Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De "powerbreeds" in een goed daglicht,wie doet mee?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: De "powerbreeds" in een goed daglicht,wie doet mee?

Ongelezen bericht door blondie »

Heb een beetje medelijden met de Topicstarter. Jeetje.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

blondie schreef:Heb een beetje medelijden met de Topicstarter. Jeetje.

Die reageert al lang niet meer.
Hier zitten geen "echte liefhebbers" waar je onverantwoorde kruising pups aan kunt slijten.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nou had vandaag iets met een stafford :80:

Ik ben ziek. ZIEK. Op een manier dat iedere stap je moeite kost. En ik woon in een rustig dorp met een grasveld voor mijn huis, dus vanavond zat er geen wandeling in maar mochten ze zichzelf even bedruipen.

En normaal luisteren ze goed. Uitzondering bevestigt die regel? :oohja: Dat is namelijk wanneer mijn honden aan het einde van mijn tuinpad een andere hond zien. Kans = nihil, maar het voetpad voor mijn huis vinden ze bij ons kavel horen en van t kadaster hebben ze nog nooit gehoord. Dat menen ze even te moeten verdedigen. Ik gooi die deur open en Mayke dreunt blaffend op de engelse stafford af met Kiwi in dr kielzog, en beiden stonden eromheen om te vragen wat die hond hier kwam doen :devil:

De stafford keek eens om zich heen, haalde zijn schouders op, keek zijn baas monter aan en dat was dat. Met Mayke en Kiwi met rugharen overeind er omheen draaiend. Ik stamelde mijn excuses en ik kreeg het zonnige antwoord "Joh dat geeft toch niet! Goedeavond"
Leuk beest! Knap hondje om te zien ook.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Maaike_O schreef:
lieke schreef: Nou ja, het kop-in-zand-steken van zgn. goede fokkers (of is het regelrecht liegen?) is niet voorbehouden aan de zgn. probleemrassen. Ook in de colliewereld kan ik er zo enkele tientallen (ja, écht!) aanwijzen die bij hoog en bij laag volhouden dat het ras gewéldig gezond is en dat er geen ziekten of afwijkingen in voorkomen.
Degeneratieve myelopathie, hd, epilepsie, radius curvus, demodex, herpes? Welnee, allemaal flauwekul. Ligt aan de pupeigenaar. Of de dekreu-eigenaar. En ze fokken gezellig door. Met lijnen/combinaties die bewezen epilepsie, dm en hd hebben vererfd.
Sterker nog, ze zetten gewoon een hd-D en/of herpeshond in.
Oogtesten? Ben je gek, doe je pas rond een jaar. Weet je zeker dat je een 'go-normal'-predikaat krijgt. Of je test helemaal niet en je zet het wél op je website.
Voorzien van ronkende teksten als 'lid van de rasvereniging' en 'fokken volgens de voorschriften'. Klinklare leugens. Want als je in de database van de RvB kijkt, blijkt dat de testen helemaal niet zijn uitgevoerd. Toen een stel van die koekebakkers (en geloof me dat waren er behoorlijk wat) daar op is gewezen, hebben ze als een haas die info van hun website gehaald.

Maar goed, die dingen weet ík. Omdat ik weet waar ik moet kijken en omdat ik behoorlijk lang in het wereldje rondloop.
Maar hoe moet een argeloze pupkoper dat zien? Die gaat toch uit van wat er op zo'n website staat? Die vindt zichzelf al helemaal geweldig omdat ze naar een 'goede' fokker gaan in plaats van een broodfokker.
Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk doodziek van dat corrupte gedoe. De rasvereniging weet het, maar doet niks.
En dan gaat het nog om een ras die (tenminste nu nog) redelijk gezond is.
Fijn dat er ook nog iemand is die de andere kant van de medaille belicht.
Overigens zeg ik hiermee niet dat ik 'helemaal niet wist' dat er gezondheidsproblemen waren he, met het ras.
We kunnen er lang en breed over ouwehoeren, maar voor mij geen Franse Bulldog meer.
Het is allemaal al erg genoeg.
Paso is, in de 8 jaar die zijn leventje telde, veel, vaak en lang ziek geweest. 30 Januari had Paso voor de vierde maal een hoornvliesontsteking die niet wilde genezen. Vanaf dat moment is het snel achteruit gegaan. Paso kroop weg, zocht stille plekjes en had overduidelijk veel pijn. Röntgenonderzoek wees uit dat Paso zijn hart ten opzichte van een jaar terug vergroot was. Het vermoeden bestaat dan ook dat de myositis in de bespiering van zijn kop (die inmiddels helemaal weggeteerd was) doorsloeg naar zijn lijfje. Een ziekte genaamd myasthenia gravis. Behandeling onmogelijk. Getuige de gedragsveranderingen, het alleen maar willen slapen, niet meer luisteren, verstoppen en het duidelijk ongelukkig zijn, gecombineerd met de pijn en alle sores die hij al had meegemaakt.... Heb ik gisteren om 16:10 uur mijn kleine grote vriend losgelaten. Mijn eigen ego opzij gezet en de kwaliteit van leven van Paso keihard op 1 gezet. Geen behandelingen meer, geen ups en downs meer en niet meer wachten op de volgende ellende die zou kunnen komen. Hij was op en moe gestreden. Het doet me vreselijk veel pijn, want wat Paso voor mij betekend heeft is niet met woorden te beschrijven. Paso was geen hond, Paso was steun, toeverlaat en clown. Een heerlijk dier. Paso is in mijn bijzijn rustig ingeslapen. Hij verdiende een leven zonder pijn, dat was hem niet gegund. Liefde is energie, energie sterft niet. Samen met Conan gaat ons leven door. Liefde is kunnen loslaten, maar dat maakt het verlies er niet minder zwaar om.
Ik heb er spijt van dat ik een bijdrage geleverd heb aan het in stand houden van een ongezond ras. En ik kan mezelf recht in de spiegel aankijken en met droge ogen beweren dat toen ik Paso als 5 maanden oude pup ophaalde, ik ook werkelijk dacht dat er wel degelijk gezonde bullen waren (langere snuit en al dat geneuzel). Dat mag naief en dom genoemd worden, maar ik geloofde ook werkelijk dat er gezonde lijnen waren. Je hoort mensen enkel over de positieve dingen van een ras. Hoeveel bull eigenaren zullen hier lid worden en eerlijk een boekje open doen over alle problemen met hun beest? Tja als je doet of het er niet is dan lust ik er nog wel een paar.
Och, dit vind ik echt verdrietig, hier hadden jij en je hondje niet op gehoopt :(

Ook hier op het forum zie ik regelmatig mensen reageren in topics over platsnuiten met foto's van bullen met een net wat langere neus. En dan teksten erbij als "als ik een Franse bull zou willen, zou ik zoiets nemen." En inderdaad, als je dan op de sites van rasverenigingen en liefhebbers gaat kijken valt het zogenaamd allemaal vreselijk mee zolang je maar honden met iets snuit kiest die 'zorgvuldig gefokt' zijn. Maar de gezondheidsproblemen zijn legio, veel meer dan alleen de kortschedeligheid.

Veel sterkte met het verlies :(
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik had d'r eigenlijk helemaal overheen gelezen dat het beestje ingeslapen is. Veel sterkte :roos:
ChantalTY
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChantalTY »

Lothian schreef:
Maaike_O schreef:
lieke schreef: Nou ja, het kop-in-zand-steken van zgn. goede fokkers (of is het regelrecht liegen?) is niet voorbehouden aan de zgn. probleemrassen. Ook in de colliewereld kan ik er zo enkele tientallen (ja, écht!) aanwijzen die bij hoog en bij laag volhouden dat het ras gewéldig gezond is en dat er geen ziekten of afwijkingen in voorkomen.
Degeneratieve myelopathie, hd, epilepsie, radius curvus, demodex, herpes? Welnee, allemaal flauwekul. Ligt aan de pupeigenaar. Of de dekreu-eigenaar. En ze fokken gezellig door. Met lijnen/combinaties die bewezen epilepsie, dm en hd hebben vererfd.
Sterker nog, ze zetten gewoon een hd-D en/of herpeshond in.
Oogtesten? Ben je gek, doe je pas rond een jaar. Weet je zeker dat je een 'go-normal'-predikaat krijgt. Of je test helemaal niet en je zet het wél op je website.
Voorzien van ronkende teksten als 'lid van de rasvereniging' en 'fokken volgens de voorschriften'. Klinklare leugens. Want als je in de database van de RvB kijkt, blijkt dat de testen helemaal niet zijn uitgevoerd. Toen een stel van die koekebakkers (en geloof me dat waren er behoorlijk wat) daar op is gewezen, hebben ze als een haas die info van hun website gehaald.

Maar goed, die dingen weet ík. Omdat ik weet waar ik moet kijken en omdat ik behoorlijk lang in het wereldje rondloop.
Maar hoe moet een argeloze pupkoper dat zien? Die gaat toch uit van wat er op zo'n website staat? Die vindt zichzelf al helemaal geweldig omdat ze naar een 'goede' fokker gaan in plaats van een broodfokker.
Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk doodziek van dat corrupte gedoe. De rasvereniging weet het, maar doet niks.
En dan gaat het nog om een ras die (tenminste nu nog) redelijk gezond is.
Fijn dat er ook nog iemand is die de andere kant van de medaille belicht.
Overigens zeg ik hiermee niet dat ik 'helemaal niet wist' dat er gezondheidsproblemen waren he, met het ras.
We kunnen er lang en breed over ouwehoeren, maar voor mij geen Franse Bulldog meer.
Het is allemaal al erg genoeg.
Paso is, in de 8 jaar die zijn leventje telde, veel, vaak en lang ziek geweest. 30 Januari had Paso voor de vierde maal een hoornvliesontsteking die niet wilde genezen. Vanaf dat moment is het snel achteruit gegaan. Paso kroop weg, zocht stille plekjes en had overduidelijk veel pijn. Röntgenonderzoek wees uit dat Paso zijn hart ten opzichte van een jaar terug vergroot was. Het vermoeden bestaat dan ook dat de myositis in de bespiering van zijn kop (die inmiddels helemaal weggeteerd was) doorsloeg naar zijn lijfje. Een ziekte genaamd myasthenia gravis. Behandeling onmogelijk. Getuige de gedragsveranderingen, het alleen maar willen slapen, niet meer luisteren, verstoppen en het duidelijk ongelukkig zijn, gecombineerd met de pijn en alle sores die hij al had meegemaakt.... Heb ik gisteren om 16:10 uur mijn kleine grote vriend losgelaten. Mijn eigen ego opzij gezet en de kwaliteit van leven van Paso keihard op 1 gezet. Geen behandelingen meer, geen ups en downs meer en niet meer wachten op de volgende ellende die zou kunnen komen. Hij was op en moe gestreden. Het doet me vreselijk veel pijn, want wat Paso voor mij betekend heeft is niet met woorden te beschrijven. Paso was geen hond, Paso was steun, toeverlaat en clown. Een heerlijk dier. Paso is in mijn bijzijn rustig ingeslapen. Hij verdiende een leven zonder pijn, dat was hem niet gegund. Liefde is energie, energie sterft niet. Samen met Conan gaat ons leven door. Liefde is kunnen loslaten, maar dat maakt het verlies er niet minder zwaar om.
Ik heb er spijt van dat ik een bijdrage geleverd heb aan het in stand houden van een ongezond ras. En ik kan mezelf recht in de spiegel aankijken en met droge ogen beweren dat toen ik Paso als 5 maanden oude pup ophaalde, ik ook werkelijk dacht dat er wel degelijk gezonde bullen waren (langere snuit en al dat geneuzel). Dat mag naief en dom genoemd worden, maar ik geloofde ook werkelijk dat er gezonde lijnen waren. Je hoort mensen enkel over de positieve dingen van een ras. Hoeveel bull eigenaren zullen hier lid worden en eerlijk een boekje open doen over alle problemen met hun beest? Tja als je doet of het er niet is dan lust ik er nog wel een paar.
Och, dit vind ik echt verdrietig, hier hadden jij en je hondje niet op gehoopt :(

Ook hier op het forum zie ik regelmatig mensen reageren in topics over platsnuiten met foto's van bullen met een net wat langere neus. En dan teksten erbij als "als ik een Franse bull zou willen, zou ik zoiets nemen." En inderdaad, als je dan op de sites van rasverenigingen en liefhebbers gaat kijken valt het zogenaamd allemaal vreselijk mee zolang je maar honden met iets snuit kiest die 'zorgvuldig gefokt' zijn. Maar de gezondheidsproblemen zijn legio, veel meer dan alleen de kortschedeligheid.

Veel sterkte met het verlies :(
Ik denk dat je mijn meisje bedoelt?

Afbeelding

Voor gezondheid hoef je bij de rasvereniging niet te zijn in ieder geval. Die geven toch geen info en laten zichzelf uit de RSI (Ras Specifieke Instructies) halen want 'wij hebben geen problemen'.
Dus de rasvereniging bij de FB doet er net zo hard aan mee :ok:

Ik ben zelf ook aan mijn website aan het werken, maar ik kan je alvast vertellen dat er niet op staat dat alles koek en ei is :wink:
Afbeelding

Groetjes Chantal, Yara en Lucy!

Dag lieve Tyke.. Ren maar fijn met je bal

http://www.hawbucks.nl
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Tara schreef:
Maaike_O schreef:En wat wil je nu van mij? Dat ik diep door het stof ga en erken dat ik ook een extreem verklote Franse Bull heb? Dat is me na tig behandelingen en torenhoge rekeningen duidelijk hoor.
Dat ik het niet zou snappen laat ik maar rusten als een aanname die je doet. De vergelijking is 1 op 1 inderdaad niet juist. Ik probeerde enkel aan te geven dat er zo vreselijk veel dingen zijn in het leven die je niet kunt voorzien. Maar goed, genoeg over gezegd. Vanmiddag wordt mijn extreme verklote hoopje ellende geeuthanseerd dus vergeef me als ik wat kort door de bocht ben.
Laat het topic weer gaan daar waar TS wil dat het over gaat.
Je moet het niet zo op jezelf betrekken. Het gaat namelijk helemaal niet om jou persoonlijk.
Het gaat er om dat je nu beseft dat je verkeerde keuze hebt gemaakt en nu beter weet. Alleen is je conclusie over hoe het zo heeft kunnen ontsporen met sommige rassen gewoon niet goed. Het probleem ligt namelijk niet alleen bij de fokkers, maar net zo goed, en misschien zelfs nog wel meer bij de pupkopers die hun gezond verstand niet (hebben) laten spreken.
Als mensen geen rochelende, snurkende, bij meer dan 25 graden omdonderende honden meer willen hebben, dan gaan er vanzelf andere types gefokt worden hoor.
Maak daar maar gerust 18 graden van hoor.
Lothian
Zeer actief

Ja, wel dat soort hondjes in ieder geval. Als ik jouw bulletje zie, zie ik in ieder geval geen functiebeperking door haar bouw of kopvorm. En dan lees je allerlei jubelverhalen van de fokkers en liefhebbers, dan koop je zo'n hondje toch vol vertrouwen?

Maaike_O schrijft dat ze ook bewust een hondje met wat meer snuit had gekozen. Bij haar bleek er zo te lezen desondanks van alles mis te zijn wat wat zo te lezen helemaal niet (direct) met kortschedeligheid te maken had. Ik denk niet dat je haar dat zo sterk kwalijk kan nemen als de koper van bijvoorbeeld die mops die hier net geplaatst is. Ik vind het vooral heel verdrietig voor haar en de hond.

Helemaal top dat jij een website hebt met eerlijkere informatie, ik denk dat daar heel veel behoefte aan is. :ok:
Afbeelding
Lemuria

Hoe gaat 't nou van *powerbreeds* naar Franse Bulletjes? :lol1:

Hondenforum did it again :mrgreen:
Lothian
Zeer actief

Oeps ja :offt:
Afbeelding
Maaike_O
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English bulldog

Ongelezen bericht door Maaike_O »

Dat is vooral mijn schuld.
Ik begon over de Old English bull die veelal gelijk getrokken wordt met staffords.
Als er interesse naar is kan ik morgen eens wat foto's plaatsen van ieder levensjaar van Paso. Op foto's is echt super goed te zien hoe hij afgetakeld is. Uiteraard open ik dan een nieuw topic.
Hij heeft nooit last van de warmte gehad, kortademigheid of wat dan ook. Ja, snurken in diepe slaap, maar doet deed de collie van een vriendin ook.
Paso heeft/ had als aangeboren probleem een vergroeiing in een ruggenwervel. Daarnaast had hij een slecht sluitend klepje overgang slokdarm naar de maag. Die aangeboren afwijking in de rug heeft nooit voor problemen gezorgd, des te meer andere dingen wel.
Lemuria

Maaike_O schreef:Dat is vooral mijn schuld.
Ik begon over de Old English bull die veelal gelijk getrokken wordt met staffords.
Als er interesse naar is kan ik morgen eens wat foto's plaatsen van ieder levensjaar van Paso. Op foto's is echt super goed te zien hoe hij afgetakeld is. Uiteraard open ik dan een nieuw topic.
Hij heeft nooit last van de warmte gehad, kortademigheid of wat dan ook. Ja, snurken in diepe slaap, maar doet deed de collie van een vriendin ook.
Paso heeft/ had als aangeboren probleem een vergroeiing in een ruggenwervel. Daarnaast had hij een slecht sluitend klepje overgang slokdarm naar de maag. Die aangeboren afwijking in de rug heeft nooit voor problemen gezorgd, des te meer andere dingen wel.
Ik zie het natuurlijk liever omgekeerd, dat een doodzieke hond opfleurt naar een gezonde hond :ugh: Misschien wil je een In Memorian (in desbetreffend topic) maken? Ben nou wel benieuwd naar Paso :)
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Tara schreef:Dat bedoel ik.
Nergens van af weten is voor een heel groot deel ook gewoon een keuze hoor.
Nee.. niet waar! Niet iedereen is op de hoogte van wat er afspeelt in de rashondenwereld. Er zijn nou eenmaal mensen die gewoon een leuke rashond willen en geen benul hebben dat de rashondenwereld alleen maar om geld gaat. En die hebben zich niet al jaren in honden verdiept maar besluiten gewoon een hond te nemen.
Die verwachten dat de info die ze krijgen van rasverenigingen en de 'goede' fokkers waar is :19:
Waar moeten ze anders hun informatie vandaan halen?
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Rasverenigingen zijn helemaal een pot nat, kliekjes en vriendjespolitiek ik ben er van 4 lid geweest en nooit meer, ga maar een hond kopen bij iemand die geen lid is van de rasvereniging omdat hij niet houdt van hielen likken ws ben je dan beter af :lol1:
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

billy schreef:Rasverenigingen zijn helemaal een pot nat, kliekjes en vriendjespolitiek ik ben er van 4 lid geweest en nooit meer, ga maar een hond kopen bij iemand die geen lid is van de rasvereniging omdat hij niet houdt van hielen likken ws ben je dan beter af :lol1:
:E:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Cleva schreef:Goed dan, een andere kant op.
Ik hoef niet eens geen dikkop vanwege het gedrag of omdat ze niet kunnen ademen maar het zijn stuk voor stuk kankerballen van de bovenste plank.
Niet altijd zo erg als een boxer maar een bullenbijterderivaat die lachend 15 wordt moet ik nog zien.
De mijne werd negen en was nog in de kracht van zijn leven toen Magere Hein kwam kloppen.
Helemaal Waar. Ik ken er weinig die niet door kanker zijn overleden en ga nu zelf nummer twee door deze ziekte verliezen
Afbeelding
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

M@scha schreef:
Cleva schreef:Goed dan, een andere kant op.
Ik hoef niet eens geen dikkop vanwege het gedrag of omdat ze niet kunnen ademen maar het zijn stuk voor stuk kankerballen van de bovenste plank.
Niet altijd zo erg als een boxer maar een bullenbijterderivaat die lachend 15 wordt moet ik nog zien.
De mijne werd negen en was nog in de kracht van zijn leven toen Magere Hein kwam kloppen.
Helemaal Waar. Ik ken er weinig die niet door kanker zijn overleden en ga nu zelf nummer twee door deze ziekte verliezen
He wat naar :( sterkte daarmee
Ik heb eigenlijk altijd wel het idee gehad dat staffords en aanverwanten redelijk gezond zijn zeker in vergelijking met andere rassen. Mijn eigen hond wordt deze zomer 13 en ondanks dat ze cushings heeft gaat ze nog heel goed, meeste ouwetjes van dit ras die ik tegenkom zijn ook nog aardig kwiek. Misschien heeft het te maken met wel of geen fci stamboom, de meesten die ik ken zijn of werkhonden of staffordachtige mixjes waarvan de achtergrond niet bekend is. Had het toevallig gisteravond nog met iemand over zijn pitbull die hij op 18 jarige leeftijd heeft in laten slapen, maar die komt dan ook uit een werklijn.
Trouwens, van welk niet-klein-ras kan je nou nog verwachten dat ze de 15 halen? Heb het idee dat bij veel rassen de 10+ al een mooie leeftijd is, sommigen zijn zelfs met 8 jaar al oud :-/ Als mijn Trees nu op dr 12e of straks op dr 13e vindt dat t wel mooi is geweest dan zou me dat iig niet verbazen, zou leuk zijn als ze de 15 haalt maar die verwachting heb ik bij een middelgrote hond niet.
M@scha
Zeer actief

Het gaat redelijk in mijn ras. Bij de te brede staffs kom je veel kruisband ellende tegen en algemeen in deze rassen zijn allergieën een onderschat probleem. Maar aan het einde gaan ze bijna allemaal door kanker. Bij mij Lola op haar negende aan longkanker en Sam nu, zie zijn topic in medisch, aan in ieder geval blaas en lever kanker.
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

billy schreef:Rasverenigingen zijn helemaal een pot nat, kliekjes en vriendjespolitiek ik ben er van 4 lid geweest en nooit meer, ga maar een hond kopen bij iemand die geen lid is van de rasvereniging omdat hij niet houdt van hielen likken ws ben je dan beter af :lol1:
:ok:
M@scha
Zeer actief

Lid zijn van een RV is in mijn ogen geen probleem. Ermee pochen alsof dat lidmaatschap de kwaliteit verhoogt wel
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

M@scha schreef:Lid zijn van een RV is in mijn ogen geen probleem. Ermee pochen alsof dat lidmaatschap de kwaliteit verhoogt wel

Precies.
M@scha
Zeer actief

Tara schreef:
Anja schreef:
Tara schreef:Dat bedoel ik.
Nergens van af weten is voor een heel groot deel ook gewoon een keuze hoor.
Nee.. niet waar! Niet iedereen is op de hoogte van wat er afspeelt in de rashondenwereld.
Voor een heel groot deel, zei ik. Ik zei niet alle.
Oh.
Anja schreef:Er zijn nou eenmaal mensen die gewoon een leuke rashond willen en geen benul hebben dat de rashondenwereld alleen maar om geld gaat. En die hebben zich niet al jaren in honden verdiept maar besluiten gewoon een hond te nemen.
Die verwachten dat de info die ze krijgen van rasverenigingen en de 'goede' fokkers waar is :19:
Waar moeten ze anders hun informatie vandaan halen?
Google is je mattie hoor.
Dat een individuele fokker je bekloot, dat kan de beste overkomen.
Dat je je huiswerk niet doet en dus niet op de hoogte bent van het feit dat staffords en westies van de allergieën aan elkaar hangen, dat flatcoats en berners vaker dan gemiddeld omvallen aan kanker, dat labradoodles te dure fikken zijn en dat platsnuiten luchtwegproblemen hebben, dát vind ik dan geheel en al je eigen stomme schuld.
De meeste mensen die zich niet verdiepen gaan toch voor een wat bekender ras. En juist over die bekendere rassen is zát te vinden.

helemaal mee eens. zo vind ik het ook altijd bijzonder van die topics van mensen die zich al máánden aan het inlezen zijn en dan toch maar een topic openen om een ras uit te kiezen.

dan een hond zoeken die met alle hondjes speelt en langer haar heeft en bovenaan het lijstje een stafford hebben staan.

:ok:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tara schreef:
LongFields schreef:
M@scha schreef:Lid zijn van een RV is in mijn ogen geen probleem. Ermee pochen alsof dat lidmaatschap de kwaliteit verhoogt wel

Precies.
Je moet de zaken ook van elkaar scheiden. Een stamboom is een bewijs van afstamming, goed om te weten dat wat er geregistreerd moet worden ook daadwerkelijk geregistreerd is. Lid van een RV betekent niks, tenzij aantoonbaar kan worden gemaakt dat er gefokt werd conform het Verenigings Fokreglement, dat je naar mijn mening bést eens bekeken mag hebben voordat je besluit ergens een pup te kopen. Want voldoen aan maakt de verschillende nesten nog niet gelijk.
Lid zijn alleen is dus geen kwaliteitskeurmerk.
Ik vind dat pupkopers lekker moeten shoppen, gewoon overal hun licht opsteken, goed inlezen en met lastige vragen moeten komen. Dat houdt fokkers alert, en dwingt op langere termijn meer kwaliteit af.
Tara, dat is niet helemaal waar. Als je gaat kijken naar het VFR van de officiële rasvereniging bij de collies, zie je helemaal niets staat over rasgerelateerde ziekten.
Want weet je wat ze hebben gedaan? Alles wat daar mee te maken heeft, hebben ze onder gebracht in het huishoudelijk reglement en godbetert, de pupinfo.
En raad eens wat? Dat hoeven ze niet te laten vaststellen door de RvB, dus zijn de bij de rv aangesloten fokkers niet verplicht om welke testen dan ook uit te voeren.
Twee jaar geleden hebben ze even snel de mogelijkheid er door heen gejast om HD-C honden te gebruiken en dat niet opgenomen in het FVR maar ergens toegevoegd aan een ander document.
Ik hoorde er viavia van en het leek mij stug, dus ben welgeteld uren aan het zoeken geweest op de website om het desbetreffende artikeltje te vinden. En jawel hoor, ergens heel, heel diep verstopt stond het ergens.
Ik ben toch redelijk goed ingevoerd in het colliewereldje en het kostte mij op basis van inside information heel, heel veel moeite om die informatie boven tafel te krijgen.
Maar doorsnee pupkopers? Ben je gek, die kúnnen dat helemaal niet te weten komen. Die horen niks over de ziekten en de gedragsproblemen. En als ze dan een collie kopen die dan epilepsie, dm, hd, artrose op jonge leeftijd, oog- of allergieproblemen of agressieproblemen krijgt, dan kun je van de fokker nog een grote bek krijgen óók.
Er is bijvoorbeeld een bekende dekreu die voor zijn 4e jaar al bijna 40x is ingezet. Bewezen herpes heeft en demodex vererft. Beest is afgelopen december bij een show de ring uitgezet vanwege schurft en je wilt niet weten wat een scènes de eigenaar heeft geschopt over deze beslissing. Maar het wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

lieke schreef:Maar doorsnee pupkopers? Ben je gek, die kúnnen dat helemaal niet te weten komen. Die horen niks over de ziekten en de gedragsproblemen.
Misschien niet niks maar in ieder geval heel weinig. Ja, je leest of hoort over de meest voorkomende aandoeningen maar het wordt zo verwoord dat het allemaal wel mee lijkt te vallen. Pas als je in dat wereldje zit valt op hoeveel honden neervallen van de epilepsie of EIC of gedragsproblemen vertonen en waar gewoon nog mee gefokt wordt ook.
Ik heb aan een paar fokkers op Crufts gevraagd naar de gezondheidstoestand van een ras. Laten we zeggen dat de uitleg wel érg rooskleurig is gegeven. En dat weet ik enkel omdat op dit forum zoveel info is over rasgebonden aandoeningen maar ik kan me zo voorstellen dat een leek een fokker op z'n woord gelooft.
Goldylocks
Zeer actief
Mijn ras(sen): labradors !

Ongelezen bericht door Goldylocks »

om maar even on topic te blijven:
wij liepen vanmiddag langs het strand helemaal alleen,toen er opeens 2 mensen en 1 hond in beeld kwamen: :80: een pittbull!!
Ik schrok me kapot,want ze knipten ongevraagd de riem los vanuit de verte en....daar kwam ze :80: :80: Het bleek een stafford genaamd Whiskey.
Ze hebben heel leuk gerend en gespeeld,zelfs mijn oudje rende nog even vrolijk mee met haar,en geen aggresief puntje gezien.
Godzijdank hebben we het overleefd! :D
Wie treurt om gisteren,geniet niet vandaag.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

lieke schreef:
Tara schreef:
LongFields schreef:

Precies.
Je moet de zaken ook van elkaar scheiden. Een stamboom is een bewijs van afstamming, goed om te weten dat wat er geregistreerd moet worden ook daadwerkelijk geregistreerd is. Lid van een RV betekent niks, tenzij aantoonbaar kan worden gemaakt dat er gefokt werd conform het Verenigings Fokreglement, dat je naar mijn mening bést eens bekeken mag hebben voordat je besluit ergens een pup te kopen. Want voldoen aan maakt de verschillende nesten nog niet gelijk.
Lid zijn alleen is dus geen kwaliteitskeurmerk.
Ik vind dat pupkopers lekker moeten shoppen, gewoon overal hun licht opsteken, goed inlezen en met lastige vragen moeten komen. Dat houdt fokkers alert, en dwingt op langere termijn meer kwaliteit af.
Tara, dat is niet helemaal waar. Als je gaat kijken naar het VFR van de officiële rasvereniging bij de collies, zie je helemaal niets staat over rasgerelateerde ziekten.
Want weet je wat ze hebben gedaan? Alles wat daar mee te maken heeft, hebben ze onder gebracht in het huishoudelijk reglement en godbetert, de pupinfo.
En raad eens wat? Dat hoeven ze niet te laten vaststellen door de RvB, dus zijn de bij de rv aangesloten fokkers niet verplicht om welke testen dan ook uit te voeren.
Twee jaar geleden hebben ze even snel de mogelijkheid er door heen gejast om HD-C honden te gebruiken en dat niet opgenomen in het FVR maar ergens toegevoegd aan een ander document.
Ik hoorde er viavia van en het leek mij stug, dus ben welgeteld uren aan het zoeken geweest op de website om het desbetreffende artikeltje te vinden. En jawel hoor, ergens heel, heel diep verstopt stond het ergens.
Ik ben toch redelijk goed ingevoerd in het colliewereldje en het kostte mij op basis van inside information heel, heel veel moeite om die informatie boven tafel te krijgen.
Maar doorsnee pupkopers? Ben je gek, die kúnnen dat helemaal niet te weten komen. Die horen niks over de ziekten en de gedragsproblemen. En als ze dan een collie kopen die dan epilepsie, dm, hd, artrose op jonge leeftijd, oog- of allergieproblemen of agressieproblemen krijgt, dan kun je van de fokker nog een grote bek krijgen óók.
Er is bijvoorbeeld een bekende dekreu die voor zijn 4e jaar al bijna 40x is ingezet. Bewezen herpes heeft en demodex vererft. Beest is afgelopen december bij een show de ring uitgezet vanwege schurft en je wilt niet weten wat een scènes de eigenaar heeft geschopt over deze beslissing. Maar het wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt.
Bij de Franse bulldog ook niet. Is gewoon gezond, en toen ik jaren geleden zei dat iedere Franse Bulldog een knik in de ruggewervel heeft die zorgt voor de 'roach' (zalmrug), werd gezegd dat dat niet waar was, tja, jammer genoeg is dat wel waar. En het alleen zorgen voor een langere neus, lost maar een heel klein deel op van de grotere problemen en dat is dus de roach. En daar vertellen ze niemand iets over en fokken de honden alleen maar korter en korter.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Neeltje schreef: Bij de Franse bulldog ook niet. Is gewoon gezond, en toen ik jaren geleden zei dat iedere Franse Bulldog een knik in de ruggewervel heeft die zorgt voor de 'roach' (zalmrug), werd gezegd dat dat niet waar was, tja, jammer genoeg is dat wel waar. En het alleen zorgen voor een langere neus, lost maar een heel klein deel op van de grotere problemen en dat is dus de roach. En daar vertellen ze niemand iets over en fokken de honden alleen maar korter en korter.
Ik zal wel :piew: zijn, maar wat is een zalmrug precies?
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Nanna schreef:
Dees en Maylo schreef:
Neeltje schreef: Bij de Franse bulldog ook niet. Is gewoon gezond, en toen ik jaren geleden zei dat iedere Franse Bulldog een knik in de ruggewervel heeft die zorgt voor de 'roach' (zalmrug), werd gezegd dat dat niet waar was, tja, jammer genoeg is dat wel waar. En het alleen zorgen voor een langere neus, lost maar een heel klein deel op van de grotere problemen en dat is dus de roach. En daar vertellen ze niemand iets over en fokken de honden alleen maar korter en korter.
Afbeelding
Thnx, weer wat geleerd.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dees en Maylo schreef:
Nanna schreef:
Dees en Maylo schreef:
Afbeelding
Thnx, weer wat geleerd.
En als je dan bij de Franse bulldog met je vinger over de ruggewervel gaat, voel je zo de knik zitten.

Afbeelding

De ruggewervel van Tirsa. En dan kun je de neus zo lang maken als je wilt, als dit probleem niet wordt opgelost, heeft dat 0,0 zin. Over de ribben zullen we het dan nog maar niet hebben, maar volgens mij horen daar geen gaatjes in te zitten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Neeltje schreef: De ruggewervel van Tirsa. En dan kun je de neus zo lang maken als je wilt, als dit probleem niet wordt opgelost, heeft dat 0,0 zin.

Jezus. Nee, die roach, vulva en billen niet kunnen schoonhouden, geknepen neusgaten en ontstekingen door ingegroeide staarten zijn niet fraai, maar natuurlijk heeft kunnen ademen zin :19:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”