Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe trainen op komen op bevel?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nikolaas
Actief
Mijn ras(sen): Spaans mixje
Aantal honden: 1

Hoe trainen op komen op bevel?

Ongelezen bericht door Nikolaas »

We hebben sinds kerst een 4 jaar oude kruising uit een Spaans asiel. Er zit zeker iets van podenco of whippet in.

Ze luistert in principe vrij goed naar haar naam. (Blijft dan niet gewoon staan wachten, maar komt echt vrolijk kwispelend aangetrippeld.) Hoewel ze graag met kleine hondjes speelt, luistert ze ook prima als er andere honden aan komen.

Het probleem zijn konijnen… :ugh: Een deel van mijn vaste wandelroute is een natuurgebied en daar gaat ze volledig in jachtmodus. Ze loopt dan te piepen van opwinding en ik heb er dan niks meer aan te zeggen. Ik vond dat eerst vreemd, want thuis heeft ze totaal geen interesse in onze katten of kippen, ook niet als die van haar wegvluchten. Het is echt specifiek konijnen wat ze wil. Soms vindt ze er een en zet dan krijsend de achtervolging in. Ze is razend snel en ik weet dat het een kwestie van tijd is voor ze er een keertje 1 vangt. (Is nu al verschillende keren op een haar na het geval geweest.)

Ik probeer te werken aan haar komen op bevel, maar het is niet makkelijk omdat ze geen interesse heeft in snoepjes of speeltjes. Snoepjes wel een heel klein beetje, maar de beloning van eten weegt voor haar duidelijk niet op tegenover de beloning van lekker konijnen jagen.

Heeft iemand advies hoe ik hier aan kan werken? Ik heb geen zin haar altijd aan te lijnen in het natuurgebied en op zich volgt ze me uiteindelijk ook wel, maar ik ben bang dat ze een keer achter een konijn aanloopt en toch een weg met verkeer oversteekt.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Hoe trainen op komen op bevel?

Ongelezen bericht door Hippo »

Nikolaas schreef: knip*
Ik probeer te werken aan haar komen op bevel, maar het is niet makkelijk omdat ze geen interesse heeft in snoepjes of speeltjes. Snoepjes wel een heel klein beetje, maar de beloning van eten weegt voor haar duidelijk niet op tegenover de beloning van lekker konijnen jagen. * knip
Dát is dus ook gelijk het probleem, de beloning of de rush van het jagen weegt vaak niet op tegen wat jij als mens als alternatief kunt bieden. Dan kan je haar een dag geen eten geven en biefstuk bij je hebben, maar dan heb je nog dikke kans dat ze gaat jagen.

Ik hoop voor je dat er nog mensen zijn met andere oplossingen. Ik heb 3 maanden geklungeld met een herplaats dobermannteef die achter konijnen aan joeg, van slagroomspuitbus tot het steeds iets korter knippen van de lijn(die aan de halsband bleef). Het ging dan een paar keer goed, maar als er ineens húp een konijn overstak was ze echt vertrokken. Nadat ze een 80km weg was over gestoken en een halfuur foetsie was in het duingebied was ik er echt klaar mee. Toen een correctieband gebruikt met stroom, 3x moeten gebruiken en 2 maanden later kon ze ook zonder band heerlijk los lopen met wild in de buurt.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ik denk dat je dat wel kunt vergeten met dat jachtinstinct. ;) Wij hebben ook zo'n mixje uit Portugal en het enige wat je -naar mijn mening- kunt veranderen zijn je eigen gewoontes en je eigen instelling.
Ik wandelde altijd overal toen we alleen Pim nog hadden maar met Saar erbij ben ik gewoon beperkt tot omheind gebied. Natuurgebied met veel wild is geen optie met haar, jammer dan voor mij. Voor zo'n hond is er werkelijk niets leuker en motiverender dan jagen (wat ook nog zelfbelonend werkt). Daar kan je met wat voor training of lekkere hapjes of leuke speeltjes ook echt niets aan veranderen. Saar luistert heel aardig en wil van alles doen voor haar favoriete bal, maar zodra er wild in beeld (of in haar neus) komt trek ik echt aan het kortste eind. Ik heb nu dus gewoon andere wandelgewoontes en -routes zodat het veilig en leuk voor haar en het wild blijft.
Nikolaas
Actief

Hippo schreef:
Nikolaas schreef: knip*
Ik probeer te werken aan haar komen op bevel, maar het is niet makkelijk omdat ze geen interesse heeft in snoepjes of speeltjes. Snoepjes wel een heel klein beetje, maar de beloning van eten weegt voor haar duidelijk niet op tegenover de beloning van lekker konijnen jagen. * knip
Dát is dus ook gelijk het probleem, de beloning of de rush van het jagen weegt vaak niet op tegen wat jij als mens als alternatief kunt bieden. Dan kan je haar een dag geen eten geven en biefstuk bij je hebben, maar dan heb je nog dikke kans dat ze gaat jagen.

Ik hoop voor je dat er nog mensen zijn met andere oplossingen. Ik heb 3 maanden geklungeld met een herplaats dobermannteef die achter konijnen aan joeg, van slagroomspuitbus tot het steeds iets korter knippen van de lijn(die aan de halsband bleef). Het ging dan een paar keer goed, maar als er ineens húp een konijn overstak was ze echt vertrokken. Nadat ze een 80km weg was over gestoken en een halfuur foetsie was in het duingebied was ik er echt klaar mee. Toen een correctieband gebruikt met stroom, 3x moeten gebruiken en 2 maanden later kon ze ook zonder band heerlijk los lopen met wild in de buurt.
Daar heb ik dus ook al aan gedacht, weliswaar geen stroom band maar een band die gewoon trilt. Het is op zich een heel gevoelig en klein hondje dus ik denk dat een kleine vibratie wel al een flink effect kan hebben. Mijn enige bedenking is dat ik niet wil dat ze angstig wordt tijdens het wandelen. Het is een hond met een verleden en ze is vaak wel erg bang. Ik wil ook niet dat ze gaat flippen of zo van zo'n ding.
Afbeelding
Nikolaas
Actief

RedPassion schreef:Ik denk dat je dat wel kunt vergeten met dat jachtinstinct. ;) Wij hebben ook zo'n mixje uit Portugal en het enige wat je -naar mijn mening- kunt veranderen zijn je eigen gewoontes en je eigen instelling.
Ik wandelde altijd overal toen we alleen Pim nog hadden maar met Saar erbij ben ik gewoon beperkt tot omheind gebied. Natuurgebied met veel wild is geen optie met haar, jammer dan voor mij. Voor zo'n hond is er werkelijk niets leuker en motiverender dan jagen (wat ook nog zelfbelonend werkt). Daar kan je met wat voor training of lekkere hapjes of leuke speeltjes ook echt niets aan veranderen. Saar luistert heel aardig en wil van alles doen voor haar favoriete bal, maar zodra er wild in beeld (of in haar neus) komt trek ik echt aan het kortste eind. Ik heb nu dus gewoon andere wandelgewoontes en -routes zodat het veilig en leuk voor haar en het wild blijft.
Hmm.. Daar was ik al bang voor. :(: Het is veruit het leukste gebied om te wandelen hier en stappen met een hond aan de lijn vind ik persoonlijk echt geen ruk aan. Ik vind het juist zo mooi haar te zien rennen door het veld. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat het veilig moet blijven.
Zucht...
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb nu ook voor het eerst in mijn leven een flinke jager. Amy is wel erg gehoorzaam van nature, maar als de achtervolging eenmaal is ingezet, besta ik even niet meer.
Op de eerste plaats betekent dat dat ze niet altijd en overal los kan lopen. Ze kan wel los in het bos, maar dan moet ik érg goed opletten. Als ze op een bepaalde manier gefocust raakt op de bosjes, moet ik haar direct roepen - dit is precies op het moment voordat ze er vandoor gaat. Dan komt ze nog, maar een seconde later is ze weg.
Ik train momenteel met haar met een voerdummy en dat gaat erg goed. Ze vindt het heel leuk en het hierkomen gaat daardoor nu vlekkeloos als ik haar op tijd bij me roep. Daarnaast doe ik ook leuke recall spelletjes met de meest fantastische beloningen voor het hierkomen.
Ik leer haar ook beter kennen en zie ondertussen al aan haar hele houding en gedrag wanneer ik haar beter aan kan lijnen. Dan zijn er blijkbaar te veel geurtjes en ze reageert werkelijk op elke beweging die ze in de struikjes ziet - dat kan dus ook een dwarrelend blaadje zijn. Bij te veel van zulke prikkels raak ik het contact kwijt en gaat ze aan de lijn.
Amy komt overigens ook altijd terug, maar dat kan soms best een paar minuten duren.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ik heb er ook even aan moeten wennen, het is ook niet zo leuk als je daar ineens rekening mee moet houden. Ik had ook een favoriet wandelgebied. Maar nadat ik een paar keer wanhopig met Pim langs de drukke weg daar in de buurt heb gestaan om verkeer te manen af te remmen zodat Saar niet overreden werd was ik er heel snel klaar mee. ;) Nu heb ik wel de mazzel om een omheind gebied op loopafstand te hebben, dat maakt het allemaal wel wat praktischer. Aangelijnd wandelen vind ik ook niks, maar als we eens ergens anders wandelen loopt Saar aan de flexi. Het is helaas niet anders. :) Met een stroomband wil ik absoluut niet werken en ik betwijfel ook ten zeerste of het effect zal hebben. Ze rent dwars door prikkeldraad, prikbosjes en andere ongemakken, de drive om te jagen gaat voor sommige honden boven alles.
Nikolaas
Actief

DeDiana schreef:Ik heb nu ook voor het eerst in mijn leven een flinke jager. Amy is wel erg gehoorzaam van nature, maar als de achtervolging eenmaal is ingezet, besta ik even niet meer.
Op de eerste plaats betekent dat dat ze niet altijd en overal los kan lopen. Ze kan wel los in het bos, maar dan moet ik érg goed opletten. Als ze op een bepaalde manier gefocust raakt op de bosjes, moet ik haar direct roepen - dit is precies op het moment voordat ze er vandoor gaat. Dan komt ze nog, maar een seconde later is ze weg.
Ik train momenteel met haar met een voerdummy en dat gaat erg goed. Ze vindt het heel leuk en het hierkomen gaat daardoor nu vlekkeloos als ik haar op tijd bij me roep. Daarnaast doe ik ook leuke recall spelletjes met de meest fantastische beloningen voor het hierkomen.
Ik leer haar ook beter kennen en zie ondertussen al aan haar hele houding en gedrag wanneer ik haar beter aan kan lijnen. Dan zijn er blijkbaar te veel geurtjes en ze reageert werkelijk op elke beweging die ze in de struikjes ziet - dat kan dus ook een dwarrelend blaadje zijn. Bij te veel van zulke prikkels raak ik het contact kwijt en gaat ze aan de lijn.
Amy komt overigens ook altijd terug, maar dat kan soms best een paar minuten duren.
Bij Rupee is het eigenlijk al gelijk mis als we in het gebied komen. Ze ruikt de konijnen en gaat als gek speuren en rennen. Ze komt af en toe kijken waar ik ben en volgt dan ook wel, maar soms ben ik bang dat ze me niet terug vindt als ik niet ter plaatse blijf wachten.

Zucht, ik ben opgegroeid met golden retrievers en Duitse herders en ben honden gewend die vanzelf hun aandacht bij de baas, speeltjes en eten houden. Ik vind het wel een grote aanpassing, zo'n windhondmixje. :blauwoog:
Afbeelding
Mockingjay

Ongelezen bericht door Mockingjay »

Het bevel "kom" leer je best aan een lange lijn.
Pas belonen als ze bij jou is en zeg maar dat het een flinke kom is.
Niet belonen als ze onderweg is of jou voorbijloopt.
Je moet haar jachtinstinct voor zijn.
Zie je iets in het struikgewas? Zeg dan "neen"
beloon met je stem als ze het goed doet
Succes
Mockingjay

Ongelezen bericht door Mockingjay »

Het bevel "kom" leer je best aan een lange lijn.
Pas belonen als ze bij jou is en zeg maar dat het een flinke kom is.
Niet belonen als ze onderweg is of jou voorbijloopt.
Je moet haar jachtinstinct voor zijn.
Zie je iets in het struikgewas? Zeg dan "neen"
beloon met je stem als ze het goed doet
Succes
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Nikolaas schreef:
Daar heb ik dus ook al aan gedacht, weliswaar geen stroom band maar een band die gewoon trilt. Het is op zich een heel gevoelig en klein hondje dus ik denk dat een kleine vibratie wel al een flink effect kan hebben. Mijn enige bedenking is dat ik niet wil dat ze angstig wordt tijdens het wandelen. Het is een hond met een verleden en ze is vaak wel erg bang. Ik wil ook niet dat ze gaat flippen of zo van zo'n ding.
Aan de trilling zul je eerst een negatieve lading moeten geven door middel van bv stroom. Maw als ze de trilling voelt zal ze iets heel naars moeten verwachten. Anders heeft imo de vibratie geen enkel effect. Maar dat zou ik in jouw geval zeker niet doen, een angstige xpodenco zou ik gevoelsmatig nooit een stroomband omhangen.

Mss zou je de trilstand kunnen koppelen aan een stop zoals in de fisher discs, maar voor een hond die niet gevoelig is voor voer lijkt me dit ook haast onmogelijk.

Ik denk dat het lastig word en het enige alternatief lijkt me idd alleen los laten in een veilige omgeving of aangeleind wandelen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Nikolaas
Actief

Budkes schreef: Aan de trilling zul je eerst een negatieve lading moeten geven door middel van bv stroom. Maw als ze de trilling voelt zal ze iets heel naars moeten verwachten. Anders heeft imo de vibratie geen enkel effect. Maar dat zou ik in jouw geval zeker niet doen, een angstige xpodenco zou ik gevoelsmatig nooit een stroomband omhangen.

Mss zou je de trilstand kunnen koppelen aan een stop zoals in de fisher discs, maar voor een hond die niet gevoelig is voor voer lijkt me dit ook haast onmogelijk.

Ik denk dat het lastig word en het enige alternatief lijkt me idd alleen los laten in een veilige omgeving of aangeleind wandelen.
Ik moet zeggen dat ik denk dat voor dit tere blaadje gewoon een trilling al negatief genoeg zal zijn. Ze is echt klein en tenger. Het is gewoon bedoeld om haar uit haar jaag-concentratie te doen klikken en weer even aandacht te hebben voor mij. Als ze schrikt zoekt ze me namelijk wel altijd meteen op.
Een stroomband doe ik haar sowieso niet om.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Tsja dat zou je moeten proberen denk ik dan. Mijn ervaring is dat zo'n trilling pas iets doet als er een negatieve lading aan is gehangen en deze dus eerst is aangeleerd in combinatie met de trilling. Een trilling ansich is namelijk niet iets om van te schrikken, het is niet negatief. Als jij wel denkt dat ze van een vibratie al gaat schrikken dan zou je dat dus moeten proberen.

Wat je dan mss aan zou kunnen leren is de trilling verbinden met het naar jou toe komen door er bij elke trilling wat lekkers in te stoppen. Dus tril-koekje tril-koekje. Dan heb je dan wel haar aandacht als je op de trilknop drukt. Maar zoals je aangaf is ze niet voergevoelig en weet ik niet of dit voor haar sterk genoeg is om een konijn voor te laten lopen. Maar uiteraard het proberen waard.

Op tv zie ik Cesar Milan regelmatig verkondigen dat de stroomband die hij gebruikt slecht een trillng afgeeft. Hmhm denk ik dan, maak dat de kat wijs. Aan de reactie van de honden waarbij ik hem dat heb zien verkondigen was het zonneklaar dat deze eerst een optater stroom hadden gehad icm de trilknop.
Gr. Aniek

Afbeelding
Nikolaas
Actief

Budkes schreef:Tsja dat zou je moeten proberen denk ik dan. Mijn ervaring is dat zo'n trilling pas iets doet als er een negatieve lading aan is gehangen en deze dus eerst is aangeleerd in combinatie met de trilling. Een trilling ansich is namelijk niet iets om van te schrikken, het is niet negatief. Als jij wel denkt dat ze van een vibratie al gaat schrikken dan zou je dat dus moeten proberen.

Wat je dan mss aan zou kunnen leren is de trilling verbinden met het naar jou toe komen door er bij elke trilling wat lekkers in te stoppen. Dus tril-koekje tril-koekje. Dan heb je dan wel haar aandacht als je op de trilknop drukt. Maar zoals je aangaf is ze niet voergevoelig en weet ik niet of dit voor haar sterk genoeg is om een konijn voor te laten lopen. Maar uiteraard het proberen waard.

Op tv zie ik Cesar Milan regelmatig verkondigen dat de stroomband die hij gebruikt slecht een trillng afgeeft. Hmhm denk ik dan, maak dat de kat wijs. Aan de reactie van de honden waarbij ik hem dat heb zien verkondigen was het zonneklaar dat deze eerst een optater stroom hadden gehad icm de trilknop.
Voer de tril-koekje strategie kan ik zo al voorspellen dat ze zoals je zegt inderdaad niet voergevoelig genoeg is.
Ik moet het idd maar eens gaan proberen. Toegegeven, ik baseerde me ook wel een beetje op de reacties van die honden uit de dogwhisperer die enkel trilling kregen. :LOL: Denk je echt dat die eerst een schok kregen? Volgens mij vinden ze het gewoon mega eng dat er plots iets rond hun nek vibreert. (Ik zou me er zelf ook kapot van schrikken als ik dit niet verwacht had namelijk.)
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Nikolaas schreef:
Budkes schreef:Tsja dat zou je moeten proberen denk ik dan. Mijn ervaring is dat zo'n trilling pas iets doet als er een negatieve lading aan is gehangen en deze dus eerst is aangeleerd in combinatie met de trilling. Een trilling ansich is namelijk niet iets om van te schrikken, het is niet negatief. Als jij wel denkt dat ze van een vibratie al gaat schrikken dan zou je dat dus moeten proberen.

Voer de tril-koekje strategie kan ik zo al voorspellen dat ze zoals je zegt inderdaad niet voergevoelig genoeg is.
Ik moet het idd maar eens gaan proberen. Toegegeven, ik baseerde me ook wel een beetje op de reacties van die honden uit de dogwhisperer die enkel trilling kregen. :LOL: Denk je echt dat die eerst een schok kregen? Volgens mij vinden ze het gewoon mega eng dat er plots iets rond hun nek vibreert. (Ik zou me er zelf ook kapot van schrikken als ik dit niet verwacht had namelijk.)
Ja dat denk ik niet alleen, dat weet ik haast wel zeker, wel gecombineerd met het feit dat dit over het algemeen behoorlijke flinke karakters waren die zich dan zogenaamd ineens lam schrokken van een trillingkje.....echt niet.

Maar ik zou het eens uitproberen, zelf vind ik het absoluut niet iets om van te schrikken vind het een vrij onopvallen trillingkje. Ik druk hem weleens in om te controleren of de TT het doet. Heb nog nooit een van onze/mijn honden enige reactie zien geven op de vibratie. Maar met de opmerking dat dit ook vrij stevige karakters zijn.
Gr. Aniek

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Ik zou daar wel heel erg mee oppassen als je denkt dat ze van een kleine trilling al heel erg kan schrikken. Timing is dan wel cruciaal, je wilt niet dat ze de trilling aan iets anders gaat linken waar ze dan vervolgens heel bang van wordt. :ugh:
Ik overweeg zelf geen stroom- of trilband, maar als ik zoiets zou gebruiken, zou ik het met deskundige begeleiding doen en alleen voor het niet opvolgen van een goed gekend commando.

Ik weet niet of je al een cursus met haar doet, maar misschien is er ook zonder trilbandje nog veel winst te behalen op de betrouwbaarheid van het hier-commando?
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik heb ervaring met een trainingsband die een pufje lucht afgeeft. Nu geen tijd maar zal later vandaag hierover vertellen.
Boots1978
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Boots1978 »

Mijn vorige hond ging achter alles aan wat bewoog. was er niet uit te trainen. toen onder begeleiding en op advies van een gedragsdeskundige/trainer met teletac gaan trainen. eerst aan de lange lijn want het het moment dat je een correctie geeft is echt crusicaal. je moet eerst hoe je hond erop reageert voor hetzelfde geld schrikt hij zich het apenlazerus en vliegt er vandoor. of je corrigeert te laat. als ze eenmaal in die "jachtroes" zitten dan kunnen ze alsnog ervandoor schieten. dan lopen ze er doorheen.
hier werkte het super.hij heeft 7 correcties gehad, eerst een piepje en vervolgens een correctie van de gedragsdeskundige en het was klaar. op een gegeven moment was het piepje genoeg om hem bij de les te houden.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Dat honden niet zouden reageren op een trilling zonder dat er wat aan gekoppeld is, is niet waar. Echter de ene hond reageert heel duidelijk op een trilling, de ander matig en een deel van de honden reageert er helemaal niet op.

Vergis je niet in de adrenaline die vrij komt bij zo'n achtervolging van het wild, zelfs kleine, tere en gevoelige hondjes reageren dan anders op prikkels dan gewoonlijk ;-).

Zelf gaan aanklooien met een stroom- en/of trilband zou ik zeker niet doen. Timing is crusiaal.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hippo schreef:Dat honden niet zouden reageren op een trilling zonder dat er wat aan gekoppeld is, is niet waar. Echter de ene hond reageert heel duidelijk op een trilling, de ander matig en een deel van de honden reageert er helemaal niet op.

Vergis je niet in de adrenaline die vrij komt bij zo'n achtervolging van het wild, zelfs kleine, tere en gevoelige hondjes reageren dan anders op prikkels dan gewoonlijk ;-).

Zelf gaan aanklooien met een stroom- en/of trilband zou ik zeker niet doen. Timing is crusiaal.
Zeker iets om rekening mee te houden :ok:
Een hond die in wat rustiger omstandigheden reageert op een trilling kan bij het achtervolgen van wild door vol vermogen (schok) heen lopen.

Wat je moet leren is om in te grijpen voor een hond in die roes raakt.
En dat lukt vooral met training, training, training enz.
En dan wel onder goede begeleiding.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

De kunst is denk ik het vinden van iets wat nog motiverender is dan jagen.
Een bal, het mogen zoeken van een dummy, een trekspelletje, ... wat vindt ze nog leuker dan het achter de konijnen aanjagen.. ??
Als je dat vindt heb je iets waar je mee kunt belonen, en dan kan ze ook in die situatie leren luisteren..

Als dat er niet is wordt het erg lastig vrees ik.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
DeDiana
Zeer actief

Pets_Passion schreef:De kunst is denk ik het vinden van iets wat nog motiverender is dan jagen.
Een bal, het mogen zoeken van een dummy, een trekspelletje, ... wat vindt ze nog leuker dan het achter de konijnen aanjagen.. ??
Als je dat vindt heb je iets waar je mee kunt belonen, en dan kan ze ook in die situatie leren luisteren..

Ja, maar dat is dus heel lastig bij wat onafhankelijke honden met een sterk jachtinstinct. Het jagen is zó zelfbelonend...
Het trainen met de voerdummy werpt bij ons wel heel veel vruchten af en ik denk dat daarmee nog meer winst te behalen is. Maar dan moet ik Amy dus wel zelf heel actief bij de les houden, want als ze eenmaal ergens achteraan zit of in een muizenhol is verdwenen, en dus vol adrenaline, is er voor haar echt niets leuker.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Pets_Passion schreef:De kunst is denk ik het vinden van iets wat nog motiverender is dan jagen.

Karen
Dat vind je niet :tongue:
De kunst is om eerder in te grijpen.
Dus lezen van je hond en je timing goed hebben.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hoe gaat het nu met Rupee en met het wandelen? Heb je de trilband nog ingezet?

Ik stuitte toevallig op dit topic en ik moet zeggen dat ik het toch wel wat pijnlijk vind om te lezen. Een hond uit het buitenland die nog niet eens twee maanden bij je is - en die zeer gevoelig en vaak erg bang is - een trilband om( willen )doen (en op eigen houtje "maar eens proberen") ivm jaaggedrag in wildrijk gebied... terwijl het ook nog eens een podenco/whippet is :80: . En dan omdat je geen zin hebt om haar aan te lijnen.

Nikolaas schreef:We hebben sinds kerst een 4 jaar oude kruising uit een Spaans asiel. Er zit zeker iets van podenco of whippet in.

Het probleem zijn konijnen:ugh: Een deel van mijn vaste wandelroute is een natuurgebied en daar gaat ze volledig in jachtmodus. Ze loopt dan te piepen van opwinding en ik heb er dan niks meer aan te zeggen.

Ik probeer te werken aan haar komen op bevel, maar het is niet makkelijk omdat ze geen interesse heeft in snoepjes of speeltjes. Snoepjes wel een heel klein beetje, maar de beloning van eten weegt voor haar duidelijk niet op tegenover de beloning van lekker konijnen jagen.

Heeft iemand advies hoe ik hier aan kan werken? Ik heb geen zin haar altijd aan te lijnen in het natuurgebied en op zich volgt ze me uiteindelijk ook wel, maar ik ben bang dat ze een keer achter een konijn aanloopt en toch een weg met verkeer oversteekt.
Wat is dan je reden geweest om voor een podenco/whippet-achtige te gaan? Ik vind dat echt moeilijk te bevatten: niet willen accepteren dat een hond niet los kan in wildrijk gebied en dan een zelfstandige jager nemen.

Nikolaas schreef: Daar heb ik dus ook al aan gedacht, weliswaar geen stroom band maar een band die gewoon trilt. Het is op zich een heel gevoelig en klein hondje dus ik denk dat een kleine vibratie wel al een flink effect kan hebben. Mijn enige bedenking is dat ik niet wil dat ze angstig wordt tijdens het wandelen. Het is een hond met een verleden en ze is vaak wel erg bang. Ik wil ook niet dat ze gaat flippen of zo van zo'n ding.
Ik hoop dat je het toch niet gedaan hebt.

Nikolaas schreef:Zucht, ik ben opgegroeid met golden retrievers en Duitse herders en ben honden gewend die vanzelf hun aandacht bij de baas, speeltjes en eten houden. Ik vind het wel een grote aanpassing, zo'n windhondmixje. :blauwoog:
Ik snap echt dat dat een hele omschakeling is, maar ik vind wel dat je die omschakeling moet maken als je voor zo'n hond kiest. Heb je vantevoren wel stilgestaan bij de eigenschappen van een windhond(mix) en wat voor consequenties dat zou hebben?

Nikolaas schreef:Voer de tril-koekje strategie kan ik zo al voorspellen dat ze zoals je zegt inderdaad niet voergevoelig genoeg is.
Ik moet het idd maar eens gaan proberen.
Ik hoop dat je dit dan op z'n minst onder kundige begeleiding hebt gedaan.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Met een jachtfluitje gaan werken op hierkomen en iets gaan verzinnen waar de hond wel gek op is, of gek maken van iets, een balletje of ander speeltje, iig iets waardoor het leuk is om terug te komen bij jou.

Ik kan mijn honden ten alle tijden terug fluiten gelukkig, ook toen Zinzi een keer achter een ree aanging die ik te laat zag :schrik: ze komt dan als een speer terug en mag dan in m'n armen springen en daarna gaan we samen even lekker gek doen :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Wat is er mis mee, als je hond niet vertrouwd los kan lopen, altijd aan de lijn te doen?

Honden moeten het verdienen om los te lopen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Dat dus. Want in elk geval bij dogtra wordt aangegeven (of werd recent niet meer zo in verdiept) de trilfunctie juist te conditioneren als een beloning dus als een clicker ipv als correctie.

Maar goed recent ook africhters gehoord die met de clicker werken maar ook niet hoe die bedoeld is maar als correctie. Die conditioneren de clicker op fysieke straf zodat ze op locaties buiten de eigen club niet hoeven te straffen :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”