Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verzorging van de Doodlevacht (geen makkie)

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: verzorging van de Doodlevacht (geen makkie)

Ongelezen bericht door crutz »

Zag hem ook op fb voorbij komen :(
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

:ugh: Net een schaap zo.

Als ik Biry niet regelmatig bij hou krijg je ook zoiets, dat merk je inderdaad niet als je niet weet waar je op moet letten.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Arme dieren :jank:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Oh wow, dat moet een opluchting zijn voor die hond
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

veertje schreef::ugh: Net een schaap zo.

Als ik Biry niet regelmatig bij hou krijg je ook zoiets, dat merk je inderdaad niet als je niet weet waar je op moet letten.
Misschien een blonde vraag, maar waar moet je op letten?
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Achossie.
Scheer zo'n hond dan gewoon regelmatig als je niet wilt borstelen :ugh:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Het probleem is dat het een speciale manier van borstelen is. De bovenlaag is vaak wel door de eigenaren geborsteld maar ze hebben niet door dat de onderlaag aan het vervilten is.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

lieveheersbeestje83 schreef:
veertje schreef::ugh: Net een schaap zo.

Misschien een blonde vraag, maar waar moet je op letten?
Je voelt het niet echt met aaien. Pas als je met je vingers op de huid voelt, dan voel je het wel. Maar ik kan me voorstellen dat een onwetende (doodle) eigenaar dit niet merkt of het misschien als normaal beschouwd als hij hoort dat er het eerste jaar niks met de vacht mag gebeuren.
Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Het is een drama. Zo goed als iedere doodle die ik in de trinsalon krijg is na verloop van tijd vervilt. Tot een maand of negen gaat het wel maar daarna is het mis. Ondanks mijn uitleg over goed borstelen en verkoop van goede borstels. Mensen denken er veel te makkelijk over, de eerste maanden is het ook appeltje eitje maar daarna moet je toch echt aan de bak. En dan maar huilen als ze geschoren moeten worden :roll:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Topline schreef:Het is een drama. Zo goed als iedere doodle die ik in de trinsalon krijg is na verloop van tijd vervilt. Tot een maand of negen gaat het wel maar daarna is het mis. Ondanks mijn uitleg over goed borstelen en verkoop van goede borstels. Mensen denken er veel te makkelijk over, de eerste maanden is het ook appeltje eitje maar daarna moet je toch echt aan de bak. En dan maar huilen als ze geschoren moeten worden :roll:

Zijn toch gewoon de fokkers die de boel bedonderen, door die dure fikkies als onderhoudsarm te verkopen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Lijkt wel een schaapje! Dat mensen het geloven dat het onderhoudsarm is, vind ik verschrikkelijk naïef. Ze verharen niet, en juist dat verharen is dé manier waarop een hond zijn eigen vacht onderhoudt. Samen met dat truttige permanentje en je hebt de meest onnatuurlijke en onderhoudsintensieve vacht te pakken die er te vinden is.

Volgens mij blijft er ook vanalles in die vacht hangen. Als zo'n hond even door de bramen raust, mag je vanalles uit die vacht pulken.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Dit komt letterlijk van de ALAEU (een doodlerasvereniging):
Wij raden u aan, uw hond 1 tot 2x per maand goed door te borstelen met een universeelborstel met verend bed. (Dit is een borstel met gebogen stalen pinnetjes (vb Activet). Borstel met ferme slagen, waarbij u met 1 hand het haar vasthoudt wat u nog moet gaan uitborstelen en telkens wat haar laat ontglippen dat dan met de andere hand, laagje voor laagje, goed doorgeborsteld wordt. Dat betekent dus dat u onderaan moet beginnen.

De fokkers hebben vaak alleen iets over de vachtwissel staan, dan moet de hond wel een paar keer per week geborsteld worden.

Ik ben zojuist nog een beetje extra verbaasd toen ik deze informatie op ging zoeken. Je hoort namelijk altijd van de fokkers dat het komt door de vele dure onderzoeken dat de prijs zo hoog is. Ze moeten, schrik niet: HD, ED, optigen en bij iedere enting een gezondheidsverklaring van de dierenarts. En van iedere pup moet een dna-sample genomen worden.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Domor schreef:Dit komt letterlijk van de ALAEU (een doodlerasvereniging):
Wij raden u aan, uw hond 1 tot 2x per maand goed door te borstelen met een universeelborstel met verend bed. (Dit is een borstel met gebogen stalen pinnetjes (vb Activet). Borstel met ferme slagen, waarbij u met 1 hand het haar vasthoudt wat u nog moet gaan uitborstelen en telkens wat haar laat ontglippen dat dan met de andere hand, laagje voor laagje, goed doorgeborsteld wordt. Dat betekent dus dat u onderaan moet beginnen.

De fokkers hebben vaak alleen iets over de vachtwissel staan, dan moet de hond wel een paar keer per week geborsteld worden.

Ik ben zojuist nog een beetje extra verbaasd toen ik deze informatie op ging zoeken. Je hoort namelijk altijd van de fokkers dat het komt door de vele dure onderzoeken dat de prijs zo hoog is. Ze moeten, schrik niet: HD, ED, optigen en bij iedere enting een gezondheidsverklaring van de dierenarts. En van iedere pup moet een dna-sample genomen worden.
En dit is beduidend minder dan dat er bij, goedkopere!, rashonden gebeurt. Maar ja, díe moet je wel borstelen :cheer:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

So much for "je hoeft een Doodle vacht niet te borstelen" of zelfs "je mág ze niet borstelen" :roll:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Paisley schreef:Lijkt wel een schaapje! Dat mensen het geloven dat het onderhoudsarm is, vind ik verschrikkelijk naïef. Ze verharen niet, en juist dat verharen is dé manier waarop een hond zijn eigen vacht onderhoudt. Samen met dat truttige permanentje en je hebt de meest onnatuurlijke en onderhoudsintensieve vacht te pakken die er te vinden is.

Volgens mij blijft er ook vanalles in die vacht hangen. Als zo'n hond even door de bramen raust, mag je vanalles uit die vacht pulken.
Mijn Csiva verhaart niet en heeft wel krullen. Toch vervilt ze niet. Ik borstel haar alleen als ik haar ga knippen, ik denk eens per 6-8 weken ;)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Machie schreef:
Paisley schreef:Lijkt wel een schaapje! Dat mensen het geloven dat het onderhoudsarm is, vind ik verschrikkelijk naïef. Ze verharen niet, en juist dat verharen is dé manier waarop een hond zijn eigen vacht onderhoudt. Samen met dat truttige permanentje en je hebt de meest onnatuurlijke en onderhoudsintensieve vacht te pakken die er te vinden is.

Mijn Csiva verhaart niet en heeft wel krullen. Toch vervilt ze niet. Ik borstel haar alleen als ik haar ga knippen, ik denk eens per 6-8 weken ;)
en wat wil je daar mee aangeven, Machie? Csiva heeft toch geen poedelvacht.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik heb er als niet-Poedel/Doodleeigenaar nooit bij stilgestaan dat die vachten zo lastig goed te houden zijn. Raar dat kopers dan blijkbaar toch vaak iets anders te horen krijgen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

marian* schreef:Ik heb er als niet-Poedel/Doodleeigenaar nooit bij stilgestaan dat die vachten zo lastig goed te houden zijn. Raar dat kopers dan blijkbaar toch vaak iets anders te horen krijgen.
inderdaad want als ik de buitenkant van de vacht van die hond in het eerste bericht zie dan ziet dat er gewoon verzorgd uit.

ik zou deze fout volgens mij ook kunnen maken. (al verwacht ik natuurlijk dat bij de eerste foto die ik hier zou plaatsen van zo'n krullenbol minimaal rosita en BP beginnen te roepen over wat ik hoe moet doen :pffff: )
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Nou Rosita, dat een niet verharende vacht met krul niet wil zeggen dat het niet onderhoudsarm kan zijn.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Machie schreef:Nou Rosita, dat een niet verharende vacht met krul niet wil zeggen dat het niet onderhoudsarm kan zijn.
Nee t schapenwol bij de doodle gooit behoorlijk wat roet in t eten. Ik denk dat Csiva een stuk stuggere haren heeft?
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Nee geen erg stugge haren maar ik denk vooral veel minder vacht.
chinanooksyekona
Actief
Mijn ras(sen): Malamute

Ongelezen bericht door chinanooksyekona »

Arm beessie :(
Chinanooks Hailey & Yekona :I:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”