Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij.
Moderator: moderatorteam
- Canis_Lupus
- Vaste gebruiker
Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij.
Persoonlijk vind ik het doorfokken d.m.v. lijnteelt de reinste dierenbeulerij.
Een hond hoort geen ingedrukte neus te hebben waardoor er ademhalingsproblemen ontstaan (Boxer).
Een hond hoort ook niet zo klein te zijn dat ie in iemands binnenzak past (Chihuahua).
Een hond hoort geen aflopende rug en misvormde heupgewrichten te hebben (Duitse herder).
De ogen van een hond horen ook niet zo groot te zijn dat ze bijna uit hun oogkassen poppen of tegen de hersenen drukken (Pekinezen).
Ook horen honden geen extreem kleine kaken te hebben waardoor kauwproblemen ontstaan (bepaalde terriërs), of een te nauwe luchtpijp te hebben waardoor ze na tweehonderd meter lopen al volledig buiten adem zijn (Bulldogs)!
Doorfokken d.m.v. lijnteelt is precies het tegenovergestelde van evolutie door natuurlijke selectie; waar bij evolutie door natuurlijke selectie zieke of ongeschikte dieren zichzelf niet voortplanten, zorgen we er bij doorfokken d.m.v. lijnteelt juist voor dat 'ongeschikte kenmerken' in stand blijven (en zelfs verergeren).
Zoals ik al zei is het pure dierenbeulerij en iedereen die een dergelijke hond met stamboom koopt maakt zich hier mede schuldig aan.
Koop een bastaard als je echt van honden houdt en zorg er op die manier voor dat er een einde komt aan deze wanpraktijken...
Peter
Een hond hoort geen ingedrukte neus te hebben waardoor er ademhalingsproblemen ontstaan (Boxer).
Een hond hoort ook niet zo klein te zijn dat ie in iemands binnenzak past (Chihuahua).
Een hond hoort geen aflopende rug en misvormde heupgewrichten te hebben (Duitse herder).
De ogen van een hond horen ook niet zo groot te zijn dat ze bijna uit hun oogkassen poppen of tegen de hersenen drukken (Pekinezen).
Ook horen honden geen extreem kleine kaken te hebben waardoor kauwproblemen ontstaan (bepaalde terriërs), of een te nauwe luchtpijp te hebben waardoor ze na tweehonderd meter lopen al volledig buiten adem zijn (Bulldogs)!
Doorfokken d.m.v. lijnteelt is precies het tegenovergestelde van evolutie door natuurlijke selectie; waar bij evolutie door natuurlijke selectie zieke of ongeschikte dieren zichzelf niet voortplanten, zorgen we er bij doorfokken d.m.v. lijnteelt juist voor dat 'ongeschikte kenmerken' in stand blijven (en zelfs verergeren).
Zoals ik al zei is het pure dierenbeulerij en iedereen die een dergelijke hond met stamboom koopt maakt zich hier mede schuldig aan.
Koop een bastaard als je echt van honden houdt en zorg er op die manier voor dat er een einde komt aan deze wanpraktijken...
Peter
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij
Met je laatste alinea scheer je wel heel veel mensen over 1 kam
Ik heb 2 rashonden, gezonde honden, beide als herplaatser bij me gekomen... Dat zegt verder helemaal niks over of ik meer of minder van honden hou dan iemand met een "bastaard" .
Ik heb mijn honden niet gekozen vanwege hun stamboom, die zat er toevallig bij en ze kwamen op m'n pad.

Ik heb 2 rashonden, gezonde honden, beide als herplaatser bij me gekomen... Dat zegt verder helemaal niks over of ik meer of minder van honden hou dan iemand met een "bastaard" .
Ik heb mijn honden niet gekozen vanwege hun stamboom, die zat er toevallig bij en ze kwamen op m'n pad.

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Ik ben met al je punten eens.
En ik denk dat de meeste forummers dat ook wel zijn.
Of dit lijnteelt is weet ik niet.
Ik ga nu "lijnteelt" googlen

Of dit lijnteelt is weet ik niet.
Ik ga nu "lijnteelt" googlen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Lijnteelt is niks mis mee als je weet wat je doet. Overigens heb ik zowel een stamboomloze, kruising en een stamboomhond. De laatste is 14.5 jr en in blakende gezondheid. Wat de boomloze en kruising ook zijn die zijn nog een stuk jonger op dit moment.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Ik denk dat de meeste mensen het met je eens zijn over honden die dusdanige gebreken hebben dat ze er last van hebben in hun functioneren. Maar doorfokken vind ik een vaag begrip. Er wordt ook doordacht gefokt. Dus je opmerking dat "als je echt van honden houdt, je dan een bastaard koopt" slaat wat mij betreft nergens op.
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Ik snap sowieso niet wat mensen bezielt bepaalde rassen te hebben, terwijl zij weten dat het dier verhoogde kans op problemen gaat hebben. Ik snap dan nog eerder dat mensen zo dóm zijn, dat zij er niet bij nadenken ( dus bijv een meisje van 20 die een mopshond van marktplaats plukt.. Aaah zo schhatttiiggg.. Die is dóm, oerdom. Maar daar kan ik nog een soort van inkomen)
Maar dat er mensen zijn die bewust voor een ras kiezen, waar ontelbaar problemen mee bekend zijn. Ik snáp dat niet. De franse bull, engelse bull, mopshond, teacup gevallen, de ontelbaar hele grote ongezonde hd/ed rassen, rassen die met 8 jaar al hoogbejaard zijn, de glijbaan ruggen... Schiet mij maar lek, maar dat er mensen zijn die bewust zo'n ras kiezen werken wat mij betreft mee aan het dierenleed ja.
Maar dat er mensen zijn die bewust voor een ras kiezen, waar ontelbaar problemen mee bekend zijn. Ik snáp dat niet. De franse bull, engelse bull, mopshond, teacup gevallen, de ontelbaar hele grote ongezonde hd/ed rassen, rassen die met 8 jaar al hoogbejaard zijn, de glijbaan ruggen... Schiet mij maar lek, maar dat er mensen zijn die bewust zo'n ras kiezen werken wat mij betreft mee aan het dierenleed ja.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Iets met een klok en een klepel?
Dom geblaat zonder dat je begrijpt waarover je praat.
Populistisch geklets...
Je kunt beter een bastaard uit een puppyfabriek uit het Oostblok kopen dan een fatsoenlijk gefokte rashond...zit jij soms in de Tweede Kamer?
Populistisch geklets...
Je kunt beter een bastaard uit een puppyfabriek uit het Oostblok kopen dan een fatsoenlijk gefokte rashond...zit jij soms in de Tweede Kamer?
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Sulluna
- Zeer actief
Hij plaatst het toch in het discussie gedeelte? Als je het niet eens bent, kom dan met jou kijk erop ipv zo'n raar toontje. Ik vind het best een boeiend onderwerp. Ik lees ook niks over een puppyfabriek, enkel iets over honden met stamboom. Een hond zonder stamboom, hoeft niet gelijk een broodfokpup uit het oostblok te zijn hoorfes/lou schreef:Iets met een klok en een klepel?
Populistisch geklets...

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Zoals al gezegd, fokken op extreme kenmerken is niet voorbehouden aan rashondenfok en lijnteelt. Als ik een stamboomloze pekinees look-a-like kruis met een franse bull heb ik nog steeds een probleem op pootjes maar het is wel een kruising en totaal niet verwant.Canis_Lupus schreef:Persoonlijk vind ik het doorfokken d.m.v. lijnteelt de reinste dierenbeulerij.
Peter
Je laatste zin ben ik het echt niet mee eens. Een bastaard kan net zo goed dierenleed zijn. Net zo goed als een rashond een prima gezonde zorgvuldig gefokte hond kan zijn die zo min mogelijk verwant is.
Wat bedoel je trouwens met die terriërs met kauwproblemen ? Ik heb daar geloof ik nog nooit van gehoord.
- Sulluna
- Zeer actief
Misschien de gebitsproblemen zoals molossers die vaak hebben?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind de meeste terriërs juist van die mooie gebitten hebben met grote elementen.
Bij hele grote Molossers zie je idd vaak van die dwergtandjes.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik fok terriërs met stamboom, volkomen normaal gebouwde hondjes zonder overdreven kenmerken, maar wordt wel in een hoek geschopt want alle honden met stamboom zijn slecht en je bent een veel grotere dierenliefhebber als je een bastaard koopt..Sulluna schreef:Hij plaatst het toch in het discussie gedeelte? Als je het niet eens bent, kom dan met jou kijk erop ipv zo'n raar toontje. Ik vind het best een boeiend onderwerp. Ik lees ook niks over een puppyfabriek, enkel iets over honden met stamboom. Een hond zonder stamboom, hoeft niet gelijk een broodfokpup uit het oostblok te zijn hoorfes/lou schreef:Iets met een klok en een klepel?
Populistisch geklets...
Je kunt beter een bastaard uit een puppyfabriek uit het Oostblok kopen dan een fatsoenlijk gefokte rashond...zit jij soms in de Tweede Kamer?zat mensen die bijv inkruisen met oog op betere gezondheid en nieuw bloed.
Dat irriteert mateloos, maakt ook mijn vermogen om te discussiëren een stuk kleiner dan normaal.
Hij zet het dan wel in de discussie hoek, maar hij spuit zijn mening, hij geeft geen ruimte voor discussie, want wat hij zegt is blijkbaar de waarheid, gezien zijn stellige beweringen.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Sulluna
- Zeer actief
fes/lou schreef: Ik fok terriërs met stamboom, volkomen normaal gebouwde hondjes zonder overdreven kenmerken, maar wordt wel in een hoek geschopt want alle honden met stamboom zijn slecht en je bent een veel grotere dierenliefhebber als je een bastaard koopt..
Dat irriteert mateloos, maakt ook mijn vermogen om te discussiëren een stuk kleiner dan normaal.
Hij zet het dan wel in de discussie hoek, maar hij spuit zijn mening, hij geeft geen ruimte voor discussie, want wat hij zegt is blijkbaar de waarheid, gezien zijn stellige beweringen.

Die stellingen die je ziet, die kan je dan ( evt) toch verwerpen met argumenten? Dan heb je toch gewoon een discussie?
- Sulluna
- Zeer actief
Ja, vind ik ook van terriërs hoor! Ik probeerde alleen mee te denken, wat hij zal bedoelen.. En ik gok zoiets, maar als dat zo is ben ik het er niet mee eens. Want in tegenstelling tot de molossers, hebben terriërs vaak een sterk en mooi gebit.sirene schreef:Ik vind de meeste terriërs juist van die mooie gebitten hebben met grote elementen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ach tanden worden sowieso zwaar overschat en ik kan het wetenNanna schreef:Ik denk dat Yorkshire terriers bedoeld worden. En ja, die hebben zulke kleine kaakjes dat ze meestal op jonge leeftijd al de tanden verliezen.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Lijngeteelde doorgefokte minkukels zonder tanden, maar wel met stamboomNanna schreef:Ja, maar jij hebt dan ook doorgefokte minkukelssirene schreef:Ach tanden worden sowieso zwaar overschat en ik kan het wetenNanna schreef:Ik denk dat Yorkshire terriers bedoeld worden. En ja, die hebben zulke kleine kaakjes dat ze meestal op jonge leeftijd al de tanden verliezen.

- Sulluna
- Zeer actief
Luna heeft ook nog 3 tanden ofzosirene schreef:Ach tanden worden sowieso zwaar overschat en ik kan het wetenNanna schreef:Ik denk dat Yorkshire terriers bedoeld worden. En ja, die hebben zulke kleine kaakjes dat ze meestal op jonge leeftijd al de tanden verliezen.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zeg ik. Tanden zijn zooooooo 1935....Sulluna schreef:
Luna heeft ook nog 3 tanden ofzoEn toch blijft ze maar te dik
![]()
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zou die stambomen door de versnipperaar halen worden je honden gelijk een stuk gezonder van begrijp ik nu.sirene schreef:Lijngeteelde doorgefokte minkukels zonder tanden, maar wel met stamboomNanna schreef:Ja, maar jij hebt dan ook doorgefokte minkukelssirene schreef:Ach tanden worden sowieso zwaar overschat en ik kan het wetenNanna schreef:Ik denk dat Yorkshire terriers bedoeld worden. En ja, die hebben zulke kleine kaakjes dat ze meestal op jonge leeftijd al de tanden verliezen.

Wat je zegt ben je zelfffff 

- Tineke
- Zeer actief
En welke problemen zijn dat dan ?Sulluna schreef:Misschien de gebitsproblemen zoals molossers die vaak hebben?

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Tineke
- Zeer actief
Nee maar wel een definitie van mensen die van honden houden want die hebben bastaardsTara schreef:Hebben we inmiddels al een fijne en objectieve definitie van doorfokken?

Wij hebben bastaards en twee rashonden , een met stamboom en een zonder dus onduidelijk in welke categorie wij vallen of van welke hond wij wel houden en van welke niet.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ja ik ben helemaal niet in hokjes te plaatsen denk ik;Tineke schreef:Nee maar wel een definitie van mensen die van honden houden want die hebben bastaardsTara schreef:Hebben we inmiddels al een fijne en objectieve definitie van doorfokken?![]()
Wij hebben bastaards en twee rashonden , een met stamboom en een zonder dus onduidelijk in welke categorie wij vallen of van welke hond wij wel houden en van welke niet.
Stamboom
Stamboomloos
Een kruising die wel op een ras lijkt

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik heb net een puppy met stamboom aangeschaft. Ik ben dus per definitie een dierenbeul
ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vreemd een stellige stelling op een discussieforum te plaatsen.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik vind het gehamer op lijnteelt (wat gewoon een kynologische en eufemistische term voor inteelt is) raar. En ieder normaal mens is tegen het bewust fokken van lichamelijke misbaksels.
Als je het woord lijnteelt nou vervangt door gesloten stamboeken ben je een stuk verder.
En verder vind ik de stelling 'als je van honden houdt, houdt je van bastaardjes' belachelijk. Ik hou van rashonden. Ik hou van kruisingen. Ik hou van bastaardjes.
Ik heb een stamboomhond en ik heb een bastaard. Maakt mij dat tot een kwasi-hondenliefhebber?
Als je het woord lijnteelt nou vervangt door gesloten stamboeken ben je een stuk verder.
En verder vind ik de stelling 'als je van honden houdt, houdt je van bastaardjes' belachelijk. Ik hou van rashonden. Ik hou van kruisingen. Ik hou van bastaardjes.
Ik heb een stamboomhond en ik heb een bastaard. Maakt mij dat tot een kwasi-hondenliefhebber?

- Tineke
- Zeer actief
Maar ondanks de wat vreemde manier waarop deze stelling wordt geponeerd ben ik het wel met het gedeelte over de extremen eens.
Dat zou wat mij betreft per direct over mogen zijn ,van platte neuzen tot enorme hoogtes of mini formaatjes en extreme vachten.
Dat zou wat mij betreft per direct over mogen zijn ,van platte neuzen tot enorme hoogtes of mini formaatjes en extreme vachten.

- Tineke
- Zeer actief
Inleveren die pup, bij voorkeur hieralm@ schreef:Ik heb net een puppy met stamboom aangeschaft. Ik ben dus per definitie een dierenbeulik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vreemd een stellige stelling op een discussieforum te plaatsen.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja uiteraard. Daarom zei ik al dat ieder normaal mens het daar al mee eens zou zijn.Tineke schreef:Maar ondanks de wat vreemde manier waarop deze stelling wordt geponeerd ben ik het wel met het gedeelte over de extremen eens.

- Tineke
- Zeer actief
Nou gezien de vele honden die er rondlopen die niet aan dat criterium met hun uiterlijk voldoen kunnen we concluderen dat er heel wat abnormale mensen rondlopenlieke schreef:Ja uiteraard. Daarom zei ik al dat ieder normaal mens het daar al mee eens zou zijn.Tineke schreef:Maar ondanks de wat vreemde manier waarop deze stelling wordt geponeerd ben ik het wel met het gedeelte over de extremen eens.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Tineke schreef:Nou gezien de vele honden die er rondlopen die niet aan dat criterium met hun uiterlijk voldoen kunnen we concluderen dat er heel wat abnormale mensen rondlopenlieke schreef:Ja uiteraard. Daarom zei ik al dat ieder normaal mens het daar al mee eens zou zijn.Tineke schreef:Maar ondanks de wat vreemde manier waarop deze stelling wordt geponeerd ben ik het wel met het gedeelte over de extremen eens.
Dat zou wat mij betreft per direct over mogen zijn ,van platte neuzen tot enorme hoogtes of mini formaatjes en extreme vachten.![]()
Oké, normaal en op de hoogte van de problemen dan.

Of, en dan zal ik even een nieuwe discussie voor starten, mensen op het forum zijn normaler dan mensen buiten het forum.

- Tineke
- Zeer actief
Kijk en daar hoeft nu net niet over gediscussieerd te worden ,die stelling lijkt me zo klaar als een klontjelieke schreef: Of, en dan zal ik even een nieuwe discussie voor starten, mensen op het forum zijn normaler dan mensen buiten het forum.