Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vragen over tweede hond erbij

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

AukjeH
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Vragen over tweede hond erbij

Ongelezen bericht door AukjeH »

Begin april mogen wij Bert verwelkomen, een pupje van dan bijna 9 weken. We hebben al een labrador, Harry, van 4 jaar. Harry kregen we toen hij 7 maanden was en dus al zindelijk was en de basiscommando's al kende. We hebben nog niet eerder een kleine pup opgevoed en ik vind het dan ook best spannend. Vandaar een paar vragen.
Harry is een goedzak. Vindt alles prima, kan behoorlijk doordraven in spelen en is onderdanig naar andere honden.

Katten Karel en Bobbie zijn de baas. Ze zijn beide honden gewend, maar geen kleine honden. En zeker geen pup die kleiner is dan hen.

Vraag: hoe laat ik Harry en de katten kennismaken met Bert, zonder dat Bert een trauma krijgt van ofwel een lompe labrador of van blazende katten?

Vraag 2: Wij halen Bert op met de trein. Het is een reis van ruim 3 uur. We hadden al bedacht een reismandje te halen en zorgen voor een warme kruik. Hoe zorgen we er voor dat de reis zo ontspannen mogelijk verloopt voor hem?

Alvast bedankt!
Afbeelding

Bert 2-2-2016 en Harry 13-11-2011 ♡♡
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Vragen over tweede hond erbij

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou Harry en Bert mee naar buiten nemen, in een park oid. Op neutraal gebied laten kennis maken.
Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik in April een DH pup (2 KG) mee naar huis nam haar meteen mee naar binnen nam, de regen viel met bakstenen uit de lucht ik rende met pup onder m'n arm het huis binnen.
Ik zat op de bank met pup op schoot en een kop koffie. Alex (labrador 10 jaar) snuffelde aan de mini hond en accepteerde haar gewoon :ok:

Maar goed, kennis maken op neutraal gebied is natuurlijk het beste :D
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik persoonlijk zou geen reismandje gebruiken. Gewoon lekker op schoot tegen je aanhouden met een dekentje ofzo over 'm heen (koud buiten). Zo'n hummeltje heeft geen idee wat hem overkomt en als hij dan 3 uur in een reismand wordt gedaan, kan dat best een heftige reactie geven. Mama en het nest zijn weg, en dan zit-ie opeens in een kooi. Nee joh, niet doen ;)
Ted en Harry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie mix en OEB

Ongelezen bericht door Ted en Harry »

Offtopic; heerlijke namen!
Afbeelding
AukjeH
Vaste gebruiker

Geen reismandje dus. Klinkt ook erg logisch, inderdaad. Goeie tip!
Afbeelding

Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Nog een tip bij ophalen en ov:

Kans op reisziekte of onzindelijkheid is groot op 3 uur.
Neem dus wat mee om "ongelukjes" in de trein op te kunnen ruimen.

Habibi heeft de auto als pup meerdere keren ondergekotst. En heb ook al een plassende pup op schoot gehad in de auto. Werd ineens warm langs mijn benen, zeg maar...

Is allemaal helemaal niet erg, wel handig om even rekening mee te houden.

En vergeet vooral niet om te genieten, en ook niet vergeten om hier foto's te plaatsen...
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

AukjeH schreef:Geen reismandje dus. Klinkt ook erg logisch, inderdaad. Goeie tip!
Ik zou hem dan weer wel meenemen :LOL: Kun je afwisselen.
Toen ik mijn pup ging halen zat ik maar een uurtje in de auto, maar die tijd wilde ze niet op schoot. Ze was het niet gewend, vond het een beetje teveel en het was waarschijnlijk ook te warm.
Ook als je pup te druk wordt en op onderzoek uit wil, kan een reismandje een prima plek zijn om m ff koest te houden.
Afbeelding
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Vraag 1: honden buiten laten kennis maken. En dan niet in de voortuin :lol1: Gewoon een klein blokje wandelen met het spul en dan samen naar binnen wandelen.
De katten en pup los laten lopen. Je nieuwste aanwinst zal er voorzichtig naartoe lopen als hij nog geen katten kent. De boel kan snuffelen en indien nodig rennen de katten wel weg. Eventueel pup aan een lange lijn, zodat je eventuele achtervolgpogingen kan ondermijnen (maar dat is hier nooit gebeurd de eerste ontmoeting, of ze nu katten kenden of niet).

Vraag 2: mandje wel meenemen. Toen wij Noa ophaalden (3 uur met de auto), zat mijn schoonbroer met haar op de achterbank. Warm dekentje op schoot, de bench stond langs hem. Ze heeft de helft van de reis op schoot geslapen en de andere helft in de bench (ze mocht zelf kiezen). Elke keer als ze wakker werd, stopten we voor een pauze. Niet dat er ook maar 1 druppel uit kwam, alles was veul te spannend :lol1:
Damy is de 1,5 uur naar huis rijden ook droog gebleven op schoot, die heeft toen ook liggen slapen.
Voor vertrek even goed spelen met de pup, er op letten dat er een pisje en kakje uit is gekomen. En daarna de boel opladen en vertrekken. Rol keukenpapier mee, dekentje met reismandje, tuigje met riem (halsbandje kan te makkelijk af gaan bij zo'n jong ding, je wilt niet dat je fluf in paniek door de trein rent met jullie er achteraan..) Kruik hoeft niet, het is geen prutske van 1 week oud he :LOL:

Komt goed!
AukjeH
Vaste gebruiker

Bedankt voor de goede tips!
Afbeelding

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Lemuria schreef:Ik persoonlijk zou geen reismandje gebruiken. Gewoon lekker op schoot tegen je aanhouden met een dekentje ofzo over 'm heen (koud buiten). Zo'n hummeltje heeft geen idee wat hem overkomt en als hij dan 3 uur in een reismand wordt gedaan, kan dat best een heftige reactie geven. Mama en het nest zijn weg, en dan zit-ie opeens in een kooi. Nee joh, niet doen ;)
Of hummel vindt het juist wel prettig. Ik heb Frodo alleen opgehaald, ik heb een uurtje bij de fokker gezeten en al die tijd heeft hij door de kamer gerend dus toen ik de straat uitreed was hij al in slaap en sliep tot ik thuis was.

Inderdaad buiten kennis laten maken, de eerste dagen rust (dus niet de hele dag en avond mensen over de vloer die pupje willen kijken en nog niet teveel naar buiten) en laat pupje lekker zijn nieuwe huis verkennen. En bescherm je oudere hond tegen de opdringerigheid van pupje. Dat zie je nog wel eens als pupje doordraait vanwege vermoeidheid en niet willen slapen. Veel plezier :ok:
Afbeelding
AukjeH
Vaste gebruiker

Change of plans. We gaan wel met de auto, gelukkig. Dat is ook ruim 2 en een half uur, maar een vriendin, haar vader en haar zoon nemen uit hetzelfde nest ook een pup. We gaan met twee auto's en in elke auto dus 2 pups. We nemen de reismandjes sowieso mee, maar wat is nou handig en verstandig? Wel in de reismand of op schoot? En wat als ze onderweg ineens het idee krijgen om te gaan spelen? Mogen ze bij elkaar in de reismand? Deze wordt ook als bench gebruikt. Oh en tijdens de rit naar de dierenarts voor hun inenting hebben ze de boel er flink ondergespuugd.
Aankomende zaterdag halen we de bende op en ik begin het allemaal erg spannend te vinden nu :-)

Edit: Is het eigenlijk wel verstandig om zijn reismand ook als bench te gebruiken?

Hoe pak ik de nacht het beste aan? Ik lees een heleboel over de nachten, maar ik lees eigenlijk niets over het feit dat er ook al een andere hond was. Harry mag niet boven komen ( hij durft de trap ook niet eens op ) en eigenlijk wil ik Bert ook niet boven hebben. Dat is het terrein van de katten. En ergens vind ik het ook best sneu voor Harry als Bert wel met ons meegaat naar boven en hij beneden moet blijven. Harry is namelijk wel heel graag bij ons. Dus ik slaap de eerste nachten beneden, met de bench vlak naast de bank. En als ik Bert dan in de bench leg en het deurtje vanzelfsprekend open laat, wat doe ik dan als hij ook op de bank wil?
Eigenlijk is het de bedoeling dat Bert de eerste maanden gewoon in de bench slaapt 's nachts en als wij er niet zijn ook. Kan ik dat maken? Aangezien Harry wel vrij in huis rondwandelt.

Alvast bedankt :D
Afbeelding

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

AukjeH schreef:Change of plans. We gaan wel met de auto, gelukkig. Dat is ook ruim 2 en een half uur, maar een vriendin, haar vader en haar zoon nemen uit hetzelfde nest ook een pup. We gaan met twee auto's en in elke auto dus 2 pups. We nemen de reismandjes sowieso mee, maar wat is nou handig en verstandig? Wel in de reismand of op schoot? En wat als ze onderweg ineens het idee krijgen om te gaan spelen? Mogen ze bij elkaar in de reismand? Deze wordt ook als bench gebruikt. Oh en tijdens de rit naar de dierenarts voor hun inenting hebben ze de boel er flink ondergespuugd.
Aankomende zaterdag halen we de bende op en ik begin het allemaal erg spannend te vinden nu :-)
Wat een bijzonder toeval dat jullie allevier op hetzelfde moment een pup willen en dan ook nog eens allemaal dezelfde soort hond zoeken en ze ook allevier nog beschikbaar zijn in dat ene nest :80: .

AukjeH schreef:Hoe pak ik de nacht het beste aan? Ik lees een heleboel over de nachten, maar ik lees eigenlijk niets over het feit dat er ook al een andere hond was. Harry mag niet boven komen ( hij durft de trap ook niet eens op ) en eigenlijk wil ik Bert ook niet boven hebben. Dat is het terrein van de katten. En ergens vind ik het ook best sneu voor Harry als Bert wel met ons meegaat naar boven en hij beneden moet blijven. Harry is namelijk wel heel graag bij ons. Dus ik slaap de eerste nachten beneden, met de bench vlak naast de bank.
Dat is een prima oplossing hoor. Voor mezelf zou ik het prettiger vinden om pup mee naar de slaapkamer te nemen omdat ik nou eenmaal liever in mijn eigen bed lig, maar zelf beneden gaan liggen bij de pup is (minstens) net zo goed.

AukjeH schreef:En als ik Bert dan in de bench leg en het deurtje vanzelfsprekend open laat, wat doe ik dan als hij ook op de bank wil?
Eigenlijk is het de bedoeling dat Bert de eerste maanden gewoon in de bench slaapt 's nachts en als wij er niet zijn ook. Kan ik dat maken? Aangezien Harry wel vrij in huis rondwandelt.
Als je het deurtje openlaat zal hij er waarschijnlijk weer uitwandelen, dus als je wil dat hij in de bench blijft zou ik het deurtje dichtdoen. Wel pas vanaf het moment dat je er zelf naastligt, niet dat je dan nog vanalles moet doen. Als hij piept kun je even je hand door de tralies steken zodat hij weet dat je er nog bent.
AukjeH
Vaste gebruiker

Zamunda schreef:
AukjeH schreef:Change of plans. We gaan wel met de auto, gelukkig. Dat is ook ruim 2 en een half uur, maar een vriendin, haar vader en haar zoon nemen uit hetzelfde nest ook een pup. We gaan met twee auto's en in elke auto dus 2 pups. We nemen de reismandjes sowieso mee, maar wat is nou handig en verstandig? Wel in de reismand of op schoot? En wat als ze onderweg ineens het idee krijgen om te gaan spelen? Mogen ze bij elkaar in de reismand? Deze wordt ook als bench gebruikt. Oh en tijdens de rit naar de dierenarts voor hun inenting hebben ze de boel er flink ondergespuugd.
Wat een bijzonder toeval dat jullie allevier op hetzelfde moment een pup willen en dan ook nog eens allemaal dezelfde soort hond zoeken en ze ook allevier nog beschikbaar zijn in dat ene nest :80: .
Zo'n toeval is het eigenlijk niet. Het is ook best heel grappig gegaan, eigenlijk. De eigenaren van de ouders van de pups zijn gezamenlijke vrienden van ons. Wij kennen de vader ( malthezer ) en de moeder ( kruizing jackrussel/teckel/malthezer ) en het zijn beide erg lieve honden. Al bij de eerste foto van hun pups waren mijn partner en ik volledig verliefd op Bert. Niet lang daarna was vriendin tot over haar oren op Junior, een witte pup die het meest op papa lijkt. Bert lijkt op geen een van de ouders, overigens. Hij is de enige met een Jack Russel tekening.
Tijdens een autorit naar een concert zaten de zoon en schoondochter van vriendin ook bij ons in de auto, die nog niets wisten van de pups. Ik liet ze heel trots foto's zien van Bert en Junior en de andere pups. Binnen een uur hadden ook zij besloten een pup te gaan bekijken, het enige teefje in het nest. Uiteraard ook verliefd.

Een week later zijn we naar Brabant afgereisd met z'n allen om het nest te bezoeken. Superleuk! Pups waren totaal niet bang, lieten zich oppakken, speelden en snuffelden en ik heb 3 grote stoere kerels nog nooit zo week zien worden :lol1: Er was nog 1 pup over. Vader van vriendin zat al een tijdje te dubben over ook een tweede hond erbij. Dus videootje en foto naar hem geappt. Dag er na was ook hij om. Vandaar :D
Onze Brabantse vrienden het vinden trouwens te leuk dat de pups in hun vriendenkring blijven. Zo kunnen ze de honden toch nog vaak even zien.

Bedankt voor de tips over het slapen gaan! Ik blijf in ieder geval beneden. We hebben een zalige bank. Deurtje van de bench kan dus gewoon dicht.

Onder een klein fotootje van alle broeders en zusje bij elkaar, rond een bord pap. Dit was een week of 4 geleden

[imgAfbeelding][/img]
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”