Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Amy paar keer bij haar nekvel gegrepen, voel me schuldig....
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Amy paar keer bij haar nekvel gegrepen, voel me schuldig
Corrigeren betekent straffen. En als je straft voor gedrag dat eigenlijk een uiting van stress is dan verhoog je de stress. Waar je heen wil is dat de stress juist minder wordt. Dus dat de hond kalmer wordt in die situatie. Dat bereik je alleen door de hond te laten weten wat wel goed is. Dan wordt de hond zeker want hij weet precies wat hij moet doen. En omdat hij zeker wordt verdwijnen de klachten die voortkomen uit onzekerheid vanzelf.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Onzin. Correctie is gedrag bijsturen. Dat is heel iets anders.laeken schreef:Corrigeren betekent straffen.
Exact.Heavy schreef:Maar ligt het dan niet aan de correctie dat een hond daar meer stress door gaat ervaren?
Ik kan me voorstellen dat als je gaat staan rukken aan de riem en schreeuwen tegen je hond die hond er wel stress van kan krijgen.
Maar een gewoon duidelijke correctie kan ook op een rustige manier .
Ik schreeuw of ruk nooit aan mijn honden maar corrigeer wel.
Ik corrigeer ook maar rukken of schreeuwen is daar niet bij.
-
laeken
- Zeer actief
Ok, en waarom stuur je dan niet bij door bv afleiden? Iets anders aanleren? In welk detail verschilt een correctie volgens jullie precies van een afstraffing? Noem eens een correctie die dan in jullie ogen geen straf is? Het woord nee? Een pakken bij het nekvel? Een rukje aan de lijn? Een tik? Een duw? Een brul? In mijn ogen nl allemaal een afstraffing hoor. In mijn ogen is bijsturen van een totaal andere orde dan corrigeren dus.
-
laeken
- Zeer actief
Beter gezegd. Bijsturen gaat in mijn ogen nooit gepaard met een correctie. Je kan wel bijsturen door te corrigeren maar dat is bij een onzekere hond imo precies wat je niet moet doen. Ik zou bijsturen door er iets heel anders tegenover te zetten en nooit door gedrag dat op dat moment getoond wordt te corrigeren.
-
laeken
- Zeer actief
Bas ervaart het woord nee bv wel degelijk als een straf. Als ik nee zeg doet ze haar staart omlaag en oren naar achteren. Ze reageert erop als bv Wuilus reageerde op een rukje aan de slipketting. Ik vind effectief toegepast nee dus ook corrigeren en ook afstraffen.
-
Riromi
- Actief
Het is wel logisch dat een angstige hond op een object af gaat. Hoe dichter bij je een object komt waar je bang van bent, hoe meer informatie je er over kunt verzamelen. In dat opzicht is het dus wel logisch. (Wordt ook beschreven in het BAT boek).Heavy schreef:Wat een onzin . Amy heeft een paar keer toen ze los was een hond gebeten die aangelijnd was.Hylos schreef:Wat ik van gts, in de lezing en de workshop heb gehoord en geleerd is dat uitvalgedrag toch bij 95%(alsin bijna alle honden dus) van de honden angst is. Als dit zo is en je reageert door haar te corrigeren, ga je dat gedrag hoogstwaarschijnlijk alleen maar verergeren.
Of het angst is of niet, kan ik natuurlijk niet beoordelen maar die kans is wel het grootst.
Heeft ze iets naars meegemaakt? Doe je misschien teveel met haar? Heeft ze pijn?
Ik begrijp het wel hoor, het is klote gedrag en je wordt er boos van, heel logisch. Je hond leert alleen niks als ze angstig zijn. Dus ik zou goed uitzoeken waar dit door komt en dan dingen aan gaan pakken.
Ik denk niet dat een angstige hond op een aangelijnde hond af gaat om te bijten![]()
Wat is dat toch allemaal voor geneuzel over angstige honden ?
Het klinkt als een hond die flink aan het groeien is in haar gedrag .
Ik herken het bij mijn onzekere hond ook.
De buren hadden een soort vreemde knuffel over de schutting gegooid per ongeluk. Nou je had mijn hond moeten zien. (Het was overigens leuk om te zien hoe snel hij over ging op diverse stadia). Maar in ieder geval. Pas toen hij zich er van verzekerd had dat het beest hem echt niets deed, terwijl hij al brommend en grommend het knuffelbeest 'vermoorde', was hij gerustgesteld dat het een veilig object was. Deze manier van benaderen had hij (helaas) veel vaker in zijn puber tijd (gelukkig inmiddels al even geleden) ten opzichte van andere mensen en honden.
Nu wil ik niet zeggen dat jouw hond het wel of niet doet uit angst of juist uit dominantie. Ik kan zoiets echt niet beoordelen van achter een beeldscherm. Ook al is het topic een stuk verder gevorderd, ik vond het wel interessant om hier even op in te haken.
-
Riromi
- Actief
klopt, dat wordt aangestuurd door de hypofyse. Ook al zijn de baarmoeder/eierstokken eruit gehaald met sterelisatie/castratie. De hypofyse zit er nog.Lemuria schreef:Soms houden teven hun cyclus (qua gedrag) wel. De Wawa van m'n moeder is gecastreerd (kwam van een broodfokker af en had al 5 nesten gehad toen ze 3 was). Maar die wordt nog elk half jaar een ieniemienie superbitch rond de tijd dat ze loops had moeten worden.Sientje schreef:O ja, iemand vroeg of ze loops is of moet worden. Ze is gesteriliseerd.
-
Lemuria
Dat neem ik ook aan, ik heb niet gehoord dat ze een hersenoperatie hebben uitgevoerd terwijl ze de rest eruit trokkenRiromi schreef: klopt, dat wordt aangestuurd door de hypofyse. Ook al zijn de baarmoeder/eierstokken eruit gehaald met sterelisatie/castratie. De hypofyse zit er nog.
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
- Aantal honden: 1
Ik lees alleen maar frustratie, je pakt haar zo aan omdat je het zat bent, je schrijft het zelf !Sientje schreef:Ik voel me op het moment best rot..... Heb Amy de afgelopen paar weken een aantal keer gecorrigeerd door haar bij haar nekvel te pakken en omlaag te drukken. En ik was er normaal altijd zo ontzettend op tegen.... Maar haar gedrag aan de lijn komt me af en toe zo de keel uit...
Amy blaft altijd en valt soms uit naar andere honden als ze aan de lijn is. Ze is soms te corrigeren of af te leiden en soms draait ze door. Ik ben goed op de hoogte van de technieken hoe ermee om te gaan. Genoeg afstand nemen, afleiden, enz. Alles op een positieve manier. Ook bij Kangani sociale wandelingen gedaan. Maar daar kon ik uiteindelijk ook niet veel mee. Je mocht niet belonen en conditioneren. De hond moet het zelf uitvinden en jij moet voor afstand zorgen en je verplaatsen in de belevingswereld van je hond.
Nu heeft Amy een paar keer, terwijl ze los liep, een andere hond gebeten die aangelijnd was (vooral plukken vacht te pakken gehad) Eerst begon het speels en vervolgens werd ze een soort van agressief leek wel. Ze luisterde totaal niet meer en datgedrag ben ik absoluut niet gewend van haar. Laatst nog op het forum verkondigd dat ze nooit zoiets zou doen. Ze gaat andere honden normaliter uit de weg en mag van mij nooit op aangelijnde honden afgaan. Ze luistert normaal ook prima.
Toen dus een paar keer niet en ik heb haar aan haar nekvel weggesleurd en tegen de grond gedrukt.
Ook heb ik het een paar keer gedaan terwijl ik met haar aan de lijn aan het wandelen was en ze weer eens helemaal uit haar plaat ging toen ze een andere hond zag en ik totaal niet meer door kon dringen.
Dan ben ik er klaar mee. Ze heeft maar normaal te doen. Vroeger dacht ik dat het vooral onzekerheid was, maar tegenwoordig vind ik het gewoon bemoeizuchtig en dominant gedrag.
Verder is ze een tophond hoor. Ze luistert over het algemeen ontzettend goed en is heel erg lief. Dat gedrag aan de lijn is het enige wat niet goed loopt, maar wel ontzettend vermoeiend en irritant. Ik weet dat ik mijn kalmte moet bewaren en assertief moet overkomen, maar dat wordt steeds lastiger. Wandelen is alleen ontzettend ontspannend als er geen honden zijn of wanneer ze los mag lopen.
Zo, dit moest ik even kwijt.... Voel me schuldig en wat gefrustreerd. Maar heb toch ook wel het idee dat een zachte aanpak niet altijd de oplossing is. Als je maar niet uit frustratie/boosheid handelt.
Mijn vraag is eigenlijk of dit heel veel kwaad kan op zo'n moment of dat het echt 'not done' is, deze aanpak.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik bedoel het anders dan jij het geloof ik (?)opvat.Marjoleine schreef:Dat vraag ik me af eigenlijk?ranetje schreef:Ze loopt omdat ze los is op een andere hond af.
Dat die hond aangelijnd is, is voor Amy geen verschil
Bij Jet boeit het nul, die doet het met en zonder lijn.
Volgens mij is het regelgedrag. Waarom denk jij van niet?
De zin over Jet is juist wat ik bedoel.
Amy gaat naar die andere hond omdat dat KAN.
Ze is zelf namelijk niet aangelijnd of op commando "naast".
Het maakt haar niet uit of die hond aangelijnd is of niet.
Ze ziet een hond. Daar gaat ze naar toe. Punt.
Ik vraag me namelijk echt af of je een hond kunt leren dat hij niet naar aangelijnde honden mag.
Ita mag het ook niet, maar ik kijk naar de andere hond en controleer of de hond los is.
Is die hond aangelijnd dan zeg ik "nee aangelijnd" en zeg dat ze naast me moet lopen.
Dat laatste is vaak niet meer nodig omdat "nee aangelijnd" zo langzamerhand betekent dat er bij mij wat te halen valt
Of het bij Amy regel gedrag is weet ik niet.
Dat hangt af van de signalen van de andere hond en de neiging tot regelen van Amy.
Ik ken ze niet, dus dat weet ik niet.
- Sientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Maar dat ontken ik ook niet. Heb eerder in dit topic al aangegeven dat de reden en gemoedstoestand niet oke was. Maar ik bedoel dat ik me afvraag of een iets hardere aanpak ook aanvaardbaar is mits je het op een kalme en assertieve manier doet. En ik snap dat je dat per hond moet bekijken.Cindy52 schreef:Ik lees alleen maar frustratie, je pakt haar zo aan omdat je het zat bent, je schrijft het zelf !Sientje schreef:Ik voel me op het moment best rot..... Heb Amy de afgelopen paar weken een aantal keer gecorrigeerd door haar bij haar nekvel te pakken en omlaag te drukken. En ik was er normaal altijd zo ontzettend op tegen.... Maar haar gedrag aan de lijn komt me af en toe zo de keel uit...
Amy blaft altijd en valt soms uit naar andere honden als ze aan de lijn is. Ze is soms te corrigeren of af te leiden en soms draait ze door. Ik ben goed op de hoogte van de technieken hoe ermee om te gaan. Genoeg afstand nemen, afleiden, enz. Alles op een positieve manier. Ook bij Kangani sociale wandelingen gedaan. Maar daar kon ik uiteindelijk ook niet veel mee. Je mocht niet belonen en conditioneren. De hond moet het zelf uitvinden en jij moet voor afstand zorgen en je verplaatsen in de belevingswereld van je hond.
Nu heeft Amy een paar keer, terwijl ze los liep, een andere hond gebeten die aangelijnd was (vooral plukken vacht te pakken gehad) Eerst begon het speels en vervolgens werd ze een soort van agressief leek wel. Ze luisterde totaal niet meer en datgedrag ben ik absoluut niet gewend van haar. Laatst nog op het forum verkondigd dat ze nooit zoiets zou doen. Ze gaat andere honden normaliter uit de weg en mag van mij nooit op aangelijnde honden afgaan. Ze luistert normaal ook prima.
Toen dus een paar keer niet en ik heb haar aan haar nekvel weggesleurd en tegen de grond gedrukt.
Ook heb ik het een paar keer gedaan terwijl ik met haar aan de lijn aan het wandelen was en ze weer eens helemaal uit haar plaat ging toen ze een andere hond zag en ik totaal niet meer door kon dringen.
Dan ben ik er klaar mee. Ze heeft maar normaal te doen. Vroeger dacht ik dat het vooral onzekerheid was, maar tegenwoordig vind ik het gewoon bemoeizuchtig en dominant gedrag.
Verder is ze een tophond hoor. Ze luistert over het algemeen ontzettend goed en is heel erg lief. Dat gedrag aan de lijn is het enige wat niet goed loopt, maar wel ontzettend vermoeiend en irritant. Ik weet dat ik mijn kalmte moet bewaren en assertief moet overkomen, maar dat wordt steeds lastiger. Wandelen is alleen ontzettend ontspannend als er geen honden zijn of wanneer ze los mag lopen.
Zo, dit moest ik even kwijt.... Voel me schuldig en wat gefrustreerd. Maar heb toch ook wel het idee dat een zachte aanpak niet altijd de oplossing is. Als je maar niet uit frustratie/boosheid handelt.
Mijn vraag is eigenlijk of dit heel veel kwaad kan op zo'n moment of dat het echt 'not done' is, deze aanpak.

- Sientje
- Zeer actief
Dat een gesteriliseerde teef ook eens in de zoveel tijd bitchy kan zijn wist ik trouwens niet.

-
laeken
- Zeer actief
Harde aanpak is niks mis mee als de hond issues heeft die je ermee op kan lossen. Als jij na een keertje nek pakken heel erg veel verbetering zou merken was dat dus de aanpak. Ik heb mijn honden ook wel eens harder aangepakt dan ik normaal gesproken doe. Bv als ze extreem stout waren. Bv Dapper die een lieve hond wilde pakken. Of Cleo en Eva die best flink gingen vechten onderling. Eva eraf getrokken en toen opgetild. Toen Cleo er in Martijn zijn armen gewoon weer verder mee ging kreeg ze ook een klap met de flex. Wegwezen! Ben jij gek! Maar dat was gewoon een roedelgevecht en had niks met angst of opvoeding te maken. Dapper idem. Die was echt niet bang voor andere honden en viel gewoon een ambull X akita aan als hij de kans kreeg. Dus die kreeg ook wel eens een flinke correcte correctie als hij erop wilde duiken.
-
laeken
- Zeer actief
Ik heb bij Bas overigens ook een keer een brul gegeven en een stamp op de grond. Ze at vlees op straat en stopte niet. Dan ben ik zo bang dat het gif is dat ik dan heftig reageer uit schrik. Bas stoof weg en schrok zich werkelijk kapot. Best zielig. Moest het echt goed maken.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hoe je het ook doet, duidelijk maken dat je iets niet wilt, ik denk dat alles wel kan werken. Mits je ook maar duidelijk maakt wat je dan wel wilt. Als je een hond corrigeert door een mep te geven en de hond weet niet wat hij/zij moet doen om dat te voorkomen dan wordt de hond onzeker en werkt het niet. Maar als je direct na je mep het gestopte en dus andere gedrag beloont, snapt de hond het al vrij snel.
Alleen als je een mep geeft uit overwegingen die vooraf gemaakt zijn kun je dat wel, dat omschakelen naar belonen. En als je een mep geeft uit frustratie meestal niet omdat je dan te boos bent. Daarom werkt dat niet.
Ik doe het zelf niet, maar dat is niet omdat ik het afkeur maar omdat het niet bij me past. Ik heb er een hekel aan om te doen. Ed doet het wel eens, dat in de nek corrigeren, omdat iemand tegen hem had gezegd dat dat beter zou werken. Nou het werkt niet want het is uit frustratie en hij leert ze niks. Dus het mag van mij niet
want hij verziekt m'n honden.
Dus degenen die frustratie opleveren doe ik alleen zelf.
Alleen als je een mep geeft uit overwegingen die vooraf gemaakt zijn kun je dat wel, dat omschakelen naar belonen. En als je een mep geeft uit frustratie meestal niet omdat je dan te boos bent. Daarom werkt dat niet.
Ik doe het zelf niet, maar dat is niet omdat ik het afkeur maar omdat het niet bij me past. Ik heb er een hekel aan om te doen. Ed doet het wel eens, dat in de nek corrigeren, omdat iemand tegen hem had gezegd dat dat beter zou werken. Nou het werkt niet want het is uit frustratie en hij leert ze niks. Dus het mag van mij niet
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Pukie heeft nog nooit een klap gehad. Uit frustratie meppen lijkt me niet oplossings gericht. Als je voor harde correctie kiest moet je ook ervoor zorgen dat het doorkomt, blijven meppen heeft geen enkele zin, de hond snapt je niet, gaat alleen maar angstig worden.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Het hangt inderdaad volledig van de hond af.Paisley schreef:Ik vind dat dat van Amy afhangt. Was ze onder de indruk? Heeft ze er wat van geleerd? Heeft het kwaad gedaan of was Amy het al gauw weer vergeten?Sientje schreef:Mijn vraag is eigenlijk of dit heel veel kwaad kan op zo'n moment of dat het echt 'not done' is, deze aanpak.
Een goede correctie is (vind ik) dat een hond laat merken dat de boodschap binnen komt, maar dat ie niet angstig of uit balans is geraakt.
Skadi heb ik ook wel eens bij de wangen gepakt en witheet toegebulderd (dat ervaart ze als de allerzwaarste correctie, ze heeft duizend keer liever een mep, gok ik maar zo). Omdat ik He-Le-Maal. Klaar. was met dat gedrag. Wóest was ik. Bij Skadi werkte zoiets perfect. Die was danig onder de indruk en heeft het gedrag nooit weer laten zien.
Zou ik zoiets bij Cauyga doen, dan zou hij doodsbang voor me worden en vertrouwen zou ik dan wel kunnen vergeten
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Sientje
- Zeer actief
Ja, het is wel duidelijk dat de aanpak helemaal van de hond in kwestie afhangt en wat voor persoon je zelf bent. Daarom zijn er waarschijnlijk ook zoveel trainingsmethoden. Ik pik overal uit waar ik denk iets aan te hebben bij Amy en wat bij mij past.

- Miranda
- Erelid
Dat is de enige werkende methodeSientje schreef:Ik pik overal uit waar ik denk iets aan te hebben bij Amy en wat bij mij past.
Dát, en naar je intuïtie luisteren.
And few will ever climb
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ik heb juist geleerd dat straffen en corrigeren essentieel verschillend is. Straffen is zinloos, de hond krijgt wel op z'n donder maar dit staat niet in verhouding met het vergrijp: te laat, te streng of juist niet 'hard' genoeg. Corrigeren is juist precies zo dat er voor de hond geen twijfel over bestaat waar de correctie voor bedoeld is en hij/zij het gedrag aanpast. Het is én niet te 'zwak' zodat het niet doorkomt maar zeker ook niet te hard zodat schrik/angst de boventoon voert en de hond niks meer (kan) leren.
En de 'sterkte' van de correctie is volledig hond,- en situatiegebonden. Bij de één is een commando laten opvolgen of afleiden ruim voldoende en een ander kan best eens de wind van voren krijgen als de situatie daar om vraagt
En daar kom je soms met vallen en opstaan achter.
Mensen met honden zijn immers eerder geneigd knuffels uit te delen. Maar om problemen te voorkomen (ze stuurt namelijk de 'eigen' hond weg bij de baas
) mag ze niet naar aangelijnde hondenbazen toe. Dus zodra een lijn losgeklikt wordt hobbelt ze vlug naar de mens.
Het werkt alleen niet als mensen haar gaan lokken.
En de 'sterkte' van de correctie is volledig hond,- en situatiegebonden. Bij de één is een commando laten opvolgen of afleiden ruim voldoende en een ander kan best eens de wind van voren krijgen als de situatie daar om vraagt
Mies heb ik dat aardig kunnen leren. Nu is het bij haar niet de hond waar ze heen gaat maar de mensranetje schreef:Ik vraag me namelijk echt af of je een hond kunt leren dat hij niet naar aangelijnde honden mag.
Het werkt alleen niet als mensen haar gaan lokken.
- Miranda
- Erelid
Mwah, als ik eerlijk ben vind ik dit semantiek. Ik snap het verschil wel, maar mijn hond krijgt toch echt 'op haar lazer' (straf) terwijl het in jouw definitie een correctie betreft.pioenroos schreef:Ik heb juist geleerd dat straffen en corrigeren essentieel verschillend is. Straffen is zinloos, de hond krijgt wel op z'n donder maar dit staat niet in verhouding met het vergrijp: te laat, te streng of juist niet 'hard' genoeg. Corrigeren is juist precies zo dat er voor de hond geen twijfel over bestaat waar de correctie voor bedoeld is en hij/zij het gedrag aanpast.
And few will ever climb
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Een keer je frustratie uiten is echt niet zo erg. Nee leuk voor je hond is het niet, maar hee je bent een mens (en geen hond). Ook honden uiten hun frustraties wel eens immers? Echt sommige mensen moeten ophouden met dieren beschrijven alsof ze rein en heilig zijn..... Nee ze zijn ook niet evil, maar gewoon levende wezens, die met vallen en opstaan ouder worden.
Ik ben reuze benieuwd naar de angstige hond die schijnbaar heel veel honden aangevallen heeft, maar die nooit behalve door de herder werd gecorrigeerd. Wat voor hond was dat? Mijn Border Collie zal in de regel angstige aanvallende Jack Russels met een omhoog gehouden hoofd proberen te negeren, maar ook voor hem zit daar wel degelijk een grens aan (let wel, het duurt behoorlijk lang, maar laat het geen half uur duren zeg maar). Doet een zelfde hond dat formaatje Zwitserse herders dan wordt dat veel sneller niet meer geaccepteerd. Doen honden dan aan zelfde discriminatie als mensen. Kleine hondjes kunnen niet zo veel kwaad en die hoef je dus niet op te voeden? Of is het omdat ik mijn hond toch een bepaalde opvoeding heb gegeven, waarbij je kleinere hondjes niet corrigeert en dat grote honden toch meer een stootje kunnen hebben en die wel hun lesje af en toe nodig hebben?
Ik ben voor positief trainen en zou dat ook doen waar nodig. Maar als het niet lukt en er gaat niets mis dan is er niks mis om te vertellen op dat moment dat je het er niet mee eens bent. Of dat bij de hond effect zal hebben, is dan weer hond afhankelijk. Maar ik denk dat het positieve soms niet gewaardeerd kan worden als niet geweten wordt wat de consequenties zijn slecht gedrag. Waar anderen in het geding komen is echt een grens. Naast je hond vertellen dat iets fout is, moet je mogelijk ook jezelf even vertellen dat je de volgende keer de situatie anders moet aanpakken en niet klakkeloos de hond weer in zo'n situatie brengen.
Correctie is volgens de ethiolgie die handeling die er voor zorgt dat gedrag afneemt. Volgens woordenboek: verbetering aanpassing, verandering terechtwijzing. In de volksmond bij opvoeding van wat dan ook gaat het echt om en terechtwijzing. Straf kan daar een onderdeel van. Dat zijn niet twee totaal verschillende dingen, maar ook niet geheel hetzelfde, niet in deze context. Vastpakken in deze context is in volksmond zowel een correctie als een straf. Beide kunnen beroerd en te laat uitgevoerd worden.
Daarmee is niet per definitie niet alles verpest en je hoeft je daar ook niet per definitie schuldig over te voelen. Je bent ook maar gewoon mens hoor en jij hebt ook je nukken, daar mag een dier ook mee leren omgaan hoor. Anders had hij nooit bij de mens kunnen gaan leven, want die zullen aanvankelijk echt eerst wel afstand gehouden hebben en ze weggejaag hebben. Een relatie (ja ook met een dier in normale context) is geven en nemen, ja ook met elkaar nukken, in betere en slechtere tijden. En soms is het even niet anders. En die mogelijkheden hebben honden gelukkig al meer dan eens laten zien.
Voel jij je er niet prettig bij en levert het je niks op, dan zal je op zoek moeten naar een alternatief. Zo simpel is het. Schijnbaar heb je die nu niet, dus moet je daar naar op zoek. Prima toch? Jou wijze les hieruit.
Ik heb het ook wel eens. En zeker met Norah verlies ik ook wel eens mijn geduld. Aanvankelijk vond ik het zielig, maar zij draaft soms ook gewoon echt door, ondanks alle voorzorgsmaatregelen die wij voor haar nemen, zij gaat altijd een stapje verder en heeft geen remming van uit zichzelf. Dat gaat uiteindelijk iedereen wel eens irriteren, zelfs mijn Kaytje die engelengeduld met haar heeft gehad.
Ik ben reuze benieuwd naar de angstige hond die schijnbaar heel veel honden aangevallen heeft, maar die nooit behalve door de herder werd gecorrigeerd. Wat voor hond was dat? Mijn Border Collie zal in de regel angstige aanvallende Jack Russels met een omhoog gehouden hoofd proberen te negeren, maar ook voor hem zit daar wel degelijk een grens aan (let wel, het duurt behoorlijk lang, maar laat het geen half uur duren zeg maar). Doet een zelfde hond dat formaatje Zwitserse herders dan wordt dat veel sneller niet meer geaccepteerd. Doen honden dan aan zelfde discriminatie als mensen. Kleine hondjes kunnen niet zo veel kwaad en die hoef je dus niet op te voeden? Of is het omdat ik mijn hond toch een bepaalde opvoeding heb gegeven, waarbij je kleinere hondjes niet corrigeert en dat grote honden toch meer een stootje kunnen hebben en die wel hun lesje af en toe nodig hebben?
Ik ben voor positief trainen en zou dat ook doen waar nodig. Maar als het niet lukt en er gaat niets mis dan is er niks mis om te vertellen op dat moment dat je het er niet mee eens bent. Of dat bij de hond effect zal hebben, is dan weer hond afhankelijk. Maar ik denk dat het positieve soms niet gewaardeerd kan worden als niet geweten wordt wat de consequenties zijn slecht gedrag. Waar anderen in het geding komen is echt een grens. Naast je hond vertellen dat iets fout is, moet je mogelijk ook jezelf even vertellen dat je de volgende keer de situatie anders moet aanpakken en niet klakkeloos de hond weer in zo'n situatie brengen.
Correctie is volgens de ethiolgie die handeling die er voor zorgt dat gedrag afneemt. Volgens woordenboek: verbetering aanpassing, verandering terechtwijzing. In de volksmond bij opvoeding van wat dan ook gaat het echt om en terechtwijzing. Straf kan daar een onderdeel van. Dat zijn niet twee totaal verschillende dingen, maar ook niet geheel hetzelfde, niet in deze context. Vastpakken in deze context is in volksmond zowel een correctie als een straf. Beide kunnen beroerd en te laat uitgevoerd worden.
Daarmee is niet per definitie niet alles verpest en je hoeft je daar ook niet per definitie schuldig over te voelen. Je bent ook maar gewoon mens hoor en jij hebt ook je nukken, daar mag een dier ook mee leren omgaan hoor. Anders had hij nooit bij de mens kunnen gaan leven, want die zullen aanvankelijk echt eerst wel afstand gehouden hebben en ze weggejaag hebben. Een relatie (ja ook met een dier in normale context) is geven en nemen, ja ook met elkaar nukken, in betere en slechtere tijden. En soms is het even niet anders. En die mogelijkheden hebben honden gelukkig al meer dan eens laten zien.
Voel jij je er niet prettig bij en levert het je niks op, dan zal je op zoek moeten naar een alternatief. Zo simpel is het. Schijnbaar heb je die nu niet, dus moet je daar naar op zoek. Prima toch? Jou wijze les hieruit.
Ik heb het ook wel eens. En zeker met Norah verlies ik ook wel eens mijn geduld. Aanvankelijk vond ik het zielig, maar zij draaft soms ook gewoon echt door, ondanks alle voorzorgsmaatregelen die wij voor haar nemen, zij gaat altijd een stapje verder en heeft geen remming van uit zichzelf. Dat gaat uiteindelijk iedereen wel eens irriteren, zelfs mijn Kaytje die engelengeduld met haar heeft gehad.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Heb er toennet ook 1 in zijn nekvel gegrepen
en even flink de les gelezen
en door elkaar geschud. Zat op het kleed wat op de bank lag te pissen ,heerlijk dat ik die kon betrappen. Boef van 9 maanden oud die de laatste tijd al een paar x in de mand heeft gescheten en nu op de bank gepist terwijl ze zindelijk is en net een 2 uur geleden buiten was geweest. En werd helemaal hels toen ze mij ook nog in mijn klauwen probeerde te bijten.
Pien die wilde zich er ook even mee bemoeien door haar even te pinnen en te bijten als straf dus die heeft ook een kledder gehad.
Opdonderen dit kan ik zelf wel oplossen.
Voel mij daar helemaal niet schuldig over hoor .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Maar gelijk tussen de vaste kussens gepulkt en geplukt , lag een partij haar en zand tussen. Naast die opbrengst lag er nog een lang verloren nijptang , pen ,aansteker, en een boekje. Jaja en ik haalde er ook nog een leuk schoonmaakloon uit van 7,75 aan kleingeld.Paisley schreef:Lekker ochtendje
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Sientje
- Zeer actief
Maar waarom doet hij dat dan denk je?bouvierpoedel schreef:Heb er toennet ook 1 in zijn nekvel gegrepenen even flink de les gelezen
![]()
en door elkaar geschud. Zat op het kleed wat op de bank lag te pissen ,heerlijk dat ik die kon betrappen. Boef van 9 maanden oud die de laatste tijd al een paar x in de mand heeft gescheten en nu op de bank gepist terwijl ze zindelijk is en net een 2 uur geleden buiten was geweest. En werd helemaal hels toen ze mij ook nog in mijn klauwen probeerde te bijten.
Pien die wilde zich er ook even mee bemoeien door haar even te pinnen en te bijten als straf dus die heeft ook een kledder gehad.
Ik ken jou en je honden niet hoor, maar het klinkt best heftig.... Kan er geen gezondheidsreden achter zitten of is het echt rebels pubergedrag?
Amy heeft ook wel eens ongelukjes, maar die bleek blaasgruis te hebben en een keer een darmbacterie.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik bedoel dat Jet het doet als zijzelf is aangelijnd en als zijzelf los is.ranetje schreef:Ik bedoel het anders dan jij het geloof ik (?)opvat.Marjoleine schreef:Dat vraag ik me af eigenlijk?ranetje schreef:Ze loopt omdat ze los is op een andere hond af.
Dat die hond aangelijnd is, is voor Amy geen verschil
Bij Jet boeit het nul, die doet het met en zonder lijn.
Volgens mij is het regelgedrag. Waarom denk jij van niet?
De zin over Jet is juist wat ik bedoel.
Zij heeft bedacht dat er geen andere honden dichtbij mij mogen en dat vindt ze, of ze nou zelf los is of niet.
Dus wat ik me afvraag is of dat voor Amy ook zo is.
Ik lees nergens van niet, dus ik denk dat Amy het ook doet, ongeacht of ze los of vast is zelf. Dát bedoelde ik.
(Maar ik snap waar we elkaar verkeerd begrepen).
- Sientje
- Zeer actief
O ja, wat mensen hier hadden het over 'regelgedrag' en ik heb het even opgezocht op internet. Nou, Amy is een rasecht regelteefje hoor
Ik snap het nu allemaal beter en ik moet haar meer taken geven en wat meer laten 'werken' voor me. Denk dat ze dan een stuk rustiger en stabieler zal worden.
Gisteren kwamen we 1 van de 2 honden tegen die ze gebeten heeft en ze ging weer uit haar dak.
Ik kon haar uiteindelijk laten zitten in de buurt van die hond en haar aandacht opeisen en rustig weer langs de hond wegwandelen zonder dat ze een kick gaf. Uitgebreid beloond natuurlijk.
Ik snap het nu allemaal beter en ik moet haar meer taken geven en wat meer laten 'werken' voor me. Denk dat ze dan een stuk rustiger en stabieler zal worden.
Gisteren kwamen we 1 van de 2 honden tegen die ze gebeten heeft en ze ging weer uit haar dak.
Ik kon haar uiteindelijk laten zitten in de buurt van die hond en haar aandacht opeisen en rustig weer langs de hond wegwandelen zonder dat ze een kick gaf. Uitgebreid beloond natuurlijk.

- Sientje
- Zeer actief
Ja, ik zal me gaan ontpoppen als de opper-regelteefHeavy schreef:Nou dan hoef je haar alleen maar duidelijk maken dat jij de boel wel regeltSientje schreef:O ja, wat mensen hier hadden het over 'regelgedrag' en ik heb het even opgezocht op internet. Nou, Amy is een rasecht regelteefje hoor![]()

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Als Shib uitvalt naar een andere hond pak ik 'm ook in zijn nekvel en maak hem heul duidelijk dat ik dit gedrag onder geen enkele voorwaarde wil hebben.
Hij mag het er niet mee eens zijn, hij mag verontwaardigd lopen piepmopperen, maar echt uitvallen nee, gewoon echt echt niet.
En het zal gerust niet volgens de moderne regels zijn, maar dat zal me aan mn reet roesten.
Het is hem heel duidelijk en als hij bij mij nog 1 keer per jaar uitvalt naar een andere hond is het veel.
Hij mag het er niet mee eens zijn, hij mag verontwaardigd lopen piepmopperen, maar echt uitvallen nee, gewoon echt echt niet.
En het zal gerust niet volgens de moderne regels zijn, maar dat zal me aan mn reet roesten.
Het is hem heel duidelijk en als hij bij mij nog 1 keer per jaar uitvalt naar een andere hond is het veel.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole