Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verharen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Verharen
Fix is net klaar met verharen, vuilniszakken vol eraf gehaald.
Laicka begint nu dus dat zal wel het zelfde riedeltje worden als met Fix.
De reu van mijn ouders begint nu ook.
Alle honden zijn trouwens intact
Laicka begint nu dus dat zal wel het zelfde riedeltje worden als met Fix.
De reu van mijn ouders begint nu ook.
Alle honden zijn trouwens intact
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco lijkt nu ook te beginnen. Ik ging vanochtend m'n haar kammen en hij wilde ook. Dus dat deed ik. Nou, dat was inderdaad wel nodig 

- dagmar88
- Zeer actief
Hier valt het dit jaar reuze mee, maar heb ook de hele winter geen cv aan gehad.
Wassen in plaats van borstelen. Een keer of drie met 2-3 dagen ertussen en ze zijn het grootste deel kwijt.
Met warm water, shampoo, heel goed uitspoelen en conditioner, bij de honden met een drogere huid gaat daar nog wat olie doorheen, droogblazen.
En er verder lekker van af blijven.
Ideaal, met dank aan rosita
Zoek maar op waskuur.
Wassen in plaats van borstelen. Een keer of drie met 2-3 dagen ertussen en ze zijn het grootste deel kwijt.
Met warm water, shampoo, heel goed uitspoelen en conditioner, bij de honden met een drogere huid gaat daar nog wat olie doorheen, droogblazen.
En er verder lekker van af blijven.
Ideaal, met dank aan rosita

Zoek maar op waskuur.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Mijn honden verharen echt nauwelijks. Hippo kent sowieso geen reuperiode, de mechels heel soms in het voorjaar. Dan 1x borstelen en that's it. Kan het niet te maken hebben met voer?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie mix en OEB
Ted verhaart nu ook als een malle, als ik heb gestofzuigd kan ik na een uur of 2 weer overnieuw beginnen. Op de raarste plekken vind ik haar, tot de wijnglazen die toch echt bovenin de servieskast staan aan toe
We waren laatst even langs de trimmer voor een mani/pedi en die zei dat er met een rondje plukken en ontwollen oid een hoop vanaf komt, binnenkort even een afspraak maken. Zo af en toe haal ik de hark-kam eroverheen maar dat lukt alleen als ik een bordje pindakaas neerzet, Ted vindt het allemaal niks.
Ze is nog nooit onder de douche geweest maar misschien dat ik dat toch ook maar eens moet proberen, de föhn is eng dus voor zo'n waterballet wacht ik wel even tot een zonnige dag, parkeer ik de druipende diva in de tuin.

We waren laatst even langs de trimmer voor een mani/pedi en die zei dat er met een rondje plukken en ontwollen oid een hoop vanaf komt, binnenkort even een afspraak maken. Zo af en toe haal ik de hark-kam eroverheen maar dat lukt alleen als ik een bordje pindakaas neerzet, Ted vindt het allemaal niks.
Ze is nog nooit onder de douche geweest maar misschien dat ik dat toch ook maar eens moet proberen, de föhn is eng dus voor zo'n waterballet wacht ik wel even tot een zonnige dag, parkeer ik de druipende diva in de tuin.

-
- Actief
ik lees over goed wassen met shampoo en verzachter ect maar helpt dit ook voor honden met veel wol? onze odh zit ook in de verharing maar meest het wol dus. borstelen stel ik zo lang mogelijk uit omdat men zegt dat het erger kan worden, maar helpt wassen dan ook en zoja welke shampoo en verzachter moet ik nemen. (heb nog nooit honden gewassen omdat dit slecht voor de huid moet zijn, maar een odh word toch echt wel smerig, douchen doe ik dan alleen met water of ik zoek een schone sloot)
- dagmar88
- Zeer actief
Is het niet, ph waarde herstelt zich weer snel.senseotje schreef:ik lees over goed wassen met shampoo en verzachter ect maar helpt dit ook voor honden met veel wol? onze odh zit ook in de verharing maar meest het wol dus. borstelen stel ik zo lang mogelijk uit omdat men zegt dat het erger kan worden, maar helpt wassen dan ook en zoja welke shampoo en verzachter moet ik nemen. (heb nog nooit honden gewassen omdat dit slecht voor de huid moet zijn, maar een odh word toch echt wel smerig, douchen doe ik dan alleen met water of ik zoek een schone sloot)
Je moet ze niet dagelijks stuk schrobben. En je kunt gewoon mensen shampoo gebruiken.
Heb hier wel aparte shampoo voor de honden, (liefst parfumvrije) babyshampoo, sanex of sebamed, gewoon mild, neutraal spul.
Maar ik heb nogal allergieklantjes en ga ze niet mijn dure john frieda in hun haar smeren

Juist die onderwol komt er met pakken tegelijk uit wanneer ze echt goed aan het verharen zijn.
Misschien ook bij een trimmer laten ontwollen?
- dagmar88
- Zeer actief
Nanna schreef:Ik lees altijd over dikke verhaarellende maar heb er zelf zo goed als geen last van.
De Puli's verharen natuurlijk niet maar ook Glenn verhaart maar heel kort, en dat meteen ook maar 1x per jaar, in het voorjaar. Twee weken lang is het iedere dag even buiten borstelen en dan is het leed weer geleden.
Het scheelt ook wel enorm dat hij niet gecastreerd is en ik hem überhaupt maar heel weinig borstel.
Al dat gekam en gepoef maakt het er niet beter op minse.
Kortstokhaar. Huskiemix. Snertbulgaren.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Dat helpt heel goed met wol. Had er een keer niet zo bij stil gestaan en Finn 's avonds nog even snel gewassen omdat hij ergens in gerold had en ik hem zo echt niet op bed liet liggen. 's Ochtends was het een berg haar op mijn dekbedsenseotje schreef:ik lees over goed wassen met shampoo en verzachter ect maar helpt dit ook voor honden met veel wol? onze odh zit ook in de verharing maar meest het wol dus. borstelen stel ik zo lang mogelijk uit omdat men zegt dat het erger kan worden, maar helpt wassen dan ook en zoja welke shampoo en verzachter moet ik nemen. (heb nog nooit honden gewassen omdat dit slecht voor de huid moet zijn, maar een odh word toch echt wel smerig, douchen doe ik dan alleen met water of ik zoek een schone sloot)

Biry (groenendaeler) was ik eens in de zoveel tijd met als enige reden de losse wol eruit halen. En dan met een waterblazer erover. Wat een verademing!
Ik gebruikte altijd gewone shampoo en gewone conditioner die ik zelf ook gebruik. Soms eens zwitsal omdat dat zo lekker ruikt

-
- Actief
wasstraat voor honden, het is niet te geloven maar wat een geweldig idee, nee die kennen we in de provincie groningen nog niet.
Maylo heeft in zijn leven ( nu ruim een jaar) maar 2 keer onder de douche geweest, maar het idee van zwitsal lijkt me helemaal geweldig
Maylo heeft in zijn leven ( nu ruim een jaar) maar 2 keer onder de douche geweest, maar het idee van zwitsal lijkt me helemaal geweldig
Wij doen niet aan verharen.
- Bink2009
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Mijn toekomstige hond moet dezelfde vacht hebben als Bink, hij verhaart niet echt heerlijk
Hier op kantoor een zwarte vloer waar je alles, maar echt alles op ziet behalve de haren van Bink, collega heeft een mopshond, soms moet hij even door mijn kantoor en je ziet direct dat hij geweest is.

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Wel waarsenseotje schreef:wasstraat voor honden, het is niet te geloven maar wat een geweldig idee, nee die kennen we in de provincie groningen nog niet.
http://www.digitdog.nl/nl/dogwash/dogwa ... adskanaal/
Wat ik ooit ook als tip kreeg

Zwitsal goede morgen haar lotion in een spuitfles doen bijvullen met minimaal 1 liter water en af en toe lekker sprayen en met je handen door de vacht werken.
Fenneke en Baloe

-
- Zeer actief
Ik kam of was Manu vrijwel nooit.Nanna schreef:Ik lees altijd over dikke verhaarellende maar heb er zelf zo goed als geen last van.
De Puli's verharen natuurlijk niet maar ook Glenn verhaart maar heel kort, en dat meteen ook maar 1x per jaar, in het voorjaar. Twee weken lang is het iedere dag even buiten borstelen en dan is het leed weer geleden.
Het scheelt ook wel enorm dat hij niet gecastreerd is en ik hem überhaupt maar heel weinig borstel.
Maar nu steken de plukken eruit. Net gestofzuigd en er vliegen alweer zes plukken wol door de woonkamer. En het is nog niet eens echt aan de gang

Dus nu haal ik dat er om de dag vanaf met de Furminator. Ja shoot me. Ik heb geen zin in die plukken haar. Zodra hij ook het haar op zijn kraag los gaat laten breng ik hem naar de trimmer om te laten ontwollen. Hij had zo'n prachtige vacht afgelopen winter, je kan niet eens zijn huid zien. Nergens. Maar nu laat dat allemaal in grote plukken los. Ongeveer 200 per dag

Ik draag dus al zo'n 14 dagen geen nette kleding meer

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Volgens mij is een furminator funest voor een hondenvacht. Er zou meer haar mee uitgetrokken worden dan goed is, daarom lijkt het altijd zo lekker veel. Maar dat heb ik van horen zeggen en men zegt wel eens vaker watManuma schreef:Ik kam of was Manu vrijwel nooit.Nanna schreef:Ik lees altijd over dikke verhaarellende maar heb er zelf zo goed als geen last van.
Maar nu steken de plukken eruit. Net gestofzuigd en er vliegen alweer zes plukken wol door de woonkamer. En het is nog niet eens echt aan de gang![]()
Dus nu haal ik dat er om de dag vanaf met de Furminator. Ja shoot me. Ik heb geen zin in die plukken haar. Zodra hij ook het haar op zijn kraag los gaat laten breng ik hem naar de trimmer om te laten ontwollen. Hij had zo'n prachtige vacht afgelopen winter, je kan niet eens zijn huid zien. Nergens. Maar nu laat dat allemaal in grote plukken los. Ongeveer 200 per dag![]()
Ik draag dus al zo'n 14 dagen geen nette kleding meer

- fenneke
- Zeer actief
Ik was buster zelf ook nooit maar hij gaat wel 2 keer per jaar naar de trimster die hem dan ook flink ontwolt
Borstelen doe ik nu in de verhaar periode ook wat vaker dan 1 keer per week
Borstelen doe ik nu in de verhaar periode ook wat vaker dan 1 keer per week
Fenneke en Baloe

-
- Zeer actief
Ja, dat dacht ik dus ook, dus ik liet het ding links liggen.veertje schreef:
Volgens mij is een furminator funest voor een hondenvacht. Er zou meer haar mee uitgetrokken worden dan goed is, daarom lijkt het altijd zo lekker veel. Maar dat heb ik van horen zeggen en men zegt wel eens vaker wat
Tot een goed bekende trimmer zei dat er geen probleem was zolang ik het juist gebruikte. Heeft ze me laten zien. En ik borstel dus normaal 3 keer in het jaar. Als je een Furminator dagelijks gebruikt maak je heel wat kapot. Ik gebruik het eigenlijk alleen als ik na elke haal m'n slicker leeg moet gaan plukken. Bij Manu zit alles nu los

Ik kan me voorstellen dat het voor een ander type vacht niks is. Niemand gelooft me ook wat het verharen betreft tot ze het zien

- fenneke
- Zeer actief
Ik denk dat de vachten heel vergelijkbaar zijn dus ik weet wat je bedoeld
Ik zeg altijd het sneeuwt hier zelfs in de zomer

Ik zeg altijd het sneeuwt hier zelfs in de zomer

Fenneke en Baloe

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Volgens mij roepen vooral trimmers dat, want een effectieve borstel gaat klanten kostenveertje schreef: Volgens mij is een furminator funest voor een hondenvacht. Er zou meer haar mee uitgetrokken worden dan goed is, daarom lijkt het altijd zo lekker veel. Maar dat heb ik van horen zeggen en men zegt wel eens vaker wat

Een Furminator blijft overigens wel bij Mayke vandaan. Mijn zus heeft haar een keer met dat ding gekamd en haar vacht ging helemaal op staan, door beschadigde afgebroken dekharen. Maar ze heeft sowieso een dunne, zachte vacht met een kwetsbare haar structuur.
In Griekenland heb ik heel wat herdermixen en huskymixen ermee gekamd, stokhaar met veel onderwol, en daar knapten ze heel hard van op!

- dagmar88
- Zeer actief
Paisley schreef: In Griekenland heb ik heel wat herdermixen en huskymixen ermee gekamd, stokhaar met veel onderwol, en daar knapten ze heel hard van op!
Na het kammen wel ja, alleen blijven ze veel langer verharen.
Dat is in griekenland niet zo'n punt, op mijn slaapkamer wel

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Merk je dat ook echt in de praktijk? Ik hoor verschillende verhalen. Sommigen zweren er heilig bij maar ik vraag me dan altijd af of dat komt omdat ze veel haar in de prullenbak zien verdwijnen, of omdat ze ook daadwerkelijk minder haar in huis vinden 

- dagmar88
- Zeer actief
Paisley schreef:Merk je dat ook echt in de praktijk? Ik hoor verschillende verhalen. Sommigen zweren er heilig bij maar ik vraag me dan altijd af of dat komt omdat ze veel haar in de prullenbak zien verdwijnen, of omdat ze ook daadwerkelijk minder haar in huis vinden
Ja enorm. Tibbe was in het begin te angstig om te wassen. Zonder gaten in m'n tengels

Met kammen blijft hij verharen, het hele jaar door. Ja, er kwam met gewoon borstelen en zeker die furminator enorm veel van af, maar je kon bezig blijven.
Met wassen is hij op een week of anderhalf uit z'n rijpe vacht en dan is het ook ver klaar.