop reageerde ik dat dit niet klopte en er wel degelijk een zweefmoment in de draf zat. Daarna werd het ineens een andere discussie waarbij dat ene woord tot iets heel groots en belangrijks gemaakt werd en wat in mijn ogen helemaal niet relevant was verder.
Ik ben het met jouw conclusie helemaal eens, als een hond overduidelijk geen lol heeft in iets waar de baas wel lol in heeft zoals in dit geval hardlopen, dan zou ik de hond daarmee gewoon niet meenemen.

@Nanna: mooi plaatje van het zweefmoment in draf, ik had daar ook even naar gezocht maar kon niet zo'n mooi voorbeeld vinden als jij nu geplaatst hebt.
Brindlecardi
Zeer actief

LongFields schreef:
bouvierpoedel schreef:Zweefmoment of geen correcte bouw heeft er toch niets mee te maken , die hond schijnt er niet echt de lol ervan in te zien om naast de fiets te lopen en word de rest toch gewoon onbelangrijk.
Ook goed.

Apple schreef dat de draf geen zweefmoment kent, en daarop reageerde ik dat dit niet klopte en er wel degelijk een zweefmoment in de draf zat. Daarna werd het ineens een andere discussie waarbij dat ene woord tot iets heel groots en belangrijks gemaakt werd en wat in mijn ogen helemaal niet relevant was verder.
Ik ben het met jouw conclusie helemaal eens, als een hond overduidelijk geen lol heeft in iets waar de baas wel lol in heeft zoals in dit geval hardlopen, dan zou ik de hond daarmee gewoon niet meenemen.

@Nanna: mooi plaatje van het zweefmoment in draf, ik had daar ook even naar gezocht maar kon niet zo'n mooi voorbeeld vinden als jij nu geplaatst hebt.
Maar waarom moet iedereem daar dan nog even een plasje over doen? Het punt is dat een hond in volle galop een heel andere belasting krijgt op de poten dan een hond in draf. Het zweefmoment in een galop is veel en veel duidelijker waarneembaar dan een zweefmoment in draf.
Een kleine hond loopt al heel snel in draf, en dat is dus een belasting waar ze aan gewend is. Galop overigens ook met het lopen achter de bal, maar dat is veel korter en explosiever en is niet geschikt voor lange afstanden.

Ik ben het verder met je eens BP, los van haar bouw, de lol is er blijkbaar af na 3x (de eerste 3x heeft ze er dus wel degelijk lol in gehad en was ze ook gewoon absoluut niet moe)

Ik blijf het alleen spijtig vinden dat er mensen reageren alsof ik een invalide hond heb die onder geen beding mag draven, en dat zonder Apple te kennen.
En dat is het hele punt in deze discussie geworden blijkt wel. Ik moet maar verdedigen dat ik een hond heb waarvan ik zeker weet dat ze het fysiek wel gewoon aan kan, maar dat het een kwestie is van niet leuk vinden.
En nogmaals, de reden waarom ik dit zou doorzetten is omdat ze dan niet alleen zit, en omdat rechtlijnig bewegen goed is voor de spieren. Het is heus geen 'hondje pesten'.
bouvierpoedel
Zeer actief

Apple schreef:
LongFields schreef:
Ook goed.

Maar waarom moet iedereem daar dan nog even een plasje over doen? Het punt is dat een hond in volle galop een heel andere belasting krijgt op de poten dan een hond in draf. Het zweefmoment in een galop is veel en veel duidelijker waarneembaar dan een zweefmoment in draf.
Een kleine hond loopt al heel snel in draf, en dat is dus een belasting waar ze aan gewend is. Galop overigens ook met het lopen achter de bal, maar dat is veel korter en explosiever en is niet geschikt voor lange afstanden.

Ik ben het verder met je eens BP, los van haar bouw, de lol is er blijkbaar af na 3x (de eerste 3x heeft ze er dus wel degelijk lol in gehad en was ze ook gewoon absoluut niet moe)

Ik blijf het alleen spijtig vinden dat er mensen reageren alsof ik een invalide hond heb die onder geen beding mag draven, en dat zonder Apple te kennen.
En dat is het hele punt in deze discussie geworden blijkt wel. Ik moet maar verdedigen dat ik een hond heb waarvan ik zeker weet dat ze het fysiek wel gewoon aan kan, maar dat het een kwestie is van niet leuk vinden.
En nogmaals, de reden waarom ik dit zou doorzetten is omdat ze dan niet alleen zit, en omdat rechtlijnig bewegen goed is voor de spieren. Het is heus geen 'hondje pesten'.
Heb wat van die hondjes meegemaakt en gezien op boerderijen. 1 daarvan liep bij een vriendin op een manege/hengstenstal en die was echt niet gehandicapt hoor , die hield de paarden in de bak , dreef ze wei in en uit en hield een flink aantal hengsten op stal als er gemest moest worden . Staldeuren stonden allemaal open en al die hengsten bleven in de stal door dat mormel.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva kan heel prima rennen, Luca ook. Toch vinden ze het alle 2 geen drol aan om aan de fiets te lopen. Ook hardlopen vind Luca echt stom. Dumas vind het dan weer geweldig. Soms heeft een hond ook gewoon een eigen mening.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Apple schreef: Maar waarom moet iedereem daar dan nog even een plasje over doen?
Ik heb geen idee, dat zou je aan de betreffende personen moeten vragen en niet aan mij lijkt me. :wink:
Apple schreef:Ik blijf het alleen spijtig vinden dat er mensen reageren alsof ik een invalide hond heb die onder geen beding mag draven, en dat zonder Apple te kennen.
Dat snap ik en zou ik in jouw geval net zo ervaren.
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

Apple schreef:Hardlopen doe ik sowieso altijd wel, maar het lijkt me zo'n 'win win' situatie als het gewoon samen kan
Apple schreef:Tussendoor laat ik haar af en toe los en gooi wat met stokken, dan rent ze snoeihard. Maar dat is voor mij niet handig om de hele weg te doen.
Apple schreef:En nogmaals, de reden waarom ik dit zou doorzetten is omdat ze dan niet alleen zit, en omdat rechtlijnig bewegen goed is voor de spieren.
Zou ik ook doen, maar het dan wel leuk maken/houden voor haar m.a.w. die loopuitjes niet benaderen als een "normale" training voor jou, eerder als een bijkomende training met als doel Apple haar fysieke conditie bij te spijkeren.

Dus zoals je het in je beginpost zelf vermeld hebt: met onderbrekingen waarbij je dingen inlast die zij graag doet. Voor jou wordt het dan eerder een intervaltraining. Dit lijkt mij het meest haalbare.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”