Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tuig
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Tuig
Ik ben een beetje rond aan het kijken voor een ander tuig voor Apple.
Heb nu een hurrta harness tuig, model zit prima, alleen ik vind het materiaal niet zo soepel (meer).
Iemand tips/ervaringen? Het hoeft helemaal niet uitbraak-proof te zijn verder.
Heb nu een hurrta harness tuig, model zit prima, alleen ik vind het materiaal niet zo soepel (meer).
Iemand tips/ervaringen? Het hoeft helemaal niet uitbraak-proof te zijn verder.
- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Re: Tuig
Ik heb een ruffwear front range harnas voor Bruce. Ook een tre ponti en perfect fit. Passen allemaal goed.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
-
- Zeer actief
Dankje voor de tips!
Heb je tussen die drie nog een voorkeur? En welke van tre ponti heb je zelf?

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ik heb na lang zoeken voor Mies het Hunter harnas neopren gekocht. Een mooie pasvorm voor de langwerpige hond want het bandje tussen de voorpoten is ook te verstellen.
Je ziet ze niet veel, ze zitten wel in het assortiment van Pet's Place. Niet standaard maar te bestellen en passen in een winkel zelf. Mies heeft een bruine maar ze zijn er ook in zuurstokroze

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Die zijn mooi zeg!pioenroos schreef:Ik heb na lang zoeken voor Mies het Hunter harnas neopren gekocht. Een mooie pasvorm voor de langwerpige hond want het bandje tussen de voorpoten is ook te verstellen.Je ziet ze niet veel, ze zitten wel in het assortiment van Pet's Place. Niet standaard maar te bestellen en passen in een winkel zelf. Mies heeft een bruine maar ze zijn er ook in zuurstokroze
![]()
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
LongFields schreef:Die zijn mooi zeg!

- Shari
- Zeer actief
Ik vind de ruffwear erg fijn. Ze zitten alle 3 goed hoor. Alleen de perfect fit is fleece dus is snel nat en blijft lang nat. De ruffwear is ander materiaal. De tre ponti zal ik even opzoeken. Mijn fysio gaf aan dat recht over de borst minder goed is voor de beweging dan vanuit de borst tussen de benen zeg maar. Dus met lange wandelingen heeft hij dus eigenlijk altijd de ruffwear aan.Apple schreef:Dankje voor de tips!Heb je tussen die drie nog een voorkeur? En welke van tre ponti heb je zelf?
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
- Shari
- Zeer actief
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Die heb ik ook voor Dukepioenroos schreef:Ik heb na lang zoeken voor Mies het Hunter harnas neopren gekocht. Een mooie pasvorm voor de langwerpige hond want het bandje tussen de voorpoten is ook te verstellen.Je ziet ze niet veel, ze zitten wel in het assortiment van Pet's Place. Niet standaard maar te bestellen en passen in een winkel zelf. Mies heeft een bruine maar ze zijn er ook in zuurstokroze
![]()
Heerlijk tuig is het. En de enige die hem goed pastte. Mooie van die tuig is dat als het nek stuk goed zit, is de rest op maat te maken. Zowel de lijn tussen de benen als de lijnen rond de buik zijn instelbaar.
Heel heel fijn tuig en ook echt degelijke kwaliteit. En veilig voor gebruik in de auto als je ze vast zet aan de gordel.
Hurtta niet meer doen. Dat merk wordt slechter en slechter. Dat nieuwe Y tuig is echt drama!

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Het is ook erg afhankelijk van de bouw van je hond, welk tuig het fijnst en het best zit.
Voor dagelijks gebruik heeft Tapas een Hurtta borsttuig, dat zit haar prima. Bij Mojo zat zo'n tuig helemaal niet comfortabel, voor hem heb ik een Snuggle Pets y-tuig en dat zit hem heel goed.
Voor in de bergen, naast fiets of step of voor lange aanlijnwandelingen heb ik voor beiden een Ruffwear Webmaster tuig. Die bevalt hier al jaren prima, maar is in de zomer best warm omdat hij een groot dicht deel heeft dat op de rug zit.
Voor dagelijks gebruik heeft Tapas een Hurtta borsttuig, dat zit haar prima. Bij Mojo zat zo'n tuig helemaal niet comfortabel, voor hem heb ik een Snuggle Pets y-tuig en dat zit hem heel goed.
Voor in de bergen, naast fiets of step of voor lange aanlijnwandelingen heb ik voor beiden een Ruffwear Webmaster tuig. Die bevalt hier al jaren prima, maar is in de zomer best warm omdat hij een groot dicht deel heeft dat op de rug zit.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Helemaal mee eens. Tre ponti zijn prachtige tuigen, maar bij Duke zaten ze voor geen meter terwijl ik weet dat die bij Zorro van Lothian weer kei mooi zit.LongFields schreef:Het is ook erg afhankelijk van de bouw van je hond, welk tuig het fijnst en het best zit.
En daarom is het zo frustrerend dat er zeer zeer weinig dierenwinkels zijn met echt ruim assortiment en degelijke keuzes. Uiteindelijk bij het molentje in Oss terecht gekomen en daar kon ik gelukkig een paar merken kunnen uitproberen. Maar het is echt super irritant alle dierenwinkels af moeten struinen om de verschillende opties te proberen en dan amper echt kunnen vergelijken wat het beste is.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder

Poging 2:
Kies aub een tuig met een Y-hals, een horizontale borstband belemmerd namelijk de bewegingsvrijheid. Ook tussen de voorpoot en de buikband(bij de oksel) moet voldoende afstand zitten zodat de voorpoot niet tegen de buikband komt met lopen.
Ik heb alleen tuigen voor de canicross, een ZeroDC short en een Kiwaq tuig. Zo'n Kiwaq tuig kan je ook gebruiken voor 'normaal gebruik'. Hippo is met zijn korte vachtje vrij gevoelig voor schurende materialen, maar dat heeft Kiwaq zeker niet, heel soepel spul. Wasbaar in de wasmachine op 40gr. Zowel met ribstop als met fleece als voering. Zie hier het Kiwaq tuig
Ik heb halsbanden van Indi Dog Collar. Een bedrijfje uit Engeland die halsbanden en tuigen op maat maakt. Ze heeft echt tientallen kleuren en stoffen waar je uit kunt kiezen en halsband of tuig kan gevoerd worden met mesh of fleece. Over de halsbanden ben ik zeer tevreden, blijven mooi na het wassen, perfect op maat gemaakt en was zeker niet duur. Zij maakt ook verschillende modellen(alles op maat) tuigen. Indi Dog Facebook en Indi Dog website
-
- Zeer actief
Bedankt weer voor de tips!
Ik moet zeggen dat ik het tuig van kiwaq wel erg gaaf vind.
Weet alleen niet of het niet te groot/grof is voor haar, en of zo'n borstband goed zit.
Tre ponti en het hunter tuig is ook mooi trouwens.
Ik moet zeggen dat ik het tuig van kiwaq wel erg gaaf vind.
Weet alleen niet of het niet te groot/grof is voor haar, en of zo'n borstband goed zit.

Tre ponti en het hunter tuig is ook mooi trouwens.

- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
Ik heb voor nala ook een tre ponti. Zij viel ook tussen 2 maten dus ik heb de grootste genomen en de band daarvan laten verstellen bij de schoenmaker. Nu zit hij perfect.
Ik twijfel wel eens om over te gaan naar een y toog
tuig.
Ik twijfel wel eens om over te gaan naar een y toog
tuig.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- annemick
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Ik heb als eerste tuig de forza van tre ponti gekocht, stevig maar soepel, als ze een beetje trekken dan trekt de tuig strakker aan, hierdoor past b.v. een net iets grotere maat ook.
Dit is de forza (xl), is snel droog en blijft best mooi, ook na strand bezoekjes.

Ik heb nu ook sinds kort de tre ponti primo, eerst ook xl, maar die was te groot en kreeg binnen paar dagen de kleinere maat toegestuurd, na retour van de te grote.
Dit is de primo met een soort handvat, probeerde even foto te maken maar zoals je ziet had Jane geen zin om netjes te staan voor de foto en het ligt blijkbaar ook prima

Dit is de forza (xl), is snel droog en blijft best mooi, ook na strand bezoekjes.

Ik heb nu ook sinds kort de tre ponti primo, eerst ook xl, maar die was te groot en kreeg binnen paar dagen de kleinere maat toegestuurd, na retour van de te grote.
Dit is de primo met een soort handvat, probeerde even foto te maken maar zoals je ziet had Jane geen zin om netjes te staan voor de foto en het ligt blijkbaar ook prima

-
- Zeer actief
Merk je nog veel verschil tussen die twee annemick?
Ik denk dat ik de kiwaq eerst ga proberen.
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- annemick
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Dat is balenHilly45 schreef:Bij Sam is de langharige vacht echt stuk gegaan van de treponti.

De forza zit iets soepeler maar aan de bovenkant trekt een band aan als de hond trekt (misschien dat daar lange haren in zouden kunnen vast gaan zitten?).Apple schreef:Merk je nog veel verschil tussen die twee annemick?
De primo zit op zich ook goed en het is niet bedoeld als anti trek tuig maar werkt gek genoeg beter bij Jane wat betreft trekken, of ze begint het eindelijk te leren

Wat ik aan beide wel fijn vind is dat de band echt op de ribben zit en niet net in de oksels en dat ze goed stevig zijn, ook de gespen.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier hebben ze er alle drie een van furka. Hele fijne tuigen en blijven ook echt mooi. Voordeel vind ik dat je ook het deel bij de nek kunt verstellen. En ze hebben leuke kleurtjes.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Shari
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Oh die zien er ook prima uit. Zijn ze erg breed in de kleinere maten? Heb jij ze met twee gespen?Lysette schreef:Hier hebben ze er alle drie een van furka. Hele fijne tuigen en blijven ook echt mooi. Voordeel vind ik dat je ook het deel bij de nek kunt verstellen. En ze hebben leuke kleurtjes.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind ze bij kleintjes niet te breed. Hier kan je ze bij Benno en Jip zienApple schreef:Oh die zien er ook prima uit. Zijn ze erg breed in de kleinere maten? Heb jij ze met twee gespen?Lysette schreef:Hier hebben ze er alle drie een van furka. Hele fijne tuigen en blijven ook echt mooi. Voordeel vind ik dat je ook het deel bij de nek kunt verstellen. En ze hebben leuke kleurtjes.
http://www.hondenpoot.nl/fotozweden2009-3.html
Ik heb voor Jip met twee gespen en de andere twee niet. Met 1 is eigenlijk makkelijker want ze hebben binnen no time door dat ze hun pootje dan op moeten tillen en dan gaat het sneller.
Ze kunnen hem trouwens voor je op maat maken als dat nodig is.
Vind ze erg fijn en ze blijven ook mooi. Die van Benno heeft hij al 12 jaar maar ziet er nog steeds uit als nieuw.

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Wat is de reden dat je een tuig om doet?
Want welk tuig het beste zit, vind ik daarvan afhankelijk. Ikzelf trek mn honden een tuig aan als ze me gaan trekken naast de fiets, dus dan vind ik een goede drukverdeling over de borst het belangrijkst.
Bij honden die niet hoeven te trekken, vind ik de simpelste H-tuigjes het beste zitten. Licht, soepel, voor de hond nauwelijks aanwezig en comfortabel, droogt snel, ruim verstelbaar.
Want welk tuig het beste zit, vind ik daarvan afhankelijk. Ikzelf trek mn honden een tuig aan als ze me gaan trekken naast de fiets, dus dan vind ik een goede drukverdeling over de borst het belangrijkst.
Bij honden die niet hoeven te trekken, vind ik de simpelste H-tuigjes het beste zitten. Licht, soepel, voor de hond nauwelijks aanwezig en comfortabel, droogt snel, ruim verstelbaar.

-
- Zeer actief
Oh wauw dat is al lang! Dankje voor de info!Lysette schreef:Ik vind ze bij kleintjes niet te breed. Hier kan je ze bij Benno en Jip zienApple schreef:Oh die zien er ook prima uit. Zijn ze erg breed in de kleinere maten? Heb jij ze met twee gespen?Lysette schreef:Hier hebben ze er alle drie een van furka. Hele fijne tuigen en blijven ook echt mooi. Voordeel vind ik dat je ook het deel bij de nek kunt verstellen. En ze hebben leuke kleurtjes.
http://www.hondenpoot.nl/fotozweden2009-3.html
Ik heb voor Jip met twee gespen en de andere twee niet. Met 1 is eigenlijk makkelijker want ze hebben binnen no time door dat ze hun pootje dan op moeten tillen en dan gaat het sneller.
Ze kunnen hem trouwens voor je op maat maken als dat nodig is.
Vind ze erg fijn en ze blijven ook mooi. Die van Benno heeft hij al 12 jaar maar ziet er nog steeds uit als nieuw.
@paisley, het is gewoon voor lange wandelingen aan de flex.
Nu ik er op let is het bij de hurrta tuig zo dat het veel te veel op de schouders zit bij haar.
Met een Y tuig heb je dat denk ik niet, en zo te zien ook niet met tre ponti.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
OK nadeel van zo'n eenvoudig slap Y tuig (of H tuig, is eigenlijk zowat t zelfde) is dat t toch een beetje gaat schuiven bij gebruik met de flex. Ik denk niet dat de hond er last van heeft, maar ikzelf ben weer zo'n neuroot dat ik vervolgens de hele wandeling naar dat iets scheef zittende rugstuk zit te loeren
Daarom is soms iets meer vorm in het borstdeel ook prettig. Dat schuift niet.
Ik heb veel verschillende tuigjes gehad van Hurtta tot Ruffwear, maar dat heb ik allemaal weer verkocht. Ik ben fan van de Ergocomfort van Ferplast. Lelijk maar zeer functioneel tuigje.
Schuift niet, eenvoudig aan te trekken, goede druk verdeling, snel verstelbaar en daardoor ook makkelijk te gebruiken voor twee honden. Ik heb er inmiddels 2 maar ze hebben geen vast eigen tuig.

Daarom is soms iets meer vorm in het borstdeel ook prettig. Dat schuift niet.
Ik heb veel verschillende tuigjes gehad van Hurtta tot Ruffwear, maar dat heb ik allemaal weer verkocht. Ik ben fan van de Ergocomfort van Ferplast. Lelijk maar zeer functioneel tuigje.
Schuift niet, eenvoudig aan te trekken, goede druk verdeling, snel verstelbaar en daardoor ook makkelijk te gebruiken voor twee honden. Ik heb er inmiddels 2 maar ze hebben geen vast eigen tuig.

-
- Zeer actief
Ik heb vooralsnog toch eerst even de kiwaq gekocht.
Lijkt me prettig materiaal en het ziet er leuk uit.
Hopelijk de goede keuze. We gaan het zien
Bedankt voor het meedenken!
Lijkt me prettig materiaal en het ziet er leuk uit.
Hopelijk de goede keuze. We gaan het zien

Bedankt voor het meedenken!