Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dingen oppakken bij spanning
Moderator: moderatorteam
-
Lemuria
Re: Dingen oppakken bij spanning
Izzy doet dat ook als we gaan wandelen, dan zoekt ze een specifieke flos op, pakt die beet, gaat dan met die flos in d'r bek in spelboog staan en gooit er een woewoewoe uit. Ze weet dat ze niet druk heen en weer moet gaan springen want dan ga ik weer zitten, dus lost ze het zo op.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
Buster pakt mij altijd bij mijn arm als ik smorgens vroeg de kamer binnen kom
Dan word ik meegetrokken naar de bank en er in geduwd en dan moet ik kroelen
Blitz pakt altijd haar speeltje in de bek inderdaad en loopt daar mee rond tot de rust is weer gekeerd
Dan word ik meegetrokken naar de bank en er in geduwd en dan moet ik kroelen
Blitz pakt altijd haar speeltje in de bek inderdaad en loopt daar mee rond tot de rust is weer gekeerd
Fenneke en Baloe

- dagmar88
- Zeer actief
Hier is het aangeleerd.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Hier doen ze het ook allemaal.
Ik zorg er dus alltijd voor dat er genoeg speeltjes liggen want als er niets ligt MOETEN ze inderdaad iets anders.
Jack heeft een keer toen hij echt niets kon vinden de leuning van een bureaustoel gepakt en toen liep hij dus met die stoel
Ze doen er verder ook niets mee op dat moment, niet bijten, niet blaffen, alleen in de bek hebben en rondlopen.
Als ze weer kalm zijn leggen ze het pas weer neer, hoewel Jones nog weleens een half uur met een speeltje in de bek kan zitten of zelfs zo in slaap kan vallen.
Waarom het precies is weet ik ook niet, ik denk wel dat honden die graag apporteren en dus graag iets in de bek hebben het eerder zullen doen.
Ik zorg er dus alltijd voor dat er genoeg speeltjes liggen want als er niets ligt MOETEN ze inderdaad iets anders.
Jack heeft een keer toen hij echt niets kon vinden de leuning van een bureaustoel gepakt en toen liep hij dus met die stoel
Ze doen er verder ook niets mee op dat moment, niet bijten, niet blaffen, alleen in de bek hebben en rondlopen.
Als ze weer kalm zijn leggen ze het pas weer neer, hoewel Jones nog weleens een half uur met een speeltje in de bek kan zitten of zelfs zo in slaap kan vallen.
Waarom het precies is weet ik ook niet, ik denk wel dat honden die graag apporteren en dus graag iets in de bek hebben het eerder zullen doen.
-
Sanner
- Zeer actief
Jamie doet het ook en die kan niet echt apporteren hoor.
Ik heb geen idee waarom ze het doet maar het ziet er wel schattig uit.
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ivy doet het alleen als ze aandacht wil..de 3 andere doen het nooit

- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Micron is de enige hier die dat altijd doet, als we opstaan thuis komen altijd een speeltje in zijn mond. Spok deed het ook altijd in het verleden.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Volgens mij doen zo ongeveer alle Drenten het maar ik denk dat het een combinatie van dingen is zoals inderdaad graag apporteren en overspronggedrag of zo.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
- Aantal honden: 2
Hier niet aangeleerd maar ze doen het ook duidelijk. Ik zie het altijd als een manier om spanning af te laten vloeien en vind het ook prima.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Mies gaat met een knuffelbeest rondsmijten, ze heeft het zichzelf aangeleerd.
Ik zou ook niet weten waar het vandaan komt. Ik vind het wel idd praktisch gedrag. Diem heb ik het -helaas- niet kunnen leren. Terwijl hij veel spanning opbouwt én reactief is. Helaas, want zijn alternatief van spanning afvloeien is nog steeds opspringen en/of in mijn mouw hangen
Mies is geen apporteerder trouwens, maar speelt wel graag met speelgoed. Diem heeft daar minder interesse voor maar hij kan wel voor de aardigheid 2 of 3 keer een piepoballetje apporteren of zoeken. Maar heeft dus 0 interesse in die bal als ik thuiskom of als hij iets spannends ziet onderweg.
Ik zou ook niet weten waar het vandaan komt. Ik vind het wel idd praktisch gedrag. Diem heb ik het -helaas- niet kunnen leren. Terwijl hij veel spanning opbouwt én reactief is. Helaas, want zijn alternatief van spanning afvloeien is nog steeds opspringen en/of in mijn mouw hangen
Mies is geen apporteerder trouwens, maar speelt wel graag met speelgoed. Diem heeft daar minder interesse voor maar hij kan wel voor de aardigheid 2 of 3 keer een piepoballetje apporteren of zoeken. Maar heeft dus 0 interesse in die bal als ik thuiskom of als hij iets spannends ziet onderweg.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ja Jura doet het ook in huis. Maar ook buitenshuis bij spanning zoekt ze iets om in de bek te dragen. Al is het maar een afgevallen boomblad. Zowel bij positieve spanning (bijvoorbeeld als we richting huis van haar beste vriendjes lopen) als bij negatieve spanning (lopen bij drukke wegen).
- ramboschat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaans kruising
Abby doet dat ook als we thuiskomen. En als Monique uit bed komt. Als ik eruit komt blijft ze in dr mand liggen en kijkt ze me aan of ik gek ben geworden dat ik er zo vroeg uit ben =p
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vraag me ook waar het gedrag vandaan komt en kende het tot twee/drie jaar terug eigenlijk helemaal niet. Ik wist dat Rietje het deed en vond het eigenlijk heel bijzonder gedrag. Toen Mister hier ruim anderhalf jaar geleden kwam is hij het ook vrij snel gaan doen, een prachtig gezicht. Niet lang daarna is Lais het ook gaan doen, zij had het daarvoor nog nooit gedaan en heeft het echt overgenomen van Mister.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Mayke doet t ook. Ze probeert ook wel eens door iets in haar bek te nemen Kiwi dr aandacht af te leiden. Maar dat is meestal een slecht idee, want dan hangt Kiwi Mayke in dr nek omdat Mayke dr bek niet vrij heeft voor zelfverdediging
'
Kiwi doet t niet. Maar die heeft sowieso niet graag iets in dr bek, tenzij t eetbaar is. Je weet niet hoeveel clickersessies ik er tegenaan heb gegooid om haar een frisbee te laten oppakken.
Maar als ik m gooi, dan kíjkt ze niet eens
Nep kelpie!
Kiwi doet t niet. Maar die heeft sowieso niet graag iets in dr bek, tenzij t eetbaar is. Je weet niet hoeveel clickersessies ik er tegenaan heb gegooid om haar een frisbee te laten oppakken.

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Hier doen ze het ook alle drie, als ze zo snel geen knuffel kunnen vinden pakken ze het eerste wat ze vinden, of dat nou een schoen of tas is, of het kleed uit de mand 
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Duke doet het niet. Alleen als hij wilt spelen, maar niet perse als er spanning is. Nu is Duke sowieso niet mega speeltje oriënted zeg maar. Apporteren doet hij wel en begint hij langzaam ook leuk te vinden, maar zodra bij iets ziet dat hij spannend vind laat hij de bal eerder vallen dan dat hij hem juist vast houdt.
Bij beneden komen sochtends of bij thuiskomst is hij vooral heel erg tegen me aan aan het schurken. Rondjes draaien en tegen me aan gaan staan/lopen. Bij uit gaan is hij blij maar rustig.
Maar moet zeggen dat ik het gedrag uberhaubt niet echt ken. Geen van onze honden heeft dit gedaan en ken verder ook geen honden die het doen.
Bij beneden komen sochtends of bij thuiskomst is hij vooral heel erg tegen me aan aan het schurken. Rondjes draaien en tegen me aan gaan staan/lopen. Bij uit gaan is hij blij maar rustig.
Maar moet zeggen dat ik het gedrag uberhaubt niet echt ken. Geen van onze honden heeft dit gedaan en ken verder ook geen honden die het doen.

- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Gizmo doet het ook, ik dacht altijd dat zijn vorige baasjes het hem misschien hadden aangeleerd. Hij combineert het overigens graag met wat Duke van Shiloh86 blijkbaar wel doet: tegen je aan komen hangen zodat je m even aanhaalt.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Alleen Luca doet dat hier. Csiva en dumas zijn vocaler ingesteld 
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Hier doet Tapas het ook bij spanning, vooral als ik ga stofzuigen (want dan komt daarna de baas thuis en is eindelijk de roedel weer compleet voor haar).
Waarom ze dit doen weet ik niet, ben er wel nieuwsgierig naar.
Waarom ze dit doen weet ik niet, ben er wel nieuwsgierig naar.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik denk het te herkennen als een spoortje buitdrift. Er gebeurt wat dus waar zijn mn kostbaarheden...?
Op een zelfde manier als hoe tieners naar hun telefoon grijpen
Op een zelfde manier als hoe tieners naar hun telefoon grijpen

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bij mijn honden gaat het volgens mij echt om het tonen van datgene wat ze in de bek hebben. Het is sowieso niet de bedoeling om het uit de bek te halen (en het te gooien bijvoorbeeld), maar als we er geen aandacht aan geven gaan ze net zo lang door tot we dat wel doen. Echt heel erg hun best doen om toch maar te laten zien dat ze iets in hun bek hebben.
Van katten weet ik wel dat de jongen hun prooi graag laten zien aan de moeder en dat ze dat gedrag ook op latere leeftijd soms nog tonen bij de baas (jippie, komt mijn kat weer trots haar versgevangen muis bij me brengen). Ik weet niet of dit bij honden ook zo is, maar ik vind het gedrag van mijn honden hier wel op lijken eigenlijk. Kijk eens wat ik gevangen heb.
. Kapot moet het, stuk! Kluiven doen ze hier dus wel, ook wel bij spanning soms.
Van katten weet ik wel dat de jongen hun prooi graag laten zien aan de moeder en dat ze dat gedrag ook op latere leeftijd soms nog tonen bij de baas (jippie, komt mijn kat weer trots haar versgevangen muis bij me brengen). Ik weet niet of dit bij honden ook zo is, maar ik vind het gedrag van mijn honden hier wel op lijken eigenlijk. Kijk eens wat ik gevangen heb.
Nee, sabbelen hebben mijn honden nog nooit van gehoordFrolic schreef:Nu vraag ik me dus of of de honden die dit doen, ook bij ontspanning op een knuffel of deken liggen te sabbelen? Hier is dat in elk geval wel zo.
-
nomo
- Zeer actief
Morris doet het ook. Heb het hem niet aangeleerd. Hij heeft het vooral echt nodig als ik thuiskom. Dan moet er iets in zijn bek en als er niks is om vast te pakken dan pakt hij mijn hand en gaat daarop lopen kauwen. Er moet gewoon iets in de bek! Ik heb hem dus wel gestimuleerd om een knuffel/kong oid te pakken ipv mijn hand, maar iets vast willen hebben zit er gewoon in.
Het kalmeert hem ook. Zonder iets vast springt hij als een idioot om me heen. Met iets vast gedraagt hij zich nog steeds als een volslagen idioot
maar wel met alle poten op de grond.
Maar het waarom... het heeft bij hem niks met apporteren te maken. Het is ook echt geen buitdrift.
Overspronggedrag lijkt me wel een goede verklaring. En vooral spanning laten wegvloeien.
Het lijkt Morris echt te helpen. Als jonge hond heeft hij ook een tijdje met iets in zijn bek gelopen tijdens sommige stukken aangelijnd wandelen. Had hij even nodig
Het lijkt hem steun te geven op de een of andere manier... Nu heeft hij ook wel graag een taak, misschien dat dat nog meespeelt?
Ik houd er echt rekening mee dat dit bij Morris hoort. Thuis heeft hij gewoon zijn speelgoedmand waar hij iets uit kan grissen. Als hij bij mijn ouders is geef ik altijd de kong mee zodat hij die op kan zoeken zodra ik hem ophaal. Als ik dat niet doe gaat hij er met een schoen oid van mijn vader vandoor, wat er maar voor het grijpen ligt
.
Nu kom ik daar, doe deur open, Morris rent op me af en dan zie je hem denken moet!-iets!-in!-bek!-nu!. Dus dan is het omdraaien, Kong zoeken en al knorrend met kong in bek weer naar me terug.
Als ik hem ophaal bij de dagopvang heb ik iets mee om te geven zodra hij me ziet. Doe ik dat niet dan slaat hij me gerust een blauw oog, een compleet onbereikbaar projectiel is het dan. Geef ik hem zijn touwolifant dan gaat het gewoon goed.
Het kalmeert hem ook. Zonder iets vast springt hij als een idioot om me heen. Met iets vast gedraagt hij zich nog steeds als een volslagen idioot
Maar het waarom... het heeft bij hem niks met apporteren te maken. Het is ook echt geen buitdrift.
Overspronggedrag lijkt me wel een goede verklaring. En vooral spanning laten wegvloeien.
Het lijkt Morris echt te helpen. Als jonge hond heeft hij ook een tijdje met iets in zijn bek gelopen tijdens sommige stukken aangelijnd wandelen. Had hij even nodig
Ik houd er echt rekening mee dat dit bij Morris hoort. Thuis heeft hij gewoon zijn speelgoedmand waar hij iets uit kan grissen. Als hij bij mijn ouders is geef ik altijd de kong mee zodat hij die op kan zoeken zodra ik hem ophaal. Als ik dat niet doe gaat hij er met een schoen oid van mijn vader vandoor, wat er maar voor het grijpen ligt
Nu kom ik daar, doe deur open, Morris rent op me af en dan zie je hem denken moet!-iets!-in!-bek!-nu!. Dus dan is het omdraaien, Kong zoeken en al knorrend met kong in bek weer naar me terug.
Als ik hem ophaal bij de dagopvang heb ik iets mee om te geven zodra hij me ziet. Doe ik dat niet dan slaat hij me gerust een blauw oog, een compleet onbereikbaar projectiel is het dan. Geef ik hem zijn touwolifant dan gaat het gewoon goed.
Nee, dat doet Morris ook niet.Frolic schreef:Nu vraag ik me dus of of de honden die dit doen, ook bij ontspanning op een knuffel of deken liggen te sabbelen? Hier is dat in elk geval wel zo.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Kiki wel, die sabbelt heel wat af.nomo schreef:Morris doet het ook. Heb het hem niet aangeleerd. Hij heeft het vooral echt nodig als ik thuiskom. Dan moet er iets in zijn bek en als er niks is om vast te pakken dan pakt hij mijn hand en gaat daarop lopen kauwen. Er moet gewoon iets in de bek! Ik heb hem dus wel gestimuleerd om een knuffel/kong oid te pakken ipv mijn hand, maar iets vast willen hebben zit er gewoon in.
Het kalmeert hem ook. Zonder iets vast springt hij als een idioot om me heen. Met iets vast gedraagt hij zich nog steeds als een volslagen idiootmaar wel met alle poten op de grond.
Het lijkt Morris echt te helpen. Als jonge hond heeft hij ook een tijdje met iets in zijn bek gelopen tijdens sommige stukken aangelijnd wandelen. Had hij even nodigHet lijkt hem steun te geven op de een of andere manier... Nu heeft hij ook wel graag een taak, misschien dat dat nog meespeelt?
Ik houd er echt rekening mee dat dit bij Morris hoort. Thuis heeft hij gewoon zijn speelgoedmand waar hij iets uit kan grissen. Als hij bij mijn ouders is geef ik altijd de kong mee zodat hij die op kan zoeken zodra ik hem ophaal. Als ik dat niet doe gaat hij er met een schoen oid van mijn vader vandoor, wat er maar voor het grijpen ligt.
Nee, dat doet Morris ook niet.Frolic schreef:Nu vraag ik me dus of of de honden die dit doen, ook bij ontspanning op een knuffel of deken liggen te sabbelen? Hier is dat in elk geval wel zo.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Vita doet het ook als ik of mijn vriend thuis komen (als ze alleen thuis is geweest, maar ook als 1 van ons wel thuis was).
Maar toch is meer dan alleen spanning weghalen, want ze doet het niet bij andere spanning en ook niet als er bezoek langs komt (zelfs niet als het een goede vriend is).
Dan is ze eerder druk met aandacht vragen en snuffelen, maar pakt ze nooit wat in haar bek.
Ook hier wilt ze graag laten zien wat ze heeft, maar ze wilt het niet afgeven, mee spelen, of iets anders.
Als ze overigens niet snel genoeg wat vindt (in de tijd dat ze beneden de portiekdeur hoort, tot het moment dat wij binnen zijn), dan geeft ze het op en gaat ze gewoon kroelen met ons. Meestal pakt ze daarna dan alsnog wat. Als ze wel wat gevonden heeft staat ze dus al klaar.
Edit: sabbelen doet ze niet.
Maar toch is meer dan alleen spanning weghalen, want ze doet het niet bij andere spanning en ook niet als er bezoek langs komt (zelfs niet als het een goede vriend is).
Dan is ze eerder druk met aandacht vragen en snuffelen, maar pakt ze nooit wat in haar bek.
Ook hier wilt ze graag laten zien wat ze heeft, maar ze wilt het niet afgeven, mee spelen, of iets anders.
Als ze overigens niet snel genoeg wat vindt (in de tijd dat ze beneden de portiekdeur hoort, tot het moment dat wij binnen zijn), dan geeft ze het op en gaat ze gewoon kroelen met ons. Meestal pakt ze daarna dan alsnog wat. Als ze wel wat gevonden heeft staat ze dus al klaar.
Edit: sabbelen doet ze niet.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Luca wel. Die sabbelt geweldigFrolic schreef:Nu vraag ik me dus of of de honden die dit doen, ook bij ontspanning op een knuffel of deken liggen te sabbelen? Hier is dat in elk geval wel zo.
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Siena sabbelt maar hoeft niets in de bek bij begroeten, Aiki sabbelt niet en gaat inderdaad eerst driftig op zoek naar iets om de bek te nemen voordat ze ons kan begroeten.
beide apporteren niet.
beide apporteren niet.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Frolic schreef:Nu vraag ik me dus of of de honden die dit doen, ook bij ontspanning op een knuffel of deken liggen te sabbelen? Hier is dat in elk geval wel zo.
Hier niet.
-
Mockingjay
Onze doet dit ook heel vaak,
snel iets nemen, het eerste wat in zijn bereik ligt,
is dat jouw sok, dan heb je pech :p
inmiddels heeft hij wel al geleerd hij enkel zijn eigen gerief mag nemen :p
ik denk niet dat het echt te maken heeft met spanning..
de onze speelt ook kei-graag, knuffelen is niet zen ding,
dus hij zal sneller iets nemen in de bek om met je te komen spelen dan gewoon om een aai te vragen.
is er niets, dan bijt hij in onze handen :p maar dat leren we nog af hihi
snel iets nemen, het eerste wat in zijn bereik ligt,
is dat jouw sok, dan heb je pech :p
inmiddels heeft hij wel al geleerd hij enkel zijn eigen gerief mag nemen :p
ik denk niet dat het echt te maken heeft met spanning..
de onze speelt ook kei-graag, knuffelen is niet zen ding,
dus hij zal sneller iets nemen in de bek om met je te komen spelen dan gewoon om een aai te vragen.
is er niets, dan bijt hij in onze handen :p maar dat leren we nog af hihi
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
ZaZa doet het ook.
Toen we haar net hadden hing ze ook buiten in de riem of in je arm en kwam je thuis dan ging ze happen, ook naar je neus.
Met iets in haar bek tijdens het wandelen was het buiten over. Vervolgens heeft ze dit zelf ook binnen toegepast, lijkt het wel.
Nu doet ze het ook als ze speelt met de hond van mijn moeder. Ze is dan nogal wild en grof en dat vind hij niet altijd leuk. Dan pakt ze ook iets in haar bek en gaat het nog een keer probeer, wat nog werkt ook.
Toen we haar net hadden hing ze ook buiten in de riem of in je arm en kwam je thuis dan ging ze happen, ook naar je neus.
Met iets in haar bek tijdens het wandelen was het buiten over. Vervolgens heeft ze dit zelf ook binnen toegepast, lijkt het wel.
Nu doet ze het ook als ze speelt met de hond van mijn moeder. Ze is dan nogal wild en grof en dat vind hij niet altijd leuk. Dan pakt ze ook iets in haar bek en gaat het nog een keer probeer, wat nog werkt ook.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Mijn vorige honden deden het niet. Dico doet het wel en duidelijk om spanning af te laten vloeien. Hij doet het zowel binnen als je binnen komt als dat je buiten bent en hij vindt iets spannend. Dan gaat hij naarstig op zoek naar stokken of takken. Binnen pakt hij een speeltje of botje.
Sabbelen doet hij niet, heb ook nog geen hond gehad die dat deed.
Sabbelen doet hij niet, heb ook nog geen hond gehad die dat deed.