Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn eerste hond/pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zeeuwsemeid
Vaste gebruiker

Help, mijn eerste hond/pup

Ongelezen bericht door Zeeuwsemeid »

Ja, sinds donderdag heb ik mijn eerste hond. Een Border Collie, ze heet Marloes. 8 weken oud.
Nu loop ik tegen een paar dingen aan.. 1. het zindelijk maken. Iedere keer als we net terug komen van ons rondje, plast ze in huis. Ik pak haar op en zet haar buiten en loop dan weer tot ze plast. Maar dan nog plast ze soms gewoon weer binnen.. Ik snap niet waarom ze dit doet?

Ook heeft ze sinds gisteren bedacht dat ze wel mag blaffen.. ze blaft de hele tijd naar me, in een uitdagende houding. Ik snap dat ze wil spelen, maar ik wil niet dat ze blaft..

Helaas begint de puppycursus pas op 9 maart, anders zou ik het daar wel vragen..
dagmar88
Zeer actief

Re: Help, mijn eerste hond/pup

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zeeuwsemeid schreef:Ja, sinds donderdag heb ik mijn eerste hond. Een Border Collie, ze heet Marloes. 8 weken oud.
Nu loop ik tegen een paar dingen aan.. 1. het zindelijk maken. Iedere keer als we net terug komen van ons rondje, plast ze in huis. Ik pak haar op en zet haar buiten en loop dan weer tot ze plast. Maar dan nog plast ze soms gewoon weer binnen.. Ik snap niet waarom ze dit doet?

Ook heeft ze sinds gisteren bedacht dat ze wel mag blaffen.. ze blaft de hele tijd naar me, in een uitdagende houding. Ik snap dat ze wil spelen, maar ik wil niet dat ze blaft..

Helaas begint de puppycursus pas op 9 maart, anders zou ik het daar wel vragen..
Wat had je dan verwacht? Dat een pup van acht weken al zindelijkheidsgevoel heeft en fysiek in staat is om het op te houden?
Hoe reageer je op het blaffen?

Heb je geen contact met de fokker?
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Zindelijk zou ik me niet zo druk om maken dat komt vanzelf goed, gewoon doorgaan met naar buiten brengen na het slapen en eten enzo en ieder plasje buiten uiteraard goed belonen.
Ook is het wellicht handig daar een commando voor aan te leren dus als ze plast bijvoorbeeld plasje doen zeggen. Zo hebben wij het onze laatste honden geleerd en dat is best handig want ze plassen nu op commando.
Mocht ze het toch wel binnen doen wat uiteraard ook voorkomt niets zeggen gewoon zonder veel poespas opruimen en er geen aandacht aan schenken.

Misschien spelen met een speeltje erbij , is nogal lastig blaffen met een speeltje in je mond :wink:

En vooral ook niet vergeten te genieten ,voor je het weet zijn ze pup af :D
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nou, dat plassen doet ze omdat ze 8 weken is en nog lang niet zindelijk. Een baby kan ook z'n luier nog niet altijd schoon houden he :wink: De controle over de blaas is gewoon nog niet zo groot, heb geduld.

Blaffen is ook nou eenmaal wat puppies doen :mrgreen: Wees nog niet te streng met zo'n kleine pup en ga het probleem uit de weg door haar voldoende activiteit aan te bieden en als ze moe is in de bench te leggen voor wat rust.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Binnen plassen nét na het uitlaten doen veel pups.

Buiten is nog een beetje spannend en eng. En als je gespannen bent plas je niet zo lekker.
Op het moment dat de pup thuis komt, waar het iets veiliger voelt, ontspant hij/zij.
Net spannend buiten geweest, en dan binnen ontspannen dus. En dan loopt je blaas dus ook leeg.

Gebeurt bij heel veel pups.

Vooral niet boos om worden. Rustig opruimen. Komt vanzelf goed.

Het kan een jonge pup goed helpen om in het begin steeds naar hetzelfde stukje te lopen waar hij/zij wel mag plassen.
Tegen de tijd dat dat plekje echt bekend is, zal het ook minder spannend zijn.

Merk je ook dat de pup op de heenweg moeilijk meeloopt aan de riem, en op de terugweg makkelijk?
Dat gebeurt ook heel vaak namelijk.
Afbeelding
Zeeuwsemeid
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Zeeuwsemeid »

ik verwacht ook zeker niet dat ze meteen zindelijk is, ik vind het gewoon typisch dat ze buiten plast en als we dan weer binnen zijn meteen weer plast.. Poepen doet ze wel allemaal netjes buiten. Ik ga trouwens 1x per uur naar buiten met haar..

Blaffen probeer ik inderdaad te voorkomen door een speeltje aan te bieden, maar beloon ik het blaffen dan niet?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

je hond zou toch als hulphond ingezet worden,welke organisatie is het geworden?
misschien dat je advies kan vragen aan je begeleider waar je woont zodat je dit niet alleen hoeft te doen.
Vraag me ook af of je vooraf een beetje heb ingelezen wat een pup inhoudt, want die indruk krijg ik dus niet.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Na het eten, na het slapen en tijdens spelen. Eerst pup begeleiden naar de plek waar je hem wilt laten plassen daar blijven staat tot dat pupje geplast/gepoept heeft, daarna pas gaan wandelen. Als je uitgewandeld bent nogmaals naar de poep en plas plek en dan weer naar huis.
En dan tussendoor nog een keer of tig.
Het is een baby die nog 0 controle heeft over de blaas.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Met het zindelijk maken gewoon geduld hebben, als je haar beloond voor het buiten plassen komt het vanzelf goed. Voor wat betreft het blaffen, dat leer ik mijn pups af door onmiddellijk te stoppen met spelen als ze beginnen te blaffen. Ik ben allergisch voor blaffen en ik heb 2 Jack Russells en 2 herders, dus het heeft wel ietwat inspanning gekost maar er wordt hier niet, als in NIET, geblaft. Puur door ze te negeren als ze blaffen en ze te belonen als ze stil zijn. Als de pup begint te blaffen verander ik in een lantaarnpaal en keer ze letterlijk de rug toe. Ze bestaan niet meer voor mij. De Jacks waren slim geneg om dat binnen no time door te hebbdn. Ik wed jouw Border Collie ook. Wel ongelooflijk consequent volhouden maar dan is het ook zo klaar.
Gr. Aniek

Afbeelding
Mockingjay

Ongelezen bericht door Mockingjay »

je pup is 8 weken, dus nog maar pas bij je,
op 9 weken begint de cursus,
geniet nu maar even van je pupje, de puppytijd is zo snel voorbij,
negeer haar eventjes als ze blaft, dan houdt ze wel op.
en over de zindelijkheid zie ik dat er al tips gegeven zijn ;)
succes met je pup! :E:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Zeeuwsemeid schreef:Ja, sinds donderdag heb ik mijn eerste hond. Een Border Collie, ze heet Marloes. 8 weken oud.
Nu loop ik tegen een paar dingen aan.. 1. het zindelijk maken. Iedere keer als we net terug komen van ons rondje, plast ze in huis. Ik pak haar op en zet haar buiten en loop dan weer tot ze plast.
Je hebt al veel goede antwoorden gehad. Ik wilde alleen nog toevoegen dat ik nooit met een pup naar buiten ga als ze al binnen heeft geplast. Gewoon opruimen en verder niets. Anders wordt het alleen maar een gefrustreerd gedoe voor baas en hond en als je hondje het naar buiten gaan leuk vindt heb je ook nog kans dat ze de link gaat leggen tussen binnen plassen en dan lekker naar buiten gaan.
Gewoon lekker genieten van je pup. Zelfs als je niet veel werk besteed aan het zindelijk maken wordt je hondje gewoon zindelijk.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Wat voer je? Daar valt ook nog wat mee te sturen met ongelukjes binnen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Domor schreef:Wat voer je? Daar valt ook nog wat mee te sturen met ongelukjes binnen.
dat pupke is 8 weken, die heeft helemaal geen ongelukjes, die heeft een miniblaasje, totaal nog geen blaascontrole en geen idee dat plasjes buiten horen in de ogen van de mensen.
jeetje, puppen zijn nou eenmaal niet zindelijk, dat is niet te dwingen en komt vanzelf.
daar hoef je helemaal geen voer op aan te passen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Cleva schreef:
renee-uk schreef:
Domor schreef:Wat voer je? Daar valt ook nog wat mee te sturen met ongelukjes binnen.
dat pupke is 8 weken, die heeft helemaal geen ongelukjes, die heeft een miniblaasje, totaal nog geen blaascontrole en geen idee dat plasjes buiten horen in de ogen van de mensen.
jeetje, puppen zijn nou eenmaal niet zindelijk, dat is niet te dwingen en komt vanzelf.
daar hoef je helemaal geen voer op aan te passen.
Het hoeft niet maar het maakt wel degelijk uit.
Honden op brokken drinken veel dus pissen ook veel.
maar die krijgen niet opeens wel blaascontrole als je wat anders voert.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik heb het expres ook niet over zindelijk om die reden. Maar het aantal keren dat geplast moet worden is op sommige brokken erger dan op andere brokken, op goede kwaliteit natvoer vaak nog minder en op kvv nog minder. Dat scheelt dus letterlijk in het aantal ongelukjes in huis. En ja het is een ongelukje, immers niet de bedoeling, maar dat zie ik niet als fout van de hond.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”