Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet zindelijk bij anderen mensen thuis...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Niet zindelijk bij anderen mensen thuis...

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

De zindelijkheid van de Duke was wel een dingetje. Hij heeft er lang over gedaan, maar inmiddels zou ik hem toch wel zindelijk willen noemen. Althans. Thuis.

Hij houdt het thuis netjes op tot we naar buiten gaan en als de nood hoog is geeft hij goed aan dat hij moet. Ook bij zijn oppas gaat het geloof ik heel goed. Zowel bij mij als bij de oppas plast Duke wel soms in de tuin, maar dat vinden we beide geen probleem.

De laatste keer dat Duke in huis geplast heeft bij mij thuis, was toen Lothian op bezoek was met Zorro en Dali en we bij de Berendonck hadden gewandeld. Hij had toen heel veel water binnen gedronken en heeft toen wel 3 keer op een avond geplast. Dat was eind november, hij was toen 6 maanden en had toen eigenlijk al een maand of 2 niet meer in huis geplast.

Waar het nog niet goed gaat is bij andere mensen thuis. Daar blijft hij in huis plassen. Ook als we bijvoorbeeld net van een wandeling terug komen en er dus echt geen hoge nood is, gaat hij ineens zitten plassen. Vaak vlak na binnenkomst, maar soms ook ineens later. Over het algemeen zijn dit huizen waar wel andere honden zijn, dus we vragen ons af of het iets met markeren te maken zou kunnen hebben. Hoewel hij geen pootje optilt, maar dat doet hij uberhaubt nog maar zelden. Heb hem nu 4 keer zijn poot zien optillen in de afgelopen 2 maanden of zo. Bij mijn ouders thuis blijft het dus ook mis gaan, terwijl ik daar toch wel met regelmaat een paar dagen ben. Hij plast dan achter 9 van de 10 keer op het tapijt achterin het huis (vrij langwerpig huis). We zetten dan altijd dat gedeelte van het huis af met een ren of plank en dan gaat het goed.

Dit weekend was ik dus bij vrienden, en ook daar plast hij ineens op het tapijt, binnen een half uur na binnenkomst, terwijl we net een wandeling van 1,5 uur er op hadden zitten met Duke en hun hond. Iets later zagen we hem heel doelgericht ineens opstaan en naar een hoek van de kamer lopen. Weet 100% zeker dat hij van plan was te gaan plassen, maar toen hebben we ingegrepen en zijn we gelijk naar buiten gegaan. Daarna hebben we heel consequent bij de minste twijfel of hij iets aangaf hem de kans gegeven buiten te laten plassen. Wilde herhaling absoluut voorkomen. Die nacht heeft hij mij op de logeerkamer gelegen en dat ging helemaal goed.

Weet even niet zo goed wat ik hier aan kan doen. We laten hem regelmatig uit, zeker bij mijn ouders thuis komt hij zeker om de 3 a 4 uur buiten (op de nacht na), terwijl hij het mij thuis makkelijk langer volhoudt! Vind het erg vervelend als ik hem niet gewoon mee kan nemen naar anderen zonder bang te zijn dat hij gaat plassen.

Eerst dacht ik dat het te maken had met dat andere huizen ook "nesten" zijn en dat het vloeroppervlakte van die huizen veel groter is dan mijn eigen huis. Maar inmiddels kan ik me dat haast niet meer voorstellen, zeker gezien hoe vaak en hoe lang achter elkaar hij bij mijn ouders komt. En toch blijft het daar consequent mis gaan.

Ideeen over waarom hij dit doet en eventuele tips hoe het op te lossen zijn erg welkom. Is het toch gewoon een nog niet volledige zindelijkheid en is het een kwestie van volhouden? of zou er toch iets anders aan de hand kunnen zijn?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Niet zindelijk bij anderen mensen thuis...

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb het met Mayke ook gehad. Verschrikkelijk vond ik het, want ik had een onregelmatig leven en kwam veel bij mensen over de vloer. En het plasje zelf was niet persé t probleem, maar ik bleef haar in de gaten houden en volgen. Niet ontspannen.
De keer dat het op het handgeknooptje tapijt van mijn schoonmoeder is gaan zitten zal ik niet gauw vergeten :LOL:

Ik denk dat je weinig meer kunt doen dan wat je al doet. Ik denk dat het vanzelf over gaat. Bij Mayke is het in ieder geval wel helemaal weg - ik kan overal op haar zindelijkheid vertrouwen. Maar dat heeft zeker een jaar geduurd.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kun je heel goed voorkomen en heel simpel gewoon door hem thuis te laten. :mann:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Het lijkt mij een vorm van markeren. De enige oplossing is om hem steeds in de gaten te houden, een bench mee te nemen, of hem naast je te houden aan de riem. Als hij zo lang is uitgeweest, dan kan je dat best van hem eisen.
Dat hoort nu eenmaal bij honden meenemen naar andere huizen (of winkelcentra of ...).
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zijn er in de huizen waar je hem mee naartoe neemt eigen honden aanwezig? Zo ja, denk ik zeker dat hij plast om te markeren, maar ook als er geen eigen honden zijn is dat mogelijk. Ik zou het net als de anderen voorkomen door hem op visite aan de lijn te houden voorlopig, of zoals BP zei gewoon thuis te laten.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Het kan markeren zijn, maar ook dat hij gespannen is als hij ergens anders is en daarom moet plassen(ook gezien zijn leeftijd).

Wij hebben een dobermannreu gehad die pas met een maand of 11 met zijn poot omhoog ging plassen en volwassen dat niet altijd deed(op gras gewoon door z'n knietjes). We konden hem echter nergens mee naar toenemen, hij piste overal binnen. Zelfs als je hem aan de riem hield, als je je dan verplaatste, dan piste hij gewoon lopend :hmmm: .
Bij mijn ouders kwam hij bijna wekelijks en vanaf jongs af aan, hij was daar gewoon ontspannen binnen(ging ook slapen). Toch bleef hij daar binnen plassen(m'n ouders hadden toen nog 2 gesteriliseerde teefjes). Een vriend van ons vond het allemaal zo overdreven, nee laat hem maar los dat kwam wel goed. Dus hem los gelaten. Hij sprong bovenop die vriend die op de bank zat. Ging op de leuning aan de achterkant staan en zeek zó over hem heen :schrik: . Tot 1,5jr hebben we het geprobeerd, erna hebben we hem gewoon altijd thuis of in de auto gelaten.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk niet dat het markeren hoeft te zijn. Mayke is teef en markeert nu wel, maar is daar pas met een jaar of 2 mee begonnen.
Toen ze nog onzindelijk was bij vreemden thuis, dacht ik altijd dat ze het huis niet als 'thuis' zag en dus er geen probleem mee had om de boel als wc in te richten.
Als ze eenmaal ergens een halve dag was zonder de boel onder te zeiken, dan ging het verder ook wel goed :mrgreen:
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Paisley schreef:Ik denk niet dat het markeren hoeft te zijn. Mayke is teef en markeert nu wel, maar is daar pas met een jaar of 2 mee begonnen.
Toen ze nog onzindelijk was bij vreemden thuis, dacht ik altijd dat ze het huis niet als 'thuis' zag en dus er geen probleem mee had om de boel als wc in te richten.
Als ze eenmaal ergens een halve dag was zonder de boel onder te zeiken, dan ging het verder ook wel goed :mrgreen:
Ik kan me dat met hoe vaak hij bij mijn ouders is en steeds hoe lang achter elkaar bijna niet meer voorstellen en ook daar blijft hij het doen. Al hoewel, het is wel telkens vlak na binnen komen en dan zuchten we dat hij het blijkbaar nog steeds doet en zetten we gelijk dat deel van de kamer weer af, zodat hij daar niet meer bij kan. Het idee dat het mogelijk markeren kan zijn, ipv gewoon nog niet zindelijk, hebben we eigenlijk pas een paar dagen nu.

Ik ga voorlopig eens proberen om bij binnenkomst Duke een tijdje aangelijnd te houden tot alle rust is wedergekeerd. Het enige huis waar hij geweest is de laatste tijd waar geen andere hond woonde, is bij de oppas. Daar doet hij het dus niet. Maar dat huis is wat indeling en grootte betreft identiek aan de mijne (3 huizen verder).
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Het lijkt me na je verdere uitleg toch wel behoorlijk aannemelijk dat hij markeert hoor, hij is op een leeftijd dat reuen hier vaker mee beginnen, zeker/juist op plaatsen waar andere honden wonen.
Dat hij het bij je oppas niet doet lijkt me eerder te komen door het niet aanwezig zijn van een eigen hond en niet omdat de indeling gelijk is aan die van je eigen huis.

Ik zou hem inderdaad niet meer de gelegenheid geven vlak na binnenkomst te markeren door hem aangelijnd te houden. Met een beetje geluk doorbreek je deze gewoonte en groeit hij er als het ware overheen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Drinkt hij veel na zo'n wandeling, of heeft hij veel uit plassen of slootjes gedronken? Of misschien door spelen met andere honden een beetje vergeten om te plassen?

Ik denk dat het nog gewoon aanleren is. Jou huis lukt, de oppas nu ook. Nu nog de huizen met andere honden. Mogelijk ben je toch iets te veel afgeleid als je bij anderen bent, dus ik zou hem meer gaan begeleiden. Aan de lijn en of een reisbench meenemen. Niet continue daarin, want dan leert hij ook weer nik, het ging om begeleiding, zoals je dat in huis hebt gedaan en als dat even niet lukt omdat je aan het praten bent, dan even in de bench. Dit langzaamaan gewoon uitbouwen. Markeren terwijl hij nog als puppy plast? Nee dat lijkt mij niet. Hoogestens wel extra spanning van andere honden erbij.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Hij plast inmiddels wel echt al markeringsplasjes hoor. Ook al tilt hij daar zijn poot nog meestal niet bij op, vooral niet als hij midden op gras staat bijvoorbeeld. De lange in 1 keer plas is verleden tijd. Hij plast nu vaak en kort en vooral nadat hij duidelijk iets geroken heeft. Pootje zie ik steeds vaker.

Bij het uitlaten heb ik het dan over. Volgens mij hoeft het helemaal niet perse zo te zijn dat een plasje om te markeren op deze leeftijd perse met poot omhoog hoeft te zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”