Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond opnieuw laten wennen aan katten.
Moderator: moderatorteam
- Feather__
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Hond opnieuw laten wennen aan katten.
Ik heb een vraagje en ik hoop dat hier iemand zit die goede tips kan geven. Binnenkort komen er hier weer twee katten wonen en ik zie weer een hele hoop beren op de weg. De ene is nog vrij jong (nu 4 maanden) en de ander is honden gewend als het goed is en die is ongeveer een jaar oud. De stichting dacht dat deze katten het beste bij ons zouden passen aan de hand van onze ingevulde lijst en daarom is er besloten om voor deze katten te gaan. Nu het dilemma:
Yindi was een half jaar toen ze bij ons kwam wonen. Ze is toen heel erg makkelijk 'ingeburgerd'. Ze heeft de katten geaccepteerd en met rust gelaten op een paar keer likken/kroelen na. En ze lagen samen. Ze heeft ongeveer een half jaar bij ons gewoond met de katten toen Misty doodging, Gizmo was al na 2 maanden overleden.
Nu is Misty echter al meer dan een half jaar overleden en de tijd dat Yindi dus zonder kat in huis zit is langer dan mét. Buiten wil ze erg graag naar katten toe maar die rennen weg en dat vind ze leuk. Dus zorgen we ervoor dat ze er niet achteraan kan zodat ze niet gaat leren dat achter katten aanjagen leuk is.
Wat denken jullie.. Kan ik de katten gewoon los laten lopen om ze te laten wennen aan elkaar, zal ik Yin eerst even in de bench doen zodat ze kan wennen aan dat de katten er lopen? Maar wat als ze eerst een tijdje in een aparte kamer moeten om te wennen. Hoe zorg ik ervoor dan dat de hond rustig aan de katten went?
Met Snoopy hebben we hem toen gewoon tussen de katten gezet en dat is goed gegaan en Yin dus ook gewoon tussen onze katten en dat ging ook goed. Maar ook toen had ik hele drama ideeën over dat ze ze zou verscheuren en opeten.. :')
Mensen met ervaring hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Yindi was een half jaar toen ze bij ons kwam wonen. Ze is toen heel erg makkelijk 'ingeburgerd'. Ze heeft de katten geaccepteerd en met rust gelaten op een paar keer likken/kroelen na. En ze lagen samen. Ze heeft ongeveer een half jaar bij ons gewoond met de katten toen Misty doodging, Gizmo was al na 2 maanden overleden.
Nu is Misty echter al meer dan een half jaar overleden en de tijd dat Yindi dus zonder kat in huis zit is langer dan mét. Buiten wil ze erg graag naar katten toe maar die rennen weg en dat vind ze leuk. Dus zorgen we ervoor dat ze er niet achteraan kan zodat ze niet gaat leren dat achter katten aanjagen leuk is.
Wat denken jullie.. Kan ik de katten gewoon los laten lopen om ze te laten wennen aan elkaar, zal ik Yin eerst even in de bench doen zodat ze kan wennen aan dat de katten er lopen? Maar wat als ze eerst een tijdje in een aparte kamer moeten om te wennen. Hoe zorg ik ervoor dan dat de hond rustig aan de katten went?
Met Snoopy hebben we hem toen gewoon tussen de katten gezet en dat is goed gegaan en Yin dus ook gewoon tussen onze katten en dat ging ook goed. Maar ook toen had ik hele drama ideeën over dat ze ze zou verscheuren en opeten.. :')
Mensen met ervaring hoe ik dit het beste kan aanpakken?

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Re: Hond opnieuw laten wennen aan katten.
Ik zou haar even aan de lijn houden om te kijken hoe de interactie gaat. Het ligt ook aan de katten. Vluchten ze, of delen ze een mep uit als het ze te dichtbij wordt... En als ze dat doen, wat gaat Yindi dan doen. Daar kom je achter als je het probeert, en de lijn zorgt ervoor dat het niet uit de klauwen loopt.
Als Yindi gewoon met katten kon, lijkt het me niet dat het veel problemen gaat geven, tenzij je van die tijgers hebt die de aanval de beste verdediging vinden en Yindi daar eventueel kwaad van wordt.
Ik zou de katten na het verhuizen wel even de tijd geven om wat op adem te komen voordat je kennis laat maken met Yindi. Voor katten kan een verhuizing een hele impact hebben.
Als Yindi gewoon met katten kon, lijkt het me niet dat het veel problemen gaat geven, tenzij je van die tijgers hebt die de aanval de beste verdediging vinden en Yindi daar eventueel kwaad van wordt.
Ik zou de katten na het verhuizen wel even de tijd geven om wat op adem te komen voordat je kennis laat maken met Yindi. Voor katten kan een verhuizing een hele impact hebben.

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou Yin ook aan de lijn doen. Hoe dan ook voorkomen dat de katten op de loop gaan en Yindi erachteraan kan. Maar wat Paisley ook zegt: laat de katten eerst een beetje bijkomen en zich wat op hun gemak voelen. Dan zijn ze namelijk ook minder schrikkerig vaak.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik doe het hier altijd andersom: de (opvang)katten gaan hier altijd eerst in de bench (de grootste maat hondenbench) 
Die bench staat hoog (momenteel bovenop Amy's bench), ik heb er een extra verdieping ingebouwd en mandjes, een holletje en een kattenbak in staan. Van daaruit kunnen de katten rustig wennen aan de nieuwe omgeving én aan de honden. Ze kunnen zelf bepalen wanneer er gesnuffeld wordt. Mijn honden zijn katten gewend, maar Amoz kan wel opgewonden op nieuwe katten reageren. Na een dag is het nieuwtje er wel vanaf en meestal kan dus heel snel het deurtje van de bench open en kunnen de katten zelf kiezen wanneer ze gaan rondlopen. Vaak blijft de bench lang hun favoriete slaapplek.
Ik heb het hier dan wel over opvangkatten die soms verwilderd en schuw zijn, maar ik doe het ook zo met niet-bange of niet-gestreste katten, omdat het hier voor zowel de katten als de honden (en dus ook voor mij) veel rust geeft. Geen bange katten achter de wasmachine, honden die reageren op vluchtgedrag van katten, etc.
Die bench staat hoog (momenteel bovenop Amy's bench), ik heb er een extra verdieping ingebouwd en mandjes, een holletje en een kattenbak in staan. Van daaruit kunnen de katten rustig wennen aan de nieuwe omgeving én aan de honden. Ze kunnen zelf bepalen wanneer er gesnuffeld wordt. Mijn honden zijn katten gewend, maar Amoz kan wel opgewonden op nieuwe katten reageren. Na een dag is het nieuwtje er wel vanaf en meestal kan dus heel snel het deurtje van de bench open en kunnen de katten zelf kiezen wanneer ze gaan rondlopen. Vaak blijft de bench lang hun favoriete slaapplek.
Ik heb het hier dan wel over opvangkatten die soms verwilderd en schuw zijn, maar ik doe het ook zo met niet-bange of niet-gestreste katten, omdat het hier voor zowel de katten als de honden (en dus ook voor mij) veel rust geeft. Geen bange katten achter de wasmachine, honden die reageren op vluchtgedrag van katten, etc.
- Feather__
- Zeer actief
Dus eerst even een dag of twee in een aparte slaapkamer en dan langzaam laten wennen beneden? Of laten wennen in de woonkamer?
Yin heeft vaker tikken gehad en dan doet ze niks. Misty was niet bepaald vriendinnen met haar die wilde gewoon met rust gelaten worden. En Cleva, als Yin op de bank ligt dan is ze altijd rustig. Dan kan ze zo een paar uur liggen naast me zonder dat ze wat doet. Dus dat oefenen en even niks moeten dat kunnen we wel gaan doen. Ik ben alleen zo bang dat als de katten er zijn dat ze toch wil gaan kijken en niet netjes wil blijven liggen
Dankjewel voor de tips! Ik dacht er inderdaad ook aan om ze eerst te laten wennen aan een kamer boven, bijkomen en eerst maar eens wennen aan ons. Als dat goed gaat dan zouden we ze wel beneden laten kunnen wennen maar ik was bang dat dat alleen maar moeilijker zou zijn als de katten eenmaal 'gewend' zijn en geen honden hebben gezien..
Pfoe, lastig zeg
Yin heeft vaker tikken gehad en dan doet ze niks. Misty was niet bepaald vriendinnen met haar die wilde gewoon met rust gelaten worden. En Cleva, als Yin op de bank ligt dan is ze altijd rustig. Dan kan ze zo een paar uur liggen naast me zonder dat ze wat doet. Dus dat oefenen en even niks moeten dat kunnen we wel gaan doen. Ik ben alleen zo bang dat als de katten er zijn dat ze toch wil gaan kijken en niet netjes wil blijven liggen
Dankjewel voor de tips! Ik dacht er inderdaad ook aan om ze eerst te laten wennen aan een kamer boven, bijkomen en eerst maar eens wennen aan ons. Als dat goed gaat dan zouden we ze wel beneden laten kunnen wennen maar ik was bang dat dat alleen maar moeilijker zou zijn als de katten eenmaal 'gewend' zijn en geen honden hebben gezien..
Pfoe, lastig zeg

- Feather__
- Zeer actief
Oh! Wij hebben ook een grote bench. Dus dat zou ook zeker kunnen.. Moeten we alleen een plekje verzinnen waar we die neerzouden kunnen zetten maar dat zou op de eettafel kunnen als we hem hoog zetten, ziet er niet uit maar als ze zo sneller kunnen wennenDeDiana schreef:Ik doe het hier altijd andersom: de (opvang)katten gaan hier altijd eerst in de bench (de grootste maat hondenbench)
Heb je eventueel een foto?

- Feather__
- Zeer actief
Het wordt vooral gedaan bij katten die moeten wennen. Zodat ze kamer voor kamer kunnen ontdekken. (Het wordt dus ook echt als oplossingen gebracht door GT's en mensen die katten opvangen voor stichtingen enzo)Cleva schreef:Feather__ schreef:Dus eerst even een dag of twee in een aparte slaapkamer en dan langzaam laten wennen beneden? Of laten wennen in de woonkamer?![]()
Ik ben geen kattenkenner hoewel ik 25 jaar katten heb gehad.
Een kat op- en wegsluiten lijkt me een gruwelijk slecht begin.
Ik heb ook 24 jaar katten gehad *kuch* ik ben 24 *kuch*
Maar dat waren van die hele makkelijke katten die 10 minuten na de verhuizing door de kamer liepen, op de bank gingen liggen en besloten hadden dat dit huis prima was om er te wonen

- DeDiana
- Zeer actief
Feather__ schreef:Oh! Wij hebben ook een grote bench. Dus dat zou ook zeker kunnen.. Moeten we alleen een plekje verzinnen waar we die neerzouden kunnen zetten maar dat zou op de eettafel kunnen als we hem hoog zetten, ziet er niet uit maar als ze zo sneller kunnen wennenDeDiana schreef:Ik doe het hier altijd andersom: de (opvang)katten gaan hier altijd eerst in de bench (de grootste maat hondenbench)
Ik heb het hier dan wel over opvangkatten die soms verwilderd en schuw zijn, maar ik doe het ook zo met niet-bange of niet-gestreste katten, omdat het hier voor zowel de katten als de honden (en dus ook voor mij) veel rust geeft. Geen bange katten achter de wasmachine, honden die reageren op vluchtgedrag van katten, etc.![]()
Heb je eventueel een foto?

Ik heb vast nog wel ergens een betere foto, maar hier zie je de kattenbench op de achtergrond. Op de voorgrond mijn eigen katten en logeerkatten, allemaal ex-opvangers.
Bij de stichting waarvoor ik opvang is het inderdaad vrij standaard dat de katten eerst in een bench gaan. Liever niet in een aparte kamer, omdat het voor de katten juist makkelijker wennen is als ze veel in je buurt zijn, en daar waar het leven zich afspeelt. De bench staat dus naast de tafel waaraan ik werk en eet en vanuit die plek kunnen ze goed de hele woonkamer en keuken overzien en ook naar buiten kijken.
Mijn huidige opvangkat hoeft al heel lang niet meer in de bench, maar alle katten liggen er graag in, dus vandaar dat hij er nog staat.
- Feather__
- Zeer actief
Dat is mijn probleem dus ook, haha. Ik heb geen idee. We zijn meerdere keren verhuisd met onze katten en ze hebben nooit moeten wennen. Vonden alles prima. Ze hadden ook nooit problemen met de honden, die kwamen erbij en hoorde erbij, klaar.
Nieuwe mensen waren of niet leuk en kwamen niet in de buurt (Misty) of mensen waren ervoor gemaakt om je te aaien (Gizmo) en de derde kat was een beetje ertussenin.
Ik vind het spannend. Maar dat vond ik ook toen Yindi kwam en dat is ook helemaal goed gegaan
Nieuwe mensen waren of niet leuk en kwamen niet in de buurt (Misty) of mensen waren ervoor gemaakt om je te aaien (Gizmo) en de derde kat was een beetje ertussenin.
Ik vind het spannend. Maar dat vond ik ook toen Yindi kwam en dat is ook helemaal goed gegaan

- Nikkielvis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie - Aantal honden: 2
Ik heb het op Cleva zijn manier gedaan en dat ging echt super kat kon wennen en rustig kijken inhet huis en Marco (hond) kon rustig naar de kat kijken. Buiten vind Marco katten ook intressant maar binnen laat hij de katten ook met rust. Zover dat kan aangezien de katten erg opdringerig zijn naar de hond als in koppie's geven en ze wassen de honden ook.
-
laeken
- Zeer actief
Mijn tante kreeg van ons een tweetal kittens en ze had een puberende DH reu. Zij heeft de kittens in een bench op tafel gezet. Konden dus niet vluchten en dus de hond niet in jachtmodus krijgen. Elke keer als de hond bij de kittens ging kijken en kalm was en lief kwispelde heeft ze de hond een snoepje gegeven. Werd hij wilder of vocaal dan heeft ze hem berispt. Zo konden kat en hond snel en goed aan elkaar wennen en is er nooit een probleem geweest. Tenminste met 1 van de kittens. De andere kitten heeft ze aan ons terug gegeven want die was te brutaal en te direct met de hond. Wij hebben dat kitten toen zelf gehouden en 14 jaar gehad. Dat kitten liep constant op de hond af en ging bv in zijn voerbak terwijl hij at. Dan liet hij zijn tanden zien. Dat was dus eng. Kitten gaf dan geen krimp. Andere kitten was wel beleefd en dat ging dus prima. Brutale kitten bleef de hond ook zieken in zijn mand. Schijnaanvallen en spelen. Dus vandaar dat daar geen klik was. Ze was bang dat hond kitten zou corrigeren wat een beetje een te groot verschil in kracht en gewicht zou zijn.
Kitten dat bleef en hond hebben het hele leven van die hond samen geleefd. Hond was blij als kat thuis kwam en begroette kat ook breed kwispelend. Hond ging dood en kat miste hond ook heel erg. Nu leeft kat nog maar dan zonder hond.
Dus katten in een bench op een tafel heeft daar echt goed gewerkt.
Dus katten in een bench op een tafel heeft daar echt goed gewerkt.
- Sientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Ga dit topic even volgen en hoop dat er meer nuttige tips komen.
Ik heb ook een probleem met onze kat en Amy. In ons geval was de kat er al 16 jaar en Amy kwam als nieuwkomer. Ze zou goed met katten kunnen, dus ik voorzag geen problemen. Onze kat is ook niet heel bang aangelegd naar honden toe. Maar toch ging het mis.... Eerst had Amy respect voor Zazou en deed voorzichtig en was op haar hoede. Maar op een gegeven moment haalde Zazou uit en zette haar nagels in Amy's neus toen ze te dichtbij kwam naar Zazou's zin. En toen werd Amy kwaad en wilde haar echt grijpen. Vanaf dat moment is Zazou bang en Amy boos en kunnen ze niet samen. Zazou woont nu al meer dan een jaar alleen maar boven... Heb nog wat pogingen ondernomen, maar het was een paar keer bijna weer fout gegaan dus ik weet het ook niet meer. Door de tralies van een bench kunnen ze ook goed uithalen, dus is voor mij geen optie. Aan de riem in de kamer kan ik wel weer gaan proberen.
Ik heb ook een probleem met onze kat en Amy. In ons geval was de kat er al 16 jaar en Amy kwam als nieuwkomer. Ze zou goed met katten kunnen, dus ik voorzag geen problemen. Onze kat is ook niet heel bang aangelegd naar honden toe. Maar toch ging het mis.... Eerst had Amy respect voor Zazou en deed voorzichtig en was op haar hoede. Maar op een gegeven moment haalde Zazou uit en zette haar nagels in Amy's neus toen ze te dichtbij kwam naar Zazou's zin. En toen werd Amy kwaad en wilde haar echt grijpen. Vanaf dat moment is Zazou bang en Amy boos en kunnen ze niet samen. Zazou woont nu al meer dan een jaar alleen maar boven... Heb nog wat pogingen ondernomen, maar het was een paar keer bijna weer fout gegaan dus ik weet het ook niet meer. Door de tralies van een bench kunnen ze ook goed uithalen, dus is voor mij geen optie. Aan de riem in de kamer kan ik wel weer gaan proberen.

- DeDiana
- Zeer actief
Ik heb één keer een moederpoes met drie kittens opgevangen en die moederpoes kon écht niet met honden. Ze wilde zelf echt in de aanval gaan zodra ze Mila ook maar zag, waarschijnlijk ook omdat ze haar kittens wilde beschermen. Ik heb toen de onderkant van de bench dicht gemaakt met behangpapier, zodat de poes de hond niet de hele tijd zag. En Mila verboden om bij de bench in de buurt te komen. Langzaam maar zeker heb ik steeds wat meer van dat behangpapier weggehaald, maar nog steeds mocht Mila niet bij de bench in de buurt komen. Uiteindelijk konden ze samen los in de kamer, maar nooit zonder toezicht - ze wisten dat ze elkaar met rust moesten laten. Gelukkig hebben de kittens niets van dit gedrag overgenomen, die waren totaal niet bang voor Mila en liepen gewoon onder haar door.Sientje schreef:Ga dit topic even volgen en hoop dat er meer nuttige tips komen.
Als ik opvanghonden had, zette ik overigens mijn eigen katten nooit in de bench hoor - dit deed ik dus alleen met nieuwe katten, vooral omdat ik vluchtgedrag wil voorkomen. Mijn katten zijn niet bang voor honden en in tegenstelling tot ervan wegvluchten, komen ze meteen bij binnenkomst kennismaken. Ik heb wel een paar opvanghonden gehad waar de katten niet meteen naartoe gingen; dan voelden ze duidelijk aan dat dat niet veilig was. Ik begeleidde dat dan ook altijd aan de riem, ik heb zelfs met één opvanger een dag of drie in huis aan een heupgordel rondgelopen omdat ik hem niet met de katten vertrouwde. Veel belonen voor rustig kijken naar de katten en in het begin niet toestaan dat ze zelf naar de katten toegaan, erachteraan rennen of fixeren en zo is het hier altijd redelijk snel goedgekomen. Maar dat ligt zeker ook aan de katten, want mijn katten vertonen dus geen vluchtgedrag en dat zou zelfs voor mijn honden een trigger zijn om erachteraan te gaan. Mila zou ook happen als een kat haar pijn zou doen, maar die weet dat ze de katten ruimte moet geven, dus ik voorkom situaties waarin een kat zich genoodzaakt voelt om naar haar uit te halen.
-
laeken
- Zeer actief
Ik zou het in jouw geval opgeven omdat de karakters botsen. Dat ga je niet weg krijgen. Je hond reageert agressief en je kat eigenlijk ook. Dat is persoonlijk geworden en voor hetzelfde geld bijt je hond de kat alsnog een keer dood.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik volg het ook...
Puchu is met katten opgegroeid en zijn hele leven zijn hier al katten, maar... hij kon maar met één kat echt opschieten en dat was Lotje.
Die zat gewoon op zijn kop en hij vond alles best, maar Lotje heeft hij maar 4 jaar gekend.
De kat die er nu nog steeds is, moet niet veel van Puchu hebben. Ze tolereren elkaar zeg maar. De kat is oud en als die overlijdt, dan willen
we graag (waarschijnlijk) een kitten en ik zie nu al overal apen en beren dat kitten straks een kitten doormidden is
Ik weet niet zo goed of die angst reëel is of niet, want Puchu heeft nog nooit iets gedaan tegen een kat, maar is er ook weer niet super
tolerant mee. Zo ligt de kat die we al 17 jaar hebben, dus nooit op de bank samen met Puchu. Er is een grens zeg maar en een tolerantie
zonder vriendschap.
Puchu is met katten opgegroeid en zijn hele leven zijn hier al katten, maar... hij kon maar met één kat echt opschieten en dat was Lotje.
Die zat gewoon op zijn kop en hij vond alles best, maar Lotje heeft hij maar 4 jaar gekend.
De kat die er nu nog steeds is, moet niet veel van Puchu hebben. Ze tolereren elkaar zeg maar. De kat is oud en als die overlijdt, dan willen
we graag (waarschijnlijk) een kitten en ik zie nu al overal apen en beren dat kitten straks een kitten doormidden is
Ik weet niet zo goed of die angst reëel is of niet, want Puchu heeft nog nooit iets gedaan tegen een kat, maar is er ook weer niet super
tolerant mee. Zo ligt de kat die we al 17 jaar hebben, dus nooit op de bank samen met Puchu. Er is een grens zeg maar en een tolerantie
zonder vriendschap.
- Sientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Om die reden geen katten meer hier als Zazou dood is.... Durf het niet aan...Caro. schreef:Ik volg het ook...
we graag (waarschijnlijk) een kitten en ik zie nu al overal apen en beren dat kitten straks een kitten doormidden is![]()
zonder vriendschap.