Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De BOZ kangal
Moderator: moderatorteam
- aragoleon
- Actief
- Mijn ras(sen): Mastines en dashonden
- Contacteer:
-
kangalfan
- Zeer actief
Re: De BOZ kangal
De boz kangal is niet een kangal die kapot gefokt is om ze alsmaar groter en groter te maken. De boz kangal is een eeuwenoud ras. In de VS is er meer vraag naar boz kangals de laatste tijd omdat timberwolven groter zijn dan doorsnee wolven en een boz kangal is beter in staat een timberwolf op afstand te houden. Dus houd op met dat kinderachtige gedrag.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Kinderachtig gedrag, én dat zeg jij.kangalfan schreef:De boz kangal is niet een kangal die kapot gefokt is om ze alsmaar groter en groter te maken. De boz kangal is een eeuwenoud ras. In de VS is er meer vraag naar boz kangals de laatste tijd omdat timberwolven groter zijn dan doorsnee wolven en een boz kangal is beter in staat een timberwolf op afstand te houden. Dus houd op met dat kinderachtige gedrag.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als ze van die geweldige hoekingen hebben ala hierboven hoeft de gemiddelde wolf niet bang te zijn. Die lopen die kreupele er zo uit.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
kangalfan
- Zeer actief
Boz kangals kunnen over grote afstanden 50 km/uur lopen. Ze hoeven niet heel hard te kunnen rennen. Als de wolf maar op afstand blijft. Als de wolf toch de confrontatie aangaat, dan heeft hij een probleem.malinois schreef:Als ze van die geweldige hoekingen hebben ala hierboven hoeft de gemiddelde wolf niet bang te zijn. Die lopen die kreupele er zo uit.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
kangalfan schreef: Boz kangals kunnen over grote afstanden 50 km/uur lopen.

-
kangalfan
- Zeer actief
Zoals ik eerder heb gezegd, de Boz herders worden steeds populairder in de VS. De pyreneeërs zijn gewoon niet opgewassen tegen de wolven, en raken vaak zwaar gewond. De boz kennel klaart de klus.
-
kangalfan
- Zeer actief
Een boz kangal die wat rond aan het rennen is. Niet op topsnelheid. Wel een beer van een hond.Tara schreef:Dáár zou ik nou ik wel eens een filmpje van willen zien.kangalfan schreef: Boz kangals kunnen over grote afstanden 50 km/uur lopen.
- Paisley
- Zeer actief
Nou dat ziet er log, lodderig en uiterst moeizaam uit. Zoals bij alle zwaar gebouwde rassen. En het ontgaat me ook niet dat ie loopt te hijgen terwijl het behoorlijk koud is.kangalfan schreef:Een boz kangal die wat rond aan het rennen is. Niet op topsnelheid. Wel een beer van een hond.Tara schreef:Dáár zou ik nou ik wel eens een filmpje van willen zien.kangalfan schreef: Boz kangals kunnen over grote afstanden 50 km/uur lopen.
Ze zijn vanalles, maar wat ze níet zijn is looplustig en snel. Een goed uithoudingsvermogen past totaal niet bij de bouw.
Even voor de beeldvorming - ik heb een working kelpie. Snelle, lichte, enorm looplustige hondjes, gefokt op o.a. uithoudingsvermogen want in Australië zijn de afstanden waarop ze drijven groot.
Als ik 20 km fiets, ligt de gemiddelde snelheid rond de 12 km/u.
Niet 50 km/u

- Nicoline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): APBT
ik vind kangals eigenlijk best leuk, het zijn echt niet van die monsters zoals sommigen hier lijken te denken. heb er best wel een aantal voorbij zien komen en gekend en moet de eerste "probleemkangal" nog tegenkomen. eigenlijk niet heel erg anders dan andere berghondenrassen (inclusief de slechte gewrichten jammer genoeg) wel sterk en waaks maar vriendelijk van karakter meestal, denk dat dat met een boz kangal niet heel anders is. een paar jaar terug zat er een enorme kangal in het asiel bij ons, zag er heel imposant uit maar heel goed karakter, heeft ook veel hartjes gestolen
je moet ze niet op een flatje houden want dat zou zielig zijn voor de hond zelf, maar verder vind ik dat een (boz) kangal best kan hier in nederland hoor. denk dat er echt heel wat moet gebeuren eerdat ze echt wat doen, zijn vaak ook liever lui dan moe :p
- Nicoline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): APBT
als ik ooit wat groter woon en een tuin heb sluit ik niet uit dat hier ooit een kangal komt, maar dan zou ik er toch nog een andere hond bij nemen als sportmaatje want dat zie ik ze jammer genoeg echt niet doen (maarja dat geldt voor bijna alle berghonden wel)
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
hij springt op een rustig tempo zijn eigen lengte, meer afstand legt hij niet af per sprong.
Vergelijk de rottweiler aan het begin van het filmpje (zo loopt die BOZ ook) met de whippets aan het einde die dus echt die 50km/u rennen. Die whippets gaan minimaal 3x zo snel.
Edit:
Zal ik het filmpje er ook maar bij zetten?
Vergelijk de rottweiler aan het begin van het filmpje (zo loopt die BOZ ook) met de whippets aan het einde die dus echt die 50km/u rennen. Die whippets gaan minimaal 3x zo snel.
Edit:
Zal ik het filmpje er ook maar bij zetten?
Laatst gewijzigd door Domor op 20 feb 2016 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Lemuria
https://www.youtube.com/watch?v=ogQ0LC5144Y
Ze kunnen best een leuk sprintje trekken, maar 50 km p/u...?
Vergeleken bij een windhond lijkt het alsof deze hond bij wijze van spreken door mul zand rent.
En ik ken ook alleen maar goedzakken van Kangal(kruisingen)
Ze kunnen best een leuk sprintje trekken, maar 50 km p/u...?
En ik ken ook alleen maar goedzakken van Kangal(kruisingen)
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Ik vind die van jouw filmpje er niet uit zien als een BOZ, hij is ranker gebouwd. Nog steeds geen vergelijk met een windhond uiteraard, maar wel een mooi beestje.
- Paisley
- Zeer actief
- aragoleon
- Actief
- Mijn ras(sen): Mastines en dashonden
- Contacteer:
Dit https://www.youtube.com/watch?v=RpMqnedH80o geeft de kwaliteiten van de kangal weer: geen boz
(Ps geluid niet te hard en ff geduld betrachten; de crux zit in de spreekwoordelijke staart)
(Ps geluid niet te hard en ff geduld betrachten; de crux zit in de spreekwoordelijke staart)
- Ivanneke
- Actief
- Mijn ras(sen): Herderig, Kangalachtig en een knappe kruising
Een gewone kangal sprint een herder er waarschijnlijk wel uit hoor (hier wel tenminste), ze hebben niet voor niets die lange steile achterpoten. Of een een boz kangal dat ook kan met zijn zware lijf vraag ik me af, maar wie zal dat een zorg zijnTara schreef:Ik wilde een sprintende kangal zien, ik weet namelijk vrij zeker dat mijn normaalgebouwde honden ze er met gemák uitlopen, en die halen geen 50 km per uur.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom er op dit forum zo nodig het beeld geschetst moet worden dat een kangal groter, sneller en agressiever is dan andere honden en dat daar dan ook weer mensen allergisch op reageren dat een kangal dat allemaal vooral niet is en daarbij ook nog eens waardeloos gebouwd
Een kangal is in principe een werkhond die van nature zeker niet agressief is maar er wel veel belang aan hecht om eerlijk behandeld te worden. Mensen die graag honden willen drillen of snel willen corrigeren kunnen beter geen kangal nemen.
Zijn steile bouw is waarschijnlijk erg handig in de bergen en zijn lange achterbenen maakt dat hij flinke snelheden kan halen. Het zal beslist niet de snelste hond zijn, maar daar zijn ze ook niet voor gefokt.
Hier zijn wat filmpjes van Boz kangals te vinden. Vooral het eerste filmpje is leuk aan het eind
Op deze (Amerikaanse?) site zijn ook bv de verschillen tussen een kangal en een boz kangal te vinden.
http://turkishboz.com/videos/

- Paisley
- Zeer actief
Kun je me de crux even voorzeggen? Want ik zie een leeg landschap met roepende mensen en een tijdje daarna lopen er ineens Kangals? Welke kwaliteiten moet ik hieruit ontwaren?aragoleon schreef:Dit https://www.youtube.com/watch?v=RpMqnedH80o geeft de kwaliteiten van de kangal weer: geen boz

-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Lemuria schreef: En ik ken ook alleen maar goedzakken van Kangal(kruisingen)
Maar toen ik van de zomer op het terras zat en er kwamen twee losgebroken Kangals van formaat de straat in denderen op zoek naar andere honden wist ik niet hoe snel ik Izzie mee het cafe in moest sleuren. Dat was echt indrukwekkend en niet op een leuke manier
Zeker als je mensen hoort roepen dat het wééér zo ver is en dat de politie dus maar weer gebeld ging worden.
-
Brigitte
- Zeer actief
Is dit niet zijn topsnelheid dankangalfan schreef:Een boz kangal die wat rond aan het rennen is. Niet op topsnelheid. Wel een beer van een hond.Tara schreef:Dáár zou ik nou ik wel eens een filmpje van willen zien.kangalfan schreef: Boz kangals kunnen over grote afstanden 50 km/uur lopen.
hier mijn Haagse bos Kangal een beetje aan het spelen, ook totaal niet op volle snelheid overigens natuurlijk want hij kan niet los anders is hij binnen no time de grens over
https://www.youtube.com/watch?v=G1NYKH_de8s
- Ivanneke
- Actief
Ja hoor:Tara schreef:Kun je dat volgens de wetten van de biomechanica misschien toelichten?Ivanneke schreef:Een gewone kangal sprint een herder er waarschijnlijk wel uit hoor (hier wel tenminste), ze hebben niet voor niets die lange steile achterpoten.Tara schreef:Ik wilde een sprintende kangal zien, ik weet namelijk vrij zeker dat mijn normaalgebouwde honden ze er met gemák uitlopen, en die halen geen 50 km per uur.
1/ Lange benen --> groot moment
2/ Lange beenderen betekent ook dat de pezen en spieren die daar langs lopen lang zijn --> veel veerkracht
Ik zou mijn herder niet direct onder de ongelukkige overbouwde herdershonden scharen hoor en mijn kangal heeft wel lange, steile en ook nog eens kromme achterpoten, maar ze loopt hem er echt uit.Tara schreef:Kangalfan, want die kickt daar namelijk nogal op.Ivanneke schreef:Of een een boz kangal dat ook kan met zijn zware lijf vraag ik me af, maar wie zal dat een zorg zijn.
En nee, de BOZ Kangal kan dat niet, maar dat kan een gewone kangal ook niet. Als ze er al een herder (die ik niet als normaalgebouwd beschouw in veel gevallen) uitlopen, dan ligt dat niet aan die steile achterpoten, maar aan die ongelukkige overbouwde herdershonden.
Steile poten maakt niet zo veel uit voor het sprinten, hooguit dat je weet dat deze hoek groot kan worden, het gaat om de lengte.Tara schreef:Maar misschien heb ik het mis, en dan hoor ik oprecht graag van jou op welke manier die steile achterpoten belangrijk zijn voor het sprinten. Wellicht doen ze het bij de greyhounds ook al jarenlang helemaal verkeerd.

- Ivanneke
- Actief
- Ivanneke
- Actief
Die onderste heeft een grotere mondNanna schreef: Zoek de verschillen
Nee hoor dat bedoel je vast niet. Ik ben het wel met je eens, ik zie het liever ook anders maar of het echt een probleem oplevert dat hij zo recht gehoekt is in het spronggewricht weet ik eigenlijk niet. Beide honden zijn wel even steil in het knie en heup gewricht.
Het probleem met het onderste dier is ook dat hij best korte achterpoten heeft. Maar hij compenseert alles met een grote mond en dan hoef je niet hard te kunnen lopen

- Ivanneke
- Actief
Als ik nog even een uitstapje maak naar paarden en kijk naar de paarden die expliciet voor snelheid worden gefokt (zoals Seabiscuit hierboven) dan zie je dat bij deze paarden de spronggewrichten ook duidelijk steiler zijn en de achterbenen langer dan die van spring- en dressuurpaarden. Blijkbaar is er wel een relatie tussen steile lange achterbenen en snelheid.
Quarterhorse (oorspronkelijk gefokt voor de sprint)

Quarterhorse (oorspronkelijk gefokt voor de sprint)

- Ivanneke
- Actief
Waarom niet? Beide hebben een stap, draf en galop....Nanna schreef:Je kunt de gangen van een hond en een paard niet vergelijken.
Zijn er op gefokt net als zgn. dikbil koeienNanna schreef:Wat een griezel van een paard trouwens, heeft die ook die spieraandoening waardoor de spieren opzwellen als oliebollen?

-
Manuma
- Zeer actief
Zijn Greyhounds en andere windhonden ook niet zo gefokt dat ze op hoge snelheid alsnog wendbaar zijn? I.v.m. hazen/konijnen die ook op hoge snelheid zigzagbewegingen maken om het roofdier af te schudden? En hebben ze daarom die enorme hoeking in de achterpoten?
Of vraag ik nu iets heel stoms
Of vraag ik nu iets heel stoms
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dat is er zo'n 1 die aan een halstertouwtje voorgebracht word puur voor show en niet voor onder het zadel.Nanna schreef:Je kunt de gangen van een hond en een paard niet vergelijken. Wat een griezel van een paard trouwens, heeft die ook die spieraandoening waardoor de spieren opzwellen als oliebollen?
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Manuma
- Zeer actief
Nee hoorbouvierpoedel schreef:Dat is er zo'n 1 die aan een halstertouwtje voorgebracht word puur voor show en niet voor onder het zadel.Nanna schreef:Je kunt de gangen van een hond en een paard niet vergelijken. Wat een griezel van een paard trouwens, heeft die ook die spieraandoening waardoor de spieren opzwellen als oliebollen?
Die achterhand is niet ongewoon bij Quarter Horses.
Of de barrel race
Krijg je wel dikke billen van

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
En de bouw is verder totaal verschillend.Ivanneke schreef:Waarom niet? Beide hebben een stap, draf en galop....Nanna schreef:Je kunt de gangen van een hond en een paard niet vergelijken.
Bij honden kan dat ook behoorlijk schelen trouwens, en een Kangal is een draver. Je kan wel heel ingewikkeld gaan lopen doen over hoe hard ze kunnen, maar in de basis is het een draver en een erg goeie ook. Dat houden ze érg lang vol. Daar zijn ze voor gemaakt.
Een windhond is een galoppeur.
Ik begrijp niet waarom jij denk te zien dat ze hetzelfde gehoekt zijn als een gemiddelde Kangal, maar dat is echt onzin.
Niet allemaal maar inderdaad, een deel kan en doet dat. Ze hebben dan ook een totaal andere rugbelijning en lendenpartij dan een Kangal, om maar eens wat te noemenManuma schreef:Zijn Greyhounds en andere windhonden ook niet zo gefokt dat ze op hoge snelheid alsnog wendbaar zijn?
Dat is trouwens ook het kenmerkende aan een galoppeur: die kan de rug zo buigen dat de achterbenen voorbij de voorbenen reiken en andersom als hij in rengalop gaat. Dit idee.
Maar goed, een windhond mag dan lange achterbenen hebben, steil is hij bepaald niet. Een windhond is juist sterk gehoekt in de achterhand.

-
Manuma
- Zeer actief
Mooie afbeelding zo.
Ik bedoelde inderdaad die extreme hoeking in de achterhand
Ik bedoelde inderdaad die extreme hoeking in de achterhand